a borítólapra  Súgó epa Copyright 
Acta Wekerleensis2020.

Tartalom

  • Eperjesi Zoltán :

    Summary: The foreign citizens made up 23,3% within the entire Austrian population in 2018. The German group has been the largest one among the foreign citizens, followed by the Bosnian, Serbian and Turkish groups. The average age of the Austrian population was 42,9 years at the beginning of 2019 but the general average of the foreign citizens was considerably lower, 35,1 years (Afghans: 24,2 years, Syrians: 24,5 years). According to this fact nowadays, every third child in Austria is born in a foreign family. The share of the foreign population is the highest in the province of Vienna and the lowest in the province of Burgenland. 29,5% of the population of Vienna does not dispose of federal, provincial and municipal voting right that is regarded by a great number of politicians as a serious deficit of democracy. The Austrian big towns first of all the capital faces growing integration problems. The employment and qualification rate of the immigrants coming from third countries lag behind the Austrian average, so it is rather crucial to take the efficient integration measures to impede the establishment of the parallel societies.

    Keywords: migration, integration, social disparities, parallel societies, voting right


    Abstract: The foreign citizens made up 23,3% within the entire Austrian population in 2018. The German group has been the largest one among the foreign citizens, followed by the Bosnian, Serbian and Turkish groups. The average age of the Austrian population was 42,9 years at the beginning of 2019 but the general average of the foreign citizens was considerably lower, 35,1 years (Afghans: 24,2 years, Syrians: 24,5 years). According to this fact nowadays, every third child in Austria is born in a foreign family. The share of the foreign population is the highest in the province of Vienna and the lowest in the province of Burgenland. 29,5% of the population of Vienna does not dispose of federal, provincial and municipal voting right that is regarded by a great number of politicians as a serious deficit of democracy. The Austrian big towns first of all the capital faces growing integration problems. The employment and qualification rate of the immigrants coming from third countries lag behind the Austrian average, so it is rather crucial to take the efficient integration measures to impede the establishment of the parallel societies.

    Keywords: migration, integration, social disparities, parallel societies, voting right


    Összefoglalás: A teljes osztrák társadalmon belül 23,3%-ot tett ki a külföldi állampolgárok részaránya 2018-ban. A külföldi állampolgárok közül a németek alkotják a legnagyobb csoportot, őket követik a bosnyák, a szerb és a török állampolgárok. Ausztria lakosságának átlag életkora 42,9 év volt 2019. elején, a külföldi állampolgárok átlag életkora ennél lényegesen alacsonyabb volt, 35,1 év (afgánok: 24,2 év, szírek: 24,5 év), ennek megfelelően ma már minden harmadik gyermek külföldi családban látja meg a napvilágot. A külföldiek részaránya Bécs tartományban a legmagasabb és Burgenland tartományban a legalacsonyabb. Az osztrák főváros lakosságának 29,5%-a nem rendelkezik szövetségi, tartományi és önkormányzati választójoggal, amelyet egyre több politikus komoly demokráciadeficitként értékel. Az osztrák nagyvárosok, így mindenek előtt a főváros egyre komolyabb integrációs nehézségekkel küzd. A harmadik országokból érkezett bevándorlók foglalkoztatási és végzettségi szintje lényegesen elmarad az átlagos osztrák szinttől, emiatt különösen fontos a hatékony integrációs intézkedések megtétele a párhuzamos társadalmak kialakulásának feltartóztatása érdekében.

    Kulcsszavak: migráció, integráció, szociális egyenlőtlenségek, párhuzamos társadalmak, választójog

  • Földi Kata ,
    László Beáta :

    Összefoglalás: A vásárlói magatartást vizsgáló szakirodalom meglehetősen széleskörű, az ezredfordulót követően az üzletválasztás vizsgálatára fókuszál. Célkitűzésünk a vásárlói döntési folyamatban az üzletválasztással kapcsolatos élelmiszer vásárlói attitűdök feltárása Nagykőrös településen, amellyel a nagykőrösi nagymintás reprezentatív kérdőíves megkérdezést (2020-ban) és a 2011-es szolnoki kutatási eredményeket kívánjuk kiegészíteni. Kutatási módszerként a hazai és nemzetközi szakirodalom és szekunder források áttekintése után strukturált interjúkat készítettünk. Kutatási eredményünk Nagykőrös város lakosságának élelmiszer vásárlási szokásainak és üzletválasztási szempontrendszerének feltárása, amellyel meghatároztuk a befolyásoló tényezők hierarchiáját, vásárlás helyszíneit családi életciklus szerinti azonosságokat és különbségeiket. Következtetésünk az, hogy vásárlási gyakoriság és célcsoport specifikusan lehet az elvárt üzletválasztási tényezők alapján a marketingmix elemeket adaptálni.

    Kulcsszavak: üzletválasztás, vásárlói döntési folyamat, napi- és nagybevásárlás, kvalitatív kutatás


    Abstract: The literature on consumer behaviour is considerably extensive, focusing on the analysis of store choice since the turn of the millennium. Our objective in the consumer decision-making process is to explore the attitudes of food buyers in the town of Nagykőrös in relation to the store choice, with which we intend to supplement the representative questionnaire survey in Nagykőrös (in 2020) and the research results of Szolnok in 2011. As a research method, we conducted structured interviews, after reviewing national and international literature and secondary sources. Our research results are to explore the food shopping habits and store choice criteria of the population in Nagykőrös, with which we have determined the hierarchy of influence factors, that of the locations of purchases as well as family lifecycle identities and differences. Our conclusion is that the frequency of purchases and the target group can be specifically adapted to the marketing mix elements, based on the expected store choice factors.

    Keywords: store choice, decision making process, daily shopping, qualitative research

    JEL-kód: M31

  • Zombori Nóra ,
    Földi Kata :

    Összefoglalás: A vásárlói magatartást vizsgáló szakirodalom meglehetősen széleskörű, és sajátosságokat mutat kulturális szolgáltatás, mint az interaktív repülőmúzeum (RepTár) esetében Szolnokon. A múzeum 21. századi jellegének (élmény- és látogatóorientált) köszönhetően több címet is elnyert az évek során (2016: Év Turisztikai Attrakciója cím). Célkitűzésünk a fogyasztói magatartás egyes tényezőin keresztül feltárni a vásárlási döntési folyamat utolsó fázisának (vásárlás utáni magatartás) elégedettség eredményét és az évek óta tartó sikeres működés hátterében álló okokat és javaslatok megfogalmazása. Kutatási módszerként a hazai és nemzetközi szakirodalom és szekunder források áttekintése után strukturált interjúkat készítettünk. Kutatási eredményünk feltártuk a fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők (kiemelten a szolgáltatás miatt személyzet szerepe, motivációk) szerepét a sikeres működésben. Következtetésünk az, hogy a jövőbeli fejlesztésekkel a színvonal fenntartására kell törekedni.

    Kulcsszavak: fogyasztói magatartás, kulturális szolgáltatás, Reptár Szolnok Nonprofit Kft., kvalitatív kutatás


    Abstract: The literature on consumer behaviour is considerably extensive, focusing on the specialities of store cultural service like in case of interactive aviation museum (RepTár) in Szolnok Thanks to its 21st century characteristics (experience and visitor orientation), the museum has won several titles over the years (2016. Tourist Attraction of the Year) Our objective in the consumer behaviour and last phase (satisfaction) of the consumer decision-making process is to explore the attitudes of cultural service buyers and we investigate and analyse the reasons behind the years of successful operation. As a research method, we conducted structured interviews, after reviewing national and international literature and secondary sources. Our research results are to explore the RepTár Szolnok choice and satisfaction criteria for example attitude of front office and consumer motivation. Our conclusion is that RepTár intend to maintain successful operation with future developments and standards.

    Keywords: consumer behaviour, cultural service, RepTár Szolnok Nonprofit Ltd., qualitative research

    JEL-kód: M31

  • Pénzes Ibolya Rózsa ,
    Pólya Éva :

    Absztrakt: A gyorsan forgó napi cikkek magyarországi piaca, illetve a piaci szereplők viselkedése az ezredforduló óta megváltozott, amely az üzletek számában, a kereskedelmi marketing alkalmazott eszközeiben és a szolgáltatási színvonal fejlődésében is látható. Jelen tanulmányunkban szekunder és primer információkra alapozva tártuk fel az FMCG piacon működő üzletláncok vásárlásösztönző tevékenységének jellemzőit - kiemelve az azonosságokat és különbségeket -, valamint azok hatékonyságát a fogyasztói értékítélet alapján. Az elemzés során megállapítottuk, a vásárlási döntési folyamatot az alkalmazott eszközök jelentősen befolyásolják, de annak hatásmechanizmusában eltérések mutathatók ki.

    Kulcsszavak: FMCG piac, üzletláncok, vásárlásösztönzés, áengedményes akciók, életkori és regionális sajátosságok


    Abstract: Hungarian market of fast moving consumer goods and the behavior of market actors have changed after the millennial which can be seen in the number of stores, the tools used in commercial marketing and also the development of service standards. In our present study, based on secondary and primary information, we revealed the characteristics of the sales promotion activities of chain stores operating in the FMCG market, highlighting the similarities and differences, and their effectiveness based on consumer value judgment. During the analysis, we came to the conclusion that the purchase decision process is significantly influenced by the tools used, but there are differences in its mode of action.

    Keywords: FMCG market, store chains, sales promotion, regular rebates, age and regional characteristics