a borítólapra  Súgó epa Copyright 
Biomechanica Hungarica4. évf. 1. sz. (2011. június)

Tartalom

Előszó

  • Csernátony Zoltán :
    Vezércikk [36.94 kB - PDF]EPA-02271-00006-0010

Labor/társaság bemutató

Továbbképzés

Eredeti közlemények

  • Kőfalvi Gyula ,
    Ignácz Ferenc :

    A gépjárművek ütközéses balesetei során a bent ülők biztonsági kérdéseivel a passzív biztonság munkaterülete foglalkozik. Ezen belül széles kutatási és vizsgálati területet – többnyire átfedésekkel – képez a járműben utazók biomechanikai terhelhetőségének elemzése, a baleset túlélsét, illetve a sérülés minimalizálását biztosító passzív utasvisszatartó berendezések fejlesztése, kialakítása. Ezen utóbbiak baleset alatti üzembiztos működése, annak szakértői elemzése nagyon fontos részét képezi a már megtörtént balesetek elemzésének és az igazságszolgáltatás számára készített igazságügyi gépjármű-szakértői szakvéleményeknek. Ebben a tanulmányban – a teljességre törekvés nélkül – röviden összefoglaljuk a járműbiztonság követelményrendszerét, majd ismertetjük a gépkocsiban utazók ütközés alatti mozgásának korszerű – többtesttömegű – szimulációs vizsgálatát egy konkrét baleset adatai alapján.

  • Novák László ,
    Fekete Gábor ,
    Nagy Andrea ,
    Gyorsok Zsuzsa ,
    Markia Balázs ,
    Bognár László :
    A scaphocephalia korai sebészi kezelése [280.85 kB - PDF]EPA-02271-00006-0050

    Célkitűzés: A scaphocephalia korai kezelése során szerzett tapasztalatainkat ismertetjük műtéti technikánk bemutatásával.

    Betegek és módszerek: Száznyolcvan scaphocephaliás gyermek adatait dolgoztuk fel. Hat hónapos kor alatt teljes rekonstrukciót végeztünk egy ülésben. Ez biparietalis cranitomiát, occipitalis decompressziót és az antero-posterior átmérő megrövidítését foglalta magában. Az egy évesnél idősebb gyermekeknél biparietalis decompressziót és az individualis anatómiai helyzettől függően occipitalis és/vagy frontalis bemetszéseket végeztünk.

    Eredmények: A hat hónapos kor alatt végzett műtétek után megfelelő kozmetikai eredményt és normális kognitív fejlődést tapasztaltunk. Lényeges sebészi morbiditást nem észletünk. Reossifikációt mindössze két esetben jelentkezett az egy éves kor alatti csoportban. Következtetések: A scaphocephalia egy éves kor alatti egy ülésben végzett rekonstrukciója hatékony és biztonságos megoldás. Tapasztalataink szerint a műtét ideális időpontja 4-6 közti életkorra tehető ha a gyermek elérte a hat kilogrammos testsúlyt.

  • Csernátony Zoltán ,
    Pálinkás Judit ,
    Kiss László ,
    Manó Sándor :

    In recent years worldwide there has been a considerable increase in the number of middle and older aged patients who undergo total hip replacement, and following surgery they would again like to live an active life, therefore they take part in everyday traffic as either drivers or passengers of motor vehicles. In head-on collisions there is a relatively high rate of thigh bone, hip joint and pelvic fractures or traumatic dislocation of the hip joint the so called dashboard injury, in cases like this a replaced hip is exposed to greater dangers. We searched the literature for biomechanical examinations of these special joint circumstances, since the replaced hip can not be compared to a healthy hip either biologically or mechanically. The reason this is important, because in these patients it might be advisable to find a solution that takes this into consideration during surgery. We could not find literature examining this question on the internet to this day.

  • Kádas István ,
    Törköly Tamás ,
    Bíró Tamás ,
    Bíró Zsuzsa ,
    Kádas Dániel :

    Among the factors determining the stability of external fixator osteosyntheses the deciding factor is the configuration of the montage. The authors examined the stability of unilateral and V-forms used in crural fractures together with a Budapest University of Technology task force. They performed osteotomy on cadaver bones and used a total of 12 kinds of montage variations. The various montages were exposed to 5 types of static load, their stability was tested, and finite element model experiments were performed. The load tests were evaluated by computer and the charts were compared. It was concluded that unilateral montages are most stable when the pins are placed in the greatest possible distance from each other within one segment and the rods are far from each other. In case of V-frame symmetrically inserted pins should be avoided in the second plane for better stability. Finite element model has verified the biomechanical observations. During the biomechanical experiment the authors have gained useful experiences for further clinical practice.

Történet

Társasági hírek