Ha meg akarjuk érteni Amerikát, abból kell
kiindulnunk, hogy igen jelentős kérdésekben összeegyeztethetetlen
álláspontokat képvisel. Elsősorban politikai és társadalmi szinten
érzékelhető, hogy bizonyos jelenségeket nehéz összehangolni. Alexis de
Tocqueville-t 170 évvel ezelőtt lenyűgözte az egyenlőségnek az a foka,
amit ott tapasztalt (természetesen csak a fehér férfiak körében).
Megfigyelései előre jeleztek-e valamit mindabból, ami a 20. században
történt? Igen is meg nem is. Az 1964-es polgárjogi és az 1965-ös
szavazójogi törvény hatalmas lépés volt az amerikai társadalomban a
nagyobb egyenlőség felé. De a hatvanas évek után a kép jóval
bizonytalanabb: a jövedelmek egyenlőtlen eloszlásának mérőszáma, a
Gini-index az 1968-ban mért 38.6-ról 46.0-ra nőtt a 21. század elejére.
Az amerikai felsőoktatás kiemelkedő és figyelemre méltóan sikeres: egy
felmérés szerint a világ legjobb 20 egyeteme közül 17 Amerikában van (a
maradék három Cambridge, Oxford és a Tokiói Egyetem). De amikor
2009-ben a tizenöt évesek képességeit mérték fel nemzetközi szinten, az
Egyesült Államok 17. lett olvasásból, 31. matematikából és 23.
természettudományból. A kitűnő felsőoktatás mellett a középiskolai
oktatás tehát nem éppen kiemelkedő. Az amerikai intellektuális és
művészeti élet vibráló működését bizonyítják a kiváló múzeumok és
szimfonikus zenekarok, a megjelenő könyvek száma, de becslések szerint
az amerikaiak 39 százaléka gondolja csupán, hogy az evolúció elmélete
helyes, és igen nagy részük a Biblia szó szerinti értelmezésében hisz:
hogy világunk 6000 évvel ezelőtt keletkezett, és a dinoszauruszok
korában emberek is éltek a Földön. H. L. Mencken (1880–1956) amerikai
újságíró egyszer azt mondta: „Még soha senki nem ment csődbe, mert
alábecsülte az amerikai nép intelligenciáját.”
A példák nem
ellenmondásokat, inkább összeegyeztethetetlen jelenségeket mutatnak.
Ezek jogosan döbbentik meg a külső (sőt, olykor a belső) megfigyelőt, és
legalábbis magyarázatra szorulnak.
Amerika ma minden tekintetben
sokkal konzervatívabb, mint 40 évvel ezelőtt. A hatvanas években az
emberek tömegesen tüntettek a vietnami háború ellen, megszokottak voltak
a demonstrációk, az ülősztrájkok, a nyilvános előadások. A 1947-es
Taft-Hartley törvény megregulázta a szakszervezeteket, a munkaerő pedig
elvándorolt a szakszervezet-ellenes déli államokba. A munkás uniók
taglétszáma erősen csökkent, és a nyolcvanas évekre Ronald Reagan
elnöksége alatt a kormány és a vállalatok érdekeinek megfelelően
elterjedt a szakszervezet-ellenesség.
A második világháború utáni
változások nem voltak egyértelműek: visszatekintve Nixon elnök (1969–74)
számos intézkedését ma liberálisnak minősítenénk, például a Tiszta
Levegő törvényt, a Környezetvédelmi Hatóság felállítását és a vietnami
háború befejezését. De Reagan, akit a konzervatívok védőszentjükként
tisztelnek, erősen konzervatív irányba terelte Amerikát, különösen
gazdasági értelemben.
A korszak gazdaságfilozófiája reagonómia néven
vált ismertté, és a szabad vállalkozás fokozott támogatásából állt
(Reagan Ludwig von Mises és Friedrich Hayek követőjének vallotta magát).
Fő célja az adókulcsok csökkentése és az üzleti vállalkozások
liberalizációja (ez utóbbi már Jimmy Carter alatt elkezdődött a légi
közlekedés iparágában). A reagonómia támogatói nevetséges elméletekre
hivatkoztak, például a Laffer-görbére, amellyel bizonyítani próbálták,
hogy az adókulcs csökkentése valójában növeli a befolyt adókat, mert a
csökkentés ösztönzően hat a gazdaságra. A Reagan-korszakban terjedt el a
kifejezés, hogy „éheztessük ki a fenevadat”, vagyis az adók
csökkentésével fosszuk meg a kormányzatot forrásaitól, így csökkennek
majd a kormányzati kiadások. A konzervatívok szerint ez rendkívül
hasznos, mert mindaz, ami a kormányzathoz köthető, „alapvetően rossz”.
Csakhogy míg a Reagan-kormányzat első négy éve alatt drámaian csökkentek
az adóbevételek, a kifizetések összege ugyanakkora maradt, így az
államadósság megháromszorozódott. Reagan utódja, Bill Clinton, akiről
nem állíthatjuk, hogy lánglelkű radikális, csökkentette az alacsony
jövedelműek adóit és növelte a gazdagokét, így a költségvetés hiánya,
ami 255 milliárd dollárról indult, fokozatosan csökkent, és Clinton
elnökségének utolsó évében 236 milliárd dollár lett a többlet.
W. H.
Bush elnöksége alatt új adócsökkentést vezettek be, és ennek
eredményeként nem csupán újratermelődött a hatalmas költségvetési hiány,
de a kevésbé tehetősektől ismét a leggazdagabbakhoz került a jövedelmek
nagy része. Reagan alatt jött divatba az elmélet, hogy „a kapzsiság jó
dolog”, és a gazdagok úgy érezték, kiérdemelték az adócsökkentést. Sok
szegény ember még mindig elhiszi, hogy Amerika az álmok hazája, ahol
bárkiből lehet milliomos, ezért az ő szemükben nem olyan nyomasztó az
egyenlőtlenség, mert abban bíznak, egyszer majd ők is haszonélvezői
lehetnek.
Az adócsökkentések egyik eredménye a jövedelmek
egyenlőtlen eloszlása, a másik: ha kevesebb az államkasszába befolyt
adó, végül valóban ki kell éheztetni a fenevadat, azaz csökkenteni kell a
kiadásokat, mielőtt kezelhetetlenül nagy hiány keletkezik. Ha kevesebb a
kiadás, a kormányzatnak kisebb lehetősége van különféle programok
finanszírozására. A konzervatívok gyanúval fogadják, ha a kormányzat
szerepet vállal a gazdaságban és a társadalomban, mert úgy vélik, nem
olyan hatékony, mint a magánvállalkozások, és elveszi a privát cégek
elől a lehetőségeket.
Például az Obama-kormányzat új egészségügyi
törvényét, amely szerint mindenkinek rendelkeznie kell
egészségbiztosítással, alkotmányellenesnek vélték, mert az alkotmányban
nem szerepel, hogy a kormányzat kényszerítheti állampolgárait, hogy
megvásároljanak valamit a privát üzleti szférában. Ha belemegyünk, hogy a
kormányzat utasítására egészségbiztosítást kell vásárolnunk, hamarosan
arra kényszeríthetnek minket, hogy Chevroleteket vagy libamájat
vásároljunk! Mindenesetre, a Bush-korszak adócsökkentéseit úgy
tervezték, hogy 2010 végére lejárjanak. Mindenki egyetértett, hogy
késleltetné az áhított gazdasági fellendülést, ha visszatérnénk a Bush
előtti adókulcsokhoz, ezért Obama elnök javasolta, hogy az
adócsökkentés továbbra is vonatkozzon az alacsonyabb jövedelműekre
(egyének esetében 200 000, pároknál 250 000 dollár éves jövedelem
alatt!), de az ennél többet keresők esetében legyen magasabb az
adókulcs, egyrészt egyenlőségi alapon, másrészt mert hiába nő tovább a
nagyon gazdagok jövedelme, a gazdaságra ez alig hat. (Amikor Bush alatt
bevezették az adócsökkentést, a gazdagok tovább növelték
megtakarításaikat.) A konzervatív Republikánus Párt vadul ellenezte a
tervet, így végül a Bush-korszak adócsökkentéseinek újbóli bevezetését
fogadta el a kongresszus.
Bár a megoldás nyilvánvalóan nem a többség
érdekét szolgálta (tíz év alatt a leggazdagabbak adócsökkentései
becslések szerint 690 milliárd dollárral növelték az államadósságot, ha
az adósság után fizetendő kamatokat is számítjuk, a végösszeg 830
milliárdra ugrik). Miért nem tiltakoztak széles néptömegek a kongresszus
tagjainál és a szenátoroknál, miért nem gyakoroltak nyomást, hogy Obama
tervét valósítsák meg? Miért fogadtak el olyan adótörvényeket, amelyek a
gazdagoknak és a még gazdagabbaknak kedveznek? Legalább három tényező
játszhatott ebben közre.
Az első, hogy a régimódi társadalmi
mozgalmak ideje lejárt. A hatvanas években sokat elértek: az
afro-amerikaiak, nők, mozgássérültek és a különféle kisebbségek, ha nem
is egyenrangúak a fehér férfiakkal, nagyobb társadalmi védelmet
élveznek, mint korábban. A sikerekkel mintha kifogyott volna a szusz.
A második, hogy rendkívül széles körben elterjedt a
kormányzat-ellenesség. Az adó, akár szegénynek, akár gazdagnak kell
fizetni, szitokszóvá vált. Mint mondtam, minden társadalmi mozgalom
divatjamúlt, egyet kivéve: az adók elleni tiltakozásokat. Sarah Palin
egy ízben azt nyilatkozta, hogy az adófizetés nem hazafias. Merőben
eltér tehát a véleménye a nagy amerikai jogtudóstól, Oliver Wendell
Holmes-tól (1809–1894), aki, mikor megkérdezték, utál-e adót fizetni,
azt válaszolta: „Szeretek adót fizetni. Így vásárolom meg a
civilizációt.” A konzervatív törvényhozók elképesztő tervekkel
hozakodnak elő, hogy az amerikai kormányzatot minél kisebbé tegyék.
Nemrégiben Ron Paul kongresszusi képviselő lett a Belföldi Monetáris
Albizottság elnöke (mivel a Republikánus Párt 2010 novemberében elnyerte
a szenátusi többséget, a bizottságok a republikánusok kezébe kerültek),
ami azért is ijesztő, mert Paul fel akarja számolni az Egyesült Államok
nemzeti bankrendszerét. Ron Paul fia, Rand ugyanabban a
választókörzetben szenátor, és feltett szándéka, hogy a költségvetés
helyretétele érdekében minden kormányzati programot leállít. Ez persze
őrült ötlet, amikor ilyen jelentős a munkanélküliség, de Rand Paul
mindezt az adók növelése nélkül kívánja elérni (hiszen az adó ROSSZ, a
kis kormányzat pedig JÓ). Ugyanezeket az elveket támogatja a Tea Party
nevű új mozgalom, ami a bostoniak 1773-as tiltakozásáról5 kapta nevét.
A harmadik indok, hogy a republikánusok sokkal sikeresebben fogalmazzák
meg érveiket. A Noam Chomskyval folytatott vitái révén híressé lett
George Lakoff nyelvésznek köszönhetően a politikai párbeszédben fontos
szerepet kapott az érvek megfogalmazása. Nem vitatom Lakoff politikai
metaforájának erényét, amely a családon alapszik, és a konzervatív
véleményt a domináns apának, a liberális véleményt a gondoskodó anyának
tulajdonítja, de be kell látnunk, hogy a liberálisok legfontosabb
kérdései: az egészségügy, a bevándorlás-politika és az emberi jogok nem
mozgatták meg annyira az emberek fantáziáját, mint a szeptember 11.
utáni republikánus aggodalmak Amerika biztonságával, az Al-Kaidával és
hasonló ügyekkel kapcsolatban. Ám bármi legyen az igazság elvi szinten,
az általános vélemény szerint a konzervatívok jóval ügyesebben
képviselték álláspontjukat.
A 2010-es republikánus győzelemnek
elsősorban a gazdaság elhúzódó gyengülése az oka. A hatalomra kerülő
gazdasági konzervatívokon kívül azonban más konzervatív erők is működnek
Amerikában. A társadalmi és vallási konzervatívok között sokan
fundamentalisták. Sértőnek érzik a szekuláris társadalom gyakorlatát, és
nem fogadják el, hogy az Alkotmány szétválasztja az egyházat és az
államot. Elutasítják a nők jogát az abortuszhoz, sokan még akkor is, ha
a terhesség incesztus vagy nemi erőszak következménye, és ebben a
katolikus egyház is segítségükre van. A másik hasonló terület a
homoszexuálisok gyűlölete. A Bibliára (Leviticus 18:22, 20:13)
hivatkoznak, ami a modern katolikus egyházhoz hasonlóan egyértelműen
elítéli a homoszexualitást. Az amerikai konzervatívok nagy százaléka
szerint a homoszexuálisokat nem illetik meg a többi állampolgárnak járó
jogok, és ellenzik az azonos neműek házasságát. A Biblia szó szerinti
értelmezése a tudomány elutasításával jár, beleértve az evolúció
elméletét. Ennek következménye, hogy a konzervatív szülők azt követelik,
az iskolákban ugyanannyi ideig foglalkozzanak biológiaórán az
intelligens tervezéssel, mint a evolúcióval, mintha még mindig
eldöntetlen volna, melyik elmélet helyes, és nem egyértelműen
bizonyított, hogy Darwin elgondolása igaz, az intelligens tervezés pedig
nem. De a tudománynak újra és újra fejet kell hajtania a vallás előtt, a
konzervatívok például igyekeznek megakadályozni az abortált
magzatokból kivont őssejtekkel folytatott kutatásokat, mert ellenzik,
hogy közpénzeket használnak fel ilyen célokra.
A tudományellenesség
megnehezíti a környezetvédelmi törvényhozást is. A szenátusban
elhangzott vélemény szerint „a globális felmelegedés keltette vita
tudományos tények helyett a félelmen alapszik. A globális felmelegedés
rémisztő veszélye a legnagyobb átverés, amit az amerikaiaknak valaha
beadtak”. A tudomány-ellenesség természetesen a gazdasági szférában a
legerősebb, és egyre inkább terjed, amit Paul Krugmann Nobel-díjas
közgazdász „vuduökonómiá”-nak nevez. A republikánusok, akik korábban
hevesen tiltakoztak a költségvetési hiány emelkedése ellen, most
hallgatnak a gazdagoknak szánt adócsökkentések okozta emelkedésről,
mintha helytelen volna, hogy a kiadások emelik a hiányt, de az
adócsökkentés miatti emelkedés nem gond.
Vajon segít mindez
megértenünk, merre tart Amerika? Krugman úgy véli – és pesszimista
perceimben egyetértek vele –, hogy Amerika hamarosan olyan
„banánköztársaság” lesz, ahol a vallási mítoszok felülírják a tudományt,
az egyenlőtlenség és a hiábavaló háborúk úgy megterhelik az
államkasszát, hogy az ország infrastruktúrája folyamatosan romlik, és a
két fő politikai párt olyannyira távol kerül egymástól, hogy a
civilizált párbeszéd (Obama egységesítő törekvése) jóformán
elképzelhetetlen, bár 2010 végén úgy tűnt, kialakul némi harmónia a két
párt között. De a közvélemény szeszélyes és nem lehet előre kiszámítani
alakulását. A Bush-évek csúcsán, egy tömegpusztító fegyverekről és más
túlkapásokról szóló hazugság miatt indított háború közepén ki hitte
volna, hogy 2008-ban a választók demokrata kongresszust és elnököt
juttatnak hatalomra? És hogy 2010 augusztusában az új elnököt annyira
gyűlölik majd, hogy a népesség 18 (más felmérés szerint 24) százaléka
úgy véli, Obama muszlim vallású? Vagy hogy a republikánusok 41 százaléka
szerint külföldi születésű (és az alkotmány szerint ezért nem is lehet
elnök)? És ki hitte volna 2008 őszén a kongresszusi és az elnöki
választás után, hogy mindezek ellenére nem sok minden változik: „plus ça
change, plus c’est la même chose”?