Tóth Árpád
A hidon
Ennek az őszi napnak aranya
Még a miénk; a budai hegyek,
A hídon túl, nézd, mennybe szállanak,
S a híd is úgy lebeg,
Kitártan, a két égő part fölött,
Mint végtelenbe készülő madár.
Mely a búcsúzó lendület előtt
A fényben még megáll,
Acélfőnikszként, mozdulatlanul,
S mi, szárnyai közt, boldog utasok,
Valószínűtlen tájról álmodunk,
Hová röpítni fog.
Ó, irreális, édes pillanat
Ez itt a zúgó, vén folyam felett,
Minthogyha most először állanék
A híd ívén veled,
És most keresném első hangjait
A tóduló, de ki nem mondható
Vad, ifjú szónak, melyből az dadog,
Hogy élni, élni jó,
S melyet mikorra elsóhajtana
A reszkető és forró földi száj,
Egy egész elmúlt élet hirdeti,
Hogy élni, élni fáj.
Jaj, máris – látod? – húny a nap, nehéz
Traverz-vasakká lomposúl a híd
S döglötten veti a két partra szét
Bús főniksz-szárnyait.
Az őszi napnak édes aranya
Elsáppad a hideg hegyek felett,
S elejtjük ezt a drága percet is,
Mint ág a levelet.
Hidat
formál a vers teste is, a kecses ív tereket és időket, konkrétumokat és
álmokat köt össze. Nem ismerek ennél hidasabb híd-verset. Ráadásul Pest
és Buda, a két égő part, a földi és az égi, a jelen és az elmúlt, a
megragadott és így kimerevített-megállított pillanat meg a végtelenbe
tartó szárnyalás, a jó és a fájdalmas létezés, az egyedül és a társasan
megélt kapcsolása után megint csak a kiindulópontban – valamiféle
origóban – vagyunk: magán a hídon, az őszi napnak édes aranyában. Ezzel
az arany megvilágítással varázsol Tóth Árpád. A különös fényben
rádöbben a köznapi átlényegülésére és maga is átlényegít: a budai
hegyek ... mennybe szállanak, a híd lebeg, de A fényben még megáll. A
szelíd mámor megidézi a korábbi elragadtatást, de gyorsan pereg a
jelenet, változik a világítás – Jaj, máris –; kijózanítóan húny a nap, s
a főnixként repülő híd-ív vassá lomposúl. A hirtelen alkonyat, a
hirtelen ősz megtörténik, ám az eltűnést – az élet, a nappal eltűnését –
mégsem passzív igék mondják el: a percet is elejtjük – nem lehullik.
Vajon a varázslat része, hogy a szerelmes társat szólító vallomást
ki-ki magáénak érzi, és hajlamos az intimitásban, a többes szám első
személyben a költő mellett önmagát látni? Mintha miénk lenne a jelenet,
mi állnánk a híd szárnyai közt, mi, egy pillanatra boldog utasok.
LEVENDEL JÚLIA
Vörösmarty Mihály
Vízgyógy
A víz kétes elem, a földet elönti, de táplál;
Gát, de merészeknek pálya világokon át.
Gyötrelmes keserű, ha szemedből bú satolá ki;
Kéj, ha örömcsepként ömlik el arcaidon.
Árja megöl, de szelíd gyógyszerré lesz, ha beteg vagy,
S szűz forrásaiból vissza jön életerőd:
Természettől nyert a víz kétféle hatalmat,
Isteni áldássá tette az emberi ész.
Gyulai
Pál Vörösmarty-életrajzában azt írja, hogy a költő anyja jól ismerte és
értőn alkalmazta a népi orvoslás módszereit mindenki javára. „Ott
állottak szép rendben a szárított gyógyfüvek, gyökerek, saját kezével
készített tapaszok és kenőcsök. A vakokat különös szerencsével tudta
gyógyítani, értett a csonttörések orvoslásához. A cselédek, ha kezöket
megvágták, a dolgosok, ha sarlóval vagy kaszával megsebezték magokat,
csak hozzá folyamodtak; az anyák beteg gyermeköket hozták föl a
faluból”. Vörösmartyban tehát nem csak a humanizmus szelleme élesztette
fel az érdeklődést a gyógyítás iránt.
Az orvosi ismeretek a 19.
század első felében még nem álltak össze módszeres tudománnyá, az
orvostudorok az ókori nedvtanra hivatkozva purgáltak, köpölyöztek,
hánytattak, eret vágtak, vagy súlyos mellékhatásokkal járó szereket
adagoltak – a beteggel nemegyszer a kezelés végzett. „Eddig anyag
harcolt anyag ellen a bús beteg ágyán, / S durva csatájok közt kín vala
élni tovább.”, olvassuk Vörösmarty a homeopátia atyjának, Hahnemann-nak
halálára írt versében. A jóval ártalmatlanabb „hasonszenvi gyógymód”
mellett ekkoriban terjedt el Mesmer mágneses terápiája, és a
vízgyógyászat is. „Priesznitz visszaadá a víznek régi hatalmát, / S ősi
erőben kél újra az emberi faj”, lelkesedik Vörösmarty egyik
epigrammájában.
Az addig csak homeopátiával foglalkozó Ivanovics
András egy gräfenbergi tanulmányutat követően 1840-ben állította fel
vízgyógyászati intézetét a Városligetben. Talán ez volt a következő év
májusában írott Vízgyógy ihletforrása. Az orvoslásban akkor kevesebb
volt a tudomány és a technológia, több a költészet és a filozófia –
eredménytelenebb volt, de költőileg inspirálóbb. Vörösmarty három évvel
az 1838-as nagy árvíz után a víz kettős, építő és romboló természetével
bizonyítja, hogy az anyagi összetétel nem minden: az a fő kérdés, hogy
egy anyag hol és miként kapcsolódik a lét rendjébe. Az ennek törvényeit
kiismerő emberi ész, a tudomány isteni áldássá válhat – ha nem veszti
szem elől, hogy maga miként kapcsolódik a lét rendjébe. Mert az emberi
ész éppúgy kettős természetű, mint a víz – fullaszt és éltet, épít és
pusztít.
ÁCS JÓZSEF
Arany János
Búcsú a fürdôtôl
Isten veled Karlsbad szép tája! –
Örökké az ember nem állja,
Rothad neki tüdeje-mája; –
Igy végzôdik a földi pálya.
Alá szolgája!
Nehéz volna Arany két olyan költôi mûvét megnevezni, ahol az
egyik ismételné a másikat, ahol ne kezdôdne újra, más mûvekrôl „mit sem
tudva”, a költôi teremtés az alapok mélyrétegeitôl. Úgy tûnik, a költô
egyszerûen képtelen alkotni, ha egy-egy, természetesen különbözô témához
nem találja meg a neki megfelelô, s ezért a már használt formáktól
merôben elütô szerkezeti felépítést, szóhasználatot, ritmust,
rímelést, hangvételt, világképet. Arany aggályos pontossága olyan
mértéket ölt, hogy ha nem érzi tartalom és forma egységét, abbahagyja a
mûvet: talán ezért maradt utána olyan sok töredék, „félbe-szerbe”
hagyott munka. A torzók azonban semmiképpen nem tévesztendôk össze
azokkal a rövid „mondacsokkal” „papírszeletekkel”, alkalmi, rövid
rögtönzésekkel, amelyeket nem szánt megjelenésre, de a maguk mûfajában
éppolyan tökélyre törôen komponáltak, mint akár a Toldi.
Ilyen
kurta, de a rossz közérzetet, sok nyavalyát, terhet, ôrlôdést, hiányt
megjelenítô – s ezért elemi erejû – vers a Búcsú a fürdôtôl. Arany 1869
és 1876 között a nyarak egy részét Karlsbadban töltötte; a mai Karlovy
Vary-ban az emlékét ôrzô tábla hirdeti, hogy a költô a város „nagy
csodálója volt”. A Toldi szerelmében (9. ének, 96. vszk.) valóban
felbukkan „egy beteg ôsz poéta”, aki a fürdôvárosban „Megáldotta vizét
nagy jótéteményért, / Ha nem új életért, új élet-reményért, / S ha
valaha célhoz bir jutni az ének: / Köszöni e forrás csuda hévizének”. Az
elsô karlsbadi nyaralás utáni Búcsú nem ilyen lelkes: inkább a kúra
kárát öklendezi vissza, önironikusan, szarkasztikusan, amit a
távolságtartó harmadik személy, általános alany („az ember”) csak fokoz;
ez „az ember” nem úgy hangzik, mint aki ide vissza akar jönni. Az elsô
sor még vendégkönyvi bejegyzés is lehetne, de a második az istenhozzád
mozzanatát valami nyûglôdve viselt örökkévalósággal állítja szembe:
mintha Hans Castorp beszélne A varázshegy idôérzéket felborító, émelyítô
„örökleves”-érôl.
A tiltakozó hang végérvényesen a városon kívülre
„állít”-ja a beszélôt, hogy kimondja, úgy, ahogy van, a vers legerôsebb
szavát: „rothad”. A táj lehet „szép”; ami számít, ami igazság: belül
van. Hogy tüdô és máj mennyire „az egész” belsôt jelenti, a kötôjel
mutatja, és ugyanilyen fontos, hogy a második és harmadik, legkeserûbb
sor a vers belsejében, belül van, mintegy közbevetésként, két, Aranyra
annyira jellemzô, sokat sejtetô gondolatjel között.
A negyedik sor
ironikus, sommás konklúzió, mely a halált úgy hozza szóba, hogy a
bevégzôdô földi „pálya” rímeljen az elôzô sorokkal, de csak a fül
számára; a szem a j-ly változás miatt épp aszimmetriát észlel. Itt már
biztosak lehetünk: minden sor fel-ja-jdulással végzôdik. Az utolsó,
csupán öt szótagú, csonka sor gunyoros végbúcsú; ha tetszik a várostól,
ha tetszik a világtól. Mintha az ivókúra áldozata az utolsó pohár
tartalmát már a város porába öntené. Mintha Arany a karlsbadi víz – és
az egész, belül rothadt élet – ízét írta volna meg, de a forma tökélye
révén mégis gusztussal.
KÁLLAY GÉZA