A Csendes-óceán északi részén akkora
műanyagsziget úszik flakonokból, öngyújtókból, kupakokból, mint tizenöt
Magyarország. Másfél millió km2! Nem túlzás tehát a „zöld” körökben
tapasztalható műanyag-ellenesség. Ugyanakkor az is tény, hogy műanyagok
nélkül szinte lépni sem tudnánk. Ha egy társaságban varázsütésre eltűnne
minden műanyag, kínos helyzet adódna, mert a társaság nagy része
félmeztelen maradna.
Akkor tehát szeressük a műanyagokat vagy sem?
A történetük régi múltra tekint vissza.1838-ban V. Regnault
előállította a PVC-t. Egy évvel később Ch. Goodyear a gumifa tejnedvéből
– a latexből – kiválasztható kaucsukot kénnel vulkanizálta, így a mai
értelemben vett gumit készített.1844-ben megjelent a piacon a linóleum, a
műbőr, a vulkánfíber.1865-ben feltalálták a filmszalag gyártásának
alapját, a celluloidot. 1898-ban bemutatták az első műselymet. Ma már
elképesztően sokféle célra használunk különböző műanyagokat:
bútorbevonatnak, ragasztónak, siklóernyőnek, cipőtalpnak,
nejlonzacskónak, üdítős palacknak, szemüveglencsének, lökhárítónak,
csomagolóanyagnak, edénybevonatnak, szigetelő habnak, ablakkeretnek és
padlónak – hogy csak néhányat említsek. A sokféle hasznosság ellenére a
műanyag-ellenességnek egyértelműen van alapja. Több is.
A műanyag az
eldobó civilizáció „logója”. Tele vannak az erdők, rétek, élővizek
műanyag-szeméttel, amely emberi időtávlatban gyakorlatilag nem bomlik
le, nem vesz részt az anyagok természetes körforgásában. A műanyag
szemét nemcsak a szemünket bántja, hanem sok állat pusztulását is
okozza, mert lenyelik a műanyag tárgyakat, belegabalyodnak a műszálakba,
megfulladnak tőle és így tovább.
A települési hulladék térfogatának
egyre nagyobb hányadát adják a műanyag tárgyak, elsősorban az italos
flakonok. Ez egyfajta ördögi kör: a legtöbb műanyag tárgyat eleve
egyszer használatosra (vagy legalábbis rövid használatra) tervezik, mert
úgyis ilyen szándékkal vásárolják meg az emberek. És mivel hitvány
minőségű a termék, érthető, hogy hamar eldobjuk.
De nem a műanyaggal
van baj, hanem az eldobással. A műanyag – azontúl, hogy sok területen
nagyon hasznos és mással nem, vagy csak nehezen helyettesíthető – lehet
szép és tartós is. Műanyagból készül például a Lego, amely szép színű és
jó tapintani is. Jó kézbe venni, ránézni, ráadásul igencsak tartós: az
elemei évtizedek múlva is ugyanolyan pontosan illeszkednek egymáshoz,
mint új korukban. Hasonló esztétikai öröm a Tantrix nevű játék, amely
szintén műanyagból készül, szép és tartós. Nem az eldobós kultúra része.
Pedig műanyag.
Vajon hogyan viszonyul egymáshoz a tág értelemben
vett mű-anyag és a műanyag? Hiszen nem minden mű-anyag műanyag. A
műanyag kémiailag mesterséges polimer. Mű- (azaz mesterséges) anyag
pedig minden, ami nem magától van a természetben, hanem emberi
produktum. Mű-anyag pl. a beton is, hiszen magától nem létezik – mégsem
soroljuk a műanyagok közé.
A szó szoros értelmében vett műanyagok a
mesterséges, ember által előállított anyagoknak, vagyis a mű-anyagoknak
csak egy fajtáját képviselik.
Az ember a természeti anyagokat
gyakran átalakítva használja, hasznosítja. Vagyis mű-anyagokat készít.
Az átalakítás mértékének azonban nagyon széles a skálája. Átalakítás
nélkül – úgy, ahogy magától van – fogyasztjuk pl. a vadon termő
gyümölcsök egy részét. Más gyümölcsöket megfőzünk vagy például
erjesztjük és pálinkát desztillálunk belőlük. Tehát a konyhában a
természetből származó nyersanyagokat hol egyszerűen csak felhasználjuk
(úgy, ahogy megteremtek), hol kicsit formálunk rajtuk, más esetekben
teljesen átalakítjuk. És az is előfordul, hogy az eredeti anyag már
nincs is a tányérunkon (poharunkban), mert valamivel helyettesítjük. Ez
utóbbira példa a mesterséges aromákkal készült szeszes italok ízanyaga.
Nyers húst – úgy, ahogy a természetben van – ritkán eszünk (kivéve a
tatárbifszteket, amely lényegében teljesen nyers darált hús, csak jól
megfűszerezik). Az angolok bifsztekje a magyar ízlés szerint igencsak
nyers, a flekken már kevésbé, bár még ott is látszik a hús eredeti
állapota. Ha fasírtot készítünk a húsból, már alig-alig látszik, milyen
volt természetes állapotban.
A szójafasírt pedig csak imitálja a húst.
A tejben lévő zsiradékot megihatjuk natúr tej formájában. Megehetjük,
ha a tejből köpüléssel vajat készítünk, a kenyerünkre kenhetjük még
jobban átalakított vajkrémként, s végül tehetünk a kenyérre margarint
is, amely csak „úgy csinál”, mintha vaj lenne, de nem tejből készül,
hanem vegyi folyamatok révén állítják elő növényi olajokból.
Kiszámolták, hogy ha a világon eladott epres joghurtok minden dobozában
valóban volna egy szem igazi eper, a Föld összes termőföldje sem lenne
elegendő ennyi eper termesztésére. A joghurt intenzív eperízét döntően
nem a benne lévő valódi eper adja, hanem egy mesterségesen gyártott
aroma. Mivel a kémikusok ismerik az eper ízét és illatát adó
vegyületeket, ezeket szintetizálni is tudják. Az eper, a málna, a banán
aromáját – ezeket hívják gyümölcs-észtereknek – bármely vegyészhallgató
elő tudja állítani a kémiai laboratóriumban megfelelő savak és alkoholok
reagáltatásával. Létezik tehát mesterséges, mégis a természetessel
azonos eperaroma. (Azt azért tudnunk kell, hogy az igazi eper ízét,
illatát nem egyetlen anyag okozza. Van ugyan egy domináns vegyület, de
ezt árnyalja tucatnyi másik.)
Ugyanez a helyzet az autókban használt
fenyő-illatosítóval. Abban az igazi fenyő illatát adó vegyületek közül
csak egy, a legjellemzőbb van, de nagy koncentrációban. Tehát ez az
illat igazi is, meg nem is. Nem természetes, de természetazonos.
Ma
már ott tartunk, hogy lehet kapni „természetazonos füstaromával kezelt
mogyorót” is. Vagyis megvizsgálták, milyen vegyület adja elsősorban a
füst-illatot, azt kémiailag szintetizálták és befújták vele a mogyorót. A
budapesti metró aluljárókban néha „ellenállhatatlan”, csábító, friss
péksütemény illata terjed. Ebben is lehet olyan trükkös vegyület, amely a
természetesnél is erősebb illatú.
Hasonló a helyzet a gyógyítás
terén. Az antibiotikumok története azzal kezdődött, hogy A. Fleming
1928-ban megfigyelte: egy gennykeltő baktérium tenyészetébe
szennyeződésként bekerült kékes-zöld penész körül elpusztulnak a
baktérium-telepek. A gomba valami olyan anyagot termel, amely gátolja a
baktériumok szaporodását. S minthogy az adott gomba tudományos neve
Penicillium volt, ennek a baktérium-ellenes anyagnak a penicillin nevet
adta. Kiváló baktérium-ellenes szer került így a birtokunkba, amely igen
sok ember életét mentette már meg.
A történet azonban ennél jóval
bonyolultabb. A baktériumok ugyanis idővel „megtanultak” védekezni a
penicillin ellen. Az egymásra következő baktérium-generációk során olyan
tulajdonságaik alakultak ki, amelyek képessé tették őket a
penicillin-molekula lebontására. Ámde ekkor a gyógyszerkémikusok, a már
akkor jól ismert penicillin-molekulát kicsit átalakították. Kaptak egy
fél-szintetikus penicillin molekulát, amely nagyon hasonlít a
természetes penicillinre, kicsit mégis más. Ez a molekula tehát eredetét
tekintve természetes, tényleges állapota szerint mesterséges, sőt:
természetidegen, hiszen pontosan olyan nincs is a természetben. Ilyen
például a Maripen. A baktériumokat ezzel a „trükkel” kicselezték, mert
az átalakított molekulát már nem tudták ártalmatlanítani. Persze csak
idő kérdése, hogy bizonyos baktériumok a módosított penicillin ellen is
megtanuljanak védekezni. De sebaj: akkor a vegyészek ismét módosítanak
valamit a molekulán, s az egy időre megint hatékony lesz. És a
„versenyfutás” így folyik a végtelenségig.
Használunk ezek mellett
teljesen szintetikus antibiotikumokat is, amelyek végképp idegenek a
természettől, s már a kiinduló molekula sem a természetből származik.
Ilyen pl. a Klion-kúp hatóanyaga. Ebben csak az atomok mondhatók
természetesnek.
A C-vitamin a paprikában, a savanyú káposztában,
csipkebogyóban, citromban teljesen természetes. De ha patikában veszünk
C-vitamin tablettát (vagy kristályos aszkorbinsavat), biztosak lehetünk
benne, hogy az a C-vitamin soha sem „látott” semmiféle növényt.
Kémikusok szintetizálták lombikban. Mivel a C-vitamin viszonylag
egyszerű molekula, amelynek pontosan ismerjük a szerkezetét, kémiailag
megoldott a szintézise. A lombikban előállított molekula azonban
ugyanolyan, mint amit a növényi sejt készít. Természetazonos.
A
természetes inzulint a hasnyálmirigy Langerhans-szigeteinek béta-sejtjei
termelik. Napjainkban a cukorbetegeknek beadott injekció vagy tabletta
inzulinját nem emberek (vagy állatok) hasnyálmirigye termeli, hanem
génmódosított baktériumok milliárdjai. Ezt úgy értük el, hogy
baktériumokba építettük az inzulin-szintézis génjét, s azok – bár semmi
szükségük nincs az inzulinra – folyamatosan termelik az inzulint nekünk.
Könnyen lehet, hogy az így kapott inzulin-molekula kémiai szerkezetét
(és így természetesen a hatását) illetően tökéletesen megegyezik az
emberi sejtek által termelt inzulinnal. Tehát természetazonos. Pedig
mesterséges, s a képződésében – a baktériumok génsebészeti
átalakításával – van valami természetidegen mozzanat is.
Építő- és
szerkezeti anyagaink esetében is megfigyelhető a teljesen természetestől
a nagyon mesterségesig húzódó skála. Amikor őseink földbe vájt
kunyhókban húzták meg magukat, a föld volt a fal. A két palló közé
kemény munkával bedöngölt vertfal szintén föld, de már nem az eredeti
szerkezetével. A vályog is természetes eredetű anyag – s a napon
szárítása is természetes folyamat –, mégis, ebben már meghatározó az
emberi átalakítás. A tégla agyagból készül, de a kiégetése olyan mértékű
átalakítással jár, hogy inkább mesterséges anyagnak kell tartanunk. A
beton – vagy a magyar szabadalommal védett üvegszálas beton – végképp
emberi alkotás, azaz mű-anyag.
Vasat és aranyat a szabad
természetben is találni. Vannak azonban olyan fémek, amelyekkel
kapcsolatban bizonytalan az ember: vajon természetesek vagy
mesterségesek – azaz mű-anyagok? Ilyen például az alumínium, amely ma
mindennapi életünk része, használati tárgyaink gyakori anyaga. 1855-ben a
párizsi világkiállításon mutatták be a világ első 1 kg tömegű
alumíniumtömbjét. Óriási szenzáció volt. (Mai eszünkkel érthetetlen, mi
lehetett olyan érdekes egy „közönséges” alumíniumdarabon. Éppen az, hogy
egyáltalán nem volt közönséges, hiszen addig ilyen nem létezett.) Az
ezüstösen csillogó fémdarabot „agyagezüstnek” nevezték, mivel agyagszerű
ércből sikerült előállítani (amit bauxitnak nevezünk). Az alumínium ára
akkoriban az aranyéval vetekedett, így eleinte ékszereket készítettek
belőle. (Ma is készítenek, de ma nem az értéke, hanem épp fordítva: a
viszonylagos értéktelensége miatt.)
Nézzünk egy teljesen más
területet, például a zenét! Egyszer megkérdezték Bartókot, mi a
véleménye a gépzenéről. (A kérdező nyilván az akkor már használt
lemezjátszóra gondolt.) Bartók visszakérdezett, hogy hol van vége a
természetes zenének, s hol kezdődik a gépzene. Az emberi énekhang az
egyetlen zene, amely minden kétségen felül természetes. Amikor megfújunk
egy furulyát, az még emberi kilélegzéssel szólal ugyan meg, de van egy
„közbeiktatott” instrumentum. A klarinét, a fuvola és más fúvós
hangszerek esetében még inkább ez a helyzet, hiszen azokon bonyolult
mechanikai szerkezetek (emelők, tengelyek, rugók, szelepek) is vannak.
Tulajdonképpen a hegedű is egyfajta „szerkentyű”, s többnyire nem is a
saját kezünkkel szólaltatjuk meg, hanem egy másik szerkezettel (a
vonóval). Aki csak egyszer is belenézett egy kinyitott zongorába,
bizonyára megdöbbent, hogy micsoda bonyolult gépezet rejlik a
belsejében. És az orgonista? Itt játszik a billentyűkön, s tőle sok
méternyire szólal meg a síp egy motor által odapumpált levegő révén. És
„útközben” tengernyi emeltyű, szelep, áttétel – vagyis gép – segíti.
Napjainkban tovább folytathatnánk a sort: a szintetizátor hangja még
inkább „mű”, hiszen a hangrezgés képzése sem természetes úton, hanem
elektronikusan történik.
Lássuk tehát be, hogy mű-anyagok – és
köztük műanyagok – nélkül nem tudnánk létezni. Ember voltunk lényegi
sajátossága, hogy alakítunk a környezetünkben található anyagokon.
Előállítunk olyat is, ami a természetben nem fordul elő. Ez még nem is
baj, hiszen sokszor az életminőségünk függ ezektől az anyagoktól. Akkor
van baj, ha közben nem figyelünk a természet saját törvényszerűségeire.
Mert abból következik, hogy a Csendes-óceán északi részén akkora
műanyagsziget úszik flakonokból, öngyújtókból, kupakokból mint tizenöt
Magyarország. Másfél millió km2!