Naiv pózaidba merevült életkép, köszöntelek!
Szürke lapályokat látok a képeken, szürke embereket, de az is lehet, a
saját fantáziátlanságomat. Ma este, ködös vagy napfényes vízpartok
melankolikus életképeit bámulva nem tudok hát ironikusan és nagyokosan
„irodalom-szerepelni”, jó vagy rossz humort fakasztva literátus módon
elmélkedni vagy pózosan dühöngeni. Pedig épp azt akartam, lapos
életkép-sziklákból dühödt humort fakasztani, e régi táj- és életképeken
bosszankodni. Az életkép köztes műfaj, halovány lenyomat, sem dühöngést,
sem hahotázást nem vált ki. Életkép: névrokona a csendéletnek: azon
sokat dühöngünk és hahotázunk? Tanácsos tehát, hogy jól elrejtsem
bosszankodásomat, talán akkor kiszűrődik belőle valami dühöngésen túli
értelem.
Életkép mint fénykép szobám falán. Egy magányos dühöngő elfojtásai.
Egyetlen profi értelemben jól sikerült, értékelhető kép van itt, a
hajófedélzeten nyugágyban napozó nőalaké: jó a perspektíva, érdekes
vonalakat ad az árnyék szöge, a ferde síkok, a fény-árnyék, nagyjából
minden sikerült. Lám, ahol a párhuzamosak a távolban találkoznak, az
enyészpont (így mondják?) – az enyészpont helye is megfelelő. Csakhogy
épp e szépre sikerült forma miatt vége is a képnek, önmagába zárul, nem
érdekel igazán, ásítok az enyészpontra. A nyugágyban heverő nő érdekes
fénykép-figura, jelene van, de nincs múltja-jövője. Más szavak
tolakodnak fel: perc, pillanat. Pillanatkép egyáltalán a jó életkép?
Életpillanat? Azt szeretném, ha nem állna, ha megmozdulna a pillanat.
Akárhogy is, nekem egy fotóról sugározzon valami történet.
A festmény
maradjon a pillanat megragadása, életkép, a fotó viszont meséljen
múltról és jövőről. Nem tudom, így kívánja-e az esztétika, én így
kívánom. Csak azért tértem ki erre, az enyészpontra, hogy bizonyítsam:
kérem szépen, én meglátom a formai értéket. Meg én. Itt mégsem az
egyetlen sikerült fotó érdekel, hanem kettő másik. Azoknak nincs formai
értékük, viszont történetet ígérnek, előzményt vagy következményt.
Egyik a Biciklis Lány és Családja. A biciklis lány épp indulni készül,
arca keményen a távolba néz – a biciklis lány a jövőbe bringázik.
Kispolgári család a háttérben. Fekete ruhás nagyanyja sejt valamit, de
önmagának sem meri bevallani. A nagyanyák néha sokat megsejtenek.
Takarva, jelentéktelenségbe húzódva valami őrbódé is látszik. Profi
fotós kivenné a képből, zavaróan belepiszkál a lány alakjába, de nekem
fontos: ott bujkálhat valami, nem tudom mi, talán a kompozíciót rontó,
fotót és életet zökkentő apróság. Mindjárt elindul a lány a biciklin, a
kép elsötétedik.
A másik képen vízicsalád a kishajóban. Másik
család, az iménti kispolgáréknál nyilván sokkal jobbmódúak. Kishajó a
kikötőben. Alig merem rámondani, hogy motorcsónak, lehet, nem is az. A
motorcsónakot filmekből ismerem, minden kalandfilmben szerepel. James
Bond-filmekben is. De itt most nem látszik hátul a motorcsónakok
motorja, amit mindig valami madzaggal, zsinórral, kábellel,
fémvezetékkel, keressük a szakszót, a madzagot jól megrántva indítanak
el. Lehet, hogy ezen is van ilyen, lehet, hogy nincs, engem bűn- és
menekülőfilmekben minden motorcsónak-jelenetben az foglalkoztat. Hogy
vajon én el tudnám-e indítani, amikor menekülök. Ha nem tudom jól
megrántani, elkapnak.
Ébresztő. Életkép ez, nem kalandkép. Itt
persze áll a csónak, benne két tompa közöny-boldog arc, és elöl egy nem
közöny és nem boldog, újságot olvas, a szokottnál erősebben figyelve,
nem boldog, jó hírt nem vár, nem talál. Mire figyelt fel? Újságot nem
ilyen éles figyelemmel olvasunk. Híreket vár eltűnt lányáról.
Összekapcsolom a két egymásnak vadidegen családot. A csónakban olvasó
anya egyáltalán nem hasonlít senkire az előző kép rokonságából, ez
senkit ne zavarjon. A biciklis lány, mint a mesékben a legkisebb fiú,
világgá ment. Róla vár híreket a csónakban újságot olvasó nő. Feszült,
komor, nagyon koncentrál. Mögötte két üres arcú, a két gyanútlan. Ők nem
tudják a titkot. A lány él, néha üzen, néha üzennek róla. A legenda úgy
kívánja, Amerikába került. Ha Párizsban élne, Berlinben, Európában
bárhol, semmi izgalom. Csak Amerikában lehet! A biciklis lánynak volt
valami a tekintetében, ami rokonná teszi ezt az idősebb nőt: a feszült
figyelem időben-térben máshová. Túl valamin, túl a jelenen. A
közhely-fantázia azt mondaná, a lány színésznő lett Amerikában. Na, nem
Hollywoodban, oda be sem engednék, olyan köznapi és jelentéktelen volt.
De talán kivételesen egy ilyen köznapi és nem szőke, viszont nem is
vamp-fekete tucat-lányról is szólhat cikk, egy kisebb cikk és beszámoló.
Főleg, sőt, csakis akkor, ha áldozat lett. Voltak ám balesetek,
bűntények, emberrablások, rejtélyes eltűnés a Práterben vagy a
Szajna-parton, vagy az óceánjáró hajón Amerika felé. Talán a biciklijét
akarták ellopni bűnözők, és ő mindhalálig védte. A Práterben durva
bakancsok trappolhattak. De lehet, nem is bakancsos-csizmás masírozók,
hanem házasságszédelgők bántak el vele. Egyetemre járt, előbb Berlinben,
aztán Amerikában, és egy cikk arról, hogy valami történt ott vele,
Berlinben, vagy később Amerikában. Bébiszitter lett, és baj történt a
rábízott gyerekkel. Egyáltalán, meddig vitte azt a lányt a bicikli, és
meddig vitte ő a biciklijét?
Fogalmam sincs, mi történhetett. Az
újságolvasó nő sem tudja. Nem szokványos újságlapozó, nem
unatkozó-közönyös, ásítás előtti arc: semmi mosoly, semmi szórt unalom
az újságolvasó nő arcán; valamit feszülten keres a hírekben és a hírek
mögött. Mennyi idő telt el azóta?
Korabeli német írókhoz fordulnék,
nem tudom, miért épp németekhez. Tétován Bécs jut eszembe, ha már előbb
Berlin. Semmi berlini, és semmi bécsi nincs a két képen, a képzelt
háttér a mi képzeletünk. Mesél a bécsi erdő. Legyen ez. Pedig semmi Ödön
von Horváth-os nincs a két képen... na ja, amire ő felfigyelt, ami őt
megragadta, úgy általában és eredendően az sem volt Ödön von Horváth-os,
hanem ő maga csinált a meglesett anyagból saját hangulatú eredeti
művet. A képek hangulata nekem őt idézi, mesélj, te bécsi erdő, mesélj,
novemberi vagy télvégi Duna-part. A két táj, folyóparti és tavi, a két
táj figurái, igen. Most már majd csak ki kell nyitni a képek kapuját,
belépni a képek mozijába, és lesz történet. Mások fantáziájára bízom
fantáziátlanságomat.
Naiv pózaidba merevült életkép, törj ki kereteidből!