Mert ami egyszer végbement
azon nem másít semmi rend,
se Isten, se az ördögök:
mulónak látszik és örök.
(Weöres Sándor: Öröklét)
Az inkvizítor-lélek rejtelmeinek mélységeit talán csak az
inkvizítor-elmére ható kihívások összetettsége múlta felül Európa sötét
századaiban. Mi mindent kellett ismerniük, mi mindenre kellett
figyelniük, hogy küldetésüket sikeresen teljesíthessék! A hit és az Írás
atomszerkezetéig hatoló stúdiumokat követően elmélyülten kellett
tanulmányozniuk a legnagyobb mesterek hátrahagyott útmutatásait. Nemcsak
forgatták Bernard Gui Practica inquisitorumát (Az inkvizíció
gyakorlata, 1323) vagy Nicolas Eymerich Directorium inquisitorumát (Az
inkvizítorok vezetője, 1376), később Bernardo de Como Lucerna
inquisitorumát (Az inkvizítorok lámpása), de szinte betéve tudták,
hiszen ezek valóságos kézikönyvek voltak. Az elítélendő vélekedések,
magyarázatok és felforgató gondolatok rendszerezett tárházát nyújtották,
felkészítettek az eretnekekkel folytatott szellemi párviadalra.
Részletesen tárgyalták a külső jellegzetességeket – viselkedésüket,
szóhasználatukat, titkos jelzéseiket, de akár testi jegyeiket, aminek
alapján felismerhetők a hit ellenségei.
Az inkvizítor talán a
legképzettebb középkori tudásmunkás. Műveltségének jogászi és teológusi
rétegét kiterjedt eretnek-szakértői praxissal gyarapítja, amelynek
fontos összetevője a szónoki képesség, a retorikai felkészültség: egy
vizsgálat megindításakor karizmatikus beszédekkel „összlakossági
fórumokon” kell bűnvallásra késztetnie a megtévedteket. Kriminológusi és
nyomozói tehetségét akkor csillantja meg, amikor a szálak
felgöngyölítésével rács mögé juttatja az ördög ad hoc hadseregének
minden tagját. Ezután lesz csak pszichológussá (de nem is akármilyenné),
aki a gyanúsított személyiségének és viselkedésének függvényében
választja ki a célravezető eljárásokat, olyan finom részletekre is
érzékenyen, hogy mikor kell abbahagyni a kínvallatást, hogy másnap
hatékonyabban lehessen folytatni. (Kiegészítésképp mindezt kreatív
kommunikációs szakemberként „felfüggesztésnek” nevezi el, mivel a pápa
elvileg egyszeri tortúrát engedélyez csak.) Állandó információs
fölényben van, mert az egyedi esetekben érintett minden szereplőnél
sokkal szélesebb spektrumban rendelkezik ismeretekkel.
Carlo
Ginzburg veszi észre1, hogy az inkvizítor munkája számos ponton
emlékeztet az antropológuséra. A kihallgatások dialogikus kérdés-válasz
szerkezete olyan, mint amikor a terepen tájékozódó néprajzkutató és
adatközlője beszélgetnek. A „szuggesztív kérdezésen” keresztül pedig nem
is a valóság, hanem azoknak a sztereotípiáknak, boszorkánysággal
kapcsolatos hiedelmeknek a természete tárul fel, amelyek az idő tájt
erősen elterjedtek voltak Európában. Még azt is rekonstruálni lehet az
írott (valójában és eredendően: orális) forrásokból, miként bújik ki a
vádlott a szokásos repetíció alól, feltárva a jelentések olyan rétegét,
amely az inkvizítor számára nem adott, így arra kényszerül, hogy a saját
– erősen korlátozott – sémáiban értelmezze azokat. Ginzburg részletesen
be is mutatja, hogyan működött ez a gyakorlatban, miként komponálta meg
a fogalmi kereteket tapasztalatai és forrásai-olvasmányai nyomán
Johannes Herolt dominikánus barát.
Az inkvizítorok mindezek felett
különösen érzékenyek a horizontális tudásmegosztásra. Az innovatív és
jól bevált kínzási módszereket, a tortúra új, hatékony eszközeit átadják
egymásnak. Személyes konzultációkon találkoznak, és a hivatalos
jelentések mellett magánlevelekben is információkat cserélnek. A múlt
évezred végén felszabadított vatikáni titkos dokumentumok között a Szent
Péter téri Palazzo del Sant’Uffizióban a kiválasztottak a sienai
inkvizíciós bíróság ügyiratai mellett már tanulmányozhatják az
inkvizítorok 225 dokumentumkötegre rúgó terjedelmes levelezését is
(Lettere degli Inqisitori).
Az inkvizítor számára azok az esetek
megterhelőek, amikor egyedi döntéseket kell hoznia. Noha körülötte
minden rettenetesen előformált (mondhatnánk algoritmizált és
ritualizált), gyakorta mégis elkerülhetetlen a szembesülés a körülmények
újfajta kombinációival, önálló mérlegelést és saját álláspont
kialakítását igénylő helyzetekkel. Egy jogos felmentés nem hordozza-e
annak veszélyét, hogy a környezet gyengeségként értékeli a döntést?
Majdnem minden kézikönyv írja, hogy a balkezesség fontos külső jegye a
boszorkánynak, de minden balkezest el kell-e vajon ítélni? Ha tudvalevő,
hogy két egybehangzó tanúvallomás kell az eljárás megindításához, vajon
egy nagyon határozott és tekintélyes tanú biztos értesülése felér-e két
megbízhatatlan tanú tétova vélekedésével? Ha egy okos lovat a gazdája
betanít, hogy annyit kapáljon a patájával (!), amilyen számjegyet egy
kártyalapon éppen lát, és emiatt úgy tűnik, hogy a pontos időt mondja
meg, vajon az ördöggel cimborál? Az inkvizítor szerint, aki 1601-ben a
lovat mutatványos gazdájával együtt Lisszabonban elégettette, igen.
(Ráadásul ítéletére olyan büszke volt, hogy a zaragozai katedrálisba
épített síremléke alján egy reliefen a lovat meg is örökíttette, igaz,
nem mulasztott el hat oszlopot állíttatni a sír köré, amelyekhez
kivégzésükre váró mór eretnekeket láncoltak).
És noha az
inkvizítorok minden egyes áldozatban megmentett, halhatatlan lelket
láttak, ébredt-e vajon kétség bennük küldetésük magasztosságával
kapcsolatban? Bizonyosan előfordult, máskülönben Duarte Ribeiro De
Macedo (1618–1680), a diplomatává lett portugál jezsuita nem jutott
volna el a megalapozás-keresésben odáig, hogy maga Isten volt az első
inkvizítor, és Káin az első eretnek. S vajon hogyan tekintettek azokra
az egykori eretnekekre, akik nemcsak feladták nézeteiket, hanem
egyenesen inkvizítorokká lettek? Mennyire bíztak meg a társak a híres
„átállókban”, Raimond Peyre-ben vagy Bernard de la Garigue-ban? Meddig
és hogyan lehetett elviselni a „mentális zajt” (az inkvizítorok egymást
is ellenőrizték)?
Minden bizonnyal sokáig és könnyedén. Az
inkvizítor identitástudata szilárd2 (a Jó seregeinek élén harcol a Rossz
ellen), céltételezése pedig rendkívül egyszerű. „Az inkvizíció feladata
– írja Bernard Gui, akinek vértelen ajkával és szigorú tekintetével A
rózsa neve lapjain is találkozunk – az eretnekség kiirtása”. Az
eretnekség a gondolatokban lakik, azoknak a helye pedig az emberi fő. A
helytelen gondolatokat tehát csak úgy lehet megsemmisíteni, ha
fizikailag elpusztítják az eretnekeket. Őket pedig „nem lehet
megsemmisíteni, ha nem irtják ki velük együtt azokat, akik rejtegetik
őket, együtt éreznek velük, védelmezik őket”. Az inkvizítor logikája
könyörtelen, de hibátlan. Amikor 1209-ben a cisztercita Arnold Amalric
büszkén újságolja III. Incének, hogy majdnem húszezer (valójában
kevesebb, öt-hétezer) embert hánytak kardélre Béziers elpusztításakor,
nemre, korra, társadalmi státuszra való tekintet nélkül, senkit sem
kímélve, egész egyszerűen csak szó szerint vették Gui atya útmutatását:
„ne bocsátkozz vitába az eretnekekkel, nyársald fel őket”. A pápa
küldöttje által a kereszteseknek adott állítólagos parancs szállóigévé,
az öncélú kegyetlenség metaforájává lett („inkább öljenek meg 100
ártatlant, semmint egy eretnek is megmeneküljön”), pedig az
információspecialista inkvizítorok a maguk szempontjából következetesen
járnak el. Hiszen számukra világos: mivel a veszélyes gondolatok
hordozója az emberi fej, egyetlen túlélő is képes újra sokszorosítani
azokat, és visszamenőleg is értelmetlenné válik minden korábbi
gyilkosság.
És mégis, ez az a pont, ahol az inkvizítorok
okoskodásának pajzsán rés támad, ahol könyörtelen racionalitásuk
lélekvesztőjén lyuk keletkezik. Minden műveltségük és tapasztalatuk
ellenére ugyanis rosszul mérik fel az információ (újra)termelésének
természetét. Ha céljuk valóban egy-egy ártalmas gyakorlat és a mögötte
álló gondolat kiirtása a rendelkezésre álló gondolatok készletéből,
akkor a végső megoldás, az ultima ratio első lépésben valóban nem lehet
más, mint a „hordozók” teljes populációjának elpusztítása, az
etnocídium. Minden egyes „fertőzött agy” megsemmisítése, kiegészítve
minden olyan jelhordozó megsemmisítésével, amelyekből rekonstruálni és
újrateremteni lehetne a tiltott információkat. Ami ennél kevesebb, az
felesleges és értelmetlen, mert mint a gyomnövény, a veszélyes gondolat
újra és újra kicsírázhat.