A modern világ születésének egyik emblematikus
időpontja lehet az 1782-es esztendő, amikor az angol filozófus, Jeremy
Bentham a londoni parlament figyelmébe ajánlotta az általa tervezett
tökéletes börtönt, a Panoptikont.
Persze különféle szerzők
fáradhatatlanul hozakodnak elő újabb és újabb dátumokkal a Nyugat
kulturális bűnbeesésének pillanata után kutatva – hol a könyvnyomtatás
elterjedését, hol az ipari forradalmat, vagy épp a kopernikuszi
fordulatot okolva a régi világ hipotetikus kiűzetéséért a paradicsomból.
Minthogy a betűírás feltalálását, az eszközhasználat elterjedését, vagy
épp a tűz megszelídítését is nagyjából ugyanilyen joggal lehetne
végzetesnek tekinteni, könnyű szívvel jelölhetek ki egy sokadik jelképes
eseményt a modernitás kezdőpontjának – nevezetesen a Panoptikon
születését.
A tökéletes börtön megépítésének gondolata nyilván
Bentham előtt is sokak fejében megfordult már: az antik világ alkonyán
például a gnosztikusok mindjárt magát az univerzumot tekintették olyan
börtönnek, ahonnét gyakorlatilag lehetetlen szabadulni. Szerintük a
zárkaszerű kozmoszban úgy tévelyegnek a változatosság és szabadság
illúziójától kábultan, celláról-cellára a belekényszerült lelkek, hogy
még csak föl sem merül bennük, másképp is tehetnének. Vagy ott van
Minósz király története, aki Daidalosszal igyekezett megépíttetni a
kozmikus börtön földi mását, a Labirintust, ahová szörnyszülött
mostohafiát záratta. Őt követi azon államférfiak hosszú sora, akik a
gnosztikus szemléletet az emberi világra alkalmazva a hibátlan
társadalom megteremtésében látták a fegyházra emlékeztető rend és
abszolút ellenőrizhetőség biztosítékát. Mások még szubtilisabb anyagból:
eszmékből terveztek börtönöket, ami első pillantásra kétségkívül a
legtakarékosabb megoldásnak tetszhet, ám a diktatúrák történetét elnézve
idővel általában a legkevésbé kifizetődőnek bizonyul. Márpedig a
tökéletes börtön egyetlen mércéje a hatékonyság: sem tetszetősnek, sem
ötletesnek vagy igényesnek nem kell lennie, megteszi, ha elsöprően
praktikus. A börtönök megrendelői rendszerint ésszerű alapokon nyugvó
létesítményekben gondolkodnak, és Bentham korára már bizonyára elenyésző
volt azoknak az álmodozóknak a száma, akik az előző századok
tapasztalatainak összegzése után még pusztán ideákból vagy szavakból
konstruált fegyintézetekre hagyatkoztak volna, ha a célnak a cement és a
tégla is tökéletesen megfelelt. Bentham, akkurátus angolszász
gondolkodó lévén, mindezt bizonyára alaposan megfontolta, mielőtt a
Panoptikon tervezéséhez kezdett; jellemző, hogy egy ismert filozófus, az
akkoriban virágkorát élő utilitarizmus iskolájának neves képviselője
ötlötte ki az építményt.
Az utilitaristák az első naturalista
gondolkodók közé tartoztak, akiknek szemében az összes emberi cselekedet
mozgatórugója a szenvedés és a gyönyör: az ember, mint minden élőlény,
az előbbit ösztönösen kerüli, az utóbbit szüntelenül keresi; hasznos
az, ami az élvezethez hozzásegít, ezzel pedig egy csapásra megoldottnak
tekinthető a mindenkire érvényes jó és rossz problémája is. Az állam
feladata, hogy minimális befektetéssel maximálisan elégedetté tegye
lakóit, akik ezért a fennálló rendhez feltétlenül lojálisak. A fegyház
pedig a társadalom számára szükséges és hasznos, mivel kiküszöböli a
rendbontást, és segít megfékezni a zavart, amely veszélyeztetné a
többség elégedettségét. Minél hatékonyabban működik a fegyház, annál
hasznosabb; hatékonysága Bentham szerint a rend, a szigor, és a
gazdaságosság elveinek szem előtt tartásán múlik. Ennek szellemében
olyan börtönt tervezett, ahol minimális létszámú fegyőr maximális rendet
tarthat, ráadásul a fölösleges brutalitást mellőzve – elvégre
felvilágosult gondolkodó volt, igyekezett a lehető leghumánusabban
eljárni, már amennyire azt a gazdaságosság és hatékonyság vastörvényei
lehetővé tették.
A Panoptikon tervrajza némiképp emlékeztet a később
Borges által megálmodott Bábeli Könyvtárra, amennyiben ez is
abroncs-szerű, középen elegendő szabad hellyel, csakhogy itt kötetek
helyett körös-körül a rabok cellái sorakoznak. Újításának lényege, hogy
az elítéltek zárkáit nem párhuzamos folyosók mentén helyezte el, hanem
több emeleten egy központi torony körül, ahonnan akár egyetlen őr is
szemmel tarthatta a cellákat, melyeket a tökéletes ellenőrizhetőség
érdekében kívülről rácsos ablakokon át világítottak meg. Ha technikailag
kivitelezhető lett volna, Bentham bizonyára nem kőből, hanem üvegből
tervezi meg az építményt. Az őrök a gyűrű centrumából mindent
ellenőrzésük alatt tarthattak anélkül, hogy a tornyot elhagyták, míg a
foglyok sem őket, sem fegyenctársaikat nem láthatták. Egyszóval Bentham
korunk ideális társadalmának előképét alkotta meg és terjesztette a
parlament elé, ahol az egyén élete az irányító és ellenőrző szervek felé
tökéletesen nyitott, míg a másik oldal szinte láthatatlan. Érthetetlen,
hogy a tervet a kormány csak hosszas győzködés után fogadta el, majd a
király érdektelenségén végképp elbukott.
A hatalomgyakorlás megannyi
trükkje és fogása, kimondva-kimondatlanul azóta is mind a „benthami
elítélt” transzparens lényének megteremtését célozza, legyen
állampolgár, adóalany – az állam részéről –, alkalmazott és fogyasztó – a
cégek és médiumok felől nézve –, vagy felhasználó a kibertérben. A
benthami elítéltnek személyes tere és ideje nincs, csupán annak
illúziója: igaz, hogy a többi elítélt közül senki sem láthatja, mit és
mikor tesz, a privát szféra azonban – természetesen a rend fenntartása
érdekében – a felsőbb ellenőrzés számára abszolút mértékben és mindenkor
nyitva áll. Az épület lényegéhez tartozik – Bentham szerint ez egyben
gazdaságosságának kulcsa is –, hogy a fogva tartottak sohasem tudhatják
biztosan, mikor vannak épp megfigyelés alatt, hiszen nem látható, mikor
és hány őr tartózkodik a központi toronyban. Így az ellenőrzés tényét
csaknem transzcendens magasságokba emeli, midőn a láthatatlan, ám
mindent látó hatalom szerepét Istenről ügyes mérnöki megoldással a
fegyőrökre testálja át. A struktúra tehát mintegy automatikusan
kialakítja az állandó felügyelet érzését, már csak ezáltal is fenntartva
az orwelliánus rendet. Bentham is ebben látta a Panoptikon
újszerűségét: ahogy megfogalmazta, épülete voltaképp „új módja annak,
hogy az elme hatalmat gyakoroljon egy másik elme fölött, ez ideig
példátlan mértékben”.
A Panoptikon szinte kínálja magát, hogy minden
modern hierarchikus szerveződés előképe legyen; amióta Michel Foucault
újra felfedezte és a „fegyelmező társadalom” metaforájává emelte Bentham
elgondolását, azóta a Panoptikon kísértete rendre visszatér a
filozófiai, szociológiai, jogtudományi és médiaelméleti
eszmefuttatásokban. Foucault ebben találta meg a hatalomfelfogás- és
gyakorlás 18. századi átértékelődésének legkifejezőbb szimbólumát,
amelyet a delamare-i polícia-fogalom, a porosz Polizeiwissenschaft, vagy
épp a benthami utility principle is képvisel. A polícia fogalma itt nem
az államrendőrséget vagy a rendőrállamot takarja, hanem a kormányzás
korábbiakhoz képest új szemléletét jelöli: az uralmon lévők feladata
immár nem az emberi és isteni törvények összehangolása, mint volt a
középkorban, hanem egy önálló, racionális alapokon nyugvó államgépezet
működtetése. Lényege egyfajta társadalomelméleti realizmus: az a
felismerés, hogy az állam elsőszámú érdeke, azaz stabilitása és
gyarapodása állampolgárainak jólétén múlik – ezt tehát állandó
felügyelettel és következetes gondoskodással igyekszik is mindenáron
biztosítani. Más szóval innentől lényegében az állam feladata
meghatározni, miben áll a valamennyiünkre kötelező érvényű boldogság.
Minél többet tud az állam a lakosságról, annál zökkenőmentesebben képes
ezt az alapvető feladatát elvégezni: a 18. századtól tehát a Gondviselés
miniszteri tárcát kapott, statisztikákkal és végrehajtandó
intézkedésekkel ellátva.
Ugyanígy a kormányzó szervek feladata a
normalitás kereteinek meghatározása a társadalom olajozott működésének
érdekében: mentálisan és fizikailag egészséges alattvalók kinevelése,
hogy humánus alapon a minimumra redukálható legyen az utólagos fenyítés
és kínzás – egyszóval a kihágásokat megtorló büntetés. A foucault-i
fegyelmező társadalom törekvése tehát a megelőzés és a korrekció, amivel
viszont együtt jár a normalitás törvényerőre emelése: szanatóriumok,
klinikák, fegyintézetek, iskolák – egytől egyig a felügyelet és
társadalommérnöki teendők színhelyeiként is szolgálnak. „Nincs szükség
fegyverekre, fizikai erőszakra, testi kényszerre. Csak egy tekintetre.
Egy megfigyelő tekintetre, amelyet mindenki – érezvén, hogy súlya
ránehezedik – tudatosít magában, olyannyira, hogy végül már önmaga
figyeli önmagát; végül tehát mindenki önmaga felett gyakorol
felügyeletet.”
Ez a panoptikum-elv, amelyet később Orwell oly
szépen dramatizált: mivel a benthami elítélt nem tudhatja, pontosan
mikor van megfigyelés alatt a központi toronyból, fokozatosan állandósul
benne a kontroll tudata. A terv szerint „a kiszabadultak a társadalomba
visszatérve magukkal viszik ezt a tudatot, és saját lelkiismeretük
parancsának tekintve a kinti elvárásokat, többet nem követnek el bűnt.
Így elkerülhetőek a korábban általános embertelen kínzások, és nincs
szükség az esendő személyek likvidálására sem, sőt, a legjobb munkások
éppen belőlük lesznek a gyárakban.” A Panoptikon tehát olyan intelligens
épület vagy gépezet, amely egyúttal lelkiismeret-konstrukciót is végez:
megteremti azt a belső, ellenőrző ágenst, amely a rabokból eladdig
hiányzott. „A panoptikum olyan társadalom és hatalmi működés utópiája,
melyet jól ismerünk jelenlegi életünkben, végső soron tehát egy valóra
vált utópia” – mondja Foucault. A modernitás alapszava a megfigyelés:
társadalmi, pszichológiai, természeti jelenségek minél aprólékosabb
rögzítése és analízise annak érdekében, hogy működésüket kiismerve a
bennük zajló folyamatok előrejelezhetők, és kontroll alá vonhatók
legyenek. Végül is az egész következetesen alkalmazott
természettudomány. A panoptikus társadalmi rend törekvése – még ha nem
is feltétlenül diktatorikus –, hogy az egyén élete a születéstől a
halálig egyetlen, kiszámítható folyamat része legyen: a felkínált
biztonságért cserébe azonban feltétlen lojalitást is követel.
Bentham börtöne azonban nemcsak a modern államfelfogás, hanem ezen felül
az információs társadalom remek analogonja is. Az alapelv, amelyen
mindkettő felépül, az információ használata: tőkeként. Benne, akárcsak
Bentham börtönében, a megfigyelés és a jólinformáltság a rendszer
működőképességének kulcsa. Az információipar tehát folyamatosan állítja
elő termékeit, hogy mindenki az őt kielégítő mennyiséghez jusson. A
bökkenő csupán az, hogy mint a javakból általában, ebből sem jut
mindenkinek egyenlő rész: a kölcsönösség ugyanúgy nem működik, mint a
Panoptikon világában, és mindig lesz, aki több lehetőséggel élhet; a
cellák nem üvegfalúak, és feltétlenül épül majd egy központi őrtorony,
az elképzelhető legvastagabb falakkal.
Az információ áramlása, ha
elméletileg szabad is, követhető: és minél több az információ, az azt
kezelő vagy ellenőrző szervek is annál több, számukra értékes adathoz
jutnak, hiszen semmi kivetnivaló nincs abban, hogy információból valaki
információt nyer. Ehhez elég mindent pusztán információként tekinteni,
minőségi megkülönböztetés nélkül. Így válhat előbb-utóbb az égvilágon
minden nyersanyaggá az infotainment, az információs szórakoztatóipar
számára. „Évszázadunkban a természettudományok radikalizálták atomista
fordulatukat: minden totalitást szétszednek elemi alkotórészeire és ezek
mechanikus összjátékára. (...) A pornográfia és a katasztrófa-realizmus
annak a társadalomnak sajátos esztétikai formái, amelyben a tudomány és
a technika beható pillantása uralkodik, és minden eleven organizmust
legbelső részletei áttetsző játékára vezet vissza. (...) Egy görcsös
igyekezet, hogy behatoljunk az intimitás sötétjébe. A másik testének és
lelkének félhomályára felvilágosító fényt deríteni: ez hozza lázba
társadalmainkat az évezred végén.” Ezt nevezhetjük az „analizáló
tekintet intézményesülésének”, ami fokozatosan domináns szerephez jutott
kultúránkban.