„Hej, mostan puszta ám igazán a puszta!” A
verskezdő felkiáltás máris kétféleképpen értelmezhető: negatív képként,
amelyben a hiányon van a hangsúly (’most kietlen, üres, elhagyatott
igazán a puszta’), vagy pozitív módon, a jelenlétet tartva a
legfontosabbnak (’a puszta éppen most önmaga igazán’).
A hiány és a
jelenlét kettőssége arányosan végigvonul a szövegen, és csak sejteni
lehet, hogy Petőfi inkább az utóbbira tenné a hangsúlyt, hiszen mindent
olyan gusztussal magyaráz. Az első versszak lepergeti előttünk az évet,
konvencionálisan megszemélyesített évszakokkal (a „kikelet” és a „nyár”
szorgoskodó asszonyok, az „ősz” a pazarló férfi), és a negyedik sorban
úgy érezzük, annak ellenére, hogy eltűnt, elfecsérelt kincsekről van
szó, helyénvaló, hogy a téli hidegben mindennek „hűlt” a „helye”.
Télen, de nem igazán hideg, legfeljebb „hűlt” helyen, az amerikai
Charlottesville-ben, tízéves koromban édesanyám segítségével tanultam
ezeket a sorokat, édesapám harmincötödik születésnapjára, messze a
magyar pusztától. Lassan, versszakról versszakra értettem meg az
ajándéknak szánt szöveget, ahogyan most, felnőttként azt is, hogy maga a
honvágy, amit Amerikában éreztem életemben először, szintén egyfajta
hiány által felmutatott jelenlét.
A második versszak tagadásai
eszünkbe juttathatják Berzsenyi Dániel A közelítő tél című versét,
amelyben ugyanígy, tagadásokon keresztül tűnik fel érzékletesen mindaz,
ami nincs („nincs rózsás labyrinth, s balzsamos illatok / közt nem
lengedez a Zephyr”). De míg Berzsenyinél a tavasz képei állnak szemben
az ősszel, Petőfinél a nyár jelenik meg hiányán keresztül a télben.
Berzsenyi rezignáltan, a természeti képek után önmagára is vonatkoztatva
állítja fel az örök párhuzamot tél és halál között. Petőfi az élet, az
élőlények felől közelít, és a „nincs”-ek felsorolását a juhnyájtól a
pásztorlegényen és a madarakon át a „kicsiny kis prücsök”-ig a hangokon
keresztül érzékelteti az olvasókkal – önmagára, a saját „telére” azonban
nem tesz utalást, az elbeszélő is csupán egy hang, örök érvényű, test
nélküli mesehang.
A hangok mellett a képeknek is nagy a szerepük: a
képek közelítése, illetve távolítása alapján a vers megint csak
párhuzamba állítható Berzsenyi költeményével. A harmadik versszakban
jelenik meg a sík határ, mint befagyott tenger (vagyis távolról
szemléljük az egész terepet), és csak a fáradt, rövidlátó, öreg
madárként megszemélyesített nap hajol groteszk módon a puszta fölé, amin
„így sem igen sokat lát”. A kérdés-felelet mint elbeszélő forma
felidézheti bennünk az Arany Lacinak sorait is: „Ejnye, vajon mit
szemlélhet? / Tán a fényes délibábot? / Hisz olyat már sokat látott. /
Vagy a szomszéd falu tornyát? / Hisz azon meg nem sokat lát.” Mindkét
esetben arra késztet a szöveg, hogy erőltessük a szemünket, hátha
látszik valami: ez a tréfás gyerekversben addig fokozódik, amíg meg nem
pillantjuk az ürgét („Ninini!”) A puszta, télen-ben Petőfi megelégszik
azzal, hogy a semmit hangsúlyozza. Számomra a nap ebben a gesztusban
okuláréját kereső, majd feltevő öregasszonyhoz hasonlít, aki nagy
körülményesen állapítja meg, hogy nincs itt néznivaló (nagymamámtól
hallott alföldi szólással élve: „se nem semmi, se semmi”).
Megint
távoli kép következik: egyszerre látjuk az üres halászkunyhót és a
csőszházat, majd beközelít a kamera-szerű leírás: a bozontos, bús tinó
fejére, s már halljuk is, ahogy el-elbődül. Ezután jön a legéletszerűbb
hétköznapi jelenet: a béres komótosan és akkurátusan rágyújt. A
részletek teszik mindezt felejthetetlenné: nem mindegy, hogy a
gerendáról veszi le a leveles dohányt, hogy a küszöbre teszi megvágni,
hogy a csizmaszárából húzza elő a pipát. És ahogy a dohányzó ember
hallgat, legfeljebb „szipákol”, a következő képek csendesek: a csárda,
csaplár és csaplárné mintha téli álmot aludnának: a terepet a szelek
uralják. Romantikus hármas harcuk után (amit ismét távolról
szemlélhetünk) a „halvány ködök”-ből félig kirajzolódó emblematikus
betyár-alak a korábbi béres-portré ellenpárja: míg a pipázó béres
alapvetően otthon érezheti magát ezen a vidéken, a betyár bujdosik:
állandó fenyegetettségben kell élnie – a „farkas” jelölheti a tényleges
vadat vagy a farkastörvényeket, a holló azért keringhet a feje körül,
mert a vesztét érzi és várja.
Az utolsó versszak képe annak ellenére
is meglepő, hogy a betyárt fenyegető akasztófa már némileg
előkészítette: a nap fáradt öreg madárból kiűzött királlyá változott
(mintha mindkét képet a felhők vonulása irányítaná). A vörös fény
egyszerre utal vérre és forradalomra, és ha eszünkbe jut az Akasszátok
fel a királyokat című vers, a tájleírás hirtelen válik burkolt harci
buzdítássá. (Meghökkentő, akárcsak a Levél Arany Jánoshoz végén a békés
és baráti stílustól némileg elütő elragadtatott zárlat: „én a / Lant
idegébe kapok, s vad tűzzel zengi el ajkam / Harsány hymnusodat,
százszorszent égi szabadság!”) Egy négy évvel korábbi, 1844-es versben
(A nap házasélete) a napot Petőfi részeges férjnek teszi meg, aki a
felhők mögé bújik a felesége elől, s „iszik, mint a kefekötő”. Ott a
naplemente leírása a következő: „Ha jön az est, / S a felleg oszlani
kezd, / Látjátok őtet, amint mámorosan / Piros pofával az égről
lezuhan.” 1848-ra azonban nemcsak hogy jóval harciasabbá válik a kép, a
nap mintha veszítene a humorából, mérges öregúrként visszapillant, majd
még egyszer visszanéz (egyedül a szemészeti hasonlatok kötik össze a
harmadik versszak rövidlátó madarával), „S mire elér szeme a túlsó
határra, / Leesik fejéről véres koronája”. Az utolsó, nagyszabású
látvány is a hiányból jelenlétet varázsoló gesztus eredménye. Egyszerre
lehet távoli és közeli képnek tekinteni – ahhoz, hogy lássuk, az egész
táj horizontja szükséges, a véres korona viszont csak közelről, fókuszba
hozva látható. De a záró sor kicsengése nem egyértelműen pozitív,
inkább drámai, tragikus színezetű, hiszen arról már nem szól a vers,
hogy ha ezeket az utolsó szavakat a pusztába kiáltjuk, a nap-király
hiánya miféle éjszaka jelenlétét teremti meg.
Mennyiben szelídítheti
az éjszakát, ha a verset kívülről megtanuljuk és újra meg újra
elismételjük? Segített-e, hogy a családi gesztus ismétlődéseként a
legidősebb lányom is tízéves korában adta ezt a szavalat-ajándékot a
nagyapja immár ötvenkilencedik születésnapjára? És azóta is eltelt
tizenegy év. Ha az így teremtett hagyománynak van megtartó ereje, a vers
minden kérdésével és kétségével együtt lehet örökös születésnapi
ajándék.