Michel Foucault és Gilles Deleuze az értelmiségi lét paradoxonjairól
Miként
az előzőekben láttuk, Foucault le akart számolni a monolitikus és
egycentrumú politikaértelmezéssel, hogy – elhíresült szavaival – a
politikaelméletben lemetssze a „király fejét”. A Foucault-féle
pluralisztikus felfogás lehetetlenné teszi a hatalom olyan megjelenését,
mint például a marxi osztályharcelmélet. A hatalomnak nincs
egyértelműen azonosítható szubjektuma vagy központja, inkább csak
folyamatosan cirkuláló hatalmi viszonyok léteznek. Deleuze (és
munkatársa, Félix Guattari) lényegében anélkül fogadja el a
politikafilozófia e meglepően újszerű pozícióját, hogy osztaná a
hatalom/ellenhatalom multipoláris játékához fűzött foucault-i
reményeket. Foucault felfogásában a hatalom és a hatalommal szembeni
ellenállás ugyanazon a terepen bontakozik ki. Minden hatalom megteremti a
maga ellenhatalmát, így az „eredeti” hatalom saját eszköztárának
folyamatos átdolgozására kényszerül csakúgy, mint a vele
szembehelyezkedő ellenhatalom. Deleuze azonban már nem az ellenhatalom
kreatív teljesítményeiből fakadó ellenállás direkt formái iránt
érdeklődik, hiszen szerinte a társadalmat elsődlegesen nem a benne
meglévő ellentmondásokon keresztül kell és lehet definiálni, hanem a
rendelkezésre álló, illetve felderíthető szökésvonalak, menekülési
útvonalak sokasága alapján. „Számomra – mondja Deleuze a Désir et
Plaisir-ben – az ellenállás fenoménjainak státusza nem jelent problémát.
Szerintem a szökésvonalak az elsődleges meghatározások, és a vágy
rendezi el a társadalmi mezőt. Ezért inkább a szökésvonalak
elrendeződéseiben kell meglátnunk a hatalom szerkezeteit. A
szökésvonalak a hatalom termékei, de ugyanezek a jelenségek robbantják
fel, vagy tömítik el a hatalom szerkezeteit is.” Ebből az idézetből is
látható, hogy Deleuze gondolkodása és írásmódja milyen döbbenetesen
képszerű, érzéki és konkrét. Filozófusok esetében nemcsak szokatlan az
ilyesmi, hanem a közfelfogás értelmében tilos is. Deleuze-t viszont a
legkisebb mértékben sem érdeklik az efféle ellenvetések, mert szilárd
meggyőződése, hogy minden valamirevaló gondolkodó magányos harcos,
egyfajta „háború-gép”, aki elsősorban a meggyökeresedett dogmák és doxák
elleni küzdelemre rendezkedik be. A filozófiai vitáknak amúgy sincs sok
értelme, mondja Deleuze – Félix Guattarival egyetértésben. Hogy ezt a
különös észjárást érzékeltessem, röviden vázolom Deleuze és Guattari
felfogását a filozófia természetéről. Enélkül aligha érthetjük meg az
entellektüel-szerep radikális újrafogalmazásához kapcsolódó nézeteiket.
Deleuze és Guattari szerint nemcsak a filozófiai vitának nincs értelme,
de maga a filozófia is nélkülözi a valódi kezdetet. Mert minden
feltételezett első fogalom mögött ott van egy másik, egy harmadik...
„Abban a pillanatban, amikor a filozófia azt hiszi, hogy elkezdte
önmagát, a feltételezett kezdet átbillen a prefilozófiaiba, így aztán a
filozófia sohasem képes önmagát uralni, autonomizálni és megalapozni.” A
filozófiai mindig feltételezi a pre-filozófiait vagy a nem-filozófiait
mint az Egyetemesen-Egy hatalmát. Tekinthetjük ezt az eredeti káoszt
egyfajta mozgó sivatagnak is, amelyet majd fogalmak népesítenek be.
Deleuze a fogalmak konzisztenciáját az immanencia sík kategóriájának
bevezetésével véli biztosíthatónak. Az immanencia sík az Egyetemesen-Egy
végtelen nézőpontjának (Isten tekintetének!?) – végtelen lehetőségeket
magában rejtő – specifikációja, az őskáoszból átmenetileg kiemelt
szelet, amely már felfogható az emberi értelem számára. A filozófus
tehát fogalmakat teremtő, konstruáló lény, s az általa alkotott
fogalmakat az immanencia síkok és a fogalom-személyek kötik kévébe. Az
immanencia síkok és a fogalom-személyek olyan zárt értelem-egészet
képeznek, amelyet kívülről nem lehet feltörni. Ez az elsődleges oka,
hogy Deleuze és Guattari szinte reménytelennek tartják a filozófiai
vitákat. „Minden filozófust rettegéssel tölt el, ha ezt hallja:
vitatkozzunk egy kicsit. A diszkussziók nagyon jól illenek
a
kerekasztalokhoz, de a filozófus egészen másfajta asztalra veti ki
kockáját. A viták – ezt nemigen tagadhatja senki – nem viszik a munkát
előre addig, amíg a beszélgetőpartnerek nem ugyanarról beszélnek. Hogy
az egyiknek ez a véleménye, a másik meg éppen úgy gondolja, ennek mi
köze a filozófiához, míg a téten forgó problémákat nem mondták ki? Ha
meg már kimondták, nem lehet szó többé vitáról, hisz éppen nem vitatható
fogalmakat hoztak létre a probléma megnevezésére. A kommunikáció mindig
túl korán vagy túl későn jön, s teljesen felesleges vitatkozni arról,
amit így létrehoztak. Néha reményeket fűznek az olyan filozófiához,
amely az ún. ’kommunikatív racionalitáshoz’ vagy az ’egyetemes
demokratikus beszélgetéshez’ kapcsolódik. Nincs hamisabb állítás, mint
amikor az egyik filozófus úgy kritizálja a másikat, hogy a felszínből
indul ki, és a felvetett problémák nem is illenek össze a másik korábbi
fogalmaival (...). Mintha ágyút akarna valaki önteni a másik
fegyvereiből, hogy immár a saját fegyverével lőjön vissza. Sohasem
találjuk magunkat ugyanazon a síkon.”
De bármennyire önmagukba
visszahajló, diszkrét világokat képeznek a filozófiai rendszerek, a
görög filozófiával kezdődő európai bölcselet nem nélkülözi a
folyamatosságot. Ez azért lehetséges, mert a görögök valami egészen
eredeti, mással össze nem téveszthető „szellemet” vittek a filozófiába.
Össze tudták kapcsolni a relatív és az abszolút síkot, mondja Deleuze.
Nagyon durva leegyszerűsítéssel: az első görög filozófusok a hellén
világ – térben és időben korlátozott – miliőjéből korokon átívelő,
vertikális teljesítményt hoztak létre, a mai napig meghatározva, hogy
mit érdemes és mit nem érdemes a filozófiában elgondolni. Ezt azzal
érték el, hogy a történelmileg determinált anyagi és szellemi világ fölé
egy abszolút transzcendentális szférát húztak eszmékből, problémákból
és paradoxonokból, ahol már nem is az empirikus személyek, hanem az
említett fogalom-személyek tevékenykednek.
Deleuze és Guattari
ragaszkodnak a különböző diskurzusfajták (tudományos, filozófiai,
művészi) elhatárolásához. Persze Deleuze és Guattari szerint a művészet
is legalább annyira „gondolkodik”, mint a filozófia, csakhogy a művészet
mindezt ’affektusokban’ és ’perceptusokban’ teszi.
A kritikusok
szinte egyöntetű megállapítása, hogy a Deleuze/Guattari-féle felfogás
nehezen védhető előfeltevéseken nyugszik. Abszurd álláspont, hogy
filozófiai nézeteket vitatni reménytelen vállalkozás, viszont nagyon is
lehetséges eldönteni, mi számít, és mi nem számít filozófiának.
Előfeltevéseiknek megfelelően Deleuze és Guattari kevéssé becsülik
például a 15–17. századi spanyol és itáliai keresztény filozófiát, mivel
szerintük az ún. concetto-bölcselet a fogalmat és a figurális elemeket
összevegyítette, a retorikus, azaz művészi világ felé tolta el a
filozófiát, lehetetlenné téve a tiszta fogalmi sík megjelenését.
Noha Deleuze és Guattari tagadják a termékeny filozófiai viták
lehetőségét és értelmét, paradox módon olykor mégis meglepően harcos
gondolkodóknak tűnnek. Minden nagy gondolat a káosszal küszködve
születik meg.
A gondolat voltaképpen kétfrontos harcot vív: egyrészt
az őskáosszal, másrészt a rend látszatát sugalló közvéleménnyel szemben
kell kivívnia a maga igazát. A filozófus „háborúja” azonban más, mint az
államok által vezetett háborúk. A filozófus gerilla, aki folyamatosan
felrúgja a „nemzetközi szerződésekben” rögzített szabályokat. Mindebből
szinte magától értetődő természetességgel következik, hogy Deleuze nem
sokra becsüli a liberális demokráciák politikai intézményrendszerét. A
demokrácia, beleértve annak modern alakzatait, olyan hatalmi forma,
amelynek nincsenek alapjai. A modern politikában ugyan minden végső
megalapozás reménytelennek bizonyul (mert minden megalapozás átmeneti
érvényűnek és egyúttal „terrorisztikusnak” tekinthető), de talán nem
reménytelen vállalkozás behatolni a politikai élet réseibe, hézagaiba,
és a köztes lét játékszabályokkal sohasem rögzíthető intermundiumaiban
(világok közötti terekben) tevékenykedni. Deleuze a rizóma fogalmán,
illetve a rizomatikus gondolkodás és cselekvés sajátosságain keresztül
mutatja be ennek az új politikának a működését. Ezekben a köztes
terekben ugyanis felforgató erő rejlik.