Valaki meghal az utcán. Bár a fényképezést
megjelenésétől a pillanat művészetének tekintették, amely így az
elkárhozás kockázata nélkül (vagy ki tudja?) felel Mefisztó Faustnak
tett ajánlatára, a halál pillanata mégis megragadhatatlan maradt számára
is. Az egyedüli, jól ismert kivételt Capa bizarr szerencséjének
köszönhetjük. Ha igaz a történet, Frederico Borell Garcia portréját
akarta elkészíteni, felvett róla egy sorozatot, mígnem egy adott
pillanatban éppen akkor exponált, amikor a domboldalra kiállított,
fegyverével pózoló köztársasági milicistát hátulról halálos lövés érte.
A kép persze sokféle kérdéssel szembesít, éppen azáltal, hogy az
ábrázolhatatlant ábrázolja. Van-e egyáltalán pillanata a halálnak? A
pillanatot nem a fényképezés technikája tette-e reális idővé?
Gondolhatott-e Mefisztó ugyanarra, amire mi, a pillanat rögzítésére
alkalmas olcsó eszközökkel felszereltek? És mit rögzítünk egyáltalán
velük, hiszen elvileg minden elkövetkező pillanat lehet a halálé, vagy
inkább úgy kellene fogalmaznunk, minden pillanat épp oly kivételes, mint
a halálé. És épp oly keveset tudunk minden egyes pillanatról, mint a
haláléról, hiszen ahogy nem tudjuk, milyen a halál viszonya
bekövetkezésének idejéhez, ugyanúgy nem tudjuk, van-e határ, rés a
történés és a megtörténés között.
Tételezzük fel, hogy a halottal,
akit a képen letakarva látunk, szívroham végzett. Ilyesmire utal, hogy
nincs körülötte vér. Hirtelen és gyorsan végzett vele a halál. De mit
jelent itt a hirtelenség és a gyorsaság? Mennyire hirtelen a hirtelen,
mennyire gyors a gyors? Nincsenek eszközeink, amelyekkel megmérhetjük. A
fényképezés a kronosz foglya, és éppen azáltal válik elháríthatatlanul
azzá, hogy a pillanat nyomába szegődik. A pillanat nyomába, ami nincs,
amit a technika állít elő. Ezért tévedés azt hinni, hogy a fényképezés
dokumentálásra szolgál. A fényképezés művészet, a pillanat mesterséges
előállítója, amelynek szükségszerű alkotó- és hatáseleme az önreflexió.
Nézzük meg jól a fényképsorozatot! Mit nem látunk a képeken?
Természetesen azt, amit a cím megígér: nem látjuk a halált, csak ahogyan
a járókelők kíváncsiskodva körülállják a helyszínt, és megpróbálnak
elcsípni valamit a látványból. Vagyis ugyanazt teszik, amit maga a
fényképész is. De mi a látvány? Egy csomagolópapírral letakart test,
amelyet először egy padra fektetnek, aztán egy bolt bejárata elé, végül
megfosztva a lepeltől koporsóba teszik. A látvány ennyi. De amit a
körülállók látni akarnak, az egészen más. Az maga a halál. Nem a
meghalás, nem az esemény. Azt szeretnék tudni, mi a halál a kronoszból, a
tovasiető időből szemlélve. Ez a kérdés hirtelen tör rájuk, nem voltak
felkészültek, nem értik, nem tudnak vele mit kezdeni. Elvégre a nyílt
utca békeidőben, ott, ahol járművek sem közlekednek, nem a meghalás
helye. A fényképész témája ez. A buta csodálkozás, a bámulás, a nemtudás
és a hivatalosság ügyetlen sürgésforgása.
A görögök ismertek a kronoszon kívül másfajta emberi időt, a kairoszt.
A
kairosz az isteni erők villámszerű betörése a múló időbe, kivételes
megszakítottság, olyan esemény, ráismerés, találkozás, amely
felkészületlenül ér, és egzisztenciális döntést követel. A halál nem
ilyen, de sok tekintetben hasonló a kairoszhoz. Már csak azért is, mert a
kairoszra válaszoló döntés által valami meghal, és valami más
megszületik. A halál a folyó idő végső megszakítása, ugyanúgy minden
pillanatban eljöhet, ugyanúgy mindig készen áll arra, hogy áttörjön a
kronoszon, ahogyan a kairosz. A pillanat azonban, mint létező idő, nem a
halál, hanem a kairosz villámszerű fényében mutatkozik meg. És éppen ez
az, ami a fényképezés számára elérhetetlen. Ezért a fényképész nem is
tehet mást, mint hogy lefényképezi, ami a kairoszhoz hasonlatos, tőle
mégis olyannyira különböző halál villámszerű betörése után történik a
kronoszban.
És mi történik ott? Semmi. Nem történik semmi. Emberek
bámulnak az utca túloldaláról, egy bolt ajtajából. És persze mi
leolvashatunk sok érdekességet a képekről. A bolttulajdonosok nevét.
Felismerhetjük és beazonosíthatjuk az utcarészletet. Elgondolkodhatunk,
hogy miért látunk oly kevés nőt a bámészkodók között. Megfigyelhetjük az
emberek viseletét. A kép dokumentál, pedig nem ez a szándéka, és
amennyiben a fényképezést művészetnek tekintjük, ez nem is tartozik a
lényegi tulajdonságai közé. Annál inkább a reflexió. A semmi, ami a képi
történések mélyén kitapintható, nem egyéb, mint annak a nyoma, hogy a
kairoszhoz villámszerűségében hasonló halál nem illeszthető be a
kronoszba. Ezért kell a testet letakarni. Ezért kell a lehető
leggyorsabban eltávolítani az utcáról a holttestet. „Nem látványosság
ez, emberek, menjenek tovább!”, szinte halljuk a rendőrök szavát. A
bámészkodók között pedig feltétlenül akad valaki, aki tudni véli, ki
volt a szerencsétlen, és mi történt vele. Mesélni kezd, történet lesz a
halálból. Folyik tovább a kronosz.
De van még egy kellemetlen
feladat. A holttestet be kell emelni a koporsóba. Ehhez pedig el kell
távolítani róla az alkalmi leplet. Le kell leplezni a holttestet.
Láthatóvá kell tenni. De mit? A puszta súlyát. Mert amikor felemelik,
súlya lesz. Nem egyéb a test, mint tónustalan súly. Nincs már benne az,
amit életnek és léleknek nevezünk, és amiről valójában épp oly kevéssé
tudjuk, mi az, mint a halálról. A hiány van a testben. És akkor itt
megint van keresnivalója a fényképezésnek. Mert mi más a fénykép, mint a
létező megragadása hiányként? Amitől a múló időben minden test több,
mint önmaga, mert részese lehet annak, ami a halálban vagy a kairoszban
feltárul. Erről azonban a kronoszban nem mondhatunk semmit. Valóban nem
látványosság ez, de nem engedi, hogy továbbmenjünk.