Aki nyomon követi kalandjaimat a Szövegbe Helyező
Szerkezettel, tudja, hogy jelenleg tanársegédként dolgozom a University
of California, San Juan Filozófia Tanszékén, és össze-barátkoztam
néhány színésszel.
A társulat nemrég A velencei kalmárt adta elő az
egyetemhez tartozó Shakespeare San Juan színpadán. Különösen jóban
lettem a vezetővel, Anthony Kaufmann-nal, aki Claudius szerepét is
eljátszotta a Hamletben. Megkérdeztem, mit érzett a bemutatón, mielőtt
színpadra lépett. Anthony ezt válaszolta:
„Minden színpadra lépés
előtt, sokszor még a próbákon is, rettenetesen izgulok. Az a bizonyos
pillanat legalább olyan rémisztő, mint vonzó. Persze, tudom a rendezői
utasítást: ’mindig tudd, miért mész be, és az első sorodra koncentrálj, a
többi megy magától’. De majdnem úgy érzem magam, mint a beteg altatás
előtt az operáló asztalon, félig meztelenül: most mindenki engem figyel,
és azt a karaktert kell magamból kitakarni, amelyet épp megtestesítek.
Van, amikor legszívesebben megkérdezném a reflektorfénytől alig látható
fejektől: ’mit néztek?’ A legostobább kérdés, de amikor tapintható a
várakozás feszültsége az első megszólalásom előtt, a közönséget éppolyan
kiszolgáltatottnak érzem, mint magamat. Hihetetlen, mennyire egymásra
utalt közönség és színész. Mikor meghallom a hangom, tilos arra
gondolnom, jó volt-e a felütés; ha mégis, majdnem biztos, hogy bakizok,
jobb esetben indokolatlan szüneteket tartok. A legjobb, amikor a hangom
számomra is idegenül hangzik, és csak fél-tudatosan fogom fel, hogy
egyáltalán beszélek; ilyenkor tudom, hogy már nem én vagyok, aki van,
hanem testemet-lelkemet átadtam valaki másnak, nevezetesen Claudiusnak,
de sohasem teljesen. Mert akkor megy jól, ha közben azt is tudom, hogy
változatlanul Anthony Kaufmann vagyok, aki csak játssza Claudiust: ez a
távolság pontosan annak a távolságnak felel meg, amely köztem és a többi
színész között, illetve köztem és a közönség között van. A távolság
színész és szerepe, illetve a közönség és a színpad között legalább
olyan fontos, mint az úgynevezett ’azonosulás’. Mert úgy kell
játszanom, hogy nem adhatom át magam teljesen Claudiusnak: én irányítom
őt, nem ő engem; ő-én épp abból a feszültségből táplálkozunk, ami az
állandó azonosság-nem azonosság áttűnéseiből áll elő; azt mondhatnám: ez
az igazi lámpaláz, nem az, hogy ’esetleg elrontom’, vagy ’nem fog
tetszeni’. Vagyis a közönség fejével sem szabad gondolkodni; tilos
kívülről látni magamat, ugyanakkor a belsőm és a külsőm valahol mégis
kettéválik: Claudius úgy áll bennem, hogy mellettem áll. Ennek a
feszültségnek végig ott kell maradnia, különben a figurának nem lesz
kisugárzása. Közvetlenül csak arra szabad gondolni: ’tovább’, még a
következő sort sem szabad beszéd közben ’előremondani’ magamban, s
persze az ember valahol ’nyugtázza’: ’igen, ezt most jobban sikerült
mondanom, mint bármikor, igen, ez az’, de valójában csak a pillanat van,
aztán a következő: sohasem vagyok annyira egy abszolút jelenben, mint a
színpadon.
Amikor csinálom, még arra sem szabad gondolnom: Claudius
reménytelenül romlott ember, aki fokozatosan rádöbben, hogy dehogyis ő a
darab főszereplője, ahogy eleinte gondolja. A főszereplő – ahogy
triviálisan a cím is mondja – Hamlet, és Claudius csak hiszi, hogy ő a
sikerember, aki a kör közepén áll, és mindent irányít. Különösen amikor
imádkozni próbál, felismeri: van egy vonal, amit képtelen átlépni. Ezt a
vonalat Hamlet is megtalálja, a ’lenni vagy nem lenni’-monológban,
jóval Claudius előtt, de ez Hamletnek az élet és halál vonala, ami sem
az élet felől, sem a halál felől nem léphető át, mert az ember nem tud
’létezni’, majd ’nem létezni’, hogy a kettőt ’összehasonlítsa’, ráadásul
valahogyan léteznie kellene – és ’ez döbbent vissza’ – ahhoz is, hogy
’ne legyen’, és tudjon erről. Claudiusnak ez a vonal az üdvözülés és a
kárhozat vonala, a reményé, hogy több vár rá, mint amit a jelenben
kicsikart magának, de van bátorsága szembenézni azzal is, hogy számára
nincs üdvözülés és nincs igazi boldogság, mert lelki és fizikai
értelemben egyaránt képtelen érte az árat megfizetni. Ez a
reményvesztettség maga a pokol, ami természetesen a földön van, de
hősiesen végigcsinálja, ahogy majd Macbeth is. Akit zavarnak a
teológiai felhangok, képzeljen el akármilyen vonalat, amelyet nem képes
átlépni, bár rettenetesen szeretné, például gondoljon arra, mennyire
szeretne valahová tartozni, de sohasem fog, mert lehetetlen, és ezt
tudja jól, mégsem tud erről a vágyáról lemondani, mert akkor többé már
nem róla volna szó: akkor az egyéniségét adná fel a vágyáért, illetve a
vágyát az egyéniségéért, holott épp ez az egyéniség vágyakozik, úgy,
ahogy van. Az imajelenetben a képtelenség érzetét kell felkelteni
Claudiusban, ahogy a közönségben is; az apropó szinte lényegtelen.
Claudiusban sok minden van Hamletből – elvégre a nagybátyja –, csakhogy ő
Hamlet romlott, gonosz énje, és akkor játszom jól Claudiust, ha
elhitetem a nézőkkel: igenis van gonoszság, ami veszedelmes, amellett,
hogy nagyon emberi. De mindezt a próbákon kell végiggondolni,
tudatosítani, aztán ez jó esetben lassan beköltözik a színész agyába és
valahogy irányítja a hangját, a hangsúlyait, a mondatai dallamát, a
járását, a mozdulatait, az arcjátékát a mindenkori abszolút jelenben, a
színpadon. Ami viszont egy Shakespeare-szerepet megkülönböztet egy másik
szereptől, épp az, hogy – különösen a tragikus alakok esetében – az a
bizonyos vonal, amit nem tud egy-egy karakter a szerepe szerint átlépni,
egyben az a vonal, ami az élő, hús-vér színészt, például Anthony
Kaufmannt elválasztja Claudiustól, a szereptől. Vagyis Shakespeare
szerintem majdnem mindig eleve a színész szempontjából írta meg
karaktereit – hiszen nemcsak drámaíró, színész is volt –, és eleve
’beledramatizálta’ a szerepekbe a feszültséget, amiből a színész
táplálkozik, építkezik, él, ami mai színházunkban nekem a lámpák lázas
fénye. Szinte hihetetlen, hogy tudott Shakespeare ennyi képességet
teremteni magából az emberi
képtelenségből?”