„Áldja meg az Isten mind a két kezével!”
Petőfi
gyerekkori „tic”-jéről többen megemlékeztek – valóban, a gyermeki
akarat elnyomása költőnknél is e mimikai „helytelenség” formájában
jelezte a mélyről jövő, szavakká nem oldott tiltakozást. Az
engedelmesség és a lázadás közt ingadozó, túlfegyelmezett
„mostohagyerek” a büntetéstől és a szeretet elvesztésétől félve nem
mert az apával nyíltan szembeszegülni. Mint Pfriem [Tőri] József,
Petrovics István vágólegénye elbeszélte, már négyéves korában „nagyon
tartott”, sőt „nagyon félt [...] mogorva természetű apjától”, aki
minden gyerekcsínyért megfenyítette, s aki „a gyermeknek kora feletti
elmés megjegyzéseit is [...] mindig elhallgattatta”, mert „nem
szerette, ha a ’gyerek okoskodott’ ... Egyszer azonban [...] az öreg
Petrovicsnak nevenapja levén, a kis Sándor köszöntőverset mondott
tiszteletére, s midőn elvégzé a dikciót, apja szemében könnyek
csillogtak.”
E könnyekre mindenképpen érdemes odafigyelnünk.
1)
Petőfi verseiben a sírás – és különösen a költő sírján sírás! – a
szeretet legmeggyőzőbb bizonyítéka. Talán ezek az István-napi könnyek
is eszébe jutottak, amikor első apa-versét, a kényszerű katonáskodása
idején született Honvágyat írta. E versben atyai átoktól űzött
bujdosónak nevezi magát, aki gyötrelmes vándorlásai végeztével már csak
a megváltó halálban, és a sírhalmán meleg könnyekre fakadó atya
megbékélésében reménykedik:
Édesd nyugalmak ülnek sírkövemre majd
S a jégszív is talán, kinek
Átkai nyomák a kínos életet, ledől
Békülten a halom fölé,
S lágyult kebel meleg könyűivel rebeg
Panaszt: szegény, szegény fiam!
Petőfinél a szeretet mindig a „sírig” tart. Pontosabban azon is túl. A
Három fiú (1847) harmadik gyermeke nem a „hír-vágyat” és nem az
akasztófához vezető „kincsvágyat”, hanem az „apával maradást”
választaná, és még holta után is az apjával szeretne nyugodni:
De felelt a fiú: „Apám, én nem megyek,
Hírvágy, kincsvágy soha nem bántott engemet.
Gondolatom sem száll falu határán túl;
Ásó-kapa választ el minket egymástul. [...]
S apjával fogadta őt be egy sírverem.
Rajta zöld pázsit és tarka virág terem.
2) Persze, ha ennyire fontos volt Petőfinek az apai szeretet elnyerése,
bizonyára újra és újra ismételni kívánta a helyzetet, melyben e
törekvése sikerrel járt. Csak hát azok az István-napkor megcsillanó
könnyek egy vers [!] előadásának [!] hatására jelentek meg a mogorva
atya szemében, ami új és váratlan oldalról világítja meg a fiatal
Petőfi együttes vonzódását a költészethez és a színészethez. Ne
feledjük, hogy tizenhét évvel később, Dunavecsén is „nagyon, nagyon”
tudott örülni, amikor egy versének elszavalásával apjánál sikert
aratott: vö. „Továbbá elszavaltam / Egy bordalom neki; / S nagyon,
nagyon örültem, / Hogy megnevetteti”. (Egy estém otthon, 1844. ápr.).
Érdekes és mélységesen igaz, amit Palágyi Menyhért írt a Petőfinél
érvényesülő „lírai és színészi ihlet egybeolvadásáról”: „Petőfi írás
közben a maga verseit nemcsak scandálta, hanem bizonyos mértékben
bensőleg el is játszotta [...] A lírai alkotás láza nála átterjedt
azokra az idegpályákra is, melyek a mímelő izmok rendszerét szolgálják
[...] Csakis így válik érthetővé, hogy Petőfi mindaddig, míg a lírai
költő kellően meg nem erősödött és föltétlenül túlsúlyra nem jutott
benne, mindig színészhivatást vélt magában fölfedezhetni.”
3) A
színészet és a költészet ifjúkori választása révén azonban a
gyermekkori „tic”-ben megnyilvánuló mimikai tiltakozás is alkotó
jellegű hasznosítássá nemesedett, minőségileg magasabb fokra emelte
az engedelmesség és a lázadás kettősségét. A versek előadása ekkor már
nemcsak „a szabad tevékenységet és mozgást korlátozó” apai szigor
enyhítésére, hanem ennek meghaladására irányult, amit szemléletesen
igazolhat a tény, hogy a színművészetet és a vándorszínészi életformát
Petőfi mindig a szabadsággal és a függetlenséggel azonosította:
Szinészek jöttek s elhatározám
Közéjök állni s elmenni vélök [...]
Csak hogy szabad, hogy független legyek.
(Első esküm, 1847. ápr.)
Ott éltem volna én a szinpadon
Kín és gyönyör közt... hírben... szabadon.
(Kerényi Frigyeshez, 1844. jún. 25.)
Jellemző, hogy az egyik legsúlyosabb konfliktus épp a színészet kapcsán
robbant ki a szülői „abszolutizmust” továbbra is fenntartani kívánó
apa, illetve az ettől szabadulni akaró, de az apai szeretetre is
áhítozó kamasz fiú között. Amikor Petrovics István fia színészi
szándékairól értesült, Aszódra sietett, és „mind a két kezét hátravonta”
a hozzá kézcsókra járuló Sándor elől, majd „amúgy mészáros módon”, egy
„marhák terelésére szolgáló szerszámmal” torolta meg fia szabad
(színészi) életre és egy vélhetőleg Borcsa nevű színésznő kegyeire
irányuló ambícióit.