Sárospatak közelében, Vámosújfalun lakom. A
falunkban kevés cigány él, az egyik kilencgyerekes család életét azonban
közelről figyelhetem, és tizenkét éves kislányuk keresztanyjaként
rendszeresen találkozom napi problémáikkal. A gyerekek gyakran
üldögélnek a konyhámban, és a tőlük hallottak megerősítik, amit
mindenhol tapasztalok: az iskolarendszerünk soha nem volt olyan
borzalmas, mint most. Ha összeülnének a világ gonoszai, és azon törnék a
fejüket, hogyan lehetne a legembertelenebb iskolarendszert létrehozni,
ennél rosszabbat nem agyalhatnának ki. Sejtem, hogy talán nem is járok
messze az igazságtól, és valóban a világ gonoszai intézték, hogy ilyen
legyen, mert mindez nem magyarázható szerencsétlen véletlenekkel.
A
rossz közoktatás azokat sújtja, akik kénytelenek minden tudományukat
onnan meríteni, mert más forrás nem áll rendelkezésükre. Az alacsony
színvonalhoz kemény érdekek fűződnek, ugyanis leállítja a társadalmi
mobilitást. Ezért nem történik semmi, holott millió módon segíthetnénk.
Az öszszes hátrányos helyzetű közül a cigányok szenvednek legtöbbet a
közoktatás állapota miatt: abban a pillanatban, hogy belépnek az
iskolába, idegenként állnak szemben az egész rendszerrel. Sokszor egy
árva szót sem értenek az elhangzottakból. Az otthoni környezetben nem
használnak absztrakt szavakat, de az iskolában már a hatéveseknek az
absztrakció szókincsével kell megbirkózniuk.
Múltkor öt-hat
cigánygyerek üldögélt a konyhámban, és az iskolai élményeikről
beszélgettünk. Az egyik kislány többször emlegette a víz körforgását.
Végül rákérdeztem, hogyan forog körbe a víz, mit jelent ez. Bevallotta,
hogy nem tudja, és addig kérdezgettem, míg kisült: egy mukkot sem ért az
egészből, csak megtanulta a kifejezést, mert jól hangzik, és ha
feleltetik, ezzel sikere van. Mikor feltettem a tűzhelyre egy fazék
vizet, hogy lássák, miként keletkezik a vízgőz, és elmagyaráztam, hogy
nagyban is ilyesmi játszódik le, döbbent csendben figyeltek.
Meglepődtek, hogy amit tanulnak, valamiképpen kapcsolódik a valósághoz,
hogy a víz körforgása létező jelenség.
Az iskolai tudnivalók
tekintélyes részére ugyanez igaz. Az irodalomról nem is beszélve, ami
abból áll, hogy a kilencéves gyerek a Szózatot tanulja, amiben
ismeretlen szavakkal, bonyolult igeidőkkel, félmúlttal találkozik.
A
tananyaggal haladni kell, nincs idő mindent elmagyarázni. Amikor a
gyerekek Weöres Sándor „Gyöngy az idő, vándoroljunk” kezdetű versét
Barangolók címen tanulták, már az elején megakadtunk. Megkérdeztem
tőlük, mit csinál, aki barangol. Az egyik válasz az volt, hogy a macska
tesz így, ha jól érzi magát az ölünkben. Látszott rajtam, hogy nem
fogadom el a választ, mert a másik gyerek közbevágott: arra mondjuk, ha
valaki nagyon be akar menni valahová, és ököllel erősen veri az ajtót.
Akkor azt játszottuk, hogy a konyhámban körbe-körbe mentünk különféle
járásmódokkal, és megtanultunk jó pár szinonimát.
A környezetemben
élő cigányok anyanyelve a magyar korlátozott változata. A tévé általában
nem egységesítette a nyelvet, inkább felerősítette a műveltségbeli
különbségeket. A tájszólások eltűntek, fonetikailag mindenki nagyjából
egységes köznyelvet beszél, de a kevéssé művelt emberek ugyanezt
korlátozott szókinccsel és jellegzetes nyelvtani hibákkal. Számtalan
gyakorló pedagógus megírta már, hogy ezen a hajdani beszélgetésóra
mennyit segített. A beszélgetés nem csak nyelvi szempontból hiányzik.
Egész magatartáskultúránk azon áll vagy bukik, hogy a dialógus jelen
van-e az életünkben. Tanulnunk és művelnünk kellene az iskolában is.
Enélkül csupán „receptív tényező”-nek tekintjük a gyereket... Nagy
baj, hogy az iskola sem teremt gyakori és hatékony alkalmakat a
gyerekek valódi részvételét kiváltó beszélgetésre, amelyben saját
mondandójával bekapcsolódhat a cigány gyerek is. Enélkül nem partner,
nem társ, nem lehet aktív, egyenrangú fél. Ez persze nem csak a
cigánygyerekekre vonatkozik, de rájuk hatványozott erővel.
Sokan
azt remélik, az integráció varázsszavától minden megváltozik. Ha valaki
ellenzi, rögtön haladásellenességgel vádolják. Holott nem feltétlenül
azon múlik a sikeres oktatás, hogy szegregált vagy integrált az iskola.
Olaszországban már régebben bevezették az integrációt – felkészült
szakpedagógusokkal, kis létszámú osztályokban. Nem takarékoskodni
akartak, mint nálunk, ahol az „integrált” közoktatás sokszor csupán a
költségek további csökkentését szolgálja.
A hetvenes években merült
fel először a kérdés, a cigányoktól teljesen függetlenül. Nőttek a
kulturális különbségek, és a tanár végül nem tudta, az osztály melyik
felével foglalkozzon, mert a mezőny túlságosan kiszélesedett. Így mind
inkább felerősödtek a „jó” és „gyenge” iskolák közti eltérések, a
spontán szociokulturális elkülönülés. Rá kellett döbbennünk, hogy az
egységes műveltségi anyag közvetítése, amihez annyira ragaszkodunk,
korántsem az esélyegyenlőség növeléséhez vezet. Ha egységes műveltségi
anyagot közvetítünk, azok kerülnek előnyös helyzetbe, akiknek ez az
anyanyelvük, kultúrájuk, mert ezt hozták magukkal otthonról. Így éppen
azok kerülnek hátrányba, akiken segíteni próbálnánk. A nagyobb
egyenlőséget nem kiindulópontnak kell tekinteni, hanem célnak. Így van
ez az integrációval is: ha kevés pénzből akarják megoldani, azok isszák
meg a levét leginkább, akiket a szegregáció mumusától jószándékunk
menteni kíván. Holott miért jobb egy cigány gyereknek, ha ahogy belép
az integráltnak becézett iskolába, hátrányba kerül?
Régóta sejthető,
hogy az úgynevezett kisegítő iskolákban nem csupán értelmileg
fogyatékos gyerekek voltak. Jelentős részük azért került oda, mert a
szociokulturális közegben, ahol nevelkedtek, nem az iskolában domináns
nyelvet, beszédmódot, nem a magatartás ott honos szabályait
sajátították el. Sokan azért tompulnak el szellemileg, azért válnak
passzívvá vagy destruktívvá az iskolában, mert a másságukkal szemben
érzékelt elutasításra jobb híján így reagálnak. Mostanában több okos,
adatokkal bőségesen alátámasztott tanulmány jelenik meg, amelyek ezt
meggyőzően bizonyítják. Egyik-másik pontosan bemutatja a mechanizmust,
ahogy az iskola a szociokulturális különbségeket értelmi és
képességbeli, úgymond: minőségi különbségekké transzformálja. Ezáltal
bünteti és stigmatizálja a másságot, ugyanakkor konzerválja is. Okos,
humánus, tisztességes írások ezek, csakhogy az integráció mai hazai
gyakorlatát mégsem igazolják. Hiszen a baj nem a különleges, sajátos
bánásmódot, több és szakszerűbb segítséget nyújtó intézmények létében
gyökerezik, hanem a korlátozott ellátottságban, az elégtelen szakmai
színvonalban – ez az, ami miatt a kisegítő iskolák zöme, enyhén szólva,
nem a pozitív diszkrimináció hatékony gyakorlatát valósítja meg. Az
iskola így a szociális szelekció, a társadalmi mobilitás
befagyasztásának eszköze. Őszintén humanista és becsületesen
demokrata körökben sokan remélik, hogy az integráció a mássággal
együttélés iskolája lesz. Csakhogy a mai viszonyok és feltételek közt, a
ma is domináns szemlélettel számolva ezerszer valószínűbb, hogy az
integrált iskolában a cigány gyerek az iskolai hierarchia még mélyebb,
még sötétebb vermébe zuhan.
Egy falusi iskolában, ahol sok a cigány,
sok a hátrányos helyzetű, és még a gyógypedagógiai alanyok is
bekerülnek az osztályba, lehetetlenné válik a tanítás. A gyerekek egy
része nem tud bekapcsolódni a tanórába, és kínjukban rosszalkodnak. Ha a
szülő jobbat szeretne a gyerekének, beadhatja egy elit iskola
kollégiumába, de ezt nem sokan engedhetik meg maguknak. Számos vidéken
élő, elhivatott értelmiségi családot ismerek, amelyik inkább
elköltözik faluról, amikor a gyerekük iskolás korú lesz, mert nem
akarja a jövőjét befagyasztani.
Ma már nagyon kevesen vallják,
hogy nem az épp divatos vagy nem divatos módszer lényeges, hanem a
kreativitás, hogy megtaláljuk a megoldást az éppen aktuális problémára:
itt és most. Ez a kreativitás pusztul a pedagógusokból – tulajdonképpen
az egész értelmiségből. A gyerekekkel a különféle projektek során főleg
teszteket íratnak, és kiszámítják az elért százalékot. Így például nem
találkoznak a gyerek helyesírási problémáival, mert a tesztek során
csak aláhúzni, karikázni kell, és egy-egy szót beírni. A korlátozott
tartalmú tesztekben a gyerekek százalékos eredménye nem is olyan rossz,
így senki sem firtatja, valóban értik-e, miről van szó. Az iskola
üzemmenetében erre nincs alkalom. A cigánygyerekek számára a
számítástechnika, a matematika és az angol nyelv okozza a legkevesebb
problémát, mert ott egyenlő helyzetből startolnak. A természettudományos
ismeretek és a történelem elsajátítása azonban komoly gondot okoz. Nem
értenek olyan elvont kifejezéseket, mint például „a jobbágyság
elnyomorodása”, mert konkrétan gondolkodnak, és nem tudják elképzelni a
millió egyedből álló jobbágyságot, amint éppen elnyomorodik. Ez az
absztrakciós készség nem áll rendelkezésükre ötödikes korukban, mert az
otthon tanult beszélgetési kultúrájukban nem szerepelnek sem bonyolult
szerkezetű mondatok, sem elvont kifejezések.
A művészeti tantárgyak
óraszámát erősen leszorították, pedig ez lehetne számukra a
mentőkötél, a terep, ahol sikereket érhetnek el. Az óvodában még
felfigyelnek, ha a gyerek ügyesen rajzol, és kirakják művét a
faliújságra. Egy igazán jó rajztanár rengeteget segíthet, de az
átlagiskolában nem találunk ilyen szakembereket. A kontraszelekció
szörnyű méreteket ölt: már a szent őrültek, a mélyen elhivatott
pedagógusok sem tudnak megmaradni az iskolákban. Az egész közoktatás a
katonaságra emlékeztet, ahol megtanítják az embert kesztyűbe dudálni,
megmutatják, milyen a világ, hogy megtanuld, miben élsz – ha nem
pusztulsz bele. Ebben a rendszerben a pedagógusokra hárul a zupás
őrmester kevéssé vonzó szerepe.
Ha lenne cigány értelmiség,
mozdulhatna valamit a dolog, de bűvös körben forgunk: nem tudunk
hatékonyan segíteni, mert nincs cigány értelmiség, amelyik nem
jóindulatú kívülállóként, hanem belülről, saját problémaként ismerve,
saját tapasztalatai alapján tudja, min kell változtatni. És mivel nem
lépünk előre, nem képződik kellő számú cigány értelmiségünk.
Egyes
településeken akkorák a különbségek, hogy nem lehet rögtön
integrációval kezdeni. Kitűnő szakemberek, emberséges tanárok egy
szegregált iskolában is remek eredményeket tudnak elérni. A
szegregációt úgy gondolom, hogy nyitva van az integráció felé, arra
vezet, de minden az adott körülményektől függ. Hagyni kellene, hogy az
iskolák találják ki, mi jó nekik, és széles látókörű, kiváló
szakemberekből szervezett ellenőrző, tanácsadó funkciójú szakfelügyelői
rendszer kiépítésével kontrollálni a munkájukat. A szakfelügyelői
rendszert húsz évvel ezelőtt mint kommunista csökevényt kiirtották – bár
az átalakítások miatt éppen akkor lett volna a legnagyobb szükség rá.
A sárospataki tanítóképzőben végző hallgatók legalább 80%-a olyan
környezetben fog tanítani, ahol sok cigánygyerek van. Ennek ellenére
egyetlen órájuk sincs, ahol ezzel foglalkoznának. Egyetlen ember sem
tanítja őket, aki valaha valamilyen kapcsolatban volt cigányokkal. A
hátrányos helyzetről mint speciális, különleges feladatról nem esik szó,
csupán özönvíz előtti didaktikát tanulnak. Annak ellenére, hogy a
művészeti órák számát alaposan lefaragták, az egyik kiutat abban látom,
hogy művészeti tantárgyakat tanító emberek lepjék el az iskolákat, ha
nem is szervezett tanórán, de szakkör vagy szabadidős tevékenység
formájában, hogy valamiképpen mégis rákapassák a gyerekeket az
éneklésre, rajzolásra, zenélésre. A drámapedagógia is sokat segíthet
mint a beszélgetés különleges, remek formája. Hozzá lehetne kapcsolni
kultúrtörténeti témákhoz, és így összekötni a személyes élményvilágot az
egyetemessel. Nem a magas kultúrát kell a gyerekekre erőltetni, amikor
még egy szót sem értenek belőle – így legfeljebb sznobokat lehet
nevelni, nem a művészethez mélyen kötődő embereket. A beszélgetés
kultúrájához mindenkinek érteni kellene, akiket gyerekek közé
eresztenek, de az egyetemen ilyesmit soha nem tanítottak, pedig
beszélgetés nélkül nincs nevelés, tanítás, ami befelé hat, ami nem
külsődleges ismeretek bebiflázására és kiokádására képez. A hátrányos
helyzetűekre mindez fokozottan igaz, mert ők otthon, a szüleiktől nem
sajátíthatják el ezt a kultúrát.
A pedagógusoknak nincsenek
gyakorlati pszichológiai ismereteik sem. Nagyon fontos volna, hogy
néhány hét helyett egy gyakorlóévet töltsenek a hallgatók igazi
mesterek mellett, akiknek nemcsak a fejében, hanem az idegrendszerében,
a szívében van a szakma. Attól tartok, a pedagógiát ellepő nagy
tudományosság annak leplezésére szolgál, hogy a pedagógia alig-alig
tudomány, a lényege közelebb áll a művészethez. Erről ma szó sem esik.
Minél tudományosabb pedagógia a divat, annál kevesebb szerephez jut ez a
szemlélet.
Az olaszliszkai történésekre a környezetemben élő
emberek teljesen normálisan reagáltak. Nem a cigányokat szidták, bár
természetesen nagyon sajnálták az áldozat családját, de ez semmilyen
agresszióval nem párosult. Külön elismerés illeti a lakosságot, hogy bár
a Magyar Gárda többször bevonult, üvöltöztek, meneteltek meg bokát
csattogtattak, semmiféle visszataszító attrocitás nem volt. Sajnos,
megszoktuk, hogy Olaszliszkán mindig történik valami borzalom.
Valamikor virágzó mezőváros volt, de a szabadságharc bukása után az
észak-magyarországi református településeket, amelyek részt vettek a
szabadságharcban, visszafejlesztették, elvették tőlük a városi rangot, a
vásározási jogot. Azok a városok, amelyeknek jó boruk volt, fent tudták
tartani magukat, de Olaszliszka a piacból, az átmenő forgalomból élt. A
közlekedést úgy építették ki, hogy az egyik első vasútvonal, a
Miskolc–Kassa közti, elmenjen Olaszliszka mellett, de ne legyen állomás.
Ilyen apró trükkökkel mesterségesen is visszafejlesztették, így
teljesen leépült, s úgy tűnik, a fejlődéshez felhalmozott rengeteg
energia nem talált normális kiutat, azért van ennyi agresszív jelenség. A
cigányok meg mindig oda költöznek be, ahonnan az erőteljesebb emberek
házukat elhagyva elmenekülnek, mert érzik, hogy ott nincs jövő.
Az
egyházak szerepvállalásáról summásan nyilatkozni nemcsak bajos, de
valójában lehetetlen. Bizonyos ellentmondás mindig is jellemző volt.
Egyfelől az evangélium értékrendje, a szegények és kirekesztettek
iránti együttérzés ideája és az egyház mint hatalom és hivatal
intézményi észjárása közt. Amikor az egyházról általában szólunk, egy
kalap alá vesszük Assisi Szent Ferencet és a társadalmi hierarchiák
mindenkori védelmezőit, az ellenségre is kiterjesztett szeretetet és a
fegyverek megáldását, a háborúk ünnepélyes szentesítését. „Az egyházról”
éppúgy elmondható, hogy minden társadalmi igazságtalanság iránt mélyen
és eltökélten érzéketlen, mint hogy az emberi együttélés jézusi
mintájának, egy alternatív társadalomnak csírája és hordozója. Ez a
kettősség különösen jellemző ma, mikor a szemléletváltás (ha nem is
mindenütt teljes gőzzel) felgyorsul az egyházakban is. Ezért egységes
szociális attitűdről, egységes gyakorlatról meg végképp nem
beszélhetünk. A nevelésügy terepén talán a legkevésbé.
Az egyházi
emberek nagy része ugyanazt teszi, mint a legkonzervatívabb pedagógusok
általában. Gyakoriak a külsőséges, csak konform viselkedésre szorító,
inkább mimikrit, mint meggyőződést eredményező tevékenységek. Egy fiatal
ismerősöm mesélt a katolikus egyház által szervezett cigányprogramról.
Gyönyörű műszavakkal leírta a programot, és hiába próbáltam megtudni,
valójában mi történik, eleinte a kérdést sem értette. Amikor
rákérdeztem, hogy mi a program eredménye, hogyan hat a gyerekekre,
bevallotta, hogy a „követésre” már nincs idő, az nincs a programban.
Addig faggattam, míg kibökte, hogy a program keretében főzni tanítják a
gyerekeket, aztán együtt megeszik az elkészült ételt, és közben
megtanítják őket, hogy evés előtt kezet kell mosni és imádkozni kell. A
kézmosás valóságos rögeszméje mindenkinek, aki cigányokkal akar jót
tenni. Nem jut eszükbe, hogy a cigány gyereknek ez azt jelenti:
elfogadhatatlan számunkra, ezért először le kell csutakolni, hogy velünk
lehessen. Mintha minden bevezetés nélkül azt mondanánk neki: „te rossz
vagy”. Ha egészséges lelkű és nem túl érzékeny, azt a tapasztalatot
szűri le, hogy ebben a közösségben kezet kell mosni és imádkozni kell,
mert azt díjazzák. Vajon miért gondolja az egyház, hogy az ilyen
imádkozás helyettesítheti a valódi Isten-kapcsolatot? Így csupán
konformizmusra neveljük, de otthon, ahol a családtagok kiröhögnék, ha
rázendítene, hogy „édes Jézus, légy vendégünk”, nyilván nem fog
imádkozni. A vallásos nevelése szempontjából így teljesen közömbös,
hogy rászoktatjuk-e a formális követelmények teljesítésére. Akik
cigánynapközit vagy más hasonló programot működtetnek, nagyon jó
szándékú emberek, de maguktól eszükbe sem jut, hogy elgondolkodjanak a
másik helyzetén, beleérezzenek a másikba, és nem is tanítja meg őket
erre senki. Pedig egyszerű: ha a gyerek megkedvel, ötödszörre vagy
hatodszorra, mivel látja, hogy evés előtt mindig kezet mosok, utánozni
fog.
Találhatunk jó példákat: az Észak-India legszegényebb vidékén
működő jezsuiták olyan iskolai hálózatot hoztak létre és működtetnek,
amelyben a keresztény hit helyett saját vallásuk gyakorlását
biztosítják a diákoknak, s nem kultúrájuk, életformájuk és értékeik
levedlésére buzdítanak, nem a külsődleges asszimilációt szorgalmazzák,
hanem a sajátot megtartva közelítik egymáshoz a többféle kultúrát. Ez
hitelesebb útnak tűnik, mint a másság tiszteletéről szónokolni
anélkül, hogy saját „kultúrfölényünk” pózairól és asszimiláló
buzgalmunkról, intoleráns attitűdünkről őszintén lemondanánk.
A
felületesség más szomorú példájával is találkoztam. Ismerek egy
lelkészt, aki sokat foglalkozik a cigány serdülő korúakkal, fiatal
felnőttekkel, kirándulásokra jár velük, beszélget. Azt hitte, majd a
templomba is sikerül beszoktatni a cigány fiatalokat, de a hívei
választásra kényszerítették: vagy ők, vagy a cigányok. Ez a kiváló pap
már húsz éve dolgozik a közösségben, mégsem tudta híveinek a formális
vallásgyakorláson túli, legfontosabb tanítást átadni: hogy a másik is
ember. Így nyel el annyi valódi jó szándékot a masszív előítélet.