Fénygömb a kínzókádban
Hosszan bámulva a képeket meg a fürdőzőket egyre inkább csodálkozom, milyen kevés a víztükör ezeken a fotókon.
Mintha egy épület lapos tetejét homokkal borították volna. A tető egyik
sarkán furcsa kéményféle: talán más, több mint egyszerű kémény, de nem
tudom, mi. Távolabb szürke folyó vagy az ég piszkos szürkén. A tető
homokjában széteső embercsoport. Mókásan torz mozdulatok és
testtartás. Szétszéledt vándorcirkusz maradványa vagy elmekórházi
ápoltak, egyikük vidám erőművészt utánoz.
Másik fotó: az egyetlen,
ahol biztosan vizet és partot látunk. A víz látványát rútul
megzavarja két testes férfi. A két testes férfi erőltetett-tréfás
birkózásra készül: egyik már a vízben dagad, másik még a parton.
Menzel Szeszélyes nyár című remekművének gonosz paródiájaként hat rám e
két félizmos kövér. Annak ernyedt és éltes tóparti naplopói
rokonszenves figurák. Ez a kettő itt olyan, mintha két fürdőnadrágos
Tito marsall fenyegetné egymást reumás nyári hadijátékon.
Sugárzik
itt a legtöbb képen valami tejfehér kínzó fény, legalábbis a
fürdőházon belül. Itt lapul a vízkúrának minden ijesztése, az
iszapfürdő álom-abszurduma. A folyosó vízkúrázók barlangjába vezet:
itt nincs nyári nyaralás, itt téli gyógymunka folyik. Makacs
bezárkózás, önkéntes önmagunkba menekülés. A barlang forró vagy
jeges vizébe, ide már csak betegnek nyilvánítva kerülhetünk.
Van,
aki soha nem kerül be, ők tudatlan boldogságot árasztanak.
Ellenfényben egy férfi és egy nő, a férfi épp befelé fotóz: a sötét
gyógy-folyosóba bele. A szép nő érdekes, nekem tetsző nyári
ruhában. Örömmosoly az arcán: fogalma sincs, mit rejt a folyosó. A
fotót készítő férfi sem tudja, pedig nyilván az ő fotóit látjuk. Vagy
egy másik tudatlanét.
Talán épp ők készítették a fotót, ahol
belülre kerülünk, és onnan megint kifelé látunk, a folyosó elejéről
sötét sávon át fény-ablakba. Az ablak előtt (alatt?) gyógykád és pad.
Úgy érzem, a gyógykádban és -padon kínzatás folyik. A kínpad előtt
vastag némber, fürdő-markotányosnő takarja a kínzottat.
Másik fotó,
másik kád. Itt egy fényarc kinéz, kiviláglik a medence-kádból. Arctalan
fényfej. Az összes fotó közül fény-ügyben ez a legrejtélyesebb,
rafinált. Jobbról természetes fény jön az ablakból, és alulról egy
másik, erős fény megvilágítja a kádból kibukkanó fejet. Ki kínoz kit?
Medencekád, rögtönzöm semlegesen, jó kis szó: de mit jelent? Első
pillantásra igen, mintha kádban volna a test, víz fölött ez az arc - de
nemcsak úgy egyszerűen víz fölött, nem: valamire támaszkodik az
állával. Nehéz rájönnöm, mire: fa? fémlap? Már az is furcsa, hogy vajon
miért kell a kádban állónak az állát kitámasztania (ha mesterkélten
akarom mondani: „lógni az állával”), bár lehet, hogy csak békésen
nekitámasztja. Valahogy dramatizálom a képet, biztos nem véletlenül.
Még szokatlanabb ez az arcfény: a fényforrás rafináltan és pimaszul
rejtett. Mellesleg bosszantóan fogalmam sincs, miféle főzőlap vagy
sütőtető, vagy mi lehet az szintén jobbra, a kádat fedő tetőn vagy
lapon, amiről szintén nincs sejtésem, mi is lehet, mi a célja.
Gondolkodom, nem értem – tehát nem vagyok...
Most új felfedezés:
bosszankodva látom, hogy a talán gyógykádból kinéző fénygömb-fej, akár
támaszt, akár nem az állával, nem is vízből emelkedik ki, hanem valami
nehezen vagy sehogy nem azonosítható fehéres anyagból. Olyan, mint
amikor a színpadon imitálják a tengert, például Shakespeare
A vihar
című művében, amit a legjobb rendezők is el szoktak rontani, és
gyakran épp a díszlettel. Tán úgy: díszlet és jelmez, vízidíszlet.
Dunyha, paplan, valami vizet pótló fehérség? Viszont, ha dunyha,
paplan, ha csak jelmez, akkor sehol a víz a kádban, akkor eszerint nem
is vízzel teli kádból néz ki a fényarc, megbuktam. Vagy itt dunyhával
tömött kádban ülnek a vízipáciensek?
Legjobb, ha feladom a
küzdelmet, hogy megérthessem. Lássam úgy – és mért ne lássam –, hogy a
fotós nem akarja elárulni titkait. Akkor örömmel nem értem, mint egy
szürrealista művész képét. Fénygömb az arc egy része, ezzel az arcról
kérdez valamit. Eddig én kérdeztem, most a fénykép kérdez. Hiszen
Magritte képzelete játszott így a fénnyel. Ha nem volt világos: fehérré
robbantotta, ha volt: feketévé. És Man Ray – ő talán készített is ilyen
fotót.
Zárókép a hintázó nő. Ő az talán, aki nemrég csinos ruhában
tudatlanul mosolygott a folyosó bejáratánál? Mögötte egy nyitott
uszoda kőpárkánya, kicsit hasonlít az esztergomi uszodáéra. Mintha a
belső, zárt fénybarlang sehol sem volna. A hintázó, ha járt is a
barlangban, már túl van az egészen, és elfelejtette, mintha sohasem
gyötörték volna iszappal és iszapgépezetekkel. Ehhez felhőtlen
mosolyú butaság kell. Az egész fürdő-sorozat rejtélyes – ha
marslakónak, földönkívülinek levetítik, száz elemző marsbéli tudós
és száz földi év sem elég, hogy megfejtsék: kik ezek az emberek, mi
célt szolgál a hely, és mit művelnek a szerkezetekkel. Egyáltalán, mi ez
az egész: komédia vagy tragédia?
Néha nagy tengeri kikötők
mellett pici uszodát nyitnak, szelíd folyóvízzel. Pireuszban láttam
ilyet. Óriási komphajók melankóliája napnyugtakor vagy hajnalban.
Mindig napnyugtakor, vagy hajnalban indulnak, ezért a melankólia.
Sokáig bámultam, ahogy indultak a hajók távoli kikötőkbe, november
eleje volt, nagy meleg, loncsos kutyák, turisták, hajléktalanok és
koldusok. Aztán körbejártam a kis, csendes uszodát. Félig lehet csak
körbejárni, mert hátul magas sziklafal a határa, és a tenger, a kikötő
felől sem látható a belseje: magas párkánnyal elkerített épület. Fönt
mintha lapos teteje volna, homokkal beszórva, egyik sarkában valami
díszkémény-féle.
Alkonyatkor beléptem az uszodába, reméltem, van gyógyfürdője is, káddal, iszappakolással.