Tétova tételek az értelmiség lehetőségeiről
„A
történelem tanúsága szerint soha véresebb uralmi idő¬szakok nem voltak,
mint amikor valami filozófusok vagy irodalmárok kezébe hullott a
hatalom”.
Rotterdami Erasmus
1./ Ideologikus diktatúrák
után vagyunk. Szerencsésnek nem mondható nemzedékem kettőt is átélt
belőlük. A 20. században. Amit még most is oly nehéz „múlt” századnak
neveznem. Nehéz, mert még nem szoktam meg. És nehéz, mert nem vagyok
egészen biztos benne, hogy valóban elmúlt. Nem tudom: mettől meddig
tartott. Biztos, hogy nem 1901-ben kezdődött. És biztos, hogy nem
2000-ben végződött. Gyanítom, hogy 1870-ben vagy 1914-ben kezdődött, és
még nem végződött. De hagyjuk ezt, most inkább az ideologikus
diktatúrákról. Az elsőről, ami ’19-ben alapozódott, és a
Horthy-rendszeren át a nyilas rémuralomba torkollott. A másodikról, ami
’45-ben alapozódott, és a Rákosi-rendszeren át a bolsevista rémuralomba
torkollott. Mindkettő filozófusok vagy irodalmárok kiagyalta ideológián
nyugodott. Csak más volt felépítésének mozgásiránya. Az első eleve
kultúra- és emberellenes volt. És ősi faji-törzsi indulataihoz csinált
magának elméletet vagy elméletparódiát. A második nem volt eleve
kultúra- és emberellenes. De nagy elméletét elméletparódiává
süllyesztette. És ehhez csinált magának új osztály-réteg indulatot.
Mindkettőt megszenvedte a társadalom. Egyénileg és közösségileg,
anyagilag és szellemileg, gazdaságilag és erkölcsileg. Máig nem hevertük
ki a pusztítást. Részletei ilyen-olyan törénelmi utójátékokban most is
kísértenek.
2./ Ez vezet el Thomas Mann valaha sokat idézett
szellemesen bölcs paradoxonához. Az erkölcsileg könnyű és nehéz
korszakokról. Hogy a kemény diktatúrában világosan elválik a jó és a
rossz. Ezért könnyű dönteni az elfogadásról vagy elutasításról. Tehát a
kemény diktatúra erkölcsileg könnyű korszak. Hogy a puha diktatúrában
homályosan összekeveredik a jó és a rossz. Ezért nehéz dönteni az
elfogadásról vagy elutasításról. Tehát a puha diktatúra erkölcsileg
nehéz korszak. Nos, a második ideologikus diktatúra puhán végződött.
Vagyis erkölcsileg nehéz volt. A puha diktatúra – több lépcsőben
megkötött kiegyezések után – megenyhült társadalmi közhangulatot hozott
létre maga körül és tekintélyes értelmiségi holdudvart. Ebben feledésbe
merült, hogy miképpen is volt a negyvenes évek végén az első
hatalommegragadás. És miképpen is volt az ötvenes évek végén a második
hatalommegragadás. Hogy e megenyhült társadalmi közhangulat és
tekintélyes értelmiségi holdudvar az ötvenhatos elesettek és kivégzettek
vérének, az elmenekültek és bebörtönzöttek sorsának árán jött létre. De
létrejött. És benne viszonylag széles rétegek éltek viszonylag oly
magas színvonalon, mint előtte sohasem. Továbbá senki sem kérdezte már:
az egykori tiszta forradalomban mennyi volt a nem tiszta, valóban
ellenforradalmi elem.
3./ A rendszerváltás táján és utána az
irodalom és általában a művészet körül összesűrűsödtek az irodalmár- és
esztéta-illúziók. Hogy az irodalom és a művészet végre autonóm, azaz
önmaga lesz. Önmagán nyugszik. Nem szolgál semmilyen önmagán kívüli
összefüggésrendszert. Maga szabja meg mozgástörvényeit, irodalmi-művészi
minőségeit. Feloldódik a régi, történelmi-társadalmi
szükségszerűségeken nyugvó kényszer. Hogy a jó irodalom és művészet a
rossz politika helyére lép. Helyette mutat irányt. Legalábbis rossz
lépéseit jó lépésekre váltja. Igaztalanságait igazságokká korrigálja.
Mert a rossz politikát jó politika váltja fel. Ami nem szorul az
irodalom és művészet ellenőrzésére vagy gyámkodására. Így válik az
irodalom és művészet nemcsak szabaddá, de magasabb rendűvé is. Autonóm
létében kifejlődnek saját, létét meghatározó, önálló minőségei. Az
illúziók sűrűsödése teljesen természetes folyamat volt. Önmaga létét és
lehetőségeit kereste bennük a megváltozott helyzetben – kötelező
határozatok és követendő irányelvek megszűntével – az önmagát
felszabadultnak érző irodalmi-művészeti tevékenység. Csakhogy e
felszabadultság mámorában öszekeveredtek a fogalmak. A politika irodalma
és művészete mellett megkérdőjeleződött az irodalom és művészet
politikája is. Az irodalom és művészet mellett, amit a politika
inspirált, a politika, amit az irodalom és művészet inspirált.
4./
Nem tagadom, nem lelkesedtem. Az illúziókat nem osztottam. Boldog
megvalósulásukban nem hittem. Pontosabban: megvalósulásuk boldog
voltában is kételkedtem. Erre legalább négy okom volt. Először is: nem
hittem a megváltozó politika egyértelműen jó, azaz üdvözítő jellegében.
Annál inkább nem, mert látható volt: a megváltozó politika eszméit nem a
reményteljes jövőből, hanem a reménytelen múltból meríti. Vagyis az
ideologikus diktatúrák valamely fázisának eszményítéséből. Másodszor:
nem hittem a tisztán önmagára támaszkodó, azaz teljesen autonóm művészet
lehetőségeiben. Mert úgy gondoltam, az irodalom és művészet társadalmi
jelenség. Teljesen autonóm mivoltában is az. Igy a benne létrejövő
esztétikai minőségek is azok. Alkotójuk az alkotásban önmaga társadalmi
mivoltát reflektája. Befogadójuk a befogadásban önmaga társadalmi
mivoltát reflektálja. Harmadszor: majdnem teljes ízlésvilágom a
társadalom konfliktusrendszeréhez erősen kötődő irodalmon és művészeten
formálódott. Attól elszakadni nehezen tudtam. Negyedszer: a váteszi
magatartást csak magas esztétikai rang esetében toleráltam, de a művészi
elkötelezettség nagy alkotásait a legtöbbre értékeltem. Különösképpen a
fejlődésükben késleltetett kelet- és közép-európai társadalmak
esetében. Ahol a társadalmi fejlettség alacsony szintjét az irodalmi és
művészeti fejlettség magas szintje kompenzálta.
5./ Mindenképpen
egyértelművé vált az értékek megőrzésének értelmiségi hivatása. Csakhogy
a második ideologikus diktatúra összeomlása után bonyolult dilemma vált
láthatóvá. Hogy mi is valójában a megőrzendő érték. Ugyanis a két
ideologikus diktatúra összeomlása kétszer változtatta meg az
értékfogalmak körüli előjeleket. Az értéktelent vagy értékellenest
értékké deklarálva, az értékeset értéktelenné vagy értékellenessé
degradálva.
Mindez nem okozta, de megindokolta vagy szentesítette a
társadalmi tudatban kiéleződő értékválságot. E válságban végbement egy
furcsa folyamat. Nevezetesen, hogy a világnézetében konzervatív
politikai jobboldal a pozitív értékeket kisajátította. Erkölcsben,
gondolkodásban, hagyományban, magatartásban, miközben az akkor még igen
tekintélyes költő-esszéista újra kimondhatóvá avatta az antiszemitizmus
gyűlöletet keltő sztereotípiáit és a cipollai képességekkel rendelkező
önjelölt népvezér idegenszívűnek minősítette az őt nem követőket. Meg
elővarázsolta a történelem legsötétebb szakaszát idéző politikai
alvilágot. Érdemes azonban emlékeztetni Illyés Gyula tanulságos
megjegyzésére. Az általa annyi tudással és szenvedéllyel képviselt
negyvennyolcas hagyományokat valaki baloldali hagyományoknak
minősítette. Mire Illyés azt válaszolta: úgy gondolja, azok nemzeti
hagyományok. Talán ezt kellene a hagyományok értelmezésénél
továbbgondolni.
6./ E kisajátításból következik az ideológiai
bűnbakképzés több fázisban is makacsul visszatérő önfelmentő gesztusa,
amely a 20. század nemzeti katasztrófáiért a mindenkori politikai
baloldalt igyekszik felelőssé tenni. Pedig nem az okozta e nemzeti
katasztrófákat. Két alkalommal is a katasztrófák megtörténte után került
hatalomra. ’18 őszén és ’45 tavaszán. Vagyis Trianonért és a
megismételt Trianonért nehezen tehető felelőssé. Gondoljunk csak bele!
Évszázadokon át és a kiegyezés után, amikor a nemzetiségi kérdést és a
nagybirtokok kérdését nem tudták megoldani, nem a baloldal vezette az
országot. És e két megoldatlanság robbant először az első, másodszor a
második katasztrofális világháborús vereség után. És nem baloldali
kormányzás vezette bele az országot egyik világháborúba sem. Amikor a
Monarchia megtámadta Szerbiát, és Magyarország megtámadta a
Szovjetuniót. Egyik háborúban sem nyerhetett semmit, de rengeteget
veszíthetett. Igaz, ’18 őszén és ’45 tavaszán a baloldal ölébe hullott a
hatalom. De akkor már csak a halottakat kellett eltemetni és a romokat
eltakarítani. Ezért még egy politikai rendezvény öngerjesztő
hangulatában sem lehet jó lelkiismerettel megkockáztatni, hogy a
baloldal, amikor csak tehette, mindig rátört a nemzetre. Ilyet
valószínűleg Cipolla sem mondott volna. Igaz, nem volt pártvezér
Magyarországon.
7./ Ám a magyar baloldal a bűnbakképzés álságos
vádjait nagyrészt magára veszi. Ebből következik a defenzív csapda.
Amibe fokozatosan becselezte magát. Vagy legalábbis hagyta magát
becselezni. Ebben nem lehet támadni, csak védekezni. Nemigen lehet
vitatkozni, csak szégyenkezni. Lehet szégyenkezni Kun Béláért. Amikor a
kemény jobboldal Szálasi Ferencért sem szégyenkezik. Netán Károlyi
Mihályért, amikor a kemény jobboldal Bárdossy Lászlóért sem teszi. Vagy
hallgatni Jászi Oszkárról. Amikor a kemény jobboldal most készül Gömbös
Gyulát szentté avatni. Fel kellene végre e tetszhalott baloldalt
támasztani. De ehhez program kellene. Karakterisztikus baloldali
program. Például a gazdaság számára. Ami egyeztethető egy liberális
programmal. De nem téveszthető össze vele. Amely piacgazdaságra épül, de
túl van az „eredeti tőkefelhalmozás” vadkapitalizmusán. A szakemberek
legalább Keynes óta tudják, hogy a folyamatokba szabályozóan bele lehet
nyúlni. Nem szakemberek legalább Röpke óta sejtjük, hogy a folyamatokat
lehet fékezően-támogatóan humanizálni. No meg fejlettebb szociális
érzékenységre lenne szükség. Felkészültebben törődni a nagyvárosi
hajléktalanokkal és a faluvégi cigánysorok elesettjeivel. És
megkockáztatom: a határon túli magyarság szociális és kulturális
gondjait nem szabad átengedni a jobboldali pártvezérek hatalomra
kacsintó demagógiájának.
8./ Aztán jött a rendszerváltozás. Senki
sem volt felkészülve rá. Az egyik oldalon folytatni szerettek volna egy
régi rendet és azt védő politikát. A másik oldalon felújítani szerettek
volna egy még régibb rendet és azt védő politikát. Egy pontban volt
tragikomikus egyetértés. Vissza kell térni oda, ahol a század tragédiái
megfogantak. Vagyis az első világégés elé. Ahol megkezdődött a véres
újrafelosztás. Csakhogy e helyzetet senki se látta a régi világ baljós
végpontjának. Inkább az új világ boldog kiindulópontjának. Emlékszem a
történésznek kitűnő, politikusnak kevésbé kitűnő közszereplő szomorkásan
előadott jóslatára. Elérkezünk az ezredfordulóhoz is, mire Ausztriát
utolérhetjük. Nos, túl vagyunk az ezredfordulón, és nem értük utol. Ám
megtanulhattuk volna azóta: a baljós végpontot hittük boldog
kiindulópontnak. Ami után hajdan sem az egyensúlyon nyugvó béke
következett, de az egyensúlytalanságba kivetett békétlenség. És két
iszonyú „kísérlet” próbálta ezt orvosolni. Osztályindulatok alapján a
bolsevizmus. Faji gyűlöletek alapján a nácizmus. Ne legyünk rá büszkék:
nekünk mindkettőből kijutott. Galbraith csodálkozott rajtunk, egyszerre
önállóvá lett közép-európai országokon. Hogy nem találtunk ki örökölt
adottságainkhoz lehetségesen jó, új modellt. Inkább visszahátráltunk egy
biztosan rossz régihez. Nos, nem találtunk ki újat, visszahátráltunk a
régihez. Lelkünk rajta.
És mit tehet mindezek ismeretében az
írástudó? Babitsra gondolok, ő mondta, hogy legalább fel kell mutatni az
értéket, meg kell nevezni az értéktelent: „inkább illik az írástudóhoz a
világítótorony heroizmusa, mely mozdulatlanul áll, és híven mutatja az
irányt, noha egyetlen bárka sem fordítja feléje az orrát – míg csak egy
új vízözön el nem borítja lámpáit.”