Tény, és örömteli tény, hogy a tényfékező szó
egyszerre jelent fény-képet és a fényképezőt, valamint, hogy a fénykép
tényeket állít meg. Lehet, hogy be is állít, de – talán a hölgyet
kivéve, aki a lófuttató kerítéséhez mosolyogva támaszkodik és néz szembe
a lencsével, háttérben egy lóval – a mai napra nem jutott mesterségesen
komponált kép, ahol a felvétel alanyai tudtak volna róla, hogy
lencsevégre kerülnek. A több száz szereplő – akik akkor (főként a
verseny izgalma miatt) az „egység” benyomását keltették – most a fotókon
szétszórtan mutatkoznak; képbeli fontosságukat a lencse iránya és a
felvételkészítő hozzájuk mért távolsága határozza meg. Mivel a képeken
majdnem mindenki néz valamit (főként a lovakat, de egymást is),
folyamatosan néző-látó embereket látunk, akik tekintetében
viszontláthatjuk saját fénykép-tanulmányozásunkat is. Nézésünk tehát ma
elsősorban nézésre vetül, ami rögtön felveti a kérdést, hogyan és mit
veszünk észre, mikor nézünk, és a hogyan és a mit hogyan függ össze.
Bizonyosnak látszik, hogy mindig valahogyan látjuk a mit: már a
válogatás (hogy épp mit örökít meg a filmszalag) egyszerre szűkít és
kizár, de fókuszál és figyelmet is terel. A mai képek azt sugallják,
hogy itt a fényképész „egy akart maradni a sok közül”, azt kapta
lencsevégre, amit bárki láthatott, aki akkor és ott körülnézett. A fotós
például nem nagyította fel egy ló farát, egy katonatiszt kitüntetését,
egy hölgy kalapját, pedig ez már az akkori technikával is lehetséges
volt. Ahogy filmet is forgathatott volna, de így az állóképek
rögzítenek, méghozzá hétköznapi helyzeteket – már amennyire egy
lóverseny hétköznapi alkalom – és (elsősorban a megszokott távolságok, a
felnagyítás, illetve a „nagytotál” hiánya) a tényszerűség benyomását
keltik, épp mert mindenki áll: „állapotban van”, két mozdulat „között”,
papírra téve, örök-mereven. A mit a fényképen tény, sőt, elemi tény: az
állapotszerűség, a merevség csodálatosan tudja a fényképnézőt rábeszélni
arra, hogy egyenesen a helyzetre, itt a sok ember egymáshoz képest vett
távolságaira, a köztük megfigyelhető viszonyokra ügyeljen, hogy
egyszerűen: nézzen és lásson, ahelyett, hogy – mint én most –
reflektáljon arra, hogy néz és lát. A reflexió, a nézés
„ellenőrzésének”, „újralátogatásának” és „újralatolgatásának”
(természetesen nézéssel végrehajtott) vége pedig gyakran az érzékekbe –
jelen esetben a szembe – vetett hit megrendülése; kételkedés abban, hogy
biztosan jól látom-e, amit látok, és azt látom-e, amit más. Nem sokkal
azelőtt, hogy ezek a fényképek készültek, Heidegger (1927-ben, a Lét és
időben) és Wittgenstein (1921-ben, a Tractatusban), két amúgy végletesen
különböző felfogású, de egyformán új korszakot nyitó filozófiai műben
tüntetően nem elemzik az érzékszervek és a dolgok viszonyát. Mintha
maguk is fényképek (tényfékező fényképezők) volnának, mindketten úgy
gondolják, hogy a tény, a tény felvétele, számbavétele azáltal történik
meg, hogy egyszerűen ránézek, és látom, amit látok. Mert ha ebbe a
folyamatba visszaiktatjuk az érzékszerveket – például a szemet – s ezek
megbízhatóságát, elkezdődik a filozófusok kedvenc játéka, a kételkedés.
Nem érzet-adatokat, alakokat, színeket, foltokat (egy kis fehéret, egy
kis feketét, egy kis kerekséget stb.) és más egyebeket látok – mondja
Heidegger –, amelyekből, mint a kirakós-játékban, összerakom pl. egy
cilinderes – egyébként roppant ellenszenves – úr alakját, hanem rögtön
és egyben egy – ellenszenves – cilinderes urat látok, vagy egy szép és
szimpatikus ifjú hölgyet, aki a kerítésnek támaszkodik. És Wittgenstein
sem ejt egyetlen szót sem érzékszervekről, az azokat ért ingerekről, az
ingerek valahogyan „mentális képpé” válásáról: a Tractatusban is azáltal
keletkezik egy-egy tény, hogy bennem rögtön egy egész kép alakul ki
egy-egy helyzetről (pl. két egyenruhás katonatiszt beszélget, a
háttérben emberek, lépcső, népes lelátó); egy tény attól van, hogy én
ránéztem és felfogtam. A 2.141. paragrafus ki is mondja: „A kép tény”.
Ez a „képelmélet” alapja a Tractatusban, ami állítólag akkor ötlött fel
Wittgensteinben, mikor azt olvasta, hogy egy közlekedési baleset
bírósági tárgyalásán úgy igyekeztek a sofőr, illetve az áldozat
felelősségét megállapítani, hogy egy terepasztalon pici autókkal és
figurákkal újrajátszották az eseményt, gondosan mérve az autó
kanyarodási szögét, az elütött – sajnos, babakocsis – gyalogos átkelési
irányát stb. Mert fénykép nem készült az eseményről, különösen nem
felülről készült fényképsorozat, amelyből a mozgásokat rekonstruálni
lehetett volna. Igen, a fénykép kicsinyített modell, egyfajta térkép –
sőt, szó szerint tér-kép, tény-kép – is. És a világ Wittgenstein szerint
nem dolgok, hanem tények összessége (1.1.) Minden dolog (személy) eleve
valamilyen tényben van, a tény legfontosabb eleme pedig épp a formája,
szerkezete, azaz a tényben szereplő dolgok viszonya: a dolgokat
összetartó, de nem „ragasztószerű”, tehát nem anyagi természetű,
„szubsztanciális”, mégis látható megannyi „szál”: az „elöl” és a
„hátul”, a „jobbra” és „balra”, a „közel” és „távol”. De mindez nem
lenne, ha – például én – nem látnám e „szálakat”; én, aki megint
térviszonyokkal vetülök a képre és a képbe. A Képbe Helyező Szerkezet
bármiféle „szubsztancia” nélküli térviszony, forma; ha tetszik: „puszta
levegő”, és mégis a legfontosabb; a Képbe Helyező Szerkezet nem más,
mint a kép formája, szerkezete. Az ábrázolás formája azonban –
figyelmeztet Wittgenstein – maga a nézőpont, mivel a kép mindig és
szükségszerűen „kívülről” ábrázolja azt, amit épp ábrázol: tehát
kívülről helyez belülre. Ebből az is következik, hogy a kép képes hűen
vagy hamisan ábrázolni, amit ábrázol (2.021). És hogy hűen vagy hamisan,
az már valóban magyarázat kérdése.
Sőt, már a két katona képe, a
mosolygó hölgy, vagy a cilinderes úr puszta lefényképezése lehet
„tendenciózus”, jó- vagy rosszindulatú, például mindenkit le lehet kapni
legelőnyösebb vagy legkevésbé vonzó pillanatában. De a tényekben, a
fény nélkül érzékelhetetlen képekben, amelyeket egyszerűen látok, mindig
van valami csökönyösen egyszerű, magától értetődő, elemi, és – kövessük
Wittgensteint – ez az elemiség a képek és tények egybeeső logikai
formájából ered. S a formát látjuk, ott van; a forma „kijelenti”,
„felmutatja” önmagát, még ha látszólag láthatatlan is.
A lóversenyt ábrázoló Hórusz-fotók galériája