A „cigánybűnözés” kifejezéssel szembeni
kifogásainkat sokan félreértik, még azok is, akik a cigányság
integrációjával foglalkoznak. Gyakran vetik szememre, hogy valamiféle
politikai korrektséget kérünk számon, ami csupán az elkendőzés eszköze,
és annyi az eredménye, hogy nem lehet normálisan beszélni a
problémákról. De ennél sokkal többről van szó: a kifejezés azt sugallja,
hogy bizonyos cselekményeket azért követnek el a tettesek, mert
cigányok, tehát az etnikum és a bűnözési hajlam között összefüggés van. A
móri bűntény kapcsán például senki nem mondja, hogy az magyarbűnözés
volt, mert nem feltételezünk összefüggést a móri bűnözők etnikai
hovatartozása és az elkövetett cselekmény között. Nem beszélünk sváb
bűnözésről, ha történetesen német származású személy az elkövető.
Pásztor Albert miskolci kapitány kijelentése ezért elfogadhatatlan. Egy
sajtótájékoztatón elmondta, hogy a megelőző hónapokban minden rablást
roma származású személyek követték el. Mindkét politikai oldalról többen
úgy értékelték, hogy a rendőrkapitány csupán tényeket közölt.
Elképzelhető, hogy az elkövetők valóban romák voltak, bár nem világos,
honnan tudta ezt Pásztor Albert, hiszen ilyen adatgyűjtés jelenleg
hivatalosan nem lehetséges, és valószínűtlennek tartom, hogy a
kihallgatás során mind a nyolc elkövető fontosnak tartotta elmondani,
hogy cigány. De ha feltételezzük, hogy mégis rendelkezésére állt az
információ, akkor is baj van a kiemelésével. Pásztor Albert nem azt
mondta, hogy milyen érdekes: valamennyi elkövető nyáron született, vagy
180 és 185 centi közötti a magasságuk. Kiemelte az elkövetők egyik
tulajdonságát, nyilvánvalóan azért, mert valamilyen összefüggést látott
az adott tulajdonság és az elkövetett cselekmény között.
1995 körül
Csepeli György és munkatársai azt vizsgálták, mennyire előítéletesek a
magyar rendőrök. A megkérdezett rendőrök közül nagyon sokan úgy vélték, a
romák vérében van a bűnözés. Úgy tűnt, rendőri körökben markánsan
megjelenő vélemény, hogy az etnikum és a bűnözési hajlandóság összefügg.
2005-ben a TÁRKI az igazoltatásokkal összefüggésben végzett kutatást.
Nyolcvan rendőrrel készült mélyinterjú, ami statisztikailag nem túl sok,
de a korábbi álláspontok változatlanságára utal, hogy a rendőrök közel
fele fejtett ki hasonló nézeteket. A rendőri vezetők erre gyakran azt
mondják, a rendőrség sem jobb, mint a társadalom egésze. Ez igaz, de úgy
vélem, amikor rendőrként lépnek fel, a személyes előítéleteik, a
sztereotip meggyőződéseik nem játszhatnak szerepet. Az igazoltatás azért
jó terepe a vizsgálódásnak, mert Magyarországon rendkívül lazán van
szabályozva. Korábban úgy szólt a törvény szövege, hogy azt
igazoltathatja a rendőr, akinek a személyazonosságát meg kell
állapítania. De hogy miért kell megállapítani, nem írta körül. A mostani
megfogalmazás valamivel szigorúbb: akkor lehet igazoltatni, ha a
közrend, közbiztonság védelme érdekében, bűnüldözési, bűnmegelőzési
célból vagy egyéb érdek miatt kell megállapítani a személyazonosságot.
Ez még mindig nagyon tág, így az igazoltatási adatokon lemérhető, ha a
rendőr előítéletek alapján cselekszik. Mindannyiunknak vannak
előítéletei bizonyos csoportokkal szemben, nekem is, csakhogy én nem
bilincselhetek meg senkit, nem használhatok lőfegyvert. A rendőrség az
állami erőszakmonopólium letéteményese, ezért elengedhetetlen, hogy a
rendőrök munka közben készség szinten vissza tudják fojtani
előítéleteiket. Az már valóban magánügyük, hogy otthon, a vasárnapi
tyúkhúsleves mellett mit mondanak, mit gondolnak.
A Helsinki
Bizottság 2007–2008-as kutatásának1 eredménye szerint egy romának
háromszor több esélye van az igazoltatásra, mint a nem romának.
Ugyanakkor ezek az igazoltatások nem hatékonyabbak, mert szinte
ugyanolyan százalékban (19%) követi őket valamilyen intézkedés, mint a
nem romák esetében (18%). Ez azért érdekes, mert sok rendőr elismeri,
hogy több cigányt állítanak meg, de azzal védekeznek, hogy a cigányok
gyakrabban követnek el jogellenes és jogsértő cselekedeteket, és így a
rendőri időt, energiát hatékonyabban lehet kihasználni. Ha cigányt
állítanak meg, nagyobb az esélye, hogy körözött személyt vagy jogsértőt
fülelnek le. A kutatásunk alapjául szolgáló, ezt cáfoló adatokat a
rendőrség maga gyűjtötte. A rendőrség és a cigányság közti, amúgy is
feszült viszonyt az előítélet tovább élezi. Ha egy romát lépten-nyomon
igazoltatnak, erősen csökken a rendőrségbe vetett bizalma, és ez a
rendőrség munkáját is hátráltatja: ellenséges közegben nehezebb a
bűnüldözési, közrendvédelmi feladatokat ellátni.
A magyar jog
jelenleg nagyon megnehezíti a fellépést a közösség elleni izgatás
ügyeiben. Hagyományosan kétféleképpen kezelhető a gyűlöletbeszéd:
büntetőjogi vagy polgári jogi úton. A közösség elleni izgatás a Btk-ban
szereplő tényállás, amely büntethetővé teszi a nagy nyilvánosság előtt
tett, valamely társadalmi csoport elleni gyűlöletre uszító
megnyilvánulásokat. Ha szigorúan nyelvtani szempontból értelmezem a
törvényt, azok a kijelentések büntethetők, amelyek célja, hogy egy
társadalmi csoporttal szemben heves negatív érzelmet váltsanak ki. A
jogalkalmazás azonban – többek között az Alkotmánybíróság vonatkozó
döntéseire hivatkozva – jelentősen feljebb tolta a büntethetőségi
küszöböt: a szankcionáláshoz nem elég a negatív indulat kiváltása, az is
szükséges, hogy a kijelentés az erőszak közvetlen és konkrét veszélyét
hordozza magában. A joggyakorlat tehát – a szólásszabadság védelmére
hivatkozva – csak szűk körben és rendkívül ritkán alkalmazza ezt a
törvényt.
A jogalkalmazás elbizonytalanodásának, szűkítő
értelmezésének negatív következményei világosan érzékelhetőek, mert a
jogalkalmazók akkor sem folyamodnak a közösség elleni uszítás
tényállásához, amikor nem csupán az erőszak veszélye áll fönn, hanem
maga a konkrét erőszak is bekövetkezett. A 2008-as melegtüntetésen
résztvevők megtámadása után a Társaság a Szabadságjogokért feljelentést
tett az interneten megjelenő felhívásokkal kapcsolatban, amelyek a
tüntetés előtt a felvonulás megzavarására buzdítottak. A rendőrség
eleinte úgy vélte, nem valósult meg bűncselekmény, és csak ügyészi
utasításra folytatták a nyomozást. Az ügyben a mai napig nem történt
előrelépés, holott az esemény lassan két éve történt.
Polgári jogi
vonalon személyiségi jogi per indítható a méltóság megsértése miatt. Ha
konkrétan azonosítható személlyel kapcsolatban teszek becsületsértő,
gyalázkodó kijelentést, minden további nélkül beperelhet. Ha egy egész
csoportról nyilatkozom így, tehát nem X. Y.-t, hanem például a
szemüvegeseket becsmérlem, a formális logika alapján nyilvánvaló, hogy
az adott csoporthoz tartozók személyükben is érintettek, akkor is, ha
konkrétan nem lettek megnevezve. A bírói gyakorlat azonban ezt a
lehetőséget elveti, arra hivatkozva, hogy személyiségi jogi pert csak az
indíthat, aki személyében azonosítható. Amikor ifj. Hegedűs Lóránt a
„galíciai jöttmentek”-re tett dehonesztáló kijelentéseket, és
felszólította a többségi társadalmat, hogy rekessze ki őket, egy
holokauszt-túlélő személyiségi jogi pert indított ellene. Első fokon meg
is nyerte, mert a bíróság úgy találta, bár ifj. Hegedűs Lóránt
általában beszélt egy csoportról, minden tagjának megsértette a
méltóságát, ezért az egyének ugyanúgy felléphetnek jogaik védelmében,
mintha konkrét személyekről tette volna a kijelentést. A másodfokú
bíróság azonban elbuktatta az ügyet, azzal indokolva, hogy a felperesnek
nincs kereshetőségi joga, azaz nem perelhet. Egy kollégiumi
állásfoglalásra hivatkoztak, ami a sajtóperekkel kapcsolatos. Eszerint,
aki nem azonosítható a sajtóközlemény szövegéből, nem indíthat
keresetet. Csakhogy a sajtóperek a jó hírnévvel függnek össze. A jó
hírnévhez való jog csak mások összefüggésében értelmezhető, hiszen a
hírnevem lényeges eleme, hogy mások mit gondolnak rólam. Ezért
helyénvaló, hogy ha a sajtóközleményből nem vagyok azonosítható, tehát a
hírnevem sem sérülhet, akkor ne is perelhessek. Itt azonban nem erről
van szó, hiszen a pert indító holokauszt-túlélőnek nem a jó hírneve
sérült, hanem a méltósága. Úgy érzem, téves jogalkalmazásról van szó,
ami elzárja a polgári peres eljárás lehetőségét. Attól tartok, a
jogalkalmazók igyekeznek elkerülni az ilyen kényes, nehéz ügyeket.
Sokkal egyszerűbb azt mondani, hogy nem is perelhet az illető, mint
belebocsátkozni annak elemzésébe, hogy az adott kijelentés sérti-e az
emberi méltóságot, illetve meddig terjed a szólásszabadság.
Ebben a
kontextusban értelmezendő a Magyar Helsinki Bizottság fellépése a
kiskunlacházai polgármester ellen. Egy kislányt megerőszakolt és megölt
valaki, és a másnap rendezett, elvileg az erőszak ellen szóló
demonstráción Répás József polgármester kifejtette, hogy elege van a
roma erőszakból. Több kijelentést tett, amelyből nyilvánvaló volt, hogy
véleménye szerint a bűncselekményt romák követték el. Az egyenlő
bánásmódról szóló törvény 2004-ben lépett hatályba, 2005-ben jött létre
az Egyenlő Bánásmód Hatóság, amely a betartása fölött őrködik. A
zaklatás ebbe a törvénybe ütközik.
A zaklatásra vonatkozó rendelkezés
alapján szankcionálható az a magatartás, amelynek célja vagy hatása a
megfélemlítő, megalázó, ellenséges környezet kialakulása valamilyen
védett tulajdonság vonatkozásában. Az egyenlő bánásmód törvény alapján
ilyennek minősül többek között az etnikai hovatartozás és bőrszín is.
Eredetileg a zaklatás tényállását nem ilyen esetekre fogalmazták meg,
hanem a munkahelyi zaklatási ügyekre. Fellépésünkkel azt akartuk
kipróbálni, hogy a zaklatás tényállása alkalmazható-e a gyűlöletbeszéd
esetében. Répás József általánosító kijelentései alkalmasak a romák
elleni indulatok felkorbácsolására, a problémáknak etnikai színezetet
adnak, mintha a cigányság és az erőszakosság összekapcsolódna.
Kísérletünk sikerrel járt, mert az Egyenlő Bánásmód Hatóság
megállapította, hogy Répás József zaklatást követett el, eltiltotta a a
polgármestert a további zaklató magatartástól és döntésének
nyilvánosságra hozatalát rendelte el. Répás József bírósághoz fordult,
meglátjuk, mi lesz az eredmény. Hasonló ügyben, amelyet az edelényi
polgármester, Molnár Oszkár ellen hivatalból indított a hatóság a roma
nők magzatkárosító praktikáira vonatkozó megjegyzései miatt, a bíróság
már helybenhagyta a zaklatást megállapító döntést. Az Egyenlő Bánásmód
Hatóság alkalmazhatna bírságot is, de ezt egyik ügyben sem tette, és ezt
nem tartom szerencsésnek. Így egy ilyen kijelentés politikai hozadéka
lényegesen nagyobb lehet, mint a büntetéssel járó kockázat. Répás József
kiszolgálta a helyi igényeket, rájátszott a meglévő romaellenes
indulatra, és nagy népszerűségre tett szert, mert kimondta, amit a
többség gondolt. Egyébként az azóta lefolytatott nyomozás szerint a
gyanúsított, aki ellen meglehetősen erős bizonyítékok szólnak, nem
cigány.
Az egyenlő bánásmódról szóló törvény csak meghatározott,
általában közhatalmi funkciót betöltő szervekkel vagy személyekkel
kapcsolatban alkalmazható. Vannak kivételek, például a munkáltatók, de a
törvény hatálya alá eső magánszemélyek köre erősen korlátozott.
Sajtóorgánumok például nem tartoznak bele. Ha Répás József nem volna
polgármester, nem lehetett volna fellépni vele szemben. Ez persze azt is
jelenti, hogy ha a hatóság pénzbírságot állapít meg, az nem a
magánszemélyt, hanem ebben a konkrét esetben az önkormányzatot terhelte
volna.
2009 nyarán, amikor javában folytak a romákkal szembeni
sorozatgyilkosságok, egy blogban megjelent a javaslat, hogy csapatokat
kell szervezni, és a cigányokat addig verni és alázni, amíg sírva
könyörögnek, hogy elhagyhassák az országot. Más jogvédő szervekkel
együtt úgy gondoltuk, ezek a kijelentések minden kétséget kizáróan
kimerítik a közösség elleni izgatás fogalmát. Büntető feljelentést
tettünk jó háromnegyed évvel ezelőtt, de azóta sincs hírünk róla, mi
történt az ügyben. Kaptunk egy értesítést, hogy ki nyomoz, 2009
októberében érdeklődtünk az ügy állásáról, de csak annyi választ
kaptunk: még folyik a nyomozás. Nem elég tehát, hogy megvannak a jogi
eszközök, ezeket alkalmazni is kellene, és sokkal gyorsabban. Amikor
havi rendszerességgel emberáldozatokat követeltek a romákkal szembeni
támadások, fontos lett volna egy jogerős döntés arról, mit lehet mondani
és mit nem az adott társadalmi kontextusban.
A polgári jogi úttal
kapcsolatos problémát a jogalkotó megkísérelte kezelni: 2008
novemberében az országgyűlés elfogadott egy törvényt, amely egyértelművé
tenné, hogy gyűlöletbeszéd esetében nem szükséges az egyéni
azonosíthatóság a személyiségi jogi per indításához. A köztársasági
elnök azonban nem írta alá, hanem megküldte az Alkotmánybíróságnak, s
lassan másfél éve nincs döntés a kérdésben. Ha elfogadnák, minden
hasonló esetben polgári pert lehetne indítani, bizonyos speciális
szabályok mellett. A jelenlegi törvénykezés szerint a jogsértő
magatartás kimondását, az erkölcsi szankciót korlátlan ideig lehet
kérni, de kártérítést csak az elkövetéstől számított öt éven belül. A
közösséget érintő gyűlöletbeszéd elleni polgári jogszabály jóval
szűkebb, 30 napos kereset-indítási határidőt szab meg. Így kívánja
elejét venni, hogy a fellépés lehetősége aránytalanul korlátozza a
vélemény-nyilvánítás szabadságát azzal, hogy a vitatott üzenetek
megfogalmazóit esetleg öncenzúrára kényszeríti. Ha például valaki a
cigányságra negatív megjegyzést tesz, és helye lehet az eljárásnak, 30
napon belül minden panaszosnak el kell indítani a perét, és ezeket
összevonva, egy eljárás keretében kell elbírálni.
A polgári jogi per
több szempontból is előnyösebb a büntetőjogi eljárásnál. Magánfelek
állnak egymással szemben, így a mártírképzés lehetősége csökken: nem az
állam lép fel egy véleménnyel szemben, nem az állami szervek tiporják a
szólásszabadságot, hanem a méltóságukban sértett magánszemélyek vesznek
elégtételt. Adott esetben az elrettentő hatása is nagyobb, mert az
egyéneknek egyenként megítélt kártérítések összege jelentősebb lehet egy
büntetőeljárásban kiszabott pénzbüntetésnél.
Az a benyomásom, hogy a
jogalkalmazók elgyávulnak, ha politikai konnotációkkal terhelt ügyekkel
kerülnek szembe – a Magyar Gárda feloszlatása ügyében az egyik bíró
például elfogultságot jelentett be maga ellen. Megbomlott a minimális
politikai konszenszus, és a politikai erők nem tartják tiszteletben a
jogalkalmazók függetlenségét. Nem feltétlenül arról van szó, hogy
odatelefonálnak, és megmondják, mi legyen a bírói döntés, de a politika
nem tart kellő távolságot az igazságszolgáltatástól. A bírói döntéseket a
politikai hovatartozás szerint értékelik, nem fogadják el független
bírói, ügyészségi határozatként. Minden ilyen ügyben elindul a
kommunikációs harc, ami politikailag elfogultnak állítja be a döntést,
és valamelyik oldal biztosan megtámadja a döntéshozót. Látok olyan
ügyeket is, amikor feltételezhető, hogy ugyanez a bíró ugyanebben az
ügyben más döntést hozott volna, ha nem politikus az érintett, vagy nem
politikai térben mozog az ügy. Nem feltétlenül személyes politikai
meggyőződésből tesz így – egyszerűen fél.
A holokauszt-tagadásról a
közelmúltban elfogadott törvénymódosítás inkább értékelhető
kampányfogásként, mint jelentős előrelépésként. Ilyen törvény más
országokban is van, és mivel megbukott minden kezdeményezés, amely a
gyűlöletbeszéddel szembeni büntetőjogi mozgásteret próbálta szélesíteni,
a polgárjogi szabályozás pedig alkotmánybírósági döntésre vár, legalább
ezt fel lehet mutatni. A holokauszt tagadásakor nemcsak arról van szó,
hogy valaki történelmi tényeket vitat: a holokauszt-tagadás mögöttes
feltevése az, hogy egy világméretű cionista összeesküvés el akarja
hitetni velünk, hogy volt holokauszt. Tehát valójában antiszemita
uszítás, történelmi vitának álcázva. Csakhogy az uszító beszéddel
szemben felléphetünk a közösség elleni izgatás tényállása alapján is. Ma
Magyarországon a náci beszédben találkozhatunk holokauszt-tagadással,
de nem ez a központi eleme, hanem hogy Izraelből majd ide telepítik a
zsidókat. A holokauszt tagadásáról hozott törvény ezt nem kezeli, sőt, a
holokauszt helyeslését sem szankcionálja – tagadni ugyan nem lehet, de
dicsőíteni egészen nyugodtan.
A Helsinki Bizottság lezárt
büntetőiratok elemzése alapján vizsgálta a büntető igazságszolgáltatási
eljárás rendőrségi, ügyészségi, bírósági szakaszát 2000–2003-ban.
Vizsgálataink szerint az igazoltatás során kimutathatóak diszkriminatív
aránytalanságok, a későbbi eljárási szakaszokban azonban nem. De hozzá
kell tennem, hogy akkor még szabályozatlan volt az aktakutatási terület,
és a megkeresett bíróságok elnökei dönthették el, engedélyezik-e vagy
sem. A romák által sűrűn lakott területeken működő bíróságok elnökei egy
kivétellel nem engedélyezték az aktakutatást. Eredményeink tehát nem
megbízhatóak, mert olyan megyékből származnak, ahol nem túl sűrű a roma
populáció. Következtetések levonására nem ad lehetőséget, de legalábbis
gyanús, hogy éppen ezek a régiók zárkóztak el a kutatás
engedélyezésétől.
Az elmúlt időszak legsúlyosabb justizmordjai, a
móri ügyet leszámítva, jellemzően romákat érintettek. Régebbi Pusoma
Dénes ügye, akiről Magyar Elemér filmet készített. Az emberölésért
jogerősen elítélt, hosszú időt börtönben töltő fiatalemberről kiderült,
hogy ártatlan, és amikor kártalanítási pere megbukott, öngyilkos lett.
Újabb ügyek is vannak: idősebb és ifjabb Burka Ferenc közel hat évet
töltöttek előzetes letartóztatásban, mire kiderült, hogy ártatlanok. A
nyomozó hatóság tudott ugyan bizonyítékokról, amelyek a bűnösségük ellen
szóltak, de ezekről nem vettek tudomást. Egy roma, büntetlen előéletű
zenészt rablás miatt elítélt az elsőfokú bíróság, mert – saját
megfogalmazása szerint – „szemernyi kétsége sem volt”, hogy ő követte el
a bűncselekményt. A Keleti pályaudvar környékén hajnalban történt a
rablás, és a gyanúsított aznap éjjel Budapesttől több száz kilométerre
koncertet adott. Autóval jött vissza Budapestre, közben megállt
tankolni.
A benzinkutas és a koncerten részt vevők hajlandóak lettek
volna mindezt igazolni. Még ha fizikailag kivitelezhető is lett volna,
nehéz elképzelni, hogy az éjszakába nyúló koncert és a hosszú út után
egy büntetlen előéletű ember hajnalban még gyorsan elkövet egy rablást.
Az elsőfokú bíróság azonban nem adott helyt a védelem bizonyítási
indítványainak, tehát nem hallgatta meg a zenész ártatlanságát bizonyító
tanúkat. Másodfokon a döntést hatályon kívül helyezték, és a
megismételt elsőfokú eljárásban a vádlottat felmentették. Óhatatlanul
felmerül a kérdés, hogy a gyanúsított cigány származása közrejátszott-e
mindebben. Komoly statisztikai bizonyítékunk nincs a bírósági eljárások
elfogultságáról, de az említett ügyek arra utalnak, hogy egy
büntetőeljárás során nem jó ma Magyarországon cigánynak lenni.
A
Magyar Helsinki Bizottsághoz hasonló jogvédő szervezetek között volt
egyfajta munkamegosztás: mi foglalkoztunk a menekültekkel, a rendőrség
tevékenységével, az igazságszolgáltatással, rendvédelemmel,
fogvatartással, börtönökkel. Ezek nagy része bizonyos ponton kapcsolódik
a roma kérdéshez, de nem az etnikai diszkrimináció elleni küzdelem volt
a kiemelt feladatunk. Mostanra annyira eldurvult a helyzet, hogy a
romák ügye a legfontosabb emberi jogi kérdés Magyarországon. Úgy
éreztük, nekünk is részt kell venni a munkában. Jogászok vagyunk, a
próbaperekkel, próbaeljárásokkal a helyzet jogi oldalát tudjuk
vizsgálni. Ez azonban olyan komplex probléma, amelyet csak jogi
eszközökkel nem lehet megoldani. Elindítottunk egy antidiszkriminációs
jogklinikát az ELTE jogi karán, és ennek keretében megpróbáljuk a
fiatalokat megismertetni ezzel a területtel. Elméleti alapképzés után
ügyvédek felügyeletével konkrét ügymenetekben vehetnek részt.
Az
ügyeink nagy része nem etnikai alapú diszkrimináció, főleg
fogyatékosokkal kapcsolatos esetekkel foglalkozunk, de az a célunk, hogy
az új jogásznemzedékek megismerjék ezt a jogágat, és érzékenyek
legyenek a hátrányos megkülönböztetésnek leginkább kiszolgáltatott
társadalmi csoportok problémáira. A jogvédő szervezetek nagy része a
fővárosban sűrűsödik, pedig vidéken még nagyobb szükség volna a
munkájukra. Sajnos, a mi kapacitásunk kicsi, és a vidéki eljárásokat
csak nagyon ritkán tudjuk vállalni. A vidéki civil szervezetek energiáit
jellemzően felemészti, hogy súlyos szociális problémákkal foglalkoznak:
olyan jogvédelemre, amilyet a Helsinki Bizottság biztosít (teljes körű
ügyvédi képviselettel) már általában nincs erejük.
Ha van egyfajta
minimális konszenzus a társadalomban, illetve a meghatározó politikai
erők között, hogy mit lehet és mit nem, nincs akkora tétje, milyen a
jogi környezet és hogyan lehet szabályozni a gyűlöletbeszédet – az
egészséges társadalom ezt megoldja. Mióta felborult ez a konszenzus,
rendkívül magas lett az ingerküszöb. Szemünk se rebben, arcizmunk se
rándul olyan kijelentések hallatán, amelyek hat-nyolc éve
elképzelhetetlenek voltak. Ha a társadalom immunrendszere nem működik
egészségesen, a jog szimbolikus jelentőséget kap: cölöpöket kell
leverni, és jelezni, mi tolerálható és mi nem.