Liget.org »
2010 / 1 » Peterdi Nagy
László – Délibáb
http://www.liget.org/cikk.php?cikk_id=1876
Petőfi lánykéréséről írva Illyés fontosnak tartja megjegyezni, hogy
„Szendrey éppoly kevéssé ’zord apa’, akár az öreg Petrovics.” Talán a „jó öreg
kocsmáros” aszódi gimnáziumbeli nagyjelenetére utal, amelynek végén Petőfi egy
vándorszínész abgangjával lépett le az intézményből. Az elszegényedett
após-jelölt nem alaptalanul féltette rajongó és csapongó lányát az éhenkórász
költőtől. „(...) Nem tudta, hogy az igazi, a legveszedelmesebb világfelforgatók
hálósipkában, lábukon papuccsal, meghitt családi tűzhely mellől szokták kivetni
sarkaiból a földet” – magyarázza a még fiatal, de Párizst megjárt és sok-sok
eszméltető történést megélt, évek óta nős szerző. Ám Illyés akkoriban sem úgy
akarta kivetni sarkaiból a földet, mint Shelley és Byron, Puskin és Petőfi,
vagy éppen a Fülep Lajos felidézte Ady. Református lelkész-ivadék volt, a
hősszerelmes költők e világi és ez országbeli alternatívája. De hát, József
Attilával szólva, ez sem kevés. Ezt akkor értettem meg, amikor egy kései
Illyés-darab pécsi ősbemutatóján egy egész napot együtt tölthettem az idős
szerzővel és intézményvezető feleségével. A kocsiban a költő megizzadt, Flóra
ezért már a fogadóbizottságnak bejelentette, hogy új inget kell venniük. Estig
vettünk is, legalább hármat. De mindegyik szörnyűmód dörzsölte a veszedelmes
világfelforgató nyakát. A sok járkálástól aztán megfájdult Flóra visszeres
lába. Fásliban nem ülhetett a díszpáholyba. A színpad bal oldalán, már a
kulisszák közé tettünk egy széket, egy másikra meg felpolcoltuk a lábát. A
szerző pedig az egész előadás idején mellette állt, és simogatta a kezét.
Alkalmasint így nyugtatta saját magát is.
Nem tudom, jót vagy rosszat mondok-e vele, de az imént említett költők egyikét
sem tudom elképzelni ebben a helyzetben. Főleg nem egy hosszú életen át. Azt
hiszem, mégiscsak jót mondok. Mert valahogy használni is így próbált ő mindig.
Valami közelinek tűnő, de el nem érhető szépség és nagyság szerényebb,
számunkra még éppen felfogható változatával. ’56-ban, a Parasztpárt egyik
vezetőjeként Bibóval együttműködve. A következő, hosszú évtizedekben viszont a
sanda kompromisszumok „létező szocializmusának” szellemi alternatíváin
dolgozott. Ahogyan Fülep Lajos és a polgári radikálisok némelyike is, talán túl
hosszan.
De hát, tehette! Régóta gyanítom, hogy igazából csak öregkorra derül ki, mi
lakozik az emberben. A magyar írók többségének azonban jóformán soha nem volt
módja megmutatni ezt. A sok félreállás és a köpések törölgetése még a mindent
lenyelő Aranynál is esszenciális hipertóniát meg epekövet okozott. A „gyakori
fülzúgás”, amire oly sok levelében panaszkodik, végül is oda vezetett, hogy 63
éves korában készült, utolsó arcképén egy aggastyánt látunk. „Neked a jobbik
rész jutott” – panaszolta a halott Petőfinek, és tudta, mit beszél.
1847 szeptemberében, amikor az atyai tiltás és minden jó szó ellenére Júlia
fejét a költő kebelére „tevé le”, Petőfi változatlanul a kivívott diadalba
vágtató paripák fújtatásáról vizionál és hallucinál. A végül is létrejött nászút
idején született Szeptember végén utolsó strófájában pedig afféle házassági
egyezséget ajánl: ennek értelmében a férj halála esetén az özvegynek fátyolát
sötét koszorúként az elhunyt fejfájára kell akasztani. Nyilván, hogy ne kelljen
túl sokat keresgélni az újratemetésnél. Ehhez képest történt, ami történt. A
kozáknak, aki abban a bizonyos kukoricásban a magyar őrnagyot keresztüldöfte,
talán gyanús volt a kihajtott, fehér gallér. De a korábban levert lengyel
felkelés poétái már jóval a végkifejlet előtt Párizsba szöktek, eleven költővel
meg amúgy sem akadt még dolga. A lándzsát tehát nem szúrta le ideiglenes
fejfaként, az özvegy így nem tudván hova akasztani fátylát, gondosan
összehajtogatta, és a fehérneműs szekrény legalsó fiókjába rakta. –
Jó lesz az még valamire!
Illyés egy életen át forgatta magában – nemcsak a Petőfi-témát, hanem a
forradalom kérdéseit is. A költőről szóló 1936-os könyv ihletett és igen nagy
körültekintéssel készült. Az 1952-es, Révai József népművelési miniszter
támogatásával készült Fáklyaláng meg egészen más szemléletű. A közben, 1938-ban
született vers, a Haza, a magasban mintha az ellentmondást igyekezett volna
feloldani – jó előre. Ma olvasva a népet tollal szolgáló, mégis konkrétnak tűnő
hitvallást, sok bölcs belátást, sőt, finom iróniát is találunk benne. Ilyen
sorokat például: „Karolva könyvem kebelemre, // nevetve nézek ellenemre”. Minél
többször olvasom ezt, a sztoicizmusában még a zengővárkonyi tudós lelkészen,
Fülep Lajoson is túltevő sort, és hallom lelki fülemmel az Illyés kiejtésében
olyan murisan ismétlődő, nyílt, dunántúli e-ket, annál inkább az a benyomásom,
hogy egy kicsit kényszeredetten, majdhogynem kínjában nevet itt a költő. Hiszen
olyan nagyon magosan, talán már nem is egész valóságosan lebeg a fejünk felett
ez a bizonyos elképzelt haza! A vers írásának idején még úgy mondták: mint egy
felhő-kakukkvár. Ma inkább, hogy afféle délibábként lebeg. Mert, hogy –
lebegtetik.