Liget.org »
2010 / 1 » Kovács Gábor
– A szociális probléma
http://www.liget.org/cikk.php?cikk_id=1872
Babits gondolatmenetének konklúziója a kultúra válságáról: a szociális
probléma. Az a kínzó sejtelem, hogy a kultúra azért illúzió és hazugság, mert a
kiválasztottak luxusa, és semmit sem változtat a sokaság keserves életén. A
harmadik évezred első évtizedének vége felé járva már nemigen értjük az
árukapcsolást; a szolidaritás nem tartozik a posztmodern erények közé. Ugyan,
mi köze van a kultúrának a szociális kérdéshez? Babits annak idején – jóllehet
nem tartozott az irodalom társadalmi feladatát hangsúlyozó népiek közé –
legelőbb erre gondolt. A sokakra. Ma, a szociáldarwinizmus reneszánszának
korában mi sem természetesebb a nyomorultak létezésének tényénél, és
kommentálásánál: így volt ez mindig, s így is lesz mindig; ez a gyöngék és
tehetségtelenek sorsa; a létezés nagy versenyében óhatatlanul vannak nyertesek
és vesztesek. Utóbbi metafora eleve lóversenynek tételezi az életet. A
szocializmus hagymázas utópiájának elillanása után – leszámítva némi katzenjammert
– a nyomor ismét az emberi létezés eltörölhetetlen elemének látszik. A
különféle szociális programok legfeljebb mértékének csökkentését, de nem
megszüntetését tűzik ki célul. A társadalmi igazságosság gondolata – sok egyéb
mellett – elfoglalta jól megérdemelt helyét az avítt eszmék múzeumában. Az
igazságos kormányzás eszméjét felváltó társadalommenedzsment – függetlenül,
hogy éppen melyik kormány van hatalmon – szükségképpen jobboldali, ha a
baloldaliságon azt értjük, amit Bibó István, aki szerint baloldalinak lenni
annyit jelent, hogy a társadalomban jelenlevő szenvedésmennyiséget csökkenteni
akarjuk, s nem tekintjük konstans adottságnak. De hát Bibó maga is avítt figura
volt, szentimentális, furcsa eszmékkel; Babits kortársa, s nem a miénk.
A francia Robert Castel szociológus a kilencvenes években megjelent könyvében –
A szociális kérdés alakváltozásai. A bérmunka krónikája – a szociális kérdést
történeti-szociológiai perspektívában szemléli, összekötve az individualizáció
jelenségével és a bérmunka kérdésével. Castel szerint a modernitás történetében
az individualizációnak többféle típusa bontakozott ki egyidejűleg, s ezek a
típusok meghatározott társadalmi csoportokhoz köthetők. A jelenség már az újkor
kezdetén megmutatkozott, amikor is egymás mellett létezett a két legfontosabb
forma, az egyén energiái és erőforrásai által táplált, piacinak is nevezhető
vállalkozói individualizmus, illetve a régi közösségek széthullása miatt
tömegesen elszenvedett, negatív individualizmus. Utóbbi legfőbb jellemzője a
kiszakadtság a közösségből, a létbiztonság, illetve a „stabil állag tökéletes
hiánya”, vagyis a kiszolgáltatottság és védtelenség. A negatív individualizmus
ellen a modernitás gyógyszere az individualizálódással párhuzamosan zajló
dezindividualizálódás, azaz a védelmet és biztonságot jelentő nagy kollektív
társadalmi és jogi struktúrák kiépülése volt. Az utóbbi évek korszakváltásában
azonban éppen ezek a struktúrák mentek tönkre, részben el is tűntek, az
individualizáció két formája ismét egymás mellett létezik, és a negatív
individualizmus veszélye újra nagy társadalmi csoportokat fenyeget. Van azonban
új történelmi fejlemény is: ez a munka társadalomintegráló szerepének radikális
csökkenése. Hogy ennek melyek lesznek a hosszú távú következményei, ma még nem
pontosan tudható. Megtörténhet, hogy a társadalom nagy tömegei kerülnek olyan
helyzetbe, amelyet Castel az újcselédség létállapotának nevez. Ugyanis nemcsak
állást kell (kellene) adni az embereknek:
„Nem vitatjuk, hogy bővében vagyunk az eddig nem is sejtett foglalkozási
lehetőségeknek. De ha a jelenlegi válság valóban a munka integrációs válsága,
akkor e ’lelőhelyek’ féktelen kiaknázása kevésnek bizonyul a probléma
megoldásához. Talán még súlyosbítja is a helyzetet. (...) Bébiszitterek,
McDonalds-felszolgálók és szupermarketi árucsomagolók konglomerátuma vajon
képes-e társadalmat ’alkotni’? E kérdés nem azt sugallja, hogy lenézzük azokat,
akik ilyesmivel foglalkoznak! Éppen ellenkezőleg! Azokat a feltételeket
igyekszik tisztázni, amelyek alapján a foglalkoztatottság az emberi méltóság
alkotóelemévé válhat. A ’mindenki számára tevékenységet biztosító’ társadalom
nem feltétlenül biztosítja mindenki számára az emberi méltóságot, és az a mód,
ahogyan az Egyesült Államokban sikerült részlegesen megoldani a foglalkoztatási
problémákat, nem feltétlenül követendő példa (...) a státusz nélküli munkások
szaporodása szemlátomást egyáltalán nem segítette a társadalmi szétesés olyan
aggasztó jeleinek leküzdését, mint a városokon belüli erőszak, a
kábítószerfüggés, valamint egy igazán nyomorult és deviáns, a társadalom
egészétől ténylegesen elszigetelt underclass létrejöttét.”
Újabb fogalomhoz jutottunk el tehát: az emberi méltósághoz. Ez manapság nagyon
sokat emlegetett idea, hiszen különféle szabadságaink mögött végső alapként
tűnik fel. Csakhogy a rohamos gyorsasággal kasztosodó neofeudális társadalomban
az emberi méltóság bajosan lehet egy és oszthatatlan, miként a szabadságszerető
Bibó István a maga tízparancsolatában axiómaként leszögezte.