Liget.org »
2010 / 1 » Bujtor László
– A kultúra válsága
http://www.liget.org/cikk.php?cikk_id=1871
A Vörösmarty korában még szinte egységes kultúra a 20. század közepén-végén
darabjaira tört. Babits jó előre megérezte a közeledő vihart – elvonultával a
szellemvilág tengerén úszkáló kultúra-roncsokból valóban csak szubkultúrák
sarjadtak, s ha némelyikből épült vagy újraépült is valami, a babitsi
értelemben vett kultúra végleg eltűnt. Az egyik virulens kultúra-roncs lett a
tömegkultúra. Vizsgálhatnánk, hogy terjedésében a televízió, és a világra
rátelepedő, globális multi-kulti márkák mekkora szerepet játszottak – mégsem ez
a valódi kérdés. A tömegkultúra immár ötven-hatvan éve kitartóan és
folyamatosan savazza ki emberek generációinak tudatából az alapvető igazságot,
hogy a tudásért és kulturáltságért szenvedni kell. Helyette elhitetik, hogy
elegendő csak elfogyasztani (akár az instant levest vagy hamburgert). Tudjuk
jól, persze, micsoda különbség van az instant leves/hamburger, meg a kézműves
módszerekkel, minden alkalommal kissé másként, megismételhetetlenül készített
étel között. Kultúra és tömegkultúra között azonban nemcsak ez az egyediség a
különbség. A tömegkultúrát létrehozók (és fenntartók) jóval nagyobb bűne,
elmetompító ármánya az előre elkészítettség tukmálásával a választásnak mint
megfontolt és erőfeszítést igénylő autonóm döntés lehetőségének ellopása, más
szóval a választás szabadságának megszüntetése, ami átvezet reflexióm lényegi
gondolatára: a könyvekre, illetve a könyvek és a világ, azaz a világkultúra és
a könyvvilág kapcsolatára – s ez pontosan tükrözi a kultúra válságát. Első
pillantásra úgy tűnik: soha ennyi könyv nem fogyott a világon, soha ennyi
könyvesboltban, ennyi cím nem kellette magát a polcokon. Ám a kisszámú
minőséget elfedő mennyiség hegynyi bálái eltakarják a lényeget: a kultúrahordozó
könyv és a harsány borítójú kultúrcikk közti áthidalhatatlan szakadékot. A
tömegkultúra ikonjává a képes szakácskönyv emelkedett. Ez a sajtótermék nem a
kézműves ételkészítés rejtelmeibe (és gyötrelmeibe) vezet. Azt a célt
szolgálja, hogy vásárlója bizonyos körökben unott vállrándítással elintézze:
„hja, láttam az új könyvét – felejthető...”, ugyanakkor az embert szolgálja: az
ételt már megfőzni sem kell, elég a képen megcsodálni. Babits egészen mást
gondolt a könyvről, mint ahová ez a fogalom a tömegkultúra hátán a 21. század
elejére eljutott. Vegyük észre, hogy a 20. században nem a kultúra maga
demokratizálódott-tömegesedett, csak annak fogyasztása. Összehasonlítva néhány
példányszámot, megdöbbentő a mondat igazsága. A Nobel-díjas dél-afrikai John
Coetzee regényét (még a Nobel-díj odaítélése előtt) mindössze 3 000
papírfedeles példányban merte kinyomtatni bátortalan magyar kiadója, ugyanakkor
az évszaknak megfelelő divatszakácskönyv 50 000 példányban jelent meg. És nem
is csak a fogyasztás, a hozzáférés tömegesedett. A babitsi értelemben vett
könyvek korszaka lezárulóban. A tömegkultúra-csinálók figyelme a hordozható,
folyadékkristály-kijelzős számítógép-könyv felé for-dul. Kockázatvállalás
nélkül megjósolható, hogy a következő évtizedben az e-könyv ugyanazt a
fejlődési pályát futja be, amit az MP-lejátszók megjelenése váltott ki a
zenehordozók piacán. A zeneletöltésekhez hasonlóan (ezek száma Európában
2004-ben haladta meg először az ugyanabban az évben eladott maxi cédék számát)
a könyvletöltések száma 2020-ig meg fogja haladni az eladott nyomtatott könyvek
számát. A házikönyvtárak eszméje kiveszőben, a jövő „polgári” családjában nem
lesz helye könyvtárszobának vagy -saroknak. A könyv letölthető és
elfogyasztható lesz, és ezzel talán legfontosabb kultúraőrző és -fenntartó
szerepe, a társadalom alapegységében, a családban betöltött helye enyészik el.
A könyv által a jövőben bejárandó utat a nyomtatott napisajtó előhírnökként
kövezi. Persze minden rosszban van valami jó: a csökkenő papírigény jó hír az
esőerdőknek.
De van még más jó hírem is! Oktalan Vörösmarty aggodalma, hogy a kultúra csak
kevesek kincse. A 21. században mindenkinek van saját (szub)kultúrája –
valójában mindenki a saját kultúrájának hiányát, illetve a teljesség kínzó
hiányát érzi. Ez arra sarkall, hogy egyéb fogalmainkra kiterjesszük a kultúrát.
Így jelent meg a viselkedéskultúra, szubkultúra, etnokultúra, lakás- és
étkezési kultúra – folytathatnám. Nem tudom, hogy Önök megfigyelték-e, régebben
a tömegkultúra mellett létezett még a magaskultúra kifejezés. Az utóbbi években
ez kiveszett, alkalmazói bizonyára rájöttek, hogy a tömegkultúra
profitbányáinak kultúrcikkekből rótt ácsolata recsegve-ropogva összedőlhet,
maga alá temetve a haszonbányászokat. Kinek-kinek kultúra-e hát a saját
kultúrája? Az egykor aggasztó sejtés ma már tudott valóság: a tömegkultúra
nemcsak illúzió, de vaskos hazugság is, termékei korosztályról korosztályra más
hangszerelésben, de lényegében ugyanazt harsogják: együvé tartozunk, mert
ugyanazt fogyasztjuk. A törzsi kultúra rituális beavatási ünnepségének riasztó
feléledése ez, aminek üzenete, hogy aki nem ezt „eszi”, az nem tartozik közénk.
És aki nem tartozik közénk, az idegen. És aki idegen, az ellenség...
Szerencsére, ami igaz az élelmiszerre, nem igaz a „kultúrcikkre”: a kultúrát
nem lehet (el)fogyasztani. A kultúrát csak befogadni lehet. És a befogadás
mindig küzdelem. Küzdelem a megértésért, a másik elfogadásáért, a katarzisért.
A Vörösmarty álmában egykor megjelent új Bábel épületét a 21. században is könyvtárnak
hívják. Ám a szóhoz tapadó allegórikus jelentés-elemek, mint „a kultúra háza”,
„örök értékek őrzője”, vagy a „művelődés bástyája”, eltűntek. A jövő könyvtára
valójában könyv-tár (inkább raktár) – semmi több. Nem látogatják (legfeljebb
forró nyarakon csóró nyugdíjasok hűsölni), nem harsog a nyelvek bábeli
hangzavara. Néma katedrális, feladata „régi könyvek” őrzése, öreg fóliánsok,
porló szegélyű ősnyomtatványok konzerválása.
A kérdésre tehát, hogy „Ment-e a könyvek által a világ elébb?” azt válaszolom,
hogy a világ mint entitás nem, ám annak egyes részei bizony haladtak előre. A
könyvekben megőrzött és felhalmozott tudás nagysága és sokszorozódása
kétségtelen vívmány. Soha ennyit és ilyen mélységben nem tudtunk és nem
halmoztunk fel magunkról, a világról (és elképzelt világokról). A könyvek által
ment a világ előre, mégpedig az a része, amelyik ismeri a kultúra ősi
receptjét: erőfeszítés nélkül nincs siker. A tudomány (legyen bármilyen:
természet- vagy társadalom) könyvekkel operál – kétségtelen, ez nem a
Vörösmarty (vagy Babits) értelmében vett „kultúra”, és messze nem annak
teljessége, ám legközelebb áll hozzá. És ez az előrehaladás csaknem ötven éve
mérhető. A természettudomány a valóság mérhetőségének princípiumát elfogadva
saját magát méri, így számszerűsíti saját (előre)haladását. Szemlélődő és
távolságtartó tudósként mégis keserűen állapítom meg: az impakt faktorok és
citációs indexek létrehozta világban nem a tudós kultúrájának teljessége
fejlődött, hanem a tudományára kifejtett hatás vált a könyvek által mérhetővé.
Ezzel a 19. századi Humboldtok lelkes rajongása a világ felmérése iránt
önmagába fordult.
Most akkor ment vagy nem ment a könyvek által előbbre a világ? Attól függ,
honnan vizsgálom. A világ is pontosan annyit ment előre a könyvek által, mint
ahonnan nézve a választ keresem erre a kérdésre. A teljesség hasadása után a
kultúra egyes részei haladtak, mások nem, vagy visszafelé indultak a törzsi
kultúra egyszerűsége felé.