Liget.org »
2010 / 1 » Kállay Géza
– Aggasztó sejtés
http://www.liget.org/cikk.php?cikk_id=1868
Vörösmarty korában valóban nem volt még szó a kultúra válságáról, mert –
tehetném hozzá keserűen – nem, vagy alig volt még magyar kultúra: a „reformkor”
néven ismert korszak törekvése – páratlan sebességgel, önfeláldozó igyekezettel
– behozni a lemaradást. A „megkésettség” érzése – és gyakran épp mint a kultúra
válságának egyik jele – a kelet-európai térségben általános; még az 1830-as
évektől egyszerre világirodalmi rangra emelkedő orosz írástudókra, sőt, kb. az
1850-es, 60-as évektől szintén önálló, és éppen Angliára visszaható amerikai
irodalom, kultúra képviselőire is messzemenően jellemző; amerikai filozófiai
berkekben a „nálunk minden mindig Európa után kerül a figyelem
középpontjába”-meggyőződés a mai napig széltében-hosszában hallható, annak
ellenére, hogy olyan nagy, a filozófia további sorsát világszerte befolyásoló
gondolkodókkal büszkélkedhetnek, mint William James, Willard Van Orman Quine,
Donald Davidson, Stanley Cavell vagy Saul Kripke.
Babits A
Hogy valaki Vörösmarty líráját, sőt, kultúra-teremtő tevékenységét
példaértékűvé – divatos szóval paradigmává – teszi, persze a Nyugat és Babits
indulásakor sem volt új: közismert, hogy Toldy Ferenc, és épp ő, a magyar
irodalomtörténet-írás és korszerű irodalomkritika atyja Vörösmarty költészetét
mindig is Arany vagy Petőfi munkássága elé helyezte; Toldy Aranyhoz fűződő
személyes viszonya is feszültségektől volt terhes, és Arany igazi
„kanonizációját” – már az 1850-es évek közepén, tehát pl. a Szondi két apródja
megírása idején – főként Csengery Antal, Greguss Ágost, Bérczy Károly és persze
Gyulai Pál szorgalmazta, elsőként a Pesti Naplóban, 1856-ban. A Nyugat olyan
munkatársai mint Babits, Kosztolányi vagy Schöpflin Aladár mind Aranyt, mind
Vörösmartyt modern költőként olvasták és féltve óvták a rossz értelemben vett
kanonizációtól, attól, hogy pusztán nemzeti-kultikus udvariasságból, iskolai
kötelességből, vagy – ahogy épp A
Múltbeli költők könyveiről lefújni a port, a lapok közül kiszellőztetni az
iskolaszagot, megmutatni, mit tudnak mondani kinek-kinek egy-egy korszakban,
éppen a kultúra virágzásának jele. Vagy attól félt Babits, hogy a 135.
évforduló, sőt, saját hozzájárulása is protokoll-alkalommá süllyeszti a
megemlékezést? Ez minden „kulturális alkalmat” fenyeget, a mieinket is, és el
lehet vitatkozni arról, mi rosszabb: az előre megfontolt rutinból elkövetett
tisztelgés hazugsága, a talán jó szándékú, de végeredményben értékgyilkos
kultuszteremtés ostoba túlzása – Aranyt például, mondanom sem kell, hallatlanul
nyomasztotta Csengeryék lelkendezése –, vagy a kulturális alkalmak hiánya? Itt
az ideje, hogy bevalljam, mennyire nem szeretem a kultúra válsága feletti
szörnyülködést – egyáltalán: a bármilyen negatívum feletti szörnyülködést – ha
nem tudom, mit lehetne tenni ellene. Azért sem szeretem, mert nem tudok olyan
kort mondani, ahol azok, akik hitelesen és lelkiismeretesen törődtek a „kultúra
ügyével”, ne érezték volna, hogy minden, ami emberépítő, lélekemelő,
szellem-szellőztető, elme-világosító, gondolkodás-serkentő, érzelem-gazdagító,
a Másik megértését és elfogadását célzó tevékenység volna, ne futna zátonyra,
mert a valóságban kiábrándítóan igénytelen, elégtelen, fontoskodó, buta, és
avatatlan kezektől mocskos; hogy ne fogta volna el a szellem és művészet
embereit – Babits szavaival – az „aggasztó sejtés, hogy a kultúra, mely csak kevesek
kincse, illúzió és hazugság”. Hányan jelentek meg például a
Vörösmarty-évfordulón, ahol nem akárki, Babits Mihály, akkor már-már maga is
kanonizált költő, regényíró, esszéista, szerkesztő, a „nyugatosok” közismert
vezéralakja, és főként Vörösmarty költészetének roppant alapos ismerője
beszélt? Hányan olvasták az emlékbeszéd írásos változatát? És azok közül, akik
olvasták, hányan emelték le a polcról Vörösmarty akár egyetlen kötetét, hogy
elolvassák, mondjuk, A vén cigányt? Már-már a végtelenségig folytathatnám:
hányan olvastak irodalmi folyóiratot akkor, és hányan ma, hányan jártak és
járnak színházba, kiállításra? Hogyan süllyed ma a diákok tudatában a magyaróra
az ének- és a rajzóra szintjére, miközben persze az utóbbi sem ad alkalmat az
örvendezésre? Mennyi pénz, energia, kezdeményező kedv jut üzleti haszon reménye
nélkül rendezett kulturális alkalmakra? Ahogy fentebb igyekeztem különbséget
tenni más és más válságképző zülléstípusok között – protokoll-alkalom (rutin),
kultuszképzés, ritkuló alkalmak – sorolhatnám még tovább: kultúrára csak akkor
sejlik akár remény is, ha az embereket megtanítják úgy olvasni, hogy bármilyen
hivatást válaszszanak, értő, az irodalmi szövegből örömet merítő olvasók
lesznek és maradnak, így egy életre szóló élvezeti forráshoz jutva; ha van elég
szabad idejük, hogy otthon, kávéházak teraszán, tantermekben és folyosókon
beszélgessenek egymással, eljussanak könyvtárba, múzeumba, koncertre, de úgy,
hogy közben nem fogja el őket „aggasztó sejtés” munkahelyük megtartásával és a rájuk
bízott személyek megélhetésével kapcsolatban. Vagyis a válság egy másik típusa
a közönség, a „befogadók” elégtelen alapellátása és hiányos felkészítése az
olyan befogadásra, ami nem „fogyasztás”, hanem ízlelés, tapintás – öröm. A múlt
és jelen olyan ideológia-kritikusai mint Michel Foucault vagy Slavoj Zizek a
válság alap-okát a kapitalista-fogyasztói társadalom profi módra
profitorientált, manipulatív mentalitásában, versenyszellemében, egyoldalú
materializmusában, az esélyegyenlőtlenséget cinikusan konzerváló,
kontraszelektív diszkriminációjában látják, miközben például az örök
„lemaradástól” rettegő kelet-európai régió épp ezt a formát volt kénytelen húsz
esztendeje – újra – felvenni, ha fenn akart maradni. Foucault vagy Zizek nem
azt mondja, a kultúra elveszett; ennél rémisztőbbet: valamilyenféle kultúra
mindig lesz, csakhogy a 20–21. században maga a kultúranélküliség vált a modern
és posztmodern ember kultúrájává. Ha pedig ebben a szerkezetben, ilyen
játékszabályok között még a jelen szintű megmaradás is egyre kétségesebb,
lehetséges-e nem csupán szörnyülködni, feltárni, rámutatni, bírálattal illetni,
hanem tenni is a válság ellen? S ha igen, vajon mit és hogyan?
Sohasem hittem – bármilyen szintű – intézményes megoldásokban; az intézmények –
a gazdasági-társadalmi berendezkedéstől az iskolákig – szükséges, de szememben
sohasem elégséges feltételei lesznek bárki és bármi fennmaradásának, tehát a
kultúra fennmaradásának – netán a helyzet javulásának – is. A nagyközönség, a
„közszféra” megkörnyékezését, megbecsülő meggyőzését illetően viszont nagyon
hittem és hiszek az egyéni és kiscsoportos „partizán-akciókban”, az alaposan
előkészített, de másoknak váratlanul ható kicsapásokban, portyákban
végvárakból, mocsarakból, nádasokból, melyek a meglepetés erejével ragadnak
magukkal másokat, hogy a portyázók azután visszahúzódjanak erőt és értelmet
gyűjteni. De még ennél is jobban hiszek abban, hogy kinek-kinek megvan azon
néhányak köre, akik rábízattak, akikért épp ő a felelős; ezért a körért érdemes
felkelni reggel: őértük lehet és kell tenni valamit; amit tehetünk, nem
egyéntől intézményig, nem intézménytől egyénig, legkevésbé intézménytől
intézményig hat, hanem egyéntől, személytől, személyiségtől egyénig, személyig,
személyiségig. Amikor Babits idézetünkben Vörösmarty „álmáról” beszél „’az új
kor Bábeléről’, amelyet az ihlett órák hangyaszorgalma épít”, a metafora kapóra
jön nekem; nem az új Bábelre gondolok: ez már intézmény volna (sőt, attól
tartok Bábel volt az első igazi, klasszikus értelemben vehető intézmény), hanem
a hangyákra. Lehet, hogy egy nap csak egyetlen földmorzsát viszünk odébb;
lehet, hogy egyetlen kövecskét tudunk az útra cipelni, hogy holnap tovább
léphessünk. Hogy meddig jutunk – például a csillagokig-e – nem tudom. Nekem
egyetlen lépés is elég, ha – hangyaszorgalommal – mindennap megtehetem.