Liget.org »
2010 / 1 » Levendel Júlia
– A világ második legnagyobb parlamentje
http://www.liget.org/cikk.php?cikk_id=1859
Még a legcsüggesztőbb szeptember végi, október
eleji napokon sem bántam meg, hogy hiábavalónak tűnő erőfeszítéssel szerveztem:
a Parlamentben legyen a Verses öröknaptár bemutatója –, de napról napra élesebben
kérdezgettem magamat: miért is kell ez nekem, nekünk? Az ötlet, szinte
rutinosan, hajnali képzelgéseim közben villant fel, még tavasszal, s ahogy
szokott, a fényjelenség gyorsan kemény anyaggá hűlt, és az első pillanatban
szertelen-mulatságos álmodozás egyszeriben feladattá lényegült, már úgy
akaszkodott a tudatomba, mint valami kampó. Pedig akkor is, nyomban
rákérdeztem: miért. Miért legyen ott? Utilizáló érveimmel – legelőbb is, hogy a
könyv így nagyobb figyelmet kaphat – nem győzhettem le, el sem hessenthettem
kétségeimet. Ha munkánk érvényesítése elsőrendűen fontos volna nekem, nem a
rossz beidegződéssel még mindig „politikainak” nevezett terepek felé
tekintenék, s ha csak normális kompromisszum-készséggel rendelkeznék,
zsigereimet inkább „szakmai” körökben, szervezetekben tenném próbára. Talán
mélyről előtörő indulatok hajtanak? Bizonyítani, visszavágni, megboszszulni?
Mit és mivel? A millennium évétől ebben a Házban javasolt és megszavazott
gyilkos törvények és rendeletek mellett alighanem csekély és erőtlen a közösség
javára születetteké – lehet-e egyáltalán modern jogot alkotni, amely a
szabadság és egyenlőség éthoszával áthatott? Mindenesetre a történelemmel mint
olyannal nem akarhattam partizánharcot vívni.
Szülővárosomban akad pár érzelmeimet (mert keserves emlékeket) felkorbácsoló
épület; némelyik, mint az Oktatási és Kulturális Minisztérium, reflexesen
megborzongat; vannak heves, ám ambivalens indulatokat kiváltók, mint a Petőfi
Múzeumot befogadó Károlyi-palota, amelyet évtizedekkel ezelőtt írt regényemben
Istvándy-palotának neveztem, s aztán magánmitológiám elemeként újra és újra
odavezettem regény- és novellaszereplőimet. Ilyen az Andrássy út (ifjúkorom
Népköztársaság útjának) megannyi épülete, kivált a Képzőművészeti Egyetem –
ezekhez képest a Parlament szinte közömbös nekem. Maradéktalanul magaménak
érzem Illyés Gyula plebejus fitymálását, hogy „gótikus kápolnába oltott török
gőzfürdő” – de egyszerűen csak sohasem tetszett, és valószínűleg alkalmatlan
vagyok méltányolni roppant méreteit, társadalmi rangját.
És mégis. Tagadhatatlanul nagyon akartam a parlamenti bemutatót. Mert másfél
évvel korábban ott volt az induló Szitakötő szerencsésen jóízű
sajtótájékoztatója?, s mint akkor, a helyszínnel is jelezni véltük, hogy
„nemzeti” ügyről adunk hírt? Mert az elképzelt meghívóra a könyv 1991-es
előszavából választott mottó – „Egy időtlen remény tört át a mai idők
szétszaggató viharain, mely azt bizonyította legparányibb rezdüléseivel is,
hogy bizonyos szellemi szint fölött egyetértés van, összhangzat” – a
Parlamenttel kapcsolva önmagában is kifejezi tettvágyunkat, gyógyító
szándékunkat? Langyos, langyos, már csaknem meleg – mondhatnám a játék szerint.
Évtizedekig, míg kilátástalanul, de makacsul akartunk folyóiratot indítani, és
kifogyhatatlanul újabb és újabb műhelymunkával ostromoltuk a konkrét – buta és
rosszindulatú, vagy csak züllött, gyáva, túlbuzgó vagy lusta – emberek
képviselte Hivatalt, megtapasztaltuk, hogy „a másik oldalon álló”-nak mennyivel
könnyebb és kényelmesebb elhallgatni még a tiltást is. 1968-ban kezdeményezett
Eszméletünk megjelentetésére szerződést is adott a Magvető, és azt a szerződést
soha, senki nem bontotta fel. Soha, senki le nem írta, hogy ezt meg azt a
kéziratot betiltották, nyomdai munkáit leállították – bizonyára a diktatúra
„puhaságát” jelezte a nyitottságot játszó, reményt lebegtető sunyiság. Eszerint
az 1986 tavaszára kinyomtatott első Liget-számról annyit tudhattunk –
érzékeltük –: nem került forgalomba, de hogy rögtön be is zúzták, arról csak
évekkel később, az újramegjelenés után, akkor is véletlenszerűen értesültünk. A
tiltás minden gyakorlati következményét viseltük hát, és szakadatlanul kerestük
a lehetőséget, hol és hogyan törhetnénk át a cenzúrát. Ha „ők” nem mondták ki,
nem írták le: sehogy – mi adjuk fel?! Így történt, hogy a Liget című folyóirat
lapalapítási kérelme a Minisztertanács Tájékoztatási Hivatalában feküdt még 88
tavaszán is, s a nevezetes pártértekezlet után, májusi dátummal a Parlament
épületében vettem át az engedélyt. Furcsa jelenet volt: hogy éppen a cenzúra
intézményét képviselő hivatal hivatalnoka adja a saját érvénytelenségét
elismerő engedélyt, ezt a történelemben gyakran ismétlődő abszurditást nem is
élvezhettem kellően, mert nagy erővel uralkodni kellett megilletődöttségemen.
Micsoda adománya a sorsnak, hogy negyven év kőkemény cenzúrakötelezettsége után
mi indíthatunk független folyóiratot! Józanul aláírtam mindenféle nyilatkozatot
– például büntetőjogi felelősségem tudatában vállaltam, hogy a Magyar Postának
átadott példányszámon kívül semmilyen módon nem terjesztem a lapot. Eléggé
szocializálódtunk ahhoz, hogy tudjuk, a „terjesztés” fogalma sokféleképp
értelmezhető; sikeresen értelmeztük is, mert mire augusztusban megjelent az
első (újra első) szám, kétezerötszáz előfizetőnk volt, akiket nem
előfizetőknek, hanem támogatóknak neveztünk-könyvel-tünk –, s amikor végre
becsuktam magam mögött az ajtót, a néptelen, csöndes folyosón, a vörös
szőnyeges lépcsőkön lefelé haladva, táskámban az okirattal nemcsak a mi
húszéves lap-ácsingózásunk sűrűsödött bennem, de Csokonai és Kazinczy,
Bessenyei és Vörösmarty, Bajza, Arany, Babits, Illyés, József Attila – ki nem
akart, nem szerkesztett itt folyóiratot!? – sóvárgását is magaménak éreztem. Ez
az örökségem. A verses naptár első, s most negyedik kiadásának előkészítésekor,
és még hányszor! nyomasztott és lelkesített ez. Pár nappal később írt
beköszöntőmben, úgy érzem, kottázni tudtam a mámort és a szorongást. Jó, hogy a
szabadság – egyelőre csak lehetőség volt a szabadságra – nem hatott ránk
narkotikumként: sem akkor, sem azóta nem felejtettük el, miért is akartunk
annyi sok éven át folyóiratot, szellemi műhelyt teremteni.
Most, hogy régi gyakorlatom szerint megint értelmes magyarázatokat keresek
többnyire ösztönvezérelt tettekre, logikusnak tűnik nekem, hogy 1990 májusára
Miféle út? címmel esszéösszeállítást szerkesztettünk, és kérdéseinket,
értelmezéseinket, voltaképp értelmiségi kötelességérzetünket megosztottuk volna
az ugyancsak értelmiséginek tételezett politikai döntéshozókkal. A
demokratikusan (úgy mondtuk: szabadon) választott országgyűlési képviselők első
parlamenti munkanapjára figyelemkérő könyvjelzővel ellátott Liget-példányt
vittünk mind a 386 képviselőnek, és egyetlen visszajelzést sem kaptunk, noha
különböző pártok színeiben képviselők lettek egykori szerzőink-társaink; igaz,
a visszacsatolás elmaradása már akkor sem jelentette a figyelem teljes hiányát.
Inkább csak felsejlett a mai általános gyakorlat: a legalizált neveletlenség.
Hogy nem kell válaszolni a megszólításokra, a személyre szóló üzenetekre,
levelekre. Mindenesetre tény, hogy pozíciókereséstől mentes részvételi
ajánlkozásunk kudarca (sunyi hallgatás helyett közönyből eredő
visszhangtalanság – ez mégiscsak jobb!) lökést adott, hogy azon a nyáron két
antológiát tervezzünk-szerkesszünk: az írástudók
árulásáról-lehetőségéről-felelősségéről szóló A kor lelke kötetet – abban is az
elődöktől válogatott szemelvények mellett kortársak írásai olvashatók – és a
Verses öröknaptárt. A kiharcolt, megszerzett, mindenképp létezőnek érzékelt „tálentumról”
így (így is) próbáltunk számot adni.
Abban a tavaszi ötlet-villanásban, képzelgő hajnali bolyongásban ezek, meg sok
egyéb még, benne volt – leginkább talán azért akartam a parlamenti bemutatót,
hogy az újban a régi természetesen folytatódhasson.
Furcsa az 1883-ban megszületett pályázati eredmény: a zsűri négy tervet emelt
ki és egyenlő mértékben díjazott, ám a leendő épületet mégiscsak egy építész
jegyezhette – nem volt hát menekvés, végül is nem lehetett hárítani a nyílt
állásfoglalást. Steindl Imre akadémiai beszédében (is) a kor kívánalmainak
megfelelően nyilatkozott: „Én az új Országháznál új stílust nem akartam
teremteni” – nem is teremtett. A historizáló eklektika, a bécsi neogótika – az
egzaktnak ható definíciók még sorolhatók – minden zagyvaságot, kivált a
szentesített történelemszemléleti zagyvaságot, befogadott. A legfontosabb, hogy
impozáns legyen, s ki vonná kétségbe, hogy az?! De hogy a pekingi után a világ
második legnagyobb parlamentje a budapesti, hogy