Liget.org »
2009 / 2 » Mesterházi
Márton – Biztos
http://www.liget.org/cikk.php?cikk_id=1300
Senki olyan lelkesen nem helyeselne Böllnek, mint a dilettáns. A dilettáns
föltett szándéka és legjobb tudomása szerint életet ad, életet őriz, küldetést
teljesít be, sorskérdéseket bogoz, nemes mondanivalót közöl az emberiség
épülésére. Mélységesen lenézi a rutint, megveti az üres mesterembereket –
megveti a mesterségbeli tudást is, mint a 17. században némely francia nemesek,
akik szégyelltek volna holmi vívómestertől fogásokat tanulni, s úgy álltak ki párbajozni,
hisz a tehetség Isten adománya. A dilettáns minden művéért megszenved,
fájdalommal szüli minden szellemi gyermekét; a kockázattól pedig nemhogy
riadozna, hanem bátran keresi. Hiszen számos cinikussá keseredett szerkesztő
megírta már neki válaszlevelében (ritkábban szemébe mondta kínos beszélgetés
során), hogy írását nem áll módjában közölni. És fájdalmas tudással előre
tudja, hogy a további szerkesztők sem írnak (mondanak) majd mást. Esetleg
tapintatosnak vélt, megalázó módon még arra is biztatják, hogy olvasson sokat.
A dilettáns nem olvas. Elvből. Félti az eredetiségét az idegen befolyástól.
Böllt sem olvas tehát, hiába helyeselne neki.
Senki olyan hangosan nem röhögne Böllön, mint a sorozatgyártó. A sorozatgyártó
szerint Böll a dilettáns: a valóságos („valós”) élet dilettánsa, akinek fogalma
sincs a szakmáról. A sorozatgyártó számára a rutin nem üres, hanem mélységesen
tartalmas: mesterségbeli tudást jelent. Hogyan kell egy jelenetet megcsinálni,
hogyan kell a jeleneteket egymás után sorakoztatni, hogyan kell egy intrikust,
egy szerelmest (két, három szerelmest), egy balekot (lúzert), egy bűnözőt
megcsinálni, hogyan kell egyiket a másikkal összehozni, majd szétvinni.
Leghangosabban a sorozatgyártó azon röhögne, amit Böll a kockázatról és a „riadozásról”
mond. A valóságos életben a profi mindig biztosra megy. Biztos pénzre. Egy
üzleti trükk, egy intrika, egy krach, egy félredugás, egy DNS-vizsgálat, egy
házastársi veszekedés, egy adag kábítószer, egy kockázatos műtét (lám, a
sorozatgyártó sem fél a kockázattól), egy gyermekrablás, egy gyilkossági
kísérlet. Ha ennyi lement, jöhet megint elölről, más sorrendben: intrikák
gyakran, váltott szereplőkkel, gyermekrablások ritkábban, azokat tovább
megjegyzi a néző, akinek a hülyeségét nem lehet eléggé alábecsülni. Amúgy a
sorozatgyártó éppoly kevéssé olvas Böllt (és hozzá hasonló „magas” kultúrát),
mint a dilettáns, csak más okból.
Az írástan professzora föltehetőleg olvasott Böllt (vagy hozzá hasonló írót),
és más minőségében talán nem is röhög rajta. Írástan-professzorként viszont az
előző krédót vallja. Ha egyszer azért fizetik meg, hogy dilettánsokból
sorozatgyártókat képezzen, nem érdekli az életet adó és megőrző művészet.
(Kitérő: szegény hazánkban nagyon is kellene írást tanítani, milliónyi félanalfabétánk
egy kölcsönszerződés első mondata végén feladja az olvasást, s a halálos
ítéletét is aláírja. Mesterséget pedig lehet tanítani az egyetemen, esetleg.)
Aki a sorozatgyártó termékét befogadja, az – Böllt tovább értelmezve –
intellektuálisan nem is él igazán. Él egy olyan életet, amit nem akar élni,
amit nem szeret; és eteti az agyát az egymásra következő üzleti trükkökkel,
intrikákkal, krachokkal, félredugásokkal, DNS-vizsgálatokkal, kockázatos
műtétekkel, gyermekrablásokkal, gyilkossági kísérletekkel. (És a
kölcsönszerződés végén a halálos ítéletét is aláírja.)
Az ép ízlésű befogadó, akinek a művészet a régit megőrizve új életet ad, az
egész társaságban a leginkább normális – és normálisan boldog – emberfajta. Az
élete olyan, amilyen (talán nem is szeretnivaló), de a szellemét nem mérgezi
egészségre ártalmas termékekkel. Őrzi az éppen nem megvetendő lelki, szellemi
egészségét.
Végül itt a művész. A boldogtalan, aki kapott a sorstól alkotó tehetséget,
tudja a mesterségét, viszolyog a rutintól, nem riadozik a kockázattól – és soha
nem megy, soha nem mehet biztosra. Azt pontosan tudja, hogy a szakmában – a
legtisztább erkölcsök szerint működő szakmában – a nagy tehetségek mellett
kicsik és közepesek is dolgoznak, s hogy a létrehozott művek között remek éppúgy
van, mint közepes vagy rossz. Ő személy szerint honnan tudhatná, mennyi
tehetséget kapott? Honnan tudhatná, hogy azzal a munkával (munkarésszel), amit
ma megcsinált, valami rosszat alkotott-e vagy valami jót?