Liget.org »
2009 / 2 » Kállay G.
Katalin – Rutin és kockázat
http://www.liget.org/cikk.php?cikk_id=1298
Teljesen egyetértek Heinrich Böll-lel abban, hogy a művészet nem válhat
gépies mesterséggé – életadó és életőrző szerepét veszítené el, ha ez
megtörténne. Úgy érzem, az esztétikai élmény egyik legfontosabb eleme, alkotó
és befogadó számára egyaránt, éppen a meglepetés: az a pillanat, ami hirtelen
kizökkenti az embert a megszokott világból. Gépiesen nem lehet meglepődni.
A „rutin” szó azonban nemcsak pejoratív értelemben használatos, hiszen
gyakorlatot, jártasságot is jelent. A „route” (’út’) francia szóból ered; a
„járt út”-ból következik a „bejáratott módszer” jelentés, és ennek a
begyakorlottságnak egyik – negatív – felhangja a kiüresedés, a lélektelenség
vagy gépiesség. A „rutinos” művész azonban az, akinek a kisujjában van a
mesterség, aki könnyedén, elegánsan, szinte észrevétlenül tud az eszközeivel
bánni – és ennek a képességnek is megvan a jelentősége az alkotó-befogadó
folyamatban. Edgar Allan Poe például A műalkotás filozófiája című
elméleti esszéjében pontról pontra, részletesen kifejti, hogyan írta meg „A
holló” című versét. Mindig az egyedi összhatást tartotta szem előtt, és ennek
érdekében előre kiszámított hatáselemekből (mint pl. a melankolikus tónus vagy
a szabályosan ismétlődő lágy és mély hangokból álló refrén) szerkesztette meg a
szöveget. Ez a nagyfokú tudatosság persze túlzás: ismeretes, hogy Poe az irónia
egyik leghíresebb képviselője a világirodalomban, és sose lehet tudni, mennyire
gondolta komolyan mindazt, amit leírt. Az ihlet és intuíció tagadása ugyanebben
az esszében már olyan mértékű, hogy az olvasó úgy érezheti, a szöveg
voltaképpen paródia. Vagy annyira rutinos művész volt Poe, hogy ezt is tudta,
és az eredeti célja éppen az volt, hogy a mondottak ellenkezőjét vegyük
fontolóra? Annyi mindenesetre bizonyos, hogy mestere volt a szónak, akárcsak
Heinrich Böll, és a technikai fogások nem gyengítették, hanem árnyalták,
gazdagabbá tették a szövegét. Heinrich Böllről szóló tanulmányában Bernáth
Árpád kiemeli az „ismétlés esztétikájá”-t, a tudatosan ismétlődő motívumok és
gesztusok szerepét az életműben, valamint azt a különleges időkezelési
módszert, amely az elbeszélt időt mindig közel hozza az elbeszélő időhöz,
vagyis egy állandó „jelen”-t képes kifejezni. Ezek az eszközök rutinos íróra
vallanak, de éppen ezek segítségével döbbenhet rá a (többé-kevésbé rutinos)
olvasó arra, ami a műben a meglepetés: a jelen-lét a mindenkori pillanatban. A
jelen-lét pedig életadó és életőrző, tehát a rutin mint keret nem feltétlenül
áll ellentétben a művészet elemi és eleven erejével.
Ez az elemi erő nem olyasmi, amire bármilyen körülmények között biztosan lehet
számítani, akár írunk, akár olvasunk. Maga a tartalmas pillanat mindig ajándék,
független minden kalkulációtól. A Böll-idézetet Az írás kockázata című műben
találjuk – ez a kockázat talán éppen abban rejlik, hogy minden erőfeszítés
mellett és ellenére vajon megadatik-e írónak, olvasónak a jelen-lét pillanata.
A kockázattól Böll szerint a valódi művész nem „riadozhat” – ezzel a
meglátásával is teljesen egyetértek.
Magát a „kockázat” szót viszont szeretném még közelebbről megvizsgálni. Hiszen
ez a szó sem ad megnyugtató választ a művészet örök kérdéseire; az állítás
fordítva már nem igaz: aki kockázatot vállal, még nem feltétlenül művész. A
kockázatos tettek kimenetele kétséges: el lehet-e fogadni a kétséget anélkül,
hogy kétségbe esnénk? Ha az ember kockáztat valamit, kiszolgáltatja magát olyan
körülményeknek és erőknek, amelyek rajta kívül állnak. Akárhogy fordulhat a
kocka: a kockázat magában hordja a veszélyt, a kudarc esélyét.
És milyen kockákról lehet beszélni? Dobókockáról, ami végérvényesen eldönthet
egy helyzetet, akár csak egy szerencsejátékról, akár a Rubicon átlépéséről van
szó, mint Julius Caesar híres mondatában: „Alea iacta est”. De gondolhatunk
filmkockákra is, amelyek képesek rögzíteni a pillanatot, és nem ismernek más
idősíkot, mint a jelent. Vagy eszünkbe juthat az építőkocka is, amiből
apránként fel lehet valamit építeni... De mi a tét, mi fordulhat a kockán?
Az írás és az olvasás esetében talán az, hogy sikerül-e életre kelteni a
szavakat, vagy elkerül bennünket az esztétikai élmény. Ennek a tétnek a
jelentőségét csak akkor lehet felmérni, ha (Böllt – és Poe-t – követve) akár
íróként, akár olvasóként minden esetben a saját bőrünket visszük a vásárra. Ha
nem tudjuk előre, milyen meglepetés fog érni, mi lesz az, ami megszokott
életünkből kizökkent bennünket. A meglepetés nem minden esetben kellemes, sőt,
sokkoló is lehet. De a szakmai rutin (ami rossz esetben immunitást,
érzéketlenséget eredményezhet), jó esetben segíthet ennek felismerésében,
feldolgozásában. Vagyis a ’jó szavak’: „rutin” és „kockázat” – ha sikerült őket
életre keltenem – az én olvasatomban nem kizárják, hanem kiegészítik egymást.