|
|
Kiss Lajos András
HALADÁSPARADOXONOK
(részlet)
A huszadik század abszurditásokkal és paradoxonokkal tarkított
történelmének felettébb izgalmas tanúságtételei közé tartoznak azok a
politikai traktátusok (vagy ízléstől függően: teológiák, esetleg
pamfletek), amelyeknek közös jellemzője, hogy meghökkentően radikális
gyógymódokat javallnak a "nagybeteg emberi történelem" sikeres
kezelésére. A bőséges kínálatból két olyan munka elemzésére esett
választásom, melyeknek szerzői társadalmi szocializációjukat és eszmei
indíttatásukat tekintve meglehetősen távol esnek egymástól, mégis,
némely következtetésükben sokkoló azonosságokra lelünk.
Walter Benjamin Az erőszak kritikájáról
című értekezése már évtizedek óta olvasható magyarul is, anélkül, hogy
a szellemi életben - a legutóbbi időkig - felkeltette volna az
érdeklődést. Ezt nem megrovásként mondom, hiszen a "nyugati
világban" is akkor fordult a politikai filozófia iránt tájékozódók
figyelme e különös hangvételű pamflet felé, amikor a marxizmussal
rokonszenvező Jacques Derrida, Giorgio Agamben és Antonio Negri
felfedezték benne radikális kapitalizmus-kritikájuk egyik
fundamentumát. Erre az érdeklődésre ráerősített persze az utóbbi
évtizedek Carl Schmitt-reneszánsza is. Ekkor vált ismeretessé a
szélesebb közönség előtt, milyen szoros - egyébként filológiailag is
kimutatható - szellemi kapcsolat létezett a baloldali, sőt, marxista
Walter Benjamin és az átmenetileg a nácizmussal is szimpatizáló Carl
Schmitt jogfilozófus között.
Benjamin tanulmánya igencsak próbára teszi az
olvasó idegrendszerét. Talán be sem merném ezt vallani, ha nem éppen
Derrida biztatna, a legnehezebb és legrejtelmesebb szövegek ismert
dekonstruktőre. Tanulmányának már az első mondata is a "rövid és
zavarba ejtő" jelzőkkel illeti a dolgozatot. Benjamin a marxista és a
zsidó misztika keverékét produkálja itt, teszi hozzá a francia
filozófus. Ezeket a megjegyzéseket aligha lehet másként érteni, mint
hogy Derrida bevallja: szinte lehetetlen racionálisan elemezni a
szöveget, ami azért is bosszantó, mert Benjamin nem kisebb ambíciót tűz
maga elé, mint a jogfilozófia megújítását. Azzal kezdi a tanulmányt,
hogy meghatározza az erőszak kritikájának valódi feladatát, ami a jog
és az igazságosság viszonyának megfelelő bemutatásában rejlik.
Általános nézet, hogy az erőszak ott jelenik meg, mondja, ahol valami
külső és brutális erő beavatkozik az erkölcsi viszonyokba. Benjamin
tézisét Derrida úgy értelmezi, hogy az erőszaknak azért lehet csak a
jog (az igazságosság) és az erkölcs szférájában relevanciája, mert más
"műfajokban" is beszélhetünk ugyan erőszakról, mondjuk egy természeti
katasztrófa (pl. földrengés) vagy valamilyen fizikai fájdalom esetében
is, de az ekkor megjelenő erőszaknak nincs köze az igazsághoz és
igazságszolgáltatáshoz. "Az erőszak fogalma a jog, a politika és a
morál szimbolikus rendjébe tartozik." A jog alapkérdése:
cél/eszköz-viszony felmutatása. A cél/eszköz-reláció azonban nem teszi
lehetővé, hogy az erőszakot önmagában vizsgáljuk. Ha az erőszak csak az
eszközöket érinti, de a célokat nem, akkor az egyes esetekre alkalmazva
(hogy tudniillik igazságos vagy igazságtalan célok érdekében
alkalmazták-e), még nem ad választ az erőszakelmélet alapkérdéseire. A
kérdés így hangzik: erkölcsös-e az erőszak használata, akár igazságos
célokért is? Benjamin szerint az eszközök szférájában is különbségeket
kell tennünk, a célok alkalmazásától függetlenül. A természetjog
szerint igazságos célokért lehet erőszakot alkalmazni. E felfogás,
mintha nem óhajtana tudomást venni a korlátozásról, azt vallja, hogy az
erőszak egyfajta természeti képződmény, mondjuk olyan, mint a vulkán
vagy a földrengés, és ezért az alkalmazása "jogos" (például a francia
forradalom terrorja), "(...) hacsak nem élnek vele vissza igazságtalan
célok érdekében". Hogy a természetjogi érvelésben mi számít jogos
célnak, s mi nem, az a benjamini argumentációban és Derrida ehhez
fűzött kommentárjában homályban marad, mindenesetre, mondja Benjamin, a
társadalmi szerződés után lemondanak a szerződő felek az eladdig simán
gyakorolt erőszakról.
A természetjogi érveléssel szemben a
jogpozitivizmus azt vallja, hogy az erőszak történelmileg jött létre.
Vagyis amíg a természetjog mindent a célok szempontjából vizsgál, a
pozitív jog az eszközöket kritizálja. E két felfogás antinomikus, mivel
itt - Lyotard kifejezéseivel élve - két egymástól eltérő
diskurzusfajtáról van szó: a célok ismérve az igazságosság, az
eszközöké a jogszerűség. Derrida szerint Benjamin jól érzékeli, hogy
valamiképpen ki kell lépni az ördögi körből, és egymástól független
ismérveket kell felállítani az igazságos célokra és a jogos eszközökre
vonatkozóan. "Az erőszak benjamini kritikája mindenesetre azt állítja
magáról, hogy túllép ezen a két tradíción (...)" Valóban Benjamin is
úgy találja, hogy az erőszak kritikája csak a naturalizmuson és a
jogpozitivizmuson túlmutató történetfilozófiai dimenzióban bontakozhat
ki a maga teljességében. Benjamin, az európai történelem menetét
szemügyre véve, azt mondja, hogy itt az erőszak-interpretáció
alapkérdése a következő: mivel a pozitív jognak mindig igazolnia kell
történelmi eredetét, az európai jog egyetlen esetben sem engedi meg az
egyéneknek, hogy céljaik eléréséhez erőszakos eszközöket vegyenek
igénybe. Ebből következően minden olyan erőszak aláásással fenyegeti a
jogrendet, amely az egyének kezében van. "Azt mondhatjuk, hogy a jogi
célok rendszerét nem lehet fenntartani, ha bárhol előfordul, hogy
természeti célokat erőszakos eszközökkel érnek el." Végtére is: az
erőszak mindenütt veszélyessé válik, ahol kikerül a jog rendszeréből. A
"nagy bűnözők" iránt érzett titkos csodálat lényege éppen az - mondja
Benjamin -, hogy a bűnös célok önmagukban ugyan lehetnek
visszataszítóak és mindenki által megvetendők, az erőszak mégis meri
magát önállósítani, méghozzá a nagy bűnöző alakjában, s ezzel egyfajta
"ellenjog" megteremthetőségének a gesztusát mutatja fel - mindez
borzongással teli csodálatot vált ki az emberek többségéből. Benjamin
és Derrida unisono
állítják: ez azért lehetséges, mert a jog nyilvánvalóan egyfajta
performatív tautológiában szenved, hiszen általában el akarja
rekeszteni az egyéni erőszak lehetőségét (a jogrenden kívüli
cselekedeteket), miközben a jogon túlról származtatja saját
eredetét. A felismerés, hogy a modern világban a jogrend szinte mindent
képes megvilágítani, kivéve saját születésének pillanatát, abszolút
jelentőségre tesz szert, a modern polgári demokrácia összes jobb- és
baloldali kritikusa ebbe a "születési rendellenességbe" kapaszkodik. A
modern demokrácia Achilles-sarkát Benjamin az általános sztrájk
példáján keresztül világítja meg. A polgári társadalom fejlettebb
szakaszában, amikor a munkásmozgalom követeléseit is be lehetett
építeni a jogrendbe, a sztrájkjog lett az egyetlen államon kívüli
"legitim erőszak". Ez látszólag nem erőszak, mivel az általános sztrájk
éppen a nem-cselekvésben, a passzivitásban jeleníti meg az erőt. De a
munkamegtagadásban is megjelenhet az erőszak mozzanata, például
zsarolásként. "És ebben az értelemben jelenti - a munkásság felfogása
szerint, s ez ellentétes az államéval - a sztrájkjog azt a jogot, hogy
erőszakot alkalmazzanak bizonyos célok érdekében." Az általános sztrájk
valamiképpen a privát, a jogrenden kívüli erőszak visszacsempészése a
társadalmi cselekvésbe. Mert sohasem lehet előre látni, mivé fajulnak
az események, a sztrájk mikor és hol töri át a jogrend jól biztosított
kereteit. Ezzel együtt a sztrájkjogban mintha a rendkívüli állapot
(Ausnahmezustand) különös formája születne meg. Az általános sztrájk a
jog paradoxonaként jelenik meg, mert a sztrájk ugyan jogos lehet
(természetjogi szempontból vagy a pozitív jog szempontjából?), de mivel
a sztrájkolók számára biztosított jogi lehetőség magát a jogrendet
fenyegeti, mégis a jog ellen hat. Persze Benjamin azt mondja, hogy az
állam vagy közömbösnek, vagy ellenségesnek tekinti ezt az erőhatalmat.
Derrida hozzáfűzi: noha az általános sztrájk eredeti intencióját
tekintve erőszakmentes és elvileg a jogrenden belül van, alkalmazása
mégis képes megbénítani a jogállam működését, és így a jogon kívüli
erőszakot csempészi vissza a társadalomba. "A jogot a jogon belül
fenyegeti." Derrida azt kérdezi e paradoxon kapcsán, hogy valamiféle de facto
ellentmondásról van-e szó, amely a jogon kívülről próbál a jogba
hatolni, vagy inkább a jogon belül megjelenő ellentmondásról
beszélhetünk. Én úgy fogalmaznám át a dilemmát: létezhet-e a jogban
olyan valami, ami már nem tartozik a joghoz? Mindezt érdemes
kiegészíteni azzal a kérdéssel is, hogy ha a sztrájkjog a pozitív jog
része, ennek gyakorlását milyen alapon tekinti az állam ellenséges
természetjogi megnyilvánulásnak? Úgy tűnik, Benjamin arra gondol, hogy
a sztrájkjog csak a parciális sztrájkok jogát jelenti, de nem, mondjuk
az egész országot megbénítani képes általános sztrájkot. "Egy
magatartást, bizonyos feltételek fennforgása esetén, még akkor is
erőszakos jellegűnek kell tekintenünk - bármennyire is paradoxnak
látszik első pillantásra -, ha valamely jog gyakorlásaként fejtik ki."
A paradoxon itt abból adódik, hogy van valamilyen lehetséges esemény a
jogon belül, amely realizálásának pillanatában váratlanul a jogon kívül
jelenik meg. Derrida is hasonló következtetésre jut - egyébként teljes
joggal -: a jogban kell lenni valaminek, ami már nem tartozik a joghoz.
"Ami a jogot fenyegeti, már a joghoz, a joghoz való joghoz, a jog
eredetéhez tartozik." A jogteremtés pillanatai természetesen
rémisztőek. Áttörni az eladdig érvényesnek tekintett status quót - ez
valahogy mindig emberfeletti tettnek számít(ott). Ezért aztán jelen
időben megvalósuló tettként nem is igen merészelünk beszélni róla. A
radikálisan más valamiképpen mindig a jövőhöz tartozik, mondja Derrida.
A sztrájkjog munkások általi gyakorlásában a hatalom az erőszak
gyakorlásának azt a formáját akarja látni, amely saját
erőszak-monopóliumát leginkább veszélyezteti. Mert a végsőkig
kiteljesített gyakorlása révén biztosít lehetőséget az erőszak
kritikájára, aminek során kiderül, hogy voltaképpen minden erőszak
hatalombitorlás, s puszta eszközként szeretne biztosítani valamilyen tetszőleges dolgot. S az általános sztrájk képes jogviszonyokat módosítani, pontosabban új jogviszonyokat megalapozni,
s ezzel valami olyat tesz láthatóvá, amit a jogállam mindenképpen
szeretne elrejteni: saját születési traumáját. Az általános sztrájk
jogában valamiképpen ott rejlik egy új, radikálisan más világ
lehetősége és (rém)képe. Mindez rögtön világossá válik, ha
összekapcsoljuk az általános sztrájk és a hadijog kérdését. A háborús
erőhatalom bitorlóan akarja érvényesíteni céljait, hogy "rendbe tegye a
dolgokat". A háborúkat követő békekötés fényes külsőségei is egyfajta
jogteremtés aktusának felelnek meg. Olyan ez, mintha ex nihilo
jönne létre az új rend. Hasonló jelenség figyelhető meg itt is, mint
amit a nagy bűnözők iránt megnyilvánuló ambivalens érzület kapcsán
láttunk: itt a félelem és a tisztelet különös keverékével kell
szembesülnünk. A háborús erőhatalom viszonylagossá teszi a jogteremtő
és a jogfenntartó erőszak közötti különbséget. Benjamin azt mondja, "A
jogteremtő erőszak előtt az a követelmény áll, hogy igazolja magát,
amikor győz, a jogfenntartó hatalom pedig annak a feltételnek van
alávetve, hogy ne tűzzön ki magának új célokat"
A jogfenntartó hatalom fenyegető jellege abban
van, hogy elismeri ugyan az önmagára irányuló kritika lehetőségét, de
mindenütt, ahol csak teheti, immunizálja: igyekszik összezavarni az
erőszak e két fajtájának megkülönböztethetőségét. Ezt teszi például a
modern rendőrség: látszólag a jogfenntartó erőszak nevében lép fel,
mivel törvényeket alkalmaz. De amikor külön rendeleteket ad ki, a
jogteremtés aktusát gyakorolja. Benjamin érveléséből kitűnik, hogy
akkor van baj, ha a modern rendőrség a jogteremtő erőszakot titokban, a
fenséges megjelenítésének minden eleganciája nélkül gyakorolja. Mintha
a jogteremtő erőszak legitimációját egyedül annak esztétizált
ünnepélyessége adná meg. Derrida is felhívja a figyelmet erre a
mozzanatra, amikor a barokk abszolút monarchia "természetes" hatalmi
kihágásait szembeállítja a modern polgári demokrácia rendőri
brutalitásainak racionális ízléstelenségeivel. Éppen ezért tekinthető
elfajzottnak a modern demokráciák talajából kinövő erőszak. Ez gyáva,
önmaga valódi alapjait elleplező, technológiai erőszak, amely
elsősorban nem morális megvetést, inkább esztétikai undort vált ki az
emberből. Ennek az erőhatalomnak az alaktalansága és megformálatlansága
technokrata kisszerűségéből fakad. A hanyatlás és az elfajzás másik
példáját Benjamin a korabeli német parlamenti életben látja, amely
látszólag elfeledkezett arról, hogy maga is erőszakból született, éppen
ezért hasonlítható bohózathoz működése. "Minden jogintézmény
hanyatlásnak indul, amikor elhalványul benne az erőszak lappangó
jelenlétének tudata."
|