|
|
Anthony Grafton
RENESZÁNSZ KORI TANULSÁGOK A KÍNZÁSRÓL
(részlet)
Ötven évvel ezelőtt a nagy történelemtudós, J. H. Hexter A történész és kora
című esszéjében saját életét hozta fel példaként, hogy visszautasítsa
az akkoriban és ma is gyakran hangoztatott állítást, miszerint a
történészek nem tudják objektíven vizsgálni a múltat, mert saját koruk
indulatai és ellentmondásai befolyásolják őket. Hexter elmagyarázta,
hogy valójában éppen az ellenkező történik. Queens College-i állása
miatt ideje nagy részét nem a jelenben, hanem a múltban, vagy
legalábbis múlt-kori maradványok között töltötte, korábbi évszázadok
feljegyzéseit vizsgálva. Ha felkérték, hogy egy jelenkori politikai
vagy társadalmi problémát elemezzen, a történelem mély ismeretével
válaszolt: "Ahelyett, hogy a jelen eseményeinek, kríziseinek és
feszültségeinek indulatai, előítéletei, feltételezései és látszatai
alapján ítélném meg a múltat, éppen fordítva: a mai szociális
intézkedéseket
I. Erzsébet politikai döntéseihez hasonlítva értelmezem."
A közelmúlt eseményei miatt még fontosabbnak
tartom Hexter álláspontját, mint korábban. Magam is történész vagyok,
és hozzá hasonlóan legtöbb időmet az 1400 és 1700 közötti években
töltöm. És én is úgy találom, ha valaki kora modern források
olvasásának szenteli idejét, meglepően sok momentummal találkozik,
amely megvilágítja jelenlegi helyeztünket.
Egy reneszánsz kori európai varázslásról szóló
tudományos könyvön dolgozva számos, a jelenhez közvetlenül kapcsolódó
ténybe botlottam. A 16-17. században a varázslás tekintélyes,
ugyanakkor veszélyes tevékenység volt.
A varázslással foglalkozók kifejezéseik, ötleteik, amulettjeik jelentős
részét a zsidóktól kölcsönözték - ezt a népet sokan különösen
varázsosnak és persze gyanúsnak vélték. A varázslók azt állították,
magas szintű, sok tudást kívánó művészetet gyakorolnak, és csak a
kövek, növények és bolygók természetes erejére hagyatkoznak. Mégis
gyakran előfordult, hogy boszorkányoknak hitték őket, akik ártó
hatalmukért cserébe eladták lelküket az ördögnek. Sok esetben
előfordult, hogy a varázsló maga is azt gondolta: olyan jelentős erővel
rendelkezik, hogy szembeszállhat az egyházzal, és Jézusnál is nagyobb
csodákat vihet végbe.
Ezeket a régi, veszedelmes nézeteket és
következményeiket vizsgálva gyakorta kellett a jelenre gondolnom. A
zsidók és a varázslók sorsát követve a kínzás különféle
felhasználásáról szóló információtömeghez jutottam, amelyet felesküdött
jegyzők írtak le a helyszínen, és mások is tanúsítottak. Mindez olyan
korban történt, amikor a kínzást elrendelők még őszinték voltak, és nem
próbálták "fokozott vallatás"-ként leplezni módszereiket. Az adatokat
feltáró történészek azért dolgoztak, hogy megértsék a múltat, de a
tények számomra a jelent világították meg. (2002 márciusában G. W. Bush
hozzájárult, hogy a terrorizmussal vádolt rabokat a CIA "fokozott
vallatás"-nak vesse alá, és néhány ügynököt speciális képzésben
részesítettek. Többek között az alábbi módszereket alkalmazzák azóta
is: pofozás, belső sérülést nem okozó hasbavágás, pihenés és alvás
megvonása, 40 órán át álló helyzetre kényszerítés, 10 Celsius fokos
cellában hideg vízzel locsolás. A leghatékonyabb, amikor a rabot egy
megdöntött palánkra kötözik úgy, hogy a lába magasabban van a fejénél,
az arcát celofánnal lefedik, és vizet öntenek rá, amely fulladásos
reflexet vált ki. Ezt a módszert kipróbáló CIA ügynökök átlagosan 14
másodpercig bírták, és elismeréssel adóztak az egyik al-Kaida
terroristának, aki több mint két percen át ellenállt. Az emberjogi
szakértők szerint a "fokozott vallatás" egyértelműen megsérti a kínzás
bármilyen formáját tiltó nemzetközi egyezményt. /A ford./)
A modern tudósokat régóta foglalkoztatja és
borzasztja a kínzás gyakorlata. A középkorral foglalkozó Henry Charles
Lea, aki a 19. században elsőként írta meg az inkvizíció rendszerezett,
dokumentált történetét, hosszan értekezett arról, hogyan kínozta az
inkvizíció a rabokat, hogy bevallják eretnek nézeteiket és tetteiket.
Felvilágosult ember volt egy korban, amelyet felvilágosultnak hitt, és
iszonyattal tekintett vissza a barbár módszerekre. A manapság szokásos
nyilatkozatokat olvasva irigyelhetjük tiszta egyértelműségét, amellyel
elítélte ezt a gyakorlatot. Lea követői - többek között Henry Kamen
brit társadalomtörténész, John Langbein, a Yale jogtörténésze és a
Pennsylvania Egyetem középkor-kutatója, Edward Peters - később sok
ponton módosították beszámolóját. Bebizonyították, hogy az inkvizíció
igazságosabb volt és kevésbé brutális, mint Lea hitte, és az
igazságügyi kínzás eltörlését nem a felvilágosodás új, kritikus
szellemével magyarázták, hanem a bizonyítékhoz kötődő törvénykezés
megváltozásával. (Azaz, mivel számos olyan büntetés vált lehetővé,
amely enyhébb volt a halálnál, a bírák már nem érezték úgy, hogy az
ítélethez mindenáron vallomást kell kicsikarniuk - a kínzás széles körű
elterjedésének ugyanis ez volt az első számú oka.) A tudósok ennek
ellenére a mai napig elismerik Lea hatalmas tudását, és rendszeresen
idézik a kínzás eszközeit és használati módjaikat bemutató leírásait.
A közelmúltban a történészek újabb generációja
vizsgálta át az archívumokat, és számos új dokumentumot találtak,
többek között bírósági perek leiratait. Mindezekből sokat tanulhatunk a
professzionális, kimondottan a vallatásra kifejlesztett kínzás
hatásairól. A kutatásokból nyilvánvalóvá válik, hogy a múltban a
vallatás korántsem vezetett az igazsághoz.
1475-ben az észak-itáliai Trent városában három
zsidó családot azzal vádoltak, hogy meggyilkoltak egy Simon nevű
keresztény fiút. A vád szerint a pészach rituáléjához a vérére volt
szükségük. A "vérvád", amelynek elmélete szerint a zsidók megitták a
keresztény vért, vagy a pászka készítéséhez használták fel, ekkor
széles körben ismert volt, és a 12. század óta sok zsidót végeztek ki
hasonló feltételezések alapján. De a 15. század végén, mint azt Ronnie
Po-chia Hsia két remek könyvében olvashatjuk, a vádaskodás erőteljesen
fokozódott, és különösen német földön illuszrált pamfletek és jól
érthető, dramatizált dalok terjedtek a "rituális gyilkosságokról". Mind
többen hitték a "vérvád" jogosultságát, hiszen a sorozatos perek és
kivégzések is igazolták. A trenti per nem csupán modellként szolgált,
hanem további, más városokban folytatott eljárásokhoz vezetett, mert a
megvádoltak kétségbeesésükben máshol élő zsidókat is belekevertek az
ügybe.
A trenti per fennmaradt dokumentumaiból
kiderül, miért vallották a zsidók, hogy valóban elkövették a rettenetes
bűnöket. Amikor valamelyiküket megvádolták és bebörtönözték,
megkezdődött a szisztematikus vallatás. A város hivatalnoka, a podesta
kérdéseket tett fel, és a vádlott válaszolt. A római jog alapján
kormányzott többi hatósághoz hasonlóan a bíróság tudomására jutott
bizonyítékot csupán nyomként, és nem a bűnösség igazolásához elégséges
információként kezelték, ezért az ítélethez vallomásra kellett bírniuk
a gyanúsítottat. Ha a válaszok nem voltak eléggé tárgyra törőek, vagy a
vádlott makacskodott, a karját a háta mögé kötözték, és egy csiga
segítségével nagy fájdalmat okozva felemelték. Aztán a podesta
parancsára a kínzást végző a kötél rángatásával "megtáncoltatta" a
gyanúsítottat, ami rettenetes fájdalommal és a végtagok kificamodásával
járt. A zsidókat más módon is vallatták: hagymát és ként tartottak az
orrukhoz, és forró tojásokat raktak a karjuk alá. A strappadóként ismertté vált csigás módszer azonban a legtöbb esetben elegendő volt.
A trenti inkvizíció anyagát Hsia és két olasz
tudós, Diego Quaglioni és Anna Esposito részletesen tanulmányozta, és
megrázó feljegyzéseket találtak. A vallatásokat a bíróság által
kinevezett titkárok jegyezték le. A gyakran zavaróan lapos, egyes szám
harmadik személyben megfogalmazott szövegekből világosan kiolvashatóak
az eredeti megjegyzések jelentései. A folyamat elején a gyanúsított
kétségbeesetten hangoztatja ártatlanságát. Például Sámuel, az egyik
zsidó család feje a levegőben lógva azt kérdezi a podestától, hol
hallotta, hogy a zsidóknak keresztény vérre van szüksége. A podesta azt
válaszolja, hogy a zsidóktól tudta meg, és követeli "az igazságot, az
igazságot!" A feljegyzések szerint Sámuel így válaszolt: "az igazságot
mondja, és igazságtalanul kínozzák. Erre a podesta azt parancsolta,
hogy húzzák fel két-három kar magasságba. Ott lógott, és azt mondta: ?A
segítő Isten és az Igazság segítsen meg.?" És miután még közel
háromnegyed órán át lógott, végül leeresztették és visszavitték a
börtönbe.
Ami még ennél is rosszabb, hogy a feljegyzések
szerint a megtört zsidók próbáltak beismerő vallomást tenni.
Kétségbeesetten keresték a megfelelő szavakat, amelyek anélkül erősítik
meg a podesta gyanúit és társaik kikényszerített vallomásait, hogy
másokat is megvádolnának. Sámuel csak egy újabb strappadón végzett
kihallgatás után vallott, miután ként égettek az orra alatt, és
gerendákat kötöztek a lábához. De még ekkor is csak egy zsidót nevezett
meg. Tovább vallatták, szenteltvizet itattak vele és forró tojásokat
tartottak a hónaljához, míg végül teljesen megtört, és a podesta
elvárásait kielégítve, részletesen és többeket megnevezve beszámolt a
rituális gyilkosságot elkövető zsidó összeesküvésről.
A per feljegyzéseinek szigorú, formális
nyelvezetén egyszer-kétszer áthallatszik, hogy a gyanúsított igyekszik
megcáfolni kínzói állításait:
"PODESTA: Mit gondol a keresztény hitről?
ISRAEL: Az igazat akarja mondani. Nem hisz a
keresztény hitben... Csak tréfa, hogy Isten a mennyből szállt a földre,
emberek között járt és élt. Csupán Istenben hisz, semmi másban. Azt
gondolja, a zsidó hit helyes és szent."
Israel haragját és kétségbeesését vad iróniája
jelzi, és végső vallomása, hogy a zsidók valóban keresztény vért
fogyasztanak. Csak kevesen álltak ellen hosszabb ideig - például két
asszony, akik megvádolt zsidó gyerekeket igyekeztek megmenteni. Amikor
megtörtek, a tanúk minden hiányzó részletet kitöltöttek, amire a
keresztényeknek szükségük volt. Gyanúba keverték szeretteiket,
barátaikat, más zsidó közösségek tagjait. Szörnyű halált haltak, és a
keresztény képek és dalok gonosztevőivé váltak.
Bármilyen meglepő, néhányan ma is úgy vélik, az
igazat vallották. Egyes honlapok azt állítják, trenti Simon igazi
szent, bár a katolikus egyház egy vizsgálatot követően 1965-ben törölte
a szentek kalendáriumából. A szentelt mocskokban utazó amatőr
kereskedőkhöz nemrégiben csatlakozott egy profi tudós, az izraeli
történész, Ariel Toaff. Kétértelmű kijelentésekkel zsúfolt, különös
könyvében azt állítja, a vallomásoknak volt némi igazságtartalma, és a
megkínzott zsidók vallásos szertartásaik során néha valóban használtak
keresztény vért. Ez ellentmond mindennek, amit a normális zsidó életről
tudunk - például a vér fogyasztását tiltó zsidó parancsolatnak. Toaff
és a honlapok azt is figyelmen kívül hagyják, hogy a zsidók pontosan
azt vallották, amit keresztény kínzóik hallani akartak. A Times
irodalmi mellékletében a középkor-szakértő David Abulafia is úgy vélte,
"Toaff hibásan kezeli a bizonyítékokat, mert szó szerint elfogadja a
kínzással kicsikart vallomásokat." Manapság egy jól felkészült
történész már nem hisz az olyan erőszakkal szerzett vallomásoknak,
amelyek megerősítik a kínzást végző torz, megrögzött elképzeléseit.
Carlo Ginzburg, az inkvizíció feljegyzéseinek egyik legtehetségesebb
kutatója mutatott rá, hogy azok a vallomások tekinthetők hitelesnek,
amelyekben a tanúk állításai meglepik a vallatókat, míg a zsidók
feljelentésére szakosodott szerzetesek és a békétlen szomszédok
előítéleteit megerősítő kijelentések ugyancsak kétesek.
Az adatokkal foglalkozó modern kutatók úgy
vélik, a kínzás hatására az egyszerű zsidók, a törvénytisztelő
mesteremberek, háziasszonyok, kamaszok hihetetlen bűnöket vallottak be.
Elszakítva normális életüktől, bebörtönözve, iszonyatos fájdalmaknak
kitéve legtöbbjük egész egyszerűen bármit kimondott volna. Csak a
legbátrabbak tartottak ki hosszabb ideig, ám végül, néhány kivételtől
eltekintve, mindannyian megtörtek.
(A szerző a Princeton Egyetem történészprofesszora. Az írás a New Republic 2007. november 5-i számában jelent meg.)
HORGAS JUDIT fordítása
|