|
|
VILÁGTEREMTÉS - TÖRTÉNETEKKEL
A történet és szinonimái olyan szóbokrot alkotnak, amelynek
egyes elemeit a köznyelv és a tudomány is használja anélkül, hogy
értelmüket, jelentésüket illetően általános konszenzusról
beszélhetnénk. Ha valaki tehát ilyen kifejezéseket használ, mint történet, történelem, történés, történetmondás stb., elsőrendű feladata és érdeke, hogy az általa a szónak tulajdonított jelentést világossá tegye.
A nehézségek másik része fogalmi természetű, s
a szövegmagyarázat tárgykörébe tartozik. Mind a történelem, mind az
irodalom tudományának különböző korszakai voltak, s ezek történelemképe
lényegesen különbözött. A pozitivizmus pl. a megismerő és tárgya
függetlenségét, az "objektív" történelmi "törvényszerűségek"
megismerhetőségét hangsúlyozta. A szellemtörténet ugyanezt a
hozzáállást az intuíció jegyében s egy-egy korszak "uralkodó eszméivel"
szemben kívánta érvényesíteni. Nem így az elmúlt évtizedek
hermeneutikája, amely a hatástörténeti tudatot tartja fontosnak, vagyis
az értelmezési, sőt értelemadási törekvést. A szöveg tanulmányozásába
(mint valami párbeszédbe) a kutató (elme) saját kérdéshorizontját is
bevonja. Ilyen értelemben olvasandó a "modern" hermeneutika atyjának,
Hans-Georg Gadamernek a kijelentése: "aki egy szöveget olvas [...],
maga is benne van a szövegben. Ő is hozzátartozik a szöveghez, melyet
megért". A történelemmel adott hagyomány fölött (az utókor valamiféle
többlettudásának, hamisan értelmezett fölényének birtokában) nem
"ítélkezni" kell tehát. A feladat e hagyomány párbeszédbe vonása,
megértése, amely ennek eredményeként mindig önmegértés is. Semmiféle
értelem nem lehetséges e dialógus előtt. Mivel nincs két azonos értelmező, nem lehetséges két azonos értelmezés sem. A történelem (ha van ilyen egyáltalán) egy, a történet viszont anynyi,
ahány a vele diskurzusba elegyedő személy. Ha mindezt emlékezetünkbe
idézzük, világossá válik, miért van szükség időnként az irodalom
történetének újraírására. Nem egyszerűen az ismeretek "bővülése"
igényli e munkát, hanem a szemlélet változása, új nemzedékek új
horizontjának a megjelenése. Elég, ha itt éppen csak utalok a magyar
irodalom utóbbi évtizedeinek nagy tudományos paradigmaváltására, s
ennek eredményeként az összefoglaló munkákra: már címükben is, mintegy
homlokukon hordozzák sajátos történelemfelfogásukat. Az egyik az
1964-es, hatkötetes mű (népszerű nevén a "spenót"): A magyar irodalom története. A másik egészen friss: A magyar irodalom történetei. Csupán egy jottányi az eltérés, de micsoda különbség!
A mai ember történelemről szólván valamilyen lineáris eseménysort
hajlamos elképzelni, amelynek eleje, közepe és vége van. Ez a hármas
tagolás nagyjából megfelel civilizációnk időképének: a múltról,
jelenről és jövőről alkotott felfogásunknak, amely, mint azt pl. Vilém
Flusser Az írásról szóló könyve mutatja, maga is történelmi termék. Történeti konstrukció, melynek kialakulásában a szóbeliségről az írásbeliségre
való áttérés játszotta a döntő szerepet. Csak a betűjelek egymás utáni
sora, szakadatlan áradása alapozta meg ugyanis az ember tudatában a
linearitás képzetét, amelyet aztán az eddig körben forgó idő fogalmára
is átvittek, megalkotva ezzel a kronológia, az időbeli egymásutániság
(és a múlt, jelen, jövő) elképzelésének lehetőségét. Ez egészen más
"történet", mint amit a "rituális koherencia" korában, a szóbeli
hagyományozás világában átélt az archaikus ember. A mitikus szövegekben
még a világ ősi rendjének ciklikus időszerkezete érvényesült,
szemben a születés és halál két végpontja közé szorult egyéni életek
vagy a rend megszegését jelentő egyedi esetek későbbi, lineáris (és
sokszor tragikus) történéseivel.
Volt idő, amikor az idő (túl vagy innen a linearitáson) visszafelé is folyt.
A középkori ember pl. a bibliai utolsó ítéletre várakozva a jövőt
mintegy megelőlegezte: "A kereszténység története [...] egyfelől a
végidőkre való szüntelen várakozásnak, másfelől a világvége folyamatos
késlekedésének a története. [...] Ez a jövő nem az idők végén
helyezkedik el, a linearitás jegyében, hanem az idők vége eleve csak
azért tapasztalható, mert az egyház már mindig is magában hordozta."
Reinhart Koselleck eme okfejtését Elmúlt jövő
című könyvéből idéztem. E cím a maga beszédességével már önmagában is
mutatja az idővel kapcsolatos fogalmaink egyáltalán nem "természetes",
nagyon is konstruált jellegét.
Nem árt, ha tudjuk: minden látszat ellenére
magunk teremtjük nemcsak történeteinket, de (általuk) önmagunkat és
világunkat is. Minden történet egy identitás alapkőletétele.
Világteremtés a tények széthulló birodalmában. A felelősség pedig ott
kezdődik, ahol ez a világteremtés véget ér: a Másikkal találkozás
határán és hatására.
SUHAI PÁL
|