|
|
Horgas Béla
A HETEDIK
Amikor a Liget fogalomértelmező sorozatának második részéhez a történet
címszó megírásába fogtam, még nem tudtam, hogy az előadás időpontja
december 6-a lesz, és történetesen úgy adódik, hogy a hetedik
alkalommal, egy héttel a hetvenedik születésnapom után kerülök sorra -
de azt már világosan érzékeltem, hogy az irdatlan lehetőséghez milyen értelemben
közeledve remélhetem: talán mások számára is meggondolásra érdemes
mozzanatokra mutathatok. Nos, olyan értelemben és módon, vagyis szemszögből (s ezzel Farkas Attila Márton valóságalkotó gépét használom; hozzáférhető Az edény széttörése
című könyvében ) - szóval úgy, ahogyan minden írásommal,
legközvetlenebbül a verseimmel próbáltam eddig is jutni valamire, tehát
személyes és aktuális konkrétsággal, amelyben talán a hetes szám
mesés konglomerátuma is felderenghet, s ezért elrugaszkodásul, mint
hétpróbás rábeszélő, mindjárt az itt és most - az éppen tényével példálózom.
Ahogy fölolvasom éppen
megírt szavaimat, cselekvésem megannyi történés részeként ölt formát,
tölt be helyet és időt: ölt és tölt. Esemény, de nem esetleges (nem
esett), hiszen együttlétünk sem az: tervezett, előzetesen
körvonalazott. Esemény, de mert most esik meg éppen, még elbeszéletlen, tehát utólagos vélekedés nélküli, vél-etlen, úgyszólván nyers történet-darab. Mindenesetre most benne vagyunk, zajlik éppen velünk és általunk, most ez van, ez a mi mostunk,
így veszünk részt a világ, a létezés roppant szövevényében (esetében,
azaz estjében, egy Műcsarnokban lejátszódó Liget-esten), így váltjuk
valóra, testesítjük meg az általunk is kreált lehetőséget. Ha majd
elmeséljük a mai estét (egy óra múlva vagy holnap, egy év után)
önmagában vagy a fogalomértelmező estek sorába állítva, az értelmezés
és rögzítés mikéntjétől függő elbeszélt történetet kaphatunk, ahányszor és ahogyan megtesszük ezt, annyit és olyant. A variációk száma elvileg ugyebár végtelen lehet, de a különbségek (ha azt akarjuk elmondani, dokumentálni, hogy mi történt, és nem kommentárt vagy bármilyen más változatot, fikciót gyártunk), a szubjektív interpretációk nem másíthatnak meg valamilyen tárgyilagosan is megragadható tény-minimumot,
s ha igen - hiszen tudom, tapasztaltam eleget, hogy így van! -, akkor
hamisnak kell ítélni az elmondott történetet, akkor ítélni kell, s el
nem fogadni még azzal a megszorítással sem, hogy "én ezt így látom",
"én ezt így éltem meg", s ha így mondtam el, akkor most már így
létezik, így van, így igaz - nem, mert az elmondott történet
önazonossága nem véd meg eleve a hamisságtól, az önkénytől. Semmitől
sem véd meg. A történet bármilyen lehet és bármit megjeleníthet.
Nietzsche a lét perspektívikus természetéről szólva figyelmeztet, hogy
a Farkas-féle valóságalkotó géppel nem láthatunk tovább saját
látószögünknél, aztán megjegyzi, hogy ma már legalább messze vagyunk (most már szó szerint idézem) attól
a nevetséges szerénytelenségtől, hogy saját szempontunkról kijelentsük:
csak az e szempontból látott perspektívák érvényesek. Ma, ez
vélhetőleg a modernitás idejére utal, de mit lehet erre a posztmodern
mai mában mondani? Hogy ellenkezőleg, mert korunk tobzódik a nevetséges
szerénytelenségben, és ahogy a tudományfilozófus ironikus, de
közhelylyé persze ironiától megfosztottan, konfekcionáltan váló
megjegyzése állítja: minden elmegy (bármi megteszi)?
Nem mindegy, hogy mi megy el és nem teszi meg bármi;
a különféle határok ugyan átléphetők, a tudatformák, műfajok,
értelmezések és vonatkozások keverhetők, a történet tűri, minden
belefér, de a mutatvány nem marad következmény nélkül. Azért, mert a
gyarapodó, de egyre elvontabbá váló emberi tudás nem képes egyetlen
végső, minden kérdésre választ adó igazságot megragadni, miért kellene
lemondani kereséséről, és ezzel együtt feledni, hogy az igazság
mindettől függetlenül létezik az élet megannyi szintjén, terepén, és
igazságosságra törekedni sem lehetetlen. De ha nem, akkor elemi
feltételnek gondolom, hogy tudjuk: hol, mikor, milyen eseményben vagyunk, majd milyen műfajban diskurálunk,
ha csak nem arról szól a mese, hogy nem tudjuk, hol, mikor, milyen
történésben vagyunk; vagy ha azt gondoljuk, semmi sem biztos, csak a
bizonytalan, és a szempont is szakadatlanul, szinte mondatról mondatra,
tetszés szerint változtatható; alkotógépünk szemszöge kaleidoszkóp,
azon át nézzük a világot, méghozzá saját önkényünk vezérletével,
felelőtlenül. Végül is: bármi mondható, és kétségtelen, hogy a hamis
tudat is tudat, továbbá lehetünk hiszékenyek, tudatlanok, és áldozatul
eshetünk a klikkek és trükkök kastélyában működő csapdáknak a legjobb
szándék és akarat mellett is; az ember bekerül a történésbe, kikerül
belőle, lökődik, sodródik, téved, belekap, kiugrik, ezer és ezer gyakorlatias törekvés és esetlegesség játszik közre történésében-mozgásában,
de ha lustaságból, gyávaságból vagy önérvényesítő vágyból nem mer vagy
nem akar, nem tud tudni, és azért huny szemet, dugaszol fület, agyat,
hogy mentesüljön: nincs mentség. Erkölcsi értelemben nincs, ha csak nem
arról szól a mese, hogy erkölcs és értelem után vagyunk.
Most már persze a történés elmondásáról is beszélek, ami szintén történés, és eszközként eleve
alakítója a történetnek - nem a már megesett történésnek, hiszen az
változtathatatlan, hanem az éppen folyamatban lévőnek, előzményként a
jövőt is befolyásolva vele. Úgy tűnik nekem, hogy ilyenképpen kétféle
történés létezik, végtelen számú élő, megfogalmazatlan és véges számú,
valamilyen szimbólumrendszerben megszilárdult, tehát élettelen, de
életre kelthető történet. A rögzítés - ez nyilvánvaló - csak későbbi
lehet, mint a tényleges eseménysor, folyamat, akármi, és
elháríthatatlanul tapad hozzá a végrehajtó döntése, amellyel
kiválasztja például a kezdet vagy a vég pontját, vagy bármilyen alaki
elemet: ez a legegyszerűbb, tárgyilagosan konkrét, egyedi eseménysorok
megjelenítésekor sem adódik eleve, kizárólagos érvényességgel. Hát még
a szövevényes, hosszú idő alatt lejátszódó történések, valamilyen történelem esetében, amikor eleve határokat kell szabni, hogy miről van szó, de a mese akkor is, valójában és valamiképpen mindig provokálja az egészet, hogy mit gondolunk a világról, az emberről, mit gondolunk, gondolunk-e valamit az egészről, miképpen értelmezzük és próbáljuk összekapcsolni mindennapi életünkkel.
Próbáljuk-e? Az emberi faj történése, ha nem is fogható egyetlen Nagy
Elbeszélésbe, ha időszerűtlennek minősülnek is a meglévők és a
történelem végéről, az utániságról elmélkedni nemcsak divatos, de
szorongatóan reális lehetőség, egyelőre vagyunk, a történés tart, s ezt
talán a paradoxonokkal birkózó érvelés sem vonja kétségbe.
Maradok azonban saját területemen, s még mindig
az elrugaszkodás mozdulatával és az érzékeltetés szándékával húzom ide
Tengelyi László filozófus szavait: Történetek szövik át az időt, amelyben élünk. Helyünket
a világban, még mielőtt magunkra eszmélnénk - sőt, talán nem túlzás azt
állítani: még mielőtt megszületnénk -, családi elbeszélések jelölik ki.
A ránk hagyományozott történetekhez azután hozzátesszük a magunk
állandóan változó, nyugvópontra még halálunkkal sem jutó történetét.
Ami kívülről ér bennünket, és amit magunk teszünk, amit gondolunk,
képzelünk és tapasztalunk, amitől félünk, és amit remélünk, elmondjuk
magunkról, és elmondjuk egymásról, elmondjuk újra és elmondjuk másként. Elbeszéléseink
vissza-visszatérnek a már elmondottakra, és ismét elölről kezdik: így
próbáljuk körülvenni és befogni az elszökő történéseket. Amit tudatosan
elhallgatunk, és amit öntudatlanul elhárítunk magunktól, a már
elmondottak és még elmondandók árnyékában húzódik meg. Tengelyi írása (Élettörténet és sorsesemény) olyan filozófia szülötte, mely arra törekszik - s ezek is az ő szavai -, hogy
életértékű tudásunk rejtetten meglévő elemeit kiszabadítsa
megalapozatlan hiedelmeink és téveszméink érdekekkel átszőtt
rendszeréből - avagy, nyersen szólva, megtisztítsa őket a maszlagoktól.
Ezzel a szándékkal próbálok én is a magam
módján megfogalmazni néhány mozzanatot, amellyel saját történetemben
újra meg újra összebotlottam, például azzal a szorongató kérdéssel,
hogy valamilyen történésnek mennyiben, miképpen vagyok tudatos és
tudattalan részese, hogy végső soron mi múlik rajtam.
Rókafogta csuka, csukafogta róka lesz az ember egy idő után. Egyszer
csak észreveszi, hogy benne van a történetben, s már nincsen visszaút.
Kérdés, hogy a részvétel tudata változtat-e a részvétel arányán és
értelmén. Ha van értelme egyáltalán, akkor változtat. Sokszor nem is
jut más, mint a saját részvétel tudása, a dolgokhoz fűző viszony
megértése. Vagy legalább a megértés szüntelen próbálása. Még
szerényebben: igényének fenntartása.
Ezt a pár mondatot több mint két évtizede
írtam, s nemcsak azért idéztem, mert ma is ehhez szeretném tartani
magamat, hanem a történet és az idő, de inkább csak az élettörténet és
az idő kapcsolódásának szálait keresgélve, túl (vagy innen) a nagy
általánosságokon, hogy elbeszélhető-e az idő, meg hogy voltaképpen minden és mindenki a maga történetével azonos.
Engem inkább az izgat, mennyi egymáshoz kapcsolódó (kapcsolható!)
esemény szükséges ahhoz, hogy egy sorozatot történetként láthassunk, és
milyen szem, érzékelő és értelmező művelet kell hozzá, hogy észrevegyük és ezzel mintegy létrehozzuk az összetartozást, hogy rálássunk - milyen erő (vagy mi), hogy akár a legminimálisabb formát felöltve új értelem képződjön
az elmondás, történetbe rendezés által? S ha már rálátunk a történetre,
azt is képesek vagyunk-e meghatározni, hogy hol tartunk éppen, az elején, a végén vagy a közepén, ahol esetleg éppen
az lesz kínzó kérdésünk, amit a Liget októberi számában Kókai János
mond ki versében: "Hova menekülhetek közepén a történetnek?" A
mutatvány értékeléséhez ismét megjegyzem, hogy a történet fogalma
bármire ráhúzható, bármilyen jelzővel összekapcsolható; használjuk is
nyakra-főre toknak, héjnak, konfekcionáló formának, szubjektivitásunk
objektivizálására, elvontságaink testesítésére. Hatásos eszköz, s
ugyancsak megszívlelendő Ursula K. Le Guin amerikai írónő kőkorszakba
visszanyúló érvelése a történet hatalmáról. Feltételezésének alapja,
hogy a létfenntartáshoz a táplálékot jobbára gyűjtögetéssel szerző
társadalmakban heti tizenöt órányi munkával vidáman eléldegélt egy
átlagos ember, adódott bőven szabad idő, és azok a nyughatatlanok,
akiknek nem volt utódjuk és az akkoriban kialakult időtöltésekhez sem
éreztek kedvet, belevágtak a mamutvadászatba, s a
legjobbak-szerencsésebbek hazatértek egy nagy rakás hússal - meg egy
történettel; és a lényeg nem a hússzerzés volt, pontosabban lett, hanem
a történet, amelyhez hasonló a gyűjtögető életmód eseteiből nem
állhatott össze. A vadásztörténetnek nemcsak cselekménye volt, hanem
hőse, méghozzá nagyhatalmú. "Mielőtt észbekapnál - írja Le Guin -, a
zabmezőn gyűjtögető férfiak, nők és gyermekeik, az ügyeskezűek tudása,
a bölcsek bölcsességei, a dalnokok énekei már mind alárendeltek ennek a
hatalomnak, minden és mindenki a Hős történetének szolgálatában áll. Ez
már nem az ő történetük." A történetbe állítás mint formaadás tehát valóban és eleve értelmet ad,
de megint csak nem mindegy, hogy mifélét, hiszen a
szappanopera-történet is történet. Megoldást persze a különbségtevésből
sem következik, s ha az értelmezett történés - Tengelyi szavával - sorseseménnyé
válik, megerősít vagy elbizonytalanít, értékrendünk alapján folytatást
vagy megszakítást sugall: mindenképpen tettre késztet. Nyomasztó vagy
egyenesen tragikus, ha az ember olyan történésben ismeri fel
részvételét, ami ellenére van, és nem képes kilépni belőle, esetleg
fizikailag sem, és egyetlen tisztességes útként a végigcsinálás marad.
S itt óhatatlanul beleütközöm megint az Egész fogalmába, és nemcsak az
egyes ember, hanem a faj történetére vonatkoztatva, tehát az "ős-sejtig
vagyok minden ős" evolúciós színjátékának jelenleg is tartó előadásába.
Beleütközésem egyben a feltételezésem is, a választásom, amikor nem
teremtés-, hanem keletkezéstörténetről beszélek, ami olyan, amilyen, de
az kétségtelen, hogy benne vagyunk, s ami idáig megtörtént:
változtathatatlan. A kezdetet homályos mélység övezi. Próbálom
elképzelni, hogyan keletkeztek az emberi lény első, a mamutvadászokat
jócskán előző szimbolikus jelei (hangból és látványból talán), a nyelv elemi alkatrészei, hogy összeálljanak a makogástól aligha különböző ősszavak,
és alakot öltsenek az első történetek. Ludwig von Bertalanffy, a modern
biológia és az általános rendszerelmélet egyik alapozó tudósa, a
tárgykörön messze túlmutató könyvében újra meg újra hangsúlyozza: az
ember sajátos, megkülönböztető jellemzője, hogy az evolúció roppant
folyamata során szimbólumvilágot, a fizikai és biológiai szint mellé
egy harmadikat alkot. Mára ez a harmadik hatalmasabbá vált, mint
alkotója, áldás és átok lett egyszerre, mert általa transzcendál,
haladja meg önmagát az ember, és a kulturális evolúció árján sodródva
az önpusztítás egyre reálisabb lehetőségéhez érkezik, ami valóra válva
az önmeghaladásnak kétségtelenül végső foka. A történet még nyitott, de
pespektívái szorongatóak, és úgy tűnik, a fizikai és biológiai szint
fölé kerekedő, de azt felemásan uraló kulturális szférában van csupán
cselekvési lehetőség. Csányi Vilmos idén megjelent ismeretterjesztő
könyvében egyenesen azt írja, hogy a biológiai törvények alapján ez a faj pusztító populáció-összeomlás előtt áll, s hozzáteszi ironikusan, de legalábbis kétértelműen: A csodát már csak a kultúrától várhatjuk. A tény tehát tudható, de a tapasztalatok azt sugallják - igazolják - : hiába tudni, újabb és újabb történetformálással megjeleníteni tudásunkat - és azt is hiába tudni, hogy hiába.
Nem állom meg, hogy az okulásra képtelen emberlény korlátoltságát
jellemző megfogalmazások tömegéből Günter Kunertét ne idézzem itt, Egyesekről, akik túlélték című versét (Kalász Márton fordításában): Mikor
/ az embert / lebombázott / házának romjai alól / kiráncigálták,
megrázkódott, / s azt mondta: / Soha többé. / Legalábbis nem azonnal.
De ha így van, akkor nem üres lamentálás-e
bármelyik fogalom értelmezése, és különösen a történet ilyesféle
közelítése, a faj és az egyén összekapcsolását igénylő szemlélet?
Megkockáztatom a nagyot mondást, hogy nem, soha nem volt még olyan
nyomasztóan sürgető a globális mérték fölismerésének és átélésének, az így születő világérzés
szükségességének súlyát emlegetni, mint ma este. Ennél sürgetőbb csak
holnap este lesz. Érzésről beszélek, aminek nem a közvetlen
érzékelésből, hanem a meggondolásból kellene adódnia, s ez persze
tömeges méretekben külön nehézségnek, ha nem lehetetlenségnek
mutatkozik. De akkor sincs kibúvó, benne vagyunk a történetben, a
létezés roppant héjában, az egyéni és a kozmikus
egymásba ágyazott lüktetésében. Benne vagyok. Valóságalkotó gépem, no
meg arányérzékem viszont azt súgja, ideje abbahagynom fogalomérintő
erőlködésemet. Befejezésként megkísérlem az első mondatomban említett
személyes és aktuális konkrétság terepét használni.
Szeptember végén, mikor megesett az első
előadás és beszélgetés itt, a Műcsarnok korszerűen technicizált és
kulturált, de mégiscsak föld alatti termében, belém villant:
voltaképpen katakombában
vagyunk, s ahogy belegondoltam-éreztem, mindjárt megsejtettem és érteni
is véltem, hogy miből táplálkozik ez a metafora és mit akar tőlem. Már
a Liget korai szakaszában megszületett a diagnózis, hogy ténykedésünk,
némi kritikus iróniával a katakomba-kultúra kifejezéssel jellemezhető,
ha temetkezésről azért nincs is szó, és ez ma találóbbnak tetszik, mint
valaha. A metafora újabb felbukkanása provokált és mindjárt utat is
mutatott, rávilágított az orrom előtt testesülő tényre, hogy a hét
fogalom a Liget sorozatában összekapaszkodik, s nekem a hetedik, a
tavaszi esteket is számítva a tizennegyedik alkalommal az a dolgom,
lehetőségem, hogy ezt egy szonett tizennégy sorában rögzítsem, és
előadásomat vele zárjam. Ime.
Hét szó a katakomba falán
Alkalmi szonett a Liget tizennegyedik
fogalomértelmező kísérletéhez
Volt egy katakomba, mesebeli hely.
Dongott ott valami fura társaság.
Röpködtek a légben bősz metaforák.
Ősz volt, kétezerhét. Azt gondoltam: hej,
ha én is szót kaphatnék, megfejteném
egyikével a másikát. Tudás a név,
humor s hatalom (képzeletben) összeér,
a munka meg eltalája (pont fején)
az egyetlen fényt látó, pontos vakszöget.
Kell-e végül is kimondanom, mi ez,
mi az? Kín és kéj közt ragyogva-nyögve
nyelvel, táncolni próbál gúzsba kötve
hét fogalom (szonettbe szedve, bennem) -
a történetet nem kell befejeznem.
|