|
|
Kelemen János
TÖRTÉNET-ELMÉLET
I. TÖRTÉNETEK-NARRATÍVÁK
A beszélgetés-sorozat kezdeményezői - Karinthy egykori diagnózisát
felelevenítve - úgy vélik, "egy új Bábelt élünk - a fogalmak pokoli
zűrzavarát". Mielőtt a "történet" szón kezdenék elmélkedni, amelynek
elemzése a feladatom, hadd álljak meg ennél a képnél. Bábel az
emberiség egyik legrégebbi mítosza, s éppen ezért az emberi léthelyzet
egyik alapvető vonását fejezi ki: a nyelvek - s ezzel persze a
gondolkodásformák - szükségszerű, megszüntethetetlen sokféleségét. A
kezdetektől nyelvi-fogalmi zűrzavarban élünk: ez normális állapotunk.
Rossz ez, szenvedünk ettől? Kétségtelenül.
Erről tanúskodnak azok a kétezer év óta újra és újra felbukkanó
elképzelések, melyek kiagyalói világjobbító hevülettel kívánták
megreformálni a nyelvet és a gondolkodást, bár a tökéletes nyelv és a
dolgok rendjét híven leképező fogalmi rendszer utópiája illúziónak
bizonyult. Legutoljára Umberto Eco mutatta meg, hogy az ilyen tervek
miért kudarcra ítéltek, s jó, hogy kudarcra ítéltek. Jó, hiszen amit
káosznak érzékelünk, az egyben a nyelv, a gondolkodás és a cselekvés
kreativitásának feltétele.
A fogalmi zűrzavar, mely körülvesz minket,
kétségtelenül táptalaja - nálunk és a világban - egyes csoportok
irracionális és agresszív viselkedésének, s persze terméke is annak. A
politika és a média világának irracionalitása ehhez sok mindenben
hozzájárul. Mégsem gondolom, hogy a káosz egyenesen "pokoli" lenne, s
elviselhetetlenebb, mint bármikor.
Nem mintha nem volna szükség a folytonos
erőfeszítésre, mellyel ellenőrizzük, megvilágítjuk és újraértelmezzük
fogalmainkat. Égető szükségünk van rá, de hiszen ez mindennapi
kenyerünk. Sokaknak a szellemi élet különböző területein pontosan ez a
munkája. Bármely változás vagy új eredmény a tudás bármely területén új
fogalmakban ölt testet, s kihat többi fogalmunkra. Így a káosz nemcsak
feltétele a kreativitásnak, hanem következménye is. A költészet, a
tudomány, a filozófia egész története arról tanúskodik, hogy bárki, aki
újat mond, felforgatja fogalmi rendszerünket, amely már csak ezért is
folytonos vizsgálatra, reflexióra szorul.
E felismerés folytán a fogalmak
felülvizsgálata, és a gondolkodás ezzel járó önreflexiója nemcsak
követelmény, hanem a kultúra egészére kiterjedő régi gyakorlat. A
filozófia - manapság talán inkább, mint valaha - jószerével nem is más,
mint fogalomtisztító elemzés. Hadd tegyem hozzá: az analitikus
filozófia programszerűen is az, hiszen egyenesen célul tűzte ki, s a
filozófiai gondolkodás fő ismérvének fogja fel, amit művelői
"konceptuális elemzésnek" neveznek. Számos jelét látjuk, hogy
fogalmaink különböző szempontú elemzése más területeken, így az
úgynevezett ténytudományok berkeiben, ugyancsak bevett módszer. Újabban
például a történeti stúdiumokban teljes polgárjogot nyertek a
kifejezetten fogalomtörténeti és történeti szemantikai vizsgálódások.
Mindennek következtében kevéssé osztom a
kultúránk állapotára vonatkozó negatív diagnózist, vagy azt a nézetet,
hogy kultúránk bajai a fogalmak tisztázatlanságából fakadnának. Mégis,
az előbbi megfontolásoktól ösztönözve, örömmel kapcsolódom be a
fogalmaink értelmezését célzó beszélgetés-sorozatba.
Nagyon nehéz a "történet" fogalmáról olyasmit
mondanom, ami ne merült volna fel az utóbbi évtizedek
történelemfilozófiai, cselekvésfilozófiai, hermeneutikai,
nyelvfilozófiai, pszichológiai és irodalomelméleti vitáiban. A
felsorolt diszciplínák számát még szaporíthatnám is. Maga a tény, hogy
a "történet" réges-régen ismert és mindenki számára oly otthonos
fogalma újabban és annyiféle területen került előtérbe, s vált
filozófiai-tudományos reflexiók tárgyává, beszédes bizonyítéka, hogy
fogalmi rendszerünk menynyire átalakult. Megváltozott a világ
leírásának keretéül szolgáló fogalmaink helye, funkciója és értelme.
Fogalmaink vizsgálatakor mindig az a kérdés,
melyik csomópontjából indulunk ki annak a konceptuális sémának vagy
hálónak, melyet a világra kifeszítünk. Ettől függ ontológiánk, vagyis
hogy mit tekintünk létezőnek, s milyen képet alkotunk a világ
felépítéséről. Az európai gondolkodás hagyományában a kozmikus rend és
az emberi élet értelmezésére szolgáló fogalmi háló fő csomópontját a
"szubsztancia" és az "akcidencia", a "dolgok" és "tulajdonságaik"
kategória-párja alkotta. A fizika válságát a 20. század elején éppen
azok az elméletileg konstruált entitások okozták, amelyek az elemi
részecskék és kölcsönhatásaik leírására szolgáltak, és kicsúsztak e
háló lyukai közül. A relativitás-elmélet, Whitehead
"folyamat-filozófiája", a nyelvi relativizmus elmélete: mind-mind
kísérlet is egyben fogalmi rendszerünk átrendezésére. Whitehead az
általános ontológia szintjén próbálta a szubsztancia-központú
világképet egy folyamat-központúval helyettesíteni, míg Whorf arra
mutatott rá, hogy nyelvük tanúsága szerint a hopi indiánok világképe
valójában is folyamat-központú, szemben a szubjektum-predikátum
struktúrában gondolkodó indoeurópai népekével. S az örökölt
konceptuális séma reformját szorgalmazó gondolkodók között ne hagyjuk
említés nélkül Wittgensteint, aki a Logikai-filozófiai értekezés 1.1. számú tételében leszögezte, hogy "a világ tények, és nem dolgok összessége".
A "regionális ontológiák" közül emeljük ki a
történelmet, ahol analóg kérdések merülnek fel. Vajon alapvetően
"entitásokban", "struktúrákban", "tényekben", "folyamatokban",
"eseményekben" gondolkodik-e a történész? Emlékezzünk arra, hogy a
strukturalizmus térhódítása idején milyen vita folyt a "struktúra" és
az "esemény" hívei között, pontosabban milyen támadást indítottak a
hosszú távú időtartamok, illetve a szilárd struktúrák elsőbbségét valló
történészek az "eseménytörténet" (histoire événementielle) hagyománya
ellen. Érdekes módon a "történet" és a tőle elválaszthatatlan
"elbeszélés" fogalma csak mindezek után vált fontossá, talán azért is,
mert korábban közhelyszerű és semmitmondó igazságnak számított, hogy a
történészek történeteket beszélnek el: történeteket, amelyek magvát
emberi cselekedetek alkotják. Talán túl banális és elemi igazságnak
számított ez, melytől nem volt várható, hogy fényt vessen a történelem
mibenlétére és logikájára.
Történeteket a mítosz, a történelem és a
legtágabb értelemben vett irodalom beszél el. S persze jómagunk, amikor
vicceket mesélünk, amikor cselekedeteinket indokoljuk, egy helyzet vagy
állapot kialakulását elmagyarázzuk stb. S itt merülnek fel a kérdések.
Milyen viszonyban van a mítosz, a történelem, az irodalom és a
mindennapi élet történet-fogalma? Milyen viszonyban van a "fikció" és a "történelem" fogalma? Milyen viszonyban van a "történet" és a "történelem" fogalma? Milyen viszonyban van a "történet" és az "elbeszélés" fogalma? S végül: e rokonfogalmak összecsomózásával módosul-e az ontológiánkat meghatározó fogalmi háló?
Válaszul soroljunk néhány evidenciát.
Annak a görög szónak a jelentése, melyből
"história" szavunk, s a modern nyelvek történelem-terminusa ered, nem
"történet", nem is "cselekvés" vagy "tett", hanem: "tudakozódás",
"kutatás". Azt fejezi ki, hogy a történész elbeszélése az igazság
"kikutatásán" alapul. A történész elbeszélése: historia rerum gestarum, igaz dolgok feltárása az emberek tetteiről (res gestae). Hegel figyelmeztetett, hogy e kettő, res gestae és historia rerum gestarum,
lényegében egybeesik, ami - sietek hozzátenni - számos modern nyelvben
is így van: a "storia", a "histoire", a "Geschichte" és a "történelem"
terminusok kibogozhatatlanul kétértelműek, egyszerre jelentik a
"megtörtént" és az "elbeszélt" történelmet. Talán kivételként
említhető, hogy ez a két jelentés valamennyire szétválik a "story" és a
"history" esetében, bár a kétértelműségből mindkét szó magában véve is
megőriz valamit.
A res gestae és historia rerum gestarum
egybeesése azt fejezi ki, hogy történelem csak az, amit a részvevők
történelemként élnek át, más szóval, ahogyan Hegel leszögezi,
történelme csak annak a népnek van, amelynek van történetírása.
Történelmet csak történeti tudattal lehet csinálni. Általános tételként
kimondva: a történeti létnek (vigyázat: nem az emberi létnek általában,
hanem a történelmi formában zajló emberi életnek) nélkülözhetetlen
feltétele a történelmi tudat megléte.
Ha a "story" és a "history" közti különbségnek
valamilyen magyar megfelelőjét keressük, a "történet" és a "történelem"
megkülönböztetése jut eszünkbe, ami egy másik kérdésünkhöz visz tovább.
A megfelelés csak hozzávetőleges, hiszen rendkívül bizonytalanok
vagyunk a tekintetben, hogy e szavaink egymással szembeállítva mit is
jelentenek. Az iskolai történelemóra nem "történetóra", de mindenképpen
"historia rerum gestarum", elbeszélt történelem. A "történelemtudomány"
viszont ugyanúgy mondható "történettudománynak", ahogyan a
"történelemfilozófia" "történetfilozófiának", a "világtörténelem"
"világtörténetnek", a "történelmi esemény" "történeti eseménynek" stb.
Bizony, a beszélgetésünk tárgyát alkotó kulcsszó jelentése sokszorosan
összefonódik a "történelem" jelentésével. Aki "történetet" mond, igen
sokszor és bizonyos alapvető értelemben "történelmet" mond.
A nyelvész és nyelvfilozófus persze tudja, hogy
nincsenek (tökéletes) szinonimák. A nyelv ökonómiája megkívánja, hogy
ne legyen két teljesen azonos funkciójú szavunk. S valóban, ha
szemantikai vizsgálódásunkat más dimenziókra is kiterjesztjük, azonnal
észrevesszük: az univerzumnak vagy a földi életnek "története" van, nem
pedig "történelme", miként Stephen Hawking lenyűgöző kozmológiai
könyvének is csak az lehet a címe, hogy "Az idő rövid története", nem pedig "Az idő rövid történelme".
Ezek szerint a "történelem" és "történet" terminusok csupán az emberi
történelem jelentéstartományában fedik egymást. A "történet"
referenciája sokkal szélesebb a "történelem"-énél, hiszen minden olyan
változás-sorra alkalmazható, melyet valamilyen kronológiai rendben el
tudunk helyezni.
Az isteneknek hasonlóképpen "történetük" van,
nem "történelmük". Úgy látszik, a mitológia teljes univerzuma - a
klasszikus görög-római mitológiáé éppúgy, mint a természeti népeké -
"történetek" foglalata, nem pedig "történelem". A "történet" kifejezés
tehát ismét szélesebb jelentésűnek bizonyul, mint a "történelem":
fiktív eseményekre ugyanúgy ezt a terminust használjuk, mint a
természeti folyamatokra. Hasonló eredményre jutunk, ha
megfigyeléseinket az irodalmi fikció világára terjesztjük ki.
Regényeink és novelláink történeteket beszélnek el, s nem a
történelmet, vagy a történelem valamely szakaszát; ami még akkor is
igaz, ha az Ivanhoe-t, a Jegyeseket, a Háború és békét,
vagy a többi hozzájuk hasonló művet, "történelmi regénynek", nem pedig
"történeti regénynek" nevezzük. Ha Arisztotelész meghatározását kissé
leegyszerűsítve azt mondjuk, a történelem azt mondja el, ami
valóságosan megtörtént, a költészet pedig, ami megtörténhet, akkor
ehhez hozzá kell még tennünk a következő megfontolást: míg a
történelemkönyvekben szereplő tények és események ideálisan
összekapcsolhatóak, vagyis egyazon történelmi univerzum részei, addig
az elképzelt lehetséges tények és események, melyekkel az irodalmi és
költői művekben találkozunk, önmagukban külön-külön világot alkotnak.
Az egyikből nem lehet átlépni a másikba. Az előbbi esetben egyetlen
történelmi világgal van dolgunk, az utóbbiban a történetek számtalan
világával. Pontosabban azoknak a világoknak a sokaságával, melyeket az
egyes történetek mögé, mintegy azok kereteként, odaképzelünk.
Megállapíthatjuk, hogy a "történet" és a
"történelem" terminus akkor fedi egymást, amikor mindkettőt az emberek
valós világára vonatkoztatjuk. "Történelem" és "történet" ebben az
esetben egyszerre jelenti a valóságosan megtörtént dolgokat és ezek
elbeszélését. Nincs olyan történet, mely ne elbeszélése által létezne,
s nincs történelem, ha nincs róla tudatunk. Másképpen áll a dolog a
természettel, amelynek az ősrobbanástól a nagy reccsig megvan a maga
története anélkül, hogy fizikusaink valaha is elbeszélik-e vagy sem.
Közbe kell persze szúrnunk, hogy amikor történeti tudatról beszélünk,
mindössze létünk történetiségének tudatát értjük rajta, és majdnem
sohasem a velünk megtörtént dolgok adekvát tudatát, mely empirikus
hűséggel adna számot az események okairól és összefüggéseiről, vagy a
cselekvők motívumairól és szándékairól.
A szükséges elhatárolások után oda jutottunk,
hogy a "történet" fogalma elválaszthatatlan az elbeszélésétől, amiből
egyenesen következik, hogy beszélgetésünk témája nagyon nagy mértékben
a narratológia kompetenciájába tartozik.
A narratológia mai karrierje - eltekintve olyan
előzményektől, mint például Propp mese-morfológiája - a
történelemfilozófiában kezdődött, mégpedig kissé meglepő módon az
analitikus történelemfilozófiában. Az analitikus filozófusok röviddel a
második világháború után a tudományos magyarázat logikáját kutatva
ütköztek a történelem problémájába. Vajon magyarázó tudomány-e a
történelem, s ha igen, a történeti magyarázatok ugyanazt a
deduktív-nomologikus sémát követik-e, mint a logikai pozitivisták által
rekonstruált természettudományos kauzális magyarázatok? Az egyik
meggyőzőnek látszó válasz, Arthur Dantóé, úgy hangzott, hogy a
történelemtudomány magyarázó tudomány, de a történeti magyarázatok
sajátos struktúrával, mégpedig narratív struktúrával rendelkeznek.
Vagyis: az elbeszélés a történelemben bizonyos feltételek között
ugyanúgy kielégíti a magyarázat iránti igényünket, mint a fizikai
eseményekre adott tudományos magyarázatok. Ez felvetette a történelmi
elbeszélés sajátosságaira vonatkozó filozófiai kérdést, amelynek
vizsgálata ahhoz az elmélethez vezetett, hogy a történelmet nyelve jellemzi, mégpedig egy sajátosan narratív nyelv.
Az elmélet szerint történeteket elbeszélni
annyi, mint sajátos logikájú nyelvet használni, amelynek segítségével
meghatározott módon strukturáljuk tudásunkat a múltról, és éppen ez
által adjuk tudásunknak a történetelem formáját.
E nyelv alapegysége a narratív mondat, mely
minimálisan két különböző idejű eseményre referál, mégpedig úgy, hogy
az előbbit a másodiknak, az időben későbbinek a fényében írja le. Az
ilyen mondatok logikailag szükségszerű tulajdonsága, hogy múlt idejűek,
hiszen jelen időben kimondva a jövőben megvalósuló összefüggésre
utalnak, s így struktúrájuknál fogva profétikus jelentésre tesznek
szert. Példákat könnyű találnunk: "1265-ben született az Isteni Színjáték
szerzője", "1939. szeptember elsején kezdődött a második világháború",
"Kertész Imre 1975-ben írta Nobel-díjas regényét". Akárki is írta az Isteni Színjátékot,
1265-ben még nem írhatta meg. 1939. szeptember elsején senki sem volt
abban a helyzetben, hogy kijelenthesse: most tör ki a második
világháború. Sőt, 1939 előtt azt sem tudhatta senki, hogy 1914
augusztusában (vagy előbb, a szarajevói merénylet napján) az első
világháború kezdődött meg. S természetesen 1975-ben képtelenség lett
volna olyasmit mondani, hogy "Kertész Imre most írja Nobel-díjas
regényét". Mindegyik példamondatunkban van egy esemény (Dante
születése, az első vagy a második világháború kitörése, a Sorstalanság
megírása), melynek leírása és ilyen és ilyen eseményként való
azonosítása az adott mondatban explicite megemlített, későbbi
eseménytől függ. (Attól, hogy Dante meg fogja írni az Isteni Színjátékot,
hogy Lengyelország megtámadását követően világháború lesz, hogy a
szarajevói merénylet által kiváltott világkonfliktust egy második fogja
követni, s hogy évtizedekkel 1975 után a Sorstalanság Nobel-díjat hoz szerzőjének).
A narratív mondatoknak ez a sajátossága logikai
megfelelője annak az intuíciónknak, hogy a történeti ismeret mindig post festum
ismeret, vagyis szükségképpen a múltra vonatkozik. Így a múlt
eseményeinek teljes leírása és azonossága mindig függ a jövőtől, amit
egészen addig fokozhatunk, míg a múlt összes eseménye csak a történelem
végén nyeri el végső jelentését (ahogyan ez a történelem végének hegeli
koncepciójában is kifejezést nyer.)
Témánk szempontjából mindennek mi a
jelentősége? Az, hogy történeteink elbeszélései narratív mondatok
láncolatából állnak, s öröklik ezek sajátosságát. Egy történetnek
nemcsak kezdete van, hanem vége is: mindig csak a vége felől érthető
meg, hogy mi
ez a történet. Csak a végén tudjuk meg, hogy mi történt egyáltalán.
Amikor benne állunk egy történetben, sohasem tudjuk, mi történik.
Illetve: az a kísérletünk, hogy megmondjuk, mi történik, s így azt
jelentéssel ruházzuk fel, mindig magában foglal egy jóslatot, egy
előlegezést a végkimenetelre vonatkozóan, ahonnan nézve a dolog eldől.
Summa summarum: a történet a múlt része, hiszen történet az, ami megtörtént,
s amit utólag narratíve strukturálunk. S ez választ ad - éppannyira
bonyolult, mint egyszerű választ - mai fogalomközelítésünk kiinduló
kérdésére, mely így hangzott: ha az ember "észreveszi, hogy benne van a
történetben", akkor vajon "a részvétel tudata változtat-e a részvétel
arányán és értelmén"? A válasz egyszerű: az ember nem veszi észre, hogy
mibe lépett, hiszen a dologból csak utólag lesz történet. Csak
sejtheti, csak remélheti, csak rettegheti, csak akarhatja, hogy
történet lesz belőle. A válasz ugyanakkor bonyolult: részvétele,
aktivitása, passzivitása, akarata és szándéka hozzájárulhat - s a
legkülönbözőbb mértékben járulhat hozzá -, hogy a dologból történet
legyen. De hogy mi lesz az a történet - s ami ugyanezt jelenti: mi lesz az értelme
a történetnek -, az a jövőtől függ, tulajdonképpen az összes jövőbeli
történettől. Megtörténhetett volna, hogy Ausztria mégsem támadja meg
Szerbiát. Persze a krónikák ebben az esetben is megemlítenék Gavrilo
Principet, de egy egészen más történet szereplőjeként: egy közönséges
merénylet elkövetőjeként, akinek emléke egyre halványul; és nem a
Balkán és Európa puskaporos hordójának lángra lobbantójaként, akinek
történeti/történelmi szerep jutott egy világégésben.
A narratív mondat, mely egy "molekuláris
narratíva" "atomi" része, leképezi minden történet alapstruktúráját,
hogy van bennük egy kezdőállapot és egy tőlük különböző végállapot,
melyet egy esemény (egy eseménysorozat), vagy egy változás
(változás-sorozat) köt össze. Amikor egy történetet magyarázó
szándékkal mesélünk el, a magyarázat tárgya (az "explanandum") nem a
végállapot, hanem a kezdő és a végállapot együttesen (vagyis a két
állapot különbsége), a magyarázat (az "explanans") pedig az összekötő
esemény- és változás-sor elmondása. Ez a "történeti magyarázat"
struktúrájának egyik lehetséges leírása.
Történeteink, történet-elbeszéléseink egy
szempontból folyamatosak, más szempontból lyukacsosak. Jó történet az,
melyben olyan és csak olyan eseményeket vagy változásokat mondunk el,
melyek beleesnek a kezdőállapottól a végállapotig vivő változás-sor
tartományába, vagyis relevánsan adnak számot a két állapot
különbségéről. Más szóval: a jó történet nem tartalmaz fölösleges
elemet, de minden eleme logikusan kapcsolódik egymáshoz. A két állapot
közé eső eseményláncolat ebben az értelemben folyamatos. Abban az
értelemben viszont lyukacsos, hogy minden releváns esemény között más
események is végbemehetnek, melyek adott esetben egy másik történet
számára fontosak. Így lehetséges, hogy egyszerre több történetnek is
szereplői vagyunk. A Liget Alapítványhoz és folyóirathoz fűződő
kapcsolatom egy történet: kiindul a kezdőállapotból, melyet a kapcsolat
teljes hiánya jellemez, s eljut ahhoz a végállapothoz (melyről
mindamellett remélem, nem végállapot), hogy felolvasom ezt a
dolgozatot. Közben megszakítatlan láncot alkotva egy sor releváns
esemény zajlott: telefonhívások, levélváltások, narratológiai
tanulmányok olvasása, ennek a szövegnek a megfogalmazása stb.
Ugyanakkor hányféle más dolog történt velem: előadások és
szemináriumok, értekezletek és viták, konzultációk és vizsgáztatások -
olyan események sora, melyek 2007-es őszi szemeszterem történetét
alkotják.
Az előbbiek során csupán a narratív mondatok
egyik logikai tulajdonságát próbáltam kiaknázni, de nincs mód arra,
hogy továbbmenjek, s a "történet" fogalomelemzésébe más tényezőket, így
többek közt a narratív irodalomelmélet vagy a narratív pszichológia
szempontjait is bevonjam. Befejezésül egy-két megjegyzés erejéig arra a
korábban felvetett kérdésre térek vissza, hogy a történet fogalmának
előtérbe kerülése megváltoztatja-e ontológiánkat.
A válasz az emberi-történeti létdimenzió
regionális ontológiáját tekintve minden bizonnyal: igen. Azt az
állítást, hogy "a világ tények, és nem dolgok összessége", ma sokan
problematikusnak találják, persze nem azért, mert a "dolgokat"
tekintenék világunk építőköveinek. A "tény-központú ontológia" lényege,
hogy igazságértékkel rendelkező kijelentéseinkhez a tényeket rendeli
hozzá, vagyis a tényeket tekinti a kijelentések világbeli
megfelelőjének, az igazság korrelátumának. A "tények" azok a végső
lehorgonyzási pontok, ahol nyelv és világ egymáshoz kapcsolódik. Az a
világ, vagy a világnak az a része, amelyben a "történet" lép a "tény"
helyébe, másfajta világ. A tény-fogalom rendkívül problematikus, nincs
jó, körforgás nélküli meghatározása, ahogyan, sajnos, az igazságnak
sincs. Talán ez is közrejátszik (de ez már kockázatos
filozófiatörténeti kijelentés) a narratológia sikerében.
Arra a különbségre, melyet a "történet" fogalma
körül szövődő fogalmi háló hoz magával a "tényközpontú ontológiával"
szemben, a személyes azonosság régi filozófiai problémáját hozom fel
példának. Vajon testünk, emlékeink kontinuitása, szubsztanciális énünk,
halhatatlan lelkünk biztosítja-e időben fennmaradó azonosságunkat?
Bármely válasz a körülhatárolt dologi entitásokon alapuló ontológiát
előfeltételezi. Van viszont egy olyan válasz - a személyes azonosság
Paul Ricoeur-féle elmélete -, amely szerint önazonosságom annak a
történetnek az egységén alapszik, melynek főszereplője vagyok. Azt
hiszem, ez jó, és nem pusztán érdekes válasz, még ha a mellette szóló
érvek kifejtése túl is lépné beszélgetésünk kereteit. De ha a válasz
valóban jó, akkor nyilvánvaló, mennyire húsba vágóan fontos, hogy
vannak történeteink, s elbeszéljük őket.
II. TÖRTÉNELEMELMÉLET-TÖRTÉNELEMFILOZÓFIA
A történelemelméletek áttekintése Vicótól a mai elméletekig két alapvető kérdést is felvet:
a) Van-e értelmes, elfogadható elmélete a történelemnek?
b) Mi a történelem elmélete?
Harmadikként hozzájuk tehetném:
c) Lehetséges-e ma, s lehetséges-e egyáltalán, hogy létezzen elmélete a történelemnek?
Azonnal feltűnik, hogy kérdéseink mennyire
kétértelműek. Eleve magukban hordják a "történelem" szó minden modern
nyelvben megfigyelhető kétértelműségét, mely a res gestae és a historia rerum gestarum jelentésének összemosásából fakad, s amelyre már Hegel felfigyelt.
Ám nem kevésbé ambivalens az "elmélet" szó
használata, hiszen "elméleten" a modern gondolkodás egy-egy tudományos
diszciplína magyarázó erejű hipotéziseit érti, vagyis olyan
törvényjellegű állítások logikailag egymáshoz kapcsolódó és egy adott
empirikus területre vonatkozó halmazát, melyek többnyire előrejelzésre
is alkalmasak. A tudományelmélet ennek megfelelően szigorú logikai és
metodológiai követelményeket támaszt az elméleti igénnyel
megfogalmazott kijelentésekkel vagy ezek rendszereivel szemben.
Mindamellett, fittyet hányva a tudományelméleti megkötéseknek, az
"elmélet" terminust sokféleképpen, néha egészen laza értelemben is
használjuk. Lássunk mindenekelőtt néhány szóösszetételt, melyben a
terminus főnévi vagy melléknévi alakban előfordul. Széleskörűen
használjuk például a "társadalomelmélet", "tudományelmélet",
"nyelvelmélet", "irodalomelmélet", "művészetelmélet" "zeneelmélet",
"elméleti nyelvészet", "elméleti fizika" stb. kifejezéseket, s az
általuk jelölt dolgok (nemegyszer a hozzájuk rendelt tanszékek) nyilván
léteznek is. De hiába létezik a "művészetelmélet", értelmetlenség volna
"elméleti művészetről" beszélni, ahogyan az "elméleti zene" vagy az
"elméleti irodalom" létezését is abszurd feltételezni. S itt nyomban
felmerül, hogy persze, "elméleti történelem" vagy "elméleti történet"
sincs.
Vajon a "történelemelmélet" az említett
szóösszetételek közül melyikre rímel leginkább? Válasz helyett még egy
bonyodalomra szeretnék utalni. Az "elmélet" bizonyos kontextusokban a
"gyakorlat" és az "empíria", sőt - ami számunkra itt különösen fontos -
a történelem ellentétét jelenti! Ha meggondoljuk, hogy olykor mennyire
élesen állítjuk szembe a "történeti" és az "elméleti" kérdések, illetve
a "történeti" és "elméleti" állítások két csoportját, ezek érvényességi
igényét és igazolásának módját, még az is felmerül, hogy a
"történelemelmélet" terminus egyenesen contradictio in adiecto.
Mindehhez tegyük végül hozzá, hogy az "elmélet"
nemegyszer a "filozófia" szinonimájaként fordul elő. Nagyon nehéz lenne
megmondani, mi a pontos különbség a "művészetelmélet" és a
"művészetfilozófia" között, de bizonyosnak látszik, hogy a
tudományelmélet művelői "tudományelméleten" "tudományfilozófiát"
értenek. Viszont - más területre tévedve - úgy tűnik, van tartalmas
megkülönböztetési lehetőség "nyelvelmélet" és "nyelvfilozófia" között.
E logikát követve nyílegyenesen belerohanunk a
"történelemfilozófia" terminusba és a "történelemfilozófia"
problémájába.
Vajon b) kérdésre nem az-e a válasz, hogy egy
értelmes, elfogadható "történelemelmélet" voltaképp
"történelemfilozófia", vagy valami, ami ahhoz nagyon hasonló? Ha így
van, kiinduló kérdéseinket át kell fogalmaznunk:
d) Van-e még történelemfilozófia?
e) Mi egyáltalán a történelemfilozófia?
c) Lehetséges-e még a történelemfilozófia?
Kérdéseink átfogalmazásával nem kerüljük el
azokat a nehézségeket, amelyek a "történelemelmélettel" kapcsolatban
felmerültek, de - legalábbis számomra - ismerősebb területre jutottunk,
ahol felidézhetünk néhány hagyományos választ és meghatározást, s
feleleveníthetünk egy már többször megvívott nagy vitát. Vagy:
újrajátszhatunk egy többször lejátszott mérkőzést. Ám erre az
ismerősebb területre jutva, nem csúsztatás-e, ha a "történelemelmélet"
terminust behelyettesítjük a "történelemfilozófiával"? A mostani
diskurzus keretében semmiképpen sem az, hiszen a két terminust a
történészek és a filozófusok is sokszor felváltva használják. A
továbbiakban maradjunk tehát a történelemfilozófiánál.
"Rég lejátszott mérkőzések újrajátszásán" azt
értem, hogy a történelemfilozófiai problematika kibontakozásának a
felvilágosodástól a 20. sz. elejének neokantianizmusáig és
neoidealizmusáig, Crocéval bezárólag, volt egy ciklusa, mely a
történelemfilozófia diszkreditálódásával, vagy egyenesen a
"történelemfilozófia halálával" zárult. Amikor pedig az addig főleg
német és francia nyelvterületen művelt történelemfilozófia a 20. sz.
közepén brit talajon és az analitikus filozófia keretében
újjászületett, ebben az új keretben (szinte a vicói corsi e ricorsi
sémáját, körforgás-elméletét követve) reprodukálódtak a régi dilemmák.
A problémákat, melyek addig a történelmi realitásra vonatkozó tartalmi,
materiális nyelven fogalmazódtak meg, az analitikus filozófusok a
történeti terminusok és fogalmak elemzését szolgáló "másodfokú"
formális nyelvbe ültették át. Sok példa említhető, hogy - immár logikai
formára hozva és technikailag precíz érvekkel megtámogatva - szinte
minden álláspont felelevenedett, mely egy-egy régi vitakérdésben
egyáltalán lehetséges volt. Ám a legékesebb példát a történeti
magyarázat és a megértés természetéről szóló vita kínálja, melyet
Hempel még 1942-ben megjelent nevezetes cikke (Az általános törvények szerepe a történettudományban) váltott ki, s mely aztán egészen a hetvenes évekig folytatódott a History and Theory című folyóirat hasábjain. A két végpont között - hogy tehát a történelem magyarázó tudomány, s a magyarázat a természettudományokból ismert kauzális magyarázatok egyik formája; illetve hogy a történelem megértő tudomány, s a megértés ipso facto
magyarázat - valóban minden lehetséges nézet megtalálta a maga
védelmezőjét. Ebben a vitában született a narratív történelemfilozófia
is, amely kezdeteitől túlmutatott az analitikus filozófián, hogy más
kezdeményezésekkel összefonódva beletorkolljon a mai posztmodern
narrativizmusba.
Úgy tűnik, mára az analitikus
történelemfilozófia is befutotta teljes pályaívét, s ha hihetünk
névadójának, Arthur Dantónak, ugyanúgy holttá nyilvánítandó, mint a
korábbi történetfilozófia. Mindebből persze nem következik, hogy d)-re
és f)-re nemleges választ kell adnunk. De függőben hagyva most a
történelemfilozófia létére és lehetőségére
vonatkozó kérdéseket, összpontosítsuk figyelmünket e)-re, mely legalább
filozófiatörténetileg vizsgálható. Erre, vagyis a történelemfilozófia mibenlétére
vonatkozó kérdésre, a klasszikus és egyben legismertebb válasz Hegelé.
S ez az a válasz, melyről úgy tartják, hogy klasszikus formában fejezi
ki a hagyományos történelemfilozófia szemléletmódját.
A történelemfilozófia Hegelnél a
világtörténelemről szól, vagyis úgy határozandó meg, mint a
világtörténet tárgyalása valamilyen sajátos szempontból. Ugyanazt a
tárgyat vizsgálja tehát, mint a történelem, csak ez utóbbihoz képest -
mely "olyasmire vonatkozik, ami megtörtént" - hozzáteszi az egész
folyamat szemléletét, a fogalmat, a gondolatot, az észt. "A
történelemfilozófia - olvashatjuk a világtörténet filozófiájáról szóló
előadások bevezető bekezdéseiben - nem más, mint a történelem
gondolkodó szemlélete."
Első megközelítésben úgy látszik tehát, hogy
Hegel figyelme - ahogyan az összes többi klasszikus
történelemfilozófusé - a res gestae-re,
"magára a történelemre" irányult. A történelemnek szegezett speciálisan
filozófiai kérdése az volt, hogy mindannak, amit a krónikákban és
történelemkönyvekben olvashatunk, van-e gondolatilag felfogható rendje,
van-e az elbeszélt tetteknek és eseményeknek általánosabb sémába
illeszkedő szabályszerűsége, iránya, ésszerűsége. Hegel - hallgatóihoz
fordulva - érzékeltette, hogy számára egy pillanatig sem probléma, mit
értsünk világtörténeten: természetesen a történelem egészét, a
történelem teljes idejét. A történelem egész menetére, a múlt (s talán
a jövő) teljességére, a történelem céljára és törvényszerűségére
vonatkozó filozófiai elméletet az analitikus történelemfilozófusok,
Arthur Danto nyomán, "szubsztantív történelemfilozófiának" nevezték. E
felfogás legnagyobb vagy legjellegzetesebb képviselői közt, Hegel
mellett, Vicót, Herdert, Fichtét vagy Marxot említették, s említhetjük
mi is. Kapásból kiragadok néhány jól ismert mondatot. Azt mondani, hogy
a történelem képes felfedezni "az emberi akarat szabadságának
játékában" "annak szabályszerű menetét" (Kant); hogy "a világtörténet
az ész képe és tette" (Hegel), vagy hogy "minden eddigi társadalom
története osztályharcok története" (Marx): mindez szubsztantív állítás
a javából, mely így vagy úgy az egyetlen mederben hömpölygő történelem
lényegét hivatott megragadni.
Miután e szubsztantív tanok nem igazolhatták
hirdetőik reményeit, a történelemre vonatkozó filozófiai kérdések
súlypontja már a 19. sz. végétől megváltozott, s magáról a
történelemről, a res gestae-ről
áttevődött a történelmi megismerésre, megérlelve azt a klasszikusan
Croce által képviselt álláspontot, hogy a történelemfilozófia
legföljebb a történetírás elméleteként és metodológiájaként képzelhető
el. A fejlődés tehát mintegy a "történelem metafizikájától" haladt a
"történelem episztemológiájáig és metodológiájáig". A végeredmény - még
mindig Crocénál maradva - az lett, hogy mivel a filozófia a történelem
metodológiai mozzanata, s így végső soron azonos a történelemmel, a
történelemfilozófia tulajdonképpen nem is lehetséges.
Ám nem is biztos, hogy végeredményről van szó.
A történeti episztemológia lehetősége, vagyis az ismeretkritikai
irányultság eleve benne volt a klasszikus történelemfilozófiában. Úgy
vélem, már Vico, Kant, Hegel és mások esetében is óvatosan kell bánnunk
az elméleteikre aggatott "szubsztantív" jelzővel.
Vicót, a történelemfilozófia atyját, a
történeti megismerés természetére vonatkozó komoly ismeretelméleti
megfontolások vezették, amikor felállította a három történeti
korszakról és a barbárság visszatéréséről szóló, kétségkívül
"szubsztantívnak", "metafizikainak" tekinthető elméletét. Elég arra
hivatkoznunk, hogy humanista előzményekre támaszkodva megfogalmazta, és
a geometriáról a történelemre is kiterjesztette a "verum factum" elvet,
amely szerint csak azt ismerhetjük meg, amit magunk hoztunk létre.
Ezzel a történeti tudást a megismerés paradigmatikus esetévé tette, s
elindította az évszázados vitát, hogy mi a viszony a történeti és a
természettudományos megismerés között, vagyis mi az ismeretértéke
annak, amit "belülről", a gondolkodás, a képzelet és az átélés révén
ragadunk meg, illetve ami a fizikai világ "külső" megfigyelése során
tárul fel előttünk. Amikor az általa megkülönböztetett történelmi
korszakokhoz hozzárendelte, többek közt, a nyelvek három fajtáját,
lényegében arra a feltevésre támaszkodott, hogy a nyelvben és a
történelemben ugyanaz a szellem jut érvényre. Ebből viszont arra a
következtetésre jutott, hogy a történelem legkülönbözőbb
produktumaihoz, mint például a népek életéhez vagy a jogi
intézményekhez, a megértésnek ugyanazzal az aktusával kell
közelítenünk, mint a nyelvi kifejezésekhez, mint a különféle más
jelekkel közvetített üzenetekhez, vagy mint a nyelvként értelmezett ősi
mítoszokhoz. Történelemfilozófiája így történeti hermeneutika is
egyben. Vagy ahogyan Croce mondta, "társadalmi hermeneutika", hiszen
arra tanít, hogy mélyebb és általánosabb tartalmukat tekintve a
mítoszok "társadalmi igazságokat" fejeznek ki, vagyis történeti
evidenciák. Lehet-e véletlen, hogy Vicónak, majd 20. századi hívének,
Crocénak a tanai oly látványosan feltámadtak a posztmodern
történelemfilozófiában, illetve abban, amit egyesek "új
történelemfilozófiának" neveznek?
A "szubsztantív" jelzőt Kant és Hegel esetében
is módjával használnám. Kantról szólva evidens megemlíteni Az emberiség történetének eszméje világpolgári szempontból című írását, a modern történeti gondolkodás egyik alapkövét, de adott vonatkozásban talán még érdekesebbek a herderi Ideen-ről (Eszmék az emberiség történetének filozófiájáról)
írt recenziói. Ezekben volt tanítványának a kozmosz és az emberiség
történetéről szóló filozófiai elképzeléseit kifejezetten abból a
szempontból bírálja, hogy víziója mennyire alapoz meg olyan
állításokat, melyek eleget tesznek az értelmesség és az igazolhatóság
empirikus és logikai követelményeinek. Más szóval: az átfogó,
"szubsztantív" tartalmú vízióval episztemológiai és metodológiai
kritériumokat szegez szembe.
Hegel történetfilozófiai előadásaiban nagy helyet foglal el a fejezet, amely a magyar kiadásban A történetszemlélet különböző fajai címet viseli, de valójában nem a történetszemlélet, hanem a történetírás
különböző válfajait tekinti át. Tudjuk, hogy Hegel eredetileg ezzel az
áttekintéssel vezette be előadásait, ami önmagában is arra utal, hogy a
történelemfilozófiát a történetírás tényleges gyakorlatában érvényesülő
szemléletmódokhoz és módszerekhez viszonyítva kívánta meghatározni. De
túl ezen, történetfilozófiai fejtegetéseiben a mély
episztemológiai-metodológiai belátások kincsesbányájára bukkanunk.
Természetesen nem azt akarom mondani, hogy a történetírás általa
megkülönböztetett hat fajtája összevethető a mai történészek által
művelt műfajokkal. Azt azonban komolyan gondolom, hogy amit Hegel
"fogalmilag felfogott történelem"-nek hív, valójában a történeti
kutatás szükséges vezérelve. A követelményben pedig, melyet úgy
fogalmaz meg, hogy a történeti megismeréshez magunkkal kell hozni "az
ész tudatát", "nem fizikai szemet, hanem a fogalom, az ész szemét",
komoly és jogos igény fejeződik ki a történelemmel szemben. Ez az
elmélet igénye. Teljesen függetlenül attól, hogy kinek mi a véleménye a
történelemelméletekről és a történelemfilozófiáról, a történeti kutatás
és a történetírás nem lehet meg elméleti komponens nélkül. Sőt, az
önellentmondás látszatát vállalva azt is ki lehet mondani, hogy a
történetírás elméleti tudomány. Elméleti tudomány, hiszen - mint
Collingwood figyelmeztetett rá - minden általa használt fogalom
gondolatilag konstruált fogalom, melyek közül egyiknek sem felel meg a
"fizikai szemmel" észlelhető tapasztalati valóság.
Hegel történelemfilozófiája, ebből a
felismerésből kiindulva, ugyanúgy szól a történeti tudás természetéről,
mint a világtörténeti folyamatról, vagyis az ész és a szabadság
megvalósulásáról a történelemben. Más szóval: úgy is értelmezhető, mint
a történelem ismeretelmélete és módszertana, mint a történelem
megismeréséhez szükséges fogalmak elemzési kerete. Ebben a tekintetben
nemcsak szubsztantív, de "kritikai", analitikus történetfilozófia is.
Gondolom, könnyű észrevenni, hogy előbbi
megjegyzéseimmel relativizálni szerettem volna a "szubsztantív" és az
"analitikus" történelemfilozófia közti különbségtevést. Ugyanakkor nem
állt szándékomban, hogy Vicót, Kantot és Hegelt azzal mentegessem, hogy
miközben "szubsztantív" történelemfilozófiai nézeteik elavultak,
tanításaikban értékes "analitikus" elemek is találhatók.
Egyébként kérdés, mit jelent holtnak
nyilvánítani az általuk képviselt szubsztantív történelemfilozófia
hagyományát. Azt hiszem, olyasmiról van szó, mint az opera esetében. A
műfajt már nemigen lehet művelni. Nem lehet Mozart- és Verdi-műveket
írni, de ezen túl is fogunk Mozartot és Verdit hallgatni. S továbbra is
fogjuk, még pedig épülésünkre fogjuk, e nagy gondolkodók
történetfilozófiai műveit olvasni.
|