|
|
AZ ELIDEGENÜLÉS VÉGNAPJAI?
Korunkról gondolkodva már-már önként adódik, hogy a hatalom
problémáit szinte kizárólag a politikum szférájában keressük. Holott az
állatok dominancia-sorrendje, a falkavezér előjogai, a terület fölötti
uralom s a védelméhez szükséges erőszak, az etológia számos olyan
összefüggése, amely a természetes kapcsolatok aszimmetriáját tárja fel,
arra vall, amit az emberi világban hatalomnak nevezünk. A kettő persze
különbözik. Az öröm és a kín egyenlőtlen megoszlása talán előfordul a
természetben is, de az úr és a szolga szerepből adódó egyenlőtlenség,
az életfenntartás eszközei fölötti uralom, a javak bőségének és
szűkösségének ijesztő aránytalansága, s végül a hatalom és a
kiszolgáltatottság ellentétpárja az emberi társadalom sajátossága. (A
falkában még a leggyengébbnek is jut ennivaló, legföljebb sorrendben
utolsónak járulhat az "asztalhoz".)
Ember és természet ősi egysége mégis létezik. A
munka során ez a lényegi azonosság közvetítetté válik - tárgyak,
szerszámok, termékek kerülnek a folyamat szereplői közé, s így
ellentmondás jön létre: e közvetítők egyszerre őrzik struktúrájukban a
létrehozó emberi természetet, s válnak szembenálló természetté, amely
jellegét tekintve más, mint a történet kiindulópontjának élményvilága. Ezt a máslétet tekinthetjük az elidegenülés kezdetének.
A hatvanas évek szellemi divatfogalmává vált
kifejezést merőben különböző irányzatok felkapták, hangoztatták: a
frankfurti szociológusok, s nyomukban a nyugati diáklázadások szinte
mágikus erejű kulcsfogalmává vált. A hazai marxizmus viaskodások után
hajlandó volt elismerni, hogy a szocializmuson belül is létezhetnek e
folyamat egyes jelenségei. A korszak társadalomtudományi bestsellerévé
vált alapmű, Marx Gazdasági-filozófiai kéziratok 1844-ből
című munkájának sokszorosan megrágott szövegelemzései alapján az
elidegenülés négy fokozatát fogadták el a viták összegzéseként. A
kapitalizmus körülményei között az embertől elidegenül a munka tárgya
és eredménye (s áru formájában, mint fétis kerül szembe vele), második
lépésként elidegenül a munka folyamata, amelyben az ember képességei
szabad kiélése s érvényesítése helyett egyszerű végrehajtó lesz. Ennek
következtében hatalmi struktúrákba rendeződve idegenként lépnek föl
vele szemben azok a társadalmi viszonyok, amelyeknek létrehozója s
főszereplője volna ő maga is. Végül a külsővé-idegenné vált világ
bevetítéseként a személyiség meghasonlik önmagával, és a saját
természetétől belsőleg elidegenülve teszi teljessé a folyamatot.
Nyilvánvaló - mondták akkoriban -, hogy ameddig
a szocializmusban van árutermelés, a fentiek néhány mozzanatát
föllelhetjük idehaza is. A folyamat lényege azonban a felszabadulás, az
elidegenült világ visszavételének, "újra-elsajátításának" lehetősége.
Ha közhely is, szükséges megjegyezni: a totalitárius társadalom
körülményei között "az emberi lényeg" újraelsajátítása képtelenség.
Ellenkezőleg: az elidegenülés kiteljesedésének és abszolúttá válásának
lehettünk szemtanúi és átélői egyszerre. Életre szóló, megrázó élményem
lett, amikor pályakezdő pszichológus koromban először szembesültem a
"szocialista valóság" gazdasági-ipari világában azokkal a
jelenségekkel, amelyekről az akkor még kiátkozott Adorno, Marcuse,
Reich és társaik műveiben - az ő kapitalizmus-elemzéseikben olvastam, s aztán napról napra láttam, átéltem.
A frankfurti iskola tanításai-tapasztalatai
fényében az elidegenülés totális mivolta jelenik meg, az emberi élet
minden vonatkozását átható teljesség, amely zárt világ, nincs belőle
kivezető út. A technostruktúra a munka világát teljes mélységében
áthatja, de túl is lép rajta, kiterjed a szabadidő és az emberi
kapcsolatok szerveződésének egészére, közvetlenül mint eszköz, s
áttételesen mint modell, minta. A hierarchia teljessé válik, behatol az
ember szükségleti világába, manipulálja azt, majd új, hamis
szükségleteket hoz létre a fogyasztói társadalom keretei között. Az új
szükségletek kielégülésének bázisán a boldogtalan tudat helyett a boldogság hamis tudata
alakul ki: elfojtott szorongások vagy infantilis önimádat, a
kapcsolatteremtési képességek defektusának kiséretében. (Éppen ezért
tévedés volt Marcuse nézete, hogy a totálissá vált elidegenülés végső
szakaszában maga az elidegenülés szűnik meg: inkább csak arról van szó,
hogy a hatvanas években uralkodó jelenségek egy időre lappangóak
lettek. A deviáns, romboló vagy önsorsrontó tünetek magas száma, a
kábítószerek kiváltotta illuzórikus világ nem tekinthető az
elidegenülés megszüntetésének.)
A létező szocializmus és a nyugati világ
elidegenülési jelenségei között volt egy lényegi különbség. Nálunk a
közjogi kiszolgáltatottság következtében mindig fenyegetett a
visszatérés réme - a manipulációs kisérletek ellenére sohasem lehetett
tudni, hogy a puha diktatúra mikor vált vissza a kíméletlenebb
elnyomásba, a hatalom régebbi uralmi módjára.
Végső soron az elidegenülésben a kiszolgáltatottság jelenik meg, nyílt
és burkolt formái az önrendelkezés hiányában alakulnak ki. Habár a
technostruktúra a kibernetika, elektrotechnika, robotika eredményeivel
gazdagodva a munkafolyamaton belül a nagyobb szabadság s rendelkezési
lehetőség érzetével tölthetnek el, ez mégsem vetül ki a munkafolyamatra
épülő társadalmi rendszerek ontológiai sajátosságaira, s nyilvánvalóvá
teszik, hogy az emberi lét alapértékei megelőzik, megalapozzák és körülölelve talán fölül is írják a közvetlen munkafolyamat determináló hatását.
Az elidegenülés világát sokáig a kifejlett
demokrácia keretei között egzisztáló egyéni lét problémájaként
tételeztük, de éppen a fejlett demokráciák jelenkorban észlelhető
sajátosságai mutatják meg továbbélését, alakváltozásait - és
súlyosbodását. A nyolcvanas években a totális biztonság látszatát
nyújtó fogyasztói társadalom mindenütt megrendült. A hamis biztonság-
és boldogság-tudatban ringatózó világ új alakban feltámadó régi
kihívásokkal szembesült. A szociális biztonság elvesztése és a
szolidaritás értékeinek relatív háttérbe szorulása, új katonai,
gazdasági és migrációs fenyegetések, az ökológiai katasztrófa rohamosan
erősödő rémképe új ideológiai-gondolati köntösben a tehetetlenség és a
szorongás régi alapérzéseit-élményeit eleveníti föl: az ember puszta létezését érzi veszélyeztetve.
Szociális biztonságát ideig-óráig óvta a fogyasztói társadalom, most
azonban nem védi a neoliberális eszmék manipulációs kísérletezésébe
torkolló gazdaságpolitika.
A rendszer hivatkozásai, értelmezései s mintegy az állampolgárok
szájába adott helyzet- és világértelmezési kísérletei pedig alighanem
maguk is egyfajta új hamis tudat kialakulását eredményezik.
Nálunk a szabadság-élmény amúgy is
korlátozottabb, mint a hagyományokkal átszőtt nyugati világban. Így
aztán a szociális gondokkal súlyosbított tehetetlenség, az
önrendelkezés feladása, és az ezekkel járó rossz közérzet, ráadásul a
szélsőjobboldali megnyilatkozásokkal telített légkör ugyancsak
elidegeníti napjaink emberét attól a világtól, amelyet több joggal
gondolhatna önmagáénak (önmagától létrehozottnak), mint az egykori
szocializmust.
BÁRKÁN GYÖRGY
|