|
|
Ács József
ÜLLŐ NÉLKÜL, KALAPÁCS NÉLKÜL
Akarat és hatalom - A létét fenyegető veszélyek közt túlélésre
törekvő ember szeretné akaratát a világra kényszeríteni. Az események
akaratunknak megfelelő alakulása a szabadság részegítő élményével
ajándékoz meg. Ha például megtanultunk kerékpározni, a kerékpár
viselkedése többnyire szándékunk szerint alakul, s ezt hajlamosak
vagyunk úgy kifejezni, hogy a jármű fölött hatalmunk van.
Ennek a hatalomnak természetesen vannak
korlátai. Mikor hatalmunk korlátos voltával szembesülünk, ezt gyakran
ütközésnek tekintjük egy másik akarattal: valaki vagy valami ránk kényszerítette az akaratát, valakinek vagy valaminek hatalma van felettünk, a hatalomnak nem kiindulópontja, hanem tárgya
vagyunk. Ebben az értelemben beszélünk Isten, a természettörvények, a
véletlen vagy a körülmények hatalmáról is. A hatalom metaforája
antropomorf: a kényszer mögött nyíltan vagy rejtve, de mindenképpen
valamiféle akaratot (s ekként személyt) feltételez.
Függéseinket hatalmi alávetettségként
értelmezve mitikus világba kerülünk. Ha a különféle kényszerek mögé
külön akaratokat (külön személyeket) képzelünk, sokistenhithez, ha
egyetlen akaratot (egyetlen személyt), egyistenhithez jutunk. A
bennünket korlátozó törvényeknek és a világ eseményeinek szükségképpen
hiányos ismerete az isteni akarat kifürkészhetetlenségének képében
jelentkezik. Míg saját akaratunk megvalósításában érhet bennünket
kudarc, az ezen tevékenységünk korlátjaként felfogott isteni akarat
esetében ugyanez logikailag kizárt. A kifürkészhetetlen isteni akarat
kudarcát értelmetlen volna megállapítani. Isten mindenhatóságának
gondolata ez.
A társadalom a gondolkodás és cselekvés bevett
formáit kényszeríti az egyénre. Ezek a formák egy zárt közösségben
éppoly meghaladhatatlannak tűnnek, mint a természet törvényei. Régebbi
korok ezért többnyire ugyanazt az isteni akaratot képzelték mögéjük,
azaz a király hatalmát isteni eredetűnek tartották.
Hatalom és szabadság - A különféle hatalomelméletek
összehasonlításának nehézsége, hogy még tárgyuk sem teljesen azonos:
másról beszélnek, mert magát a hatalom fogalmát is másként értelmezik.
A kényszert általában mégis a hatalom lényegi elemének tartjuk.
Azt a viszonyt, ahol a hatalom jó eséllyel számít engedelmeskedésre
(azaz nem ütközik nyílt ellenállásba), Max Weber is megkülönbözteti a
hatalomtól, és uralomnak nevezi. A továbbiakban a hatalmat mint kényszert értelmezem.
A hatalom tárgyának, egy kényszer
alávetettjének lenni szabadságunk korlátozásával jár. Ha szabadok
vagyunk, csupán a lét egyetemes törvényei korlátoznak. Így és ezáltal
ismerjük meg azokat. Régen ezt úgy mondták: az emberi akaratnak az
isteni akarat alá kell rendelődnie és nem valamely ember rész-akarata
alá. Más nyelven: az emberi tevékenységnek a lét törvényeivel kell
harmóniában lennie, és nem, mondjuk, az érdekeinkkel. Akkor is - sőt,
annál inkább - ha a lét teljességéről csupán emberi elképzeléseink
vannak. A lét gazdagítása teljes embert kíván. A romboláshoz elég egy
rögeszme. Nem elég, sőt káros csupán valamely képességünkkel részt
venni a létben: egész lényünket kell átadnunk.
A hatalom eszközei - A fizikai erőszak vagy a mozgásszabadság
korlátozása a hatalom legnyersebb formája. Ha életünk elvételével,
kínzással, megalázással vagy épp ellehetetlenítéssel, lejáratással
fenyegetnek, akkor valós vagy vélt létszükségleteink, ragaszkodásaink
tárgyai képezik az üllőt, melyen a hatalom formáló kalapácsa dolgozik.
Erre épül a fogva tartott megtörésénél bevettnek számító "jó
rendőr-rossz rendőr" elve is. Mézesmadzag és korbács. Az ilyen hatalom
az embert csupán élvezeteket kereső és fájdalmat kerülő lénynek látja,
vezérelhető szerkezetnek, aki fölött ekként totális kontrollt
gyakorolhat. A szükségletekről való önkéntes lemondás esetén a hatalom
úgy jár, mintha egy szöget homokban próbálna kikalapálni. Az
erőszakmentes ellenállás végső esete a mártírium. A mártír a kezdetek elé hátrál, így zsarolhatatlanná válik: legvégső érdekéről, az életéről is hajlandó lemondani.
A hatalom nem kedveli a mártírokat. Latinovits emlékezetes monológja Az ötödik pecsétben világossá teszi, hogy a hatalom a neki ellenálló embert nem azért alázza meg önmaga előtt is,
mert gyönyörködik a szenvedésben, és nem azért nem öli meg és nem
tartja fogva, mert ne tudná ezeket megtenni, hanem mert a megtört
gerincű ember a szabadságával sem tud majd mit kezdeni. Nemcsak az
isteni mindentudás mímelése miatt szerveztek be Kelet-Európában annyi
embert ügynöknek - nem volt mindig annyira fontos, amit előadnak -, de
azért is, mert a bűntudat rádiumsugárzása alattomban roncsolta szét az
ellenállásukat. Akit megölnek, mártír lesz és példakép, ha beszervezik,
élőhalott. Legfeljebb öngyilkos.
Ez is mutatja, hogy az akarat erőszakos korlátozásánál hatékonyabb az akarat átformálása. A meggyőzéssel
voltaképpen megszűnik az akaratok különbözősége, így a hatalmi viszony
is. A meggyőzés általában korántsem olyan intellektuális cselekedet,
mint gondolnánk, mert ritkán történik logikus érvekkel. Nem egy
szemléletmódon belül jutunk némi gondolkodás után új
álláspontra, hanem átlépünk egy másik szemléletmódba, ahol például
érdekeinket másként ismerjük fel, ezért akaratunk iránya is
megváltozik. Sokszor a fenyegetés is meggyőzés: az akaratok
különbözőségéből eredő elviselhetetlen feszültség feloldásának
leggyorsabb módszere az akarat feladása és az agresszorral való
azonosulás. Hierarchikus struktúrák közbülső fokain ugyanezt
tapasztaljuk. Ha nem értünk egyet azzal, amit végre kell hajtanunk, a
hatalom elszenvedői vagyunk, ha ellenben megtanuljuk felismerni
magunkban feletteseink akaratát, és azonosulunk vele, rabszolgából
hatalmassággá válhatunk.
A közvetlen erőszak és a meggyőzés körén egyaránt kívül esik az akarat kiiktatása: a megtévesztés.
A megtévesztés a meggyőzéshez hasonlít - amíg szembe nem kerülünk a
valóság személytelen kényszereivel. A megtévesztés lehet egyfajta
közvetett erőszak is: ha az önként felhajtott ital nem gyomorkeserű,
mint mondták, hanem méreg, megölhetnek bennünket anélkül, hogy egy
ujjal is hozzánk érnének. A hazugság a lét törvényeivel való szembesüléstől, s ezen keresztül az igazi döntés, az akaratképzés lehetőségétől foszt meg. A megtévesztés elrejti a benne megtestesülő közvetett hatalmat. Ennek az anonim hatalomnak tehát a felismerése sem könnyű, ha pedig nem ismerjük fel, nincs is minek ellenállni. A hatalom nézőpontjából ezek roppant előnyös tulajdonságok.
A rejtőzködő hatalom - Platón az Állam második
könyvében írja le Glaukón gondolatkísérletét.1 Egy bérespásztor
láthatatlanná tévő varázsgyűrű birtokába jut, s hamar ráébred, hogy ha
ujján a gyűrű, következmények nélkül szinte bármit megtehet - akár egy
isten. Aligha találnánk olyan acélszilárd jellemű embert, állítja
Glaukón, aki ilyen körülmények közt megtartóztatná magát, s megmaradna
az igazságosság mellett.
Lássunk egy életszerűbb példát! Ha az
uralkodónak pénzre van szüksége a háborúskodáshoz, s ezért új
adóterheket ró ki alattvalóira, akkor nyíltan él hatalmával. Ha
ellenben jelentős összegű új pénzt bocsát ki, és azon vásárol fel
mindenfélét zsoldosai számára, a nép életének nehezebbé válása
személytelen strukturális kényszerek következménye lesz. A nép számára
az infláció az árak emelkedését jelenti: abban pedig természeti
csapástól Isten büntetésén keresztül gonosz kereskedők árfelhajtó
szövetkezéséig mindenfélét lát, csak rejtett adót nem. A hatalom nem
segít a félreértések eloszlatásában. A tudatlanság stabilizál.
Az úgynevezett "gazdaság" érdekeire és saját
szakértelmére hivatkozó pénzügyi közösség világbirodalmának épp ez a
fajta láthatatlanná tett, absztrakt és anonim hatalom képezi a vázát. A
"demokratizálódó szabad világ" nagy hangon ünnepli az akaratát másokra
kényszerítő, nyílt politikai hatalom eltűnését és a szabadság
eljövetelét, s e szabadság végső garanciáját tragikus módon a pénz
személytelen mechanizmusaiban véli megtalálni, melyek nemcsak hatalmi
eszözök, nemcsak ugyanúgy alkalmasak nemzetek kifosztására, mint a
fegyverrel vívott fizikai háborúk, de ugyanúgy alkalmazzák is.
A nemzetek feletti pénzimpérium elődje a Római Birodalom legrosszabb
hagyományait folytató Velencei Köztársaság, majd a brit és holland
Kelet-Indiai Társaság. Mindannyian a Láthatatlan Kéz dicséretét
zengték. A kéz minden esetben bennük folytatódott.
Ez a birodalom ma szövevényes hálózat,
ami már valóban központi irányítás nélkül épül és működik, de olyan
játékszabályokat követ, melyeket igenis a birodalmi hatalom eszközeivel
kell rákényszeríteni az emberekre. A kormányépület előtt megálló fekete
autókból most nem a Szovjet Birodalom, hanem a Valutaalap megbízottai
szállnak ki. Ezt a hálót, ezt a pilótajátékot emberek hozták létre a
hálózat hasznának lefölözésére. A felelősséget személytelen
folyamatokra hárítják, ám a folyamatok fennmaradását garantáló
rendszerből következő hatalmukkal nem haboznak élni.
Az adósságcsapdában sorvadozó, javaikat felélő,
széthulló társadalmakat látva adódik a kérdés, megállítható-e a
természet- és közösségpusztítás.
Megváltoztatható-e az a struktúra, ahol embercsoportok kezében már
nagyságrendekkel nagyobb hatalom van, mint amivel bármiféle emberi
belátás értelmesen élni képes?
Itt nemcsak emberi gyengeségekről, lélektani
defektusokról, mohóságról, aljasságról, cinizmusról van szó, hanem az
emberi képzelet, a gondolkodás, a társas működés, a struktúra
korlátairól is. Egyszerűen mennél szélesebb körre terjed ki a hatalom,
a döntéseket megalapozó kép annál elnagyoltabb, redukált és irreális, a
megvalósítás annál áttételesebb, a következmények felmérése annál
hiányosabb: ez a birodalmak receptje a katasztrófához, az
összeomláshoz. A mai, csődtől csődig tántorgó, súlyosan beteg
nemzetközi pénzügyi rendszer válságát nem a működésében fellépő zavarok
okozzák, hanem a működése.
Tény, hogy egyre több hatalom halmozódik fel a
formális politikai hatalom keretein kívül, egyre súlytalanabbá válnak a
politikusok. Mind többször kell döntést mímelniük, miközben
kényszerhelyzetben vannak és diktátumokat követnek. A médiademokrácia
kontraszelekciója a szavazatoptimalizáló kirakat-személyiségeknek és
vazallusaiknak kedvez, akiknek a sikeres korrumpálódásnál többet
megvalósítani rendkívül nehéz. Ha a demokratikusan választott
politikusok és embereik gyorsan kompromittálódnak, az amúgy sem baj:
nyilvánosan beismerik hozzá nem értésüket, felelőtlenségüket, és
átengedik a döntéseket a "felelős" pénzembereknek2. E folyamat
beszűkíti a demokratikus politika mozgásterét, sőt, végső soron e
demokratikus rendszerek végét jelenti - eleinte a látszat szigorú
megőrzése mellett, majd a hatalom nyílt centralizálásával.
Wille zur Macht - Pascal szerint a hatalmat az emberi
természet miatt nem lehet felszámolni: "Az igazságosság vitatható, az
erő azonban nagyon jól felismerhető és vitathatatlan. Így aztán nem
volt rá mód erőt adni az igazságosságnak, mert az erő szembeszállt
vele, kijelentvén, hogy ő az igazságos. Mivel nem tudták elérni, hogy
ami igazságos, egyúttal erős is legyen, úgy intézték az emberek, hogy
az legyen igazságos, ami erős."3
Pascal az Állam első könyvéből ismert, híres szofista, Traszümakhosz kijelentéséhez jut: igazságos az, ami az erősebb érdekét szolgálja.4
Traszümakhosz egyébiránt azt is kifejti, hogy aki hatalmon van, az épp
azért jutott oda, mert a maga érdekeit nézi, harácsol és befolyását
növeli: híveket gyűjt. Ezen a poszton a tisztességes embernek nemcsak
felkopna az álla, állítja Traszümakhosz, de rokonai és ismerősei még
meg is gyűlölnék, mert nem juttatna nekik a közpénzekből. Szókratész
vitába száll, levezetve, hogy "a fenekestül rossz és végletesen
igazságtalan emberek a [közös] cselekvésre is végképp képtelenek"5. Az
igazságosság kérdésében tehát alaposabb vizsgálatot tart szükségesnek. "Mert nem holmi mellékes dologról van szó, hanem arról, hogy miképpen kell élnünk."6
Carl Schmitt, a náci Németország
"koronaügyésze" ezzel szemben úgy vélte, a közös cselekvéshez nem
valamiféle absztrakt igazságosságra, hanem egy központi erő diktátumára
és ellenségképre van szükség. Nemcsak filozofálni, politizálni is
kalapáccsal kell. A Weimari Köztársaság kancellárjainak, Brüningnek és
Von Papennek is azt tanácsolta, hogy parlamenti többség híján a súlyos
megszorító intézkedések végrehajtása érdekében vezessenek be rendkívüli
állapotot és rendeleti kormányzást. Carl Schmitt 1932-ben
Rockefeller-ösztöndíjat szerzett a Nietzsche-rajongóként indult Leo
Straussnak, aki az Egyesült Államokba emigrált. 1949 és 69 között
politikatudományt tanított a Chicago University-n7. Közeli tanítványai,
Perle, Feith, Shulsky, Woolsey, Wolfowitz, Huntington az Amerikában
2001 óta hatalmon lévő neokonzervatívok derékhadát alkotják, s máig
vallják, hogy a hazugság a politika gépezetének kenőolaja: az elit
tartsa meg az igazságot saját magának, a valóságot felfogni amúgy is
képtelen nép fejébe kvázi-vallási-politikai mítoszokat kell ültetni.
Feltűnő a neokonok vonzalma a rendkívüli állapot bevezetése és a
szabadságjogok korlátozása iránt, makacsságuk az ellenségkép
fenntartásában, büntetőtáborok létrehozásában, eltökéltségük a
kegyetlenkedésben. Rezsimjük mindehhez egy, a Reichstag felgyújtásához
hasonló terrorcselekménnyel szerzett különleges hatalmi jogosítványokat.
Eltörölhető-e az igazságtalan erőszak a földtekéről? És ha igen, hogyan vihető végbe mindez hatalom nélkül? Okozzon bármennyi pusztítást a pascali erő, a hatalom eltörlésének víziója megmarad a hatalmi gondolkodás (az erőszak) körében.
Egy igazságtalan és erőszakos világ
lakóiként hajlamosak vagyunk elhinni a hatalom embertanát, elhinni,
hogy kizárólag az egymásnak feszülő akaratok vetélkedése formálja a
világot. Elhinni, hogy nem a szellem éltet bennünket, hanem a hatalmi
szándék élteti a szellemet: minden tett, minden gondolat és eszme
valamely hatalmi szándék szolgálóleánya. Márpedig akkor a szabadság
kivívásának egyetlen módja marad (számunkra is): a hatalom megszerzése.
A szabadság utáni vágyból nem marad egyéb, mint a hatalom akarása.
Mivel a hatalom kész akaratok keresztülvitelét
szolgálja, gondolkodása és nyelve örökké katonai metaforákra,
támadásra, védekezésre, küzdelemre épít. Hatást akar és nem
kölcsönhatást. Műfaja a monológ, mert minden dialógus természetszerűleg
árulás, az akarat aláásása. Glaukón szerint a hatalmi logika világában
tulajdonképpen mindenki igazságtalanságra törekszik, hogy különféle
előnyökhöz jusson, ám közben az igazságosságról szónokol, mert attól
fél, hogy erőtlen az igazságtalanság elkövetésére, s akkor neki kell
mások igazságtalanságát elszenvednie. Ez az alaphazugság aztán belülről
mállaszt szét mindent. A saját logikájával magára maradt hatalom
azonban nem omolhat össze, nem állhat meg a világ elnyelésében, mert
amit nem zabál fel, az őt zabálja fel. Ha csak foglyok és kápók, rabszolgák és hajcsárok, gyilkosok és áldozatok vannak, jaj annak, aki nem kápó, hajcsár és gyilkos.
A hatalom természetét azért kell feltárnunk,
hogy tudatosítsuk: a hatalom, noha átszövi az emberi kapcsolatok és
tevékenységek világát, nem azonos vele.
Sőt, az igazi kapcsolatok - Martin Buber alapkifejezésével, az Én-Te
viszonyok - világa éppenséggel az Én-Az viszonyra építő hatalmi
gondolkodás ellenére jön létre.
Üllő és kalapács - Az akarat, és így a hatalom világszemlélete
is dualista. A hatalom mindenütt alanyt és tárgyat, akaratot és
kényszeríthető embertömeget, üllőt és kalapácsot lát. Ezzel a világot
darabokra törő és eldologiasító szemlélettel szemben a világ mindaz,
ami adódik. Szubjektum és objektum, alany és tárgyként
felfogott külvilág már éppúgy korlátozott érvényű gondolati
konstrukciók, ahogy illuzórikus a lélek és a test, az anyag és a
szellem, a forma és a tartalom szétválasztása és a szétválasztott
részek eldologiasítása is. Téves elgondolás például, hogy volna
egyfelől a test, másfelől a lélek, s ez a két, ugyanazon a szinten
elhelyezkedő dolog lépne aztán kölcsönhatásba egymással. A
buddhizmus szerint nincsen Én sem, csak annyiban, amennyiben a világ
valamely elemével (a testünkkel vagy a gondolatainkkal) azonosítjuk
(tévesztjük össze).
Aki elmetéli azt az ezernyi szálat, ami az épp
ezzel a metszéssel körülhatárolt Ént a világgal összekötötte, rémülten
szemlélheti a semmiben lebegő, külső hatásoknak mégis kiszolgáltatott
képződményt. Az egész világ egyetlen, feléje irányuló fenyegetés. Nincs
nagyobb rémület, mint a tárggyá levés rémülete. Ezért akar az effajta
dualista gondolkodó hatalmat: a hatásnak nem célpontja, hanem
kiindulópontja akar lenni. Tárgy helyett alany, hogy rögtön ő tehesse
tárggyá a világot, s benne a többi embert. A hatalom, mint afféle
Marquis de Sade, az Én akaratát erőltetné a világra, hogy kétségbeesett
erőfeszítéssel olvassza egybe, ami a másik szemléletben eleve egy,
hiszen az Én üres:
csak a világ létezik. Az összefüggések szálait nem lehet elmetélni.
Márpedig ha az áttörni való határ a képzelet szüleménye, illúziók
fátyla, egyfajta skizofrén lázálom, akkor a hatalomra törekvő Én
lehetetlent akar. Nem az egy valóságban cselekszik, hanem egy vízióban, mint az alvajárók. A hatalom megszállottja megerőszakolja a világot, hogy magáévá tegye: ez sosem sikerül, mert mire a Wille zur Machttól eljut Az akarat diadaláig
és tovább, el is pusztítja, amit megszerez. Megöli, hogy végre birtokba
vehesse. Az idegen akaratok elleni következetes harc logikus
végeredménye a hulla.
A hatalmi gondolkodás meghaladásához nem elég a
nemes szándék. A hatalom embertanán és világfelfogásán csak az jut túl,
aki belátja, hogy az élet nem kész akaratok érvényesítéséből áll, nem
monologikus elgondolásaik fedezékéből háborúzó egók hadszíntere, hanem
szerves kapcsolatokra épülő dialogikus szövevény. Hogy nem a társadalom
terében véletlenszerűen ütköző atomok vagyunk, hanem kölcsönható
molekulák alkotóelemei, melyek sejtet, azok pedig szövetet alkotnak egy
nagyobb szervezetben: hogy egymásban folytatódunk.
Felszámolható-e a hatalom hatalom nélkül? Felszámolható-e az erőszak
erőszak nélkül? A hatalomtól igencsak messzire vezető kérdések. Menjünk
ki hát inkább a pusztába, üljünk le egy kőre és faggassuk ki csendben a
megkísértett Jézust.
|