|
|
Bujtor László
MIÉRT NEM SZERETI A FIAM VERNÉT?
- avagy a cápa fenomenológiája
(részlet)
Harmadikos elemista fiam ajándékkönyvet kapott az iskolában, s büszkén
hozta haza megérdemelt jutalmát. Örömét csak az én kíváncsiságom múlta
fölül: milyen könyvet adnak ma az alsó tagozatos gyerekeknek? Harminc
évvel ezelőtt én kalandregényeket kaptam, köztük gyakran Vernét, s
örömmel láttam, hogy a jutalomkönyv a Grant kapitány gyermekei,
egykori kedvenc olvasmányom. Vajon a dús fantáziájú 19. századi mesélő
miként hat ma nyitott, érdeklődő 21. századi fiamra? Ugyanúgy gyújtja
föl fantáziáját, mint annak idején az enyémet? Ugyanúgy feledkezik bele
a regénybe, és ragadja el annak sodrása, mint engem? Felnyitja-e a
mester a mai gyerek szemét a természet titkaira, a bennünket körülvevő
világ megismerésének vágyára? De visszafojtottam lelkesedésemet:
megvárom, amíg a gyerek maga jön, repesve. Néhány nap múlva jött is -
elkedvetlenedve. Nem tetszik? - kérdeztem csodálkozva. "Nem, apa. Ez egy nagyon rossz könyv!" Meghökkentem. Mi vehette el kedvét az olvasástól? Fiam a következő sorokat mutatta válaszul:
"... az őrt álló matróz lekiáltott az
árbockosárból, és jelentette, hogy valami óriási hal fickándozik a hajó
mögött. [...]
- Azt hiszem, jól megtermett cápa lehet - felelte John Mangles.
- Úgy van! - válaszolt a kapitány. - A
feje alakjáról mérleghalnak vagy kalapácshalnak nevezett cápafajta
minden tengerben és minden szélességen megtalálható. [...] most is
efféle gazfickóval akadtunk össze. [...]
- Az ember nem irthatja eleget ezeket a
szörnyű ragadozókat - tette hozzá John Mangles. - Ha tehát élünk az
alkalommal, akkor nem csupán érdekfeszítő látványosságban lesz részünk,
hanem egyben hasznosan is cselekszünk.
- Akkor hát rajta, John! - mondta Glenarvan.
[...]
A cápa már közel járt; a hajó utasai jól
látták dülledt, mohó étvágytól szinte lángoló szemét. Aztán hátára
fordult; tátott szájából elővillant négy sor foga. Feje széles volt:
úgy illeszkedett a törzséhez, mint nyeléhez a kalapács vasa. John
Mangles nem tévedett: csakugyan a legtelhetetlenebb cápafajta egyik
példánya szegődött a hajó nyomába."
A mai gyerek nem gazfickónak és elpusztítandó lénynek látja a cápát. Sir David Attenborough és Nigel Marven
színre lépése óta a természetre fogékony kisiskolások nem ilyen képet
kapnak a körülöttünk élő állatokról; az ismeretterjesztő filmek nem a
cápák kiirtását sugallják. Harminc évvel ezelőtt, amikor ezeket a
sorokat olvastam, még teljesen természetesnek vettem, és elfogadtam
Verne üzenetét: a cápát irtani kell. Az ember felelőssége, hangoztatja
az író, hogy bölcsen beavatkozzon a természetbe, és állítsa vissza az
általa helyesnek vélt egyensúlyt. A romantikus világkép hatása alól
Verne sem vonhatta ki magát, ezért írta le annyi negatív jelzővel a
cápát, és ezért antropomorfizálta. Az 1970-es évek korszelleme is ezt
sugallta. Ezért tartottam természetesnek (akkor és gyerekként), hogy a
cápa dúvad, megölése felemelő és helyes cselekedet. Hogy hideg gyilkos,
kegyetlen vadállat, a tenger mészárosa, márpedig a tökéletes
gyilkológépet ki kell iktatni a tengerből, hogy ne zavarja a bájos és
pici, helyes és színes halacskákat. Az én gyerekkoromban a
környezettudatos gondolkodás és nevelés még ismeretlen fogalom volt, a
köztudat a természetet legyűrendő, meghódítandó nőnek tartotta, kinek
bőségszaruja végtelen, kincsestára kimeríthetetlen. A természetet nem
velünk együttműködő, jelenünk részeként lélegző, és velünk szoros
kölcsönhatásban álló társként fogadtuk el és be. Ez a fordulat és
szemléletbeli váltás alig harminc év alatt zajlott le, és hozta létre
az óriási kontrasztot a fiam és az én Verne-olvasatom között. Harminc
év alatt gyökeresen átalakult a cápáról és a természetről alkotott
véleményünk. Reméljük, ez ma már általános értelemben is állítható! S
hogy valóban így legyen, kérdezzük meg, mi vagy ki keltette a cápa
rossz hírét? Verne mellett ki rombolta még ennek az állatnak az
"imázsát"? Mi vezetett oda, hogy majd 150 éven át a cápák, ez a
földtörténeti értelemben igencsak sikeres, kitartó, tiszteletünkre
méltó állatcsoport pusztítandó dúvaddá süllyedt?
A cápa fenomenológiája
A romantika hajnalán, 1838-ban Edgar Allan Poe kezdte a cápa rossz hírét terjeszteni az Arthur Gordon Pym csodálatos kalandjai
című regényével. A főhős, Pym, az egykor szebb napokat látott Grampus
bálnavadászhajó roncsain hajótöröttként sodródik az óceánon, s ezt írja
naplójába:
"...belevetettük hulláját a tengerbe. A
felkelő hold fényében jól láttuk, hogy a cápák azonnal széjjeltépték.
Fogaiknak szörnyű csattogása a velőnkig hatott és az iszonyatos hang
hallatára ijedten kuporodtunk össze a fedélzeten."
Poe abbéli buzgólkodásában, hogy a cápából
fenevadat faragjon, elköveti az első anatómiai tévedést. A cápa ugyanis
képtelen csattogtatni a fogát. Az alsó és felső állkapcsában négy vagy
öt sorban elhelyezkedő fogak az emlősök fogazatával ellentétben a
csukott szájban nem illeszkednek szorosan egymáshoz, a zsákmányul
elejtett állat megsebzésére és megragadására szolgálnak. A cápa nem
rágja meg a prédát, hanem hatalmas darabokban, rágás nélkül elnyeli. A
gerinces állatok közt egyedülállóan az alsó és a felső állkapcsa is
mozgatható, így 20-30 kilós darabokat egyben képes kiharapni és
lenyelni. Ez magyarázza, hogy a múzeumokban miért csak kitátott
cápaállkapcsokat láthatunk, amelyek felső állkapcsának hiányzik a
folytatása, a koponya. Persze tény, hogy a harapás előtt a két
mozgatható állkapocs előreugrása és a kimeredő fogak együtt félelmetes
látványt nyújtanak. Ám ez fiziológiai és nem pszichikai eredetű. A
cápa, harapás előtt, nem akar "ráijeszteni" áldozatára.
De nemcsak Poe ismerte rosszul a cápák
anatómiáját és fiziológiáját, mert a természettanból jóval
felkészültebb Verne is elkövet néhány hibát. Harminc évvel később,
1868-ban kegyetlen gyilkost farag a tengerek egyik csúcsragadozójából.
Szavai alkalmasabbak egy kéjgyilkos, mint a cápa jellemzésére: "gazfickó", "szörnyű ragadozó", "nem irthatja az ember eleget", "hasznosan cselekszünk [ha megöljük]", "dülledt, mohó étvágytól lángoló szemek", "legtelhetetlenebb".
A cápa vernei telhetetlensége azonban fiziológiai tényből fakad:
állandó mozgásban létező állat, képtelen egy helyben lebegni. Szeme
azért látszik dülledtnek, mert nincs szemhéja, és sohasem pislog. A
vízi élőlények általában nem pislognak, mert nincs szükségük a szem
folyamatos nedvesen tartására. A cápa, amikor áldozatát megközelíti és
harap, köznapi kifejezéssel élve, "becsukja a szemét", de ez akaratlan
mozdulat, feltétlen reflex. Ilyenkor egy védő membrán csúszik elő, és
takarja be az állat szemét, hogy védje az áldozat kapálózásából eredő
sérülésektől.
Verne hallatlan népszerűsége generációk sorába
plántálta a cápákkal szembeni zsigeri irtózást. A romantika az új
évszázad beköszöntével letűnt, ám a cápa rossz híre megmaradt,
beleivódott a köztudatba. Ezzel magyarázható, hogy egy másik irodalmi
nagyság - akiről feltételezhetjük, hogy élő cápát sohasem látott, s
ezért a közvélekedést öntötte versbe - szintén negatív hősként
szerepelteti a cápát. Bertolt Brecht Koldusoperája így kezdődik:
"És a cápa fal javába
Vad fogakkal - nem titok
És Macheath-nél ott a kése
Ám a kést nem láthatod.
Nézz a cápa uszonyára
Hogyha gyilkolt, ott a vér!
Penge Mackie kesztyüsen jár
És a kesztyű hófehér."
|