|
|
Levendel Júlia
A POSTA FALA
Évek - talán évtizedek - óta két postás jár hozzánk, felváltva. Volt,
aki hosszú időt húzott le, volt, aki csak néhány hónapot. Néha úgy
sejtettem, valamilyen ésszerű szervezés indokolja, hogy kéthetente
cserélnek körletet - de ha figyeltem, összeomlott kívülről eszkábált
szerkezetem, és kitűnt, hogy semmiféle periodikusság nincsen. Az elmúlt
hónapig - felvilágosult elfogódottság volna? - mégis hajlottam
feltételezni általam nem ismert, de érthető és értelmes rendet a
működésükben. Mert valahogy működött. Z., aktuális párosunk egyik tagja
már legalább nyolc esztendeje nyűvi a szolgálatot, viseli a zöld
egyenruhát, cipeli a nagy táskát, mindig kedves és figyelmes, mikor
több utalványt hoz, szívesen bejön a lakásba, leül, az ebédlőasztalnál
együtt számoljuk ki a végösszeget, a nem túl gavalléros borravalót is
hálálkodva köszöni, fehér bőre, a nyaka, a homloka ilyenkor kipirul,
különben is könnyen vörösödik. A nagy melegben ásványvizzel kínálom, de
előfordult, hogy megelőzve, tökéletes bizalma jeleként, ő kért inni, és
egyszer-egyszer, inkább csak áttételesen, emlegette a saját verseit.
Mert néha verseket ír. Z. együgyű tekintete, puha-kerek arca, időről
időre meghagyott kis bajuszkája és alig észrevehető, kínnal leplezett
dadogása nem segített a merész feltételezésben, mégis elképzeltem, hogy
az ő praktikus ötlete volt ládát szereltetni a hegytetőn épült
házakhoz. A posta mikrobusza azóta késő délelőtt erre kanyarodik, az
autós kolléga kiemeli a zsákot, be a ládába, tíz másodpercig se tart,
és Z.-nek ennyivel kevesebbet kell busszal meg gyalog szállítani. Ha Z.
előbb ér ide, leül az eresz alatti, zöldre festett, lakattal zárt
ládára. Álmodozva nézi a bokrokat meg a felhőket, a postai kocsi
közeledtére sietség nélkül feláll. Az autós kolléga, még a Z.-nél
fiatalabb is, gyöngéden megpaskolja a vállát, vagy fölényes jóakarattal
csak rávigyorog a kortalannak, valahogy túlkoros kamasznak látszó
Z.-re. K., a páros másik tagja mintha nem élne ezzel a ládás-buszos
lehetőséggel; talán mert csakugyan nem a hivatalos szolgáltatás része,
talán nem is egészen legális, semmiképpen se szabályos, márpedig az
évtizeddel idősebb K. aggályosan ügyel a szabályosságra. Három-négyszer
is aláírat velem egy átvételt - a jól olvasható aláírásom alá
nyomtatott betűvel is kéri a nevemet, s hogy milyen minőségben veszem
át az ajánlott, a tértivevényes küldeményt vagy az utalványt. Fél
esztendeje, hogy ide került, alig ismeri a lakókat, de nem bizalmatlan,
nem is kötözködő - esze ágában sincs kételkedni, hogy jogosult vagyok-e
bármit felvenni, aláírni, nem kell bemutatnom neki semmiféle okmányt, ő
csak kérlelhetetlenül ragaszkodik a formai szabályossághoz - "írja,
hogy ?c. v.?!", diktálja, s csupán először kérdeztem, nem ellenkezve,
inkább ösztönös kíváncsisággal: "mi az?", "hát cégvezető". Írtam, azóta
már felszólítás nélkül írom, holott nem vagyok "vezető", ráadásul "cég"
sincsen. Nem baj. Kit érdekel?! K. biztosan nem ír verset. K. fél és
szenved. Az állását félti, méghozzá olyan klasszikusan kiszolgáltatott,
rabszolga-szorongással, ami főnökeiből - uraiból - bizonyára a
legundokabb hatalmaskodást is képes előhívni. A szenvedése - sőt, a
mártíriuma - viszont merőben fizikai természetű. Csönget a kapunál,
beeresztem, és a nyitott lakásajtóban, elhessenthetetlen
lelkifurdalással várom, míg nyögve-sóhajtva felkaptat a második
emeletre. Próbálom hárítani magamtól a rossz érzést, hogy keserveinek
én is okozója vagyok, hogy míg tétlenül-kényelmesen állok az ajtóban, ő
cipeli a nekünk szóló küldeményt, de azt hiszem, nem, vagy nem csak a
nagyobb borravalóért játssza az áldozathozót. Valamennyire persze
játssza. Szörnyű a meleg, szörnyű a hideg, szörnyű a teher, a
felelősség, a kockázat, az út nap nap után. Mégsem kínálom
ásványvízzel, talán megijedne, provokációnak, gonosz próbának vélné -
mit tudom, szabályos-e vizet inni a szolgáltató intézmény
képviselőjének.
Az évtizedek során mindegyik postás, ha amúgy
is feljött a lakáshoz, hozta a sima leveleket, a gyakran jókora köteg
folyóiratot, könyvet, prospektust, néha azonban előfordul, hogy előbb
megszabadulnak a ládákba tömködhetőtől, s csak aztán veszik észre, hogy
aláíratnivaló is akad, ilyenkor mentegetőznek, hogy meggondolatlanul
már bedobáltak - ezért kérdeztem múltkoriban K.-t, mikor kellő
mennyiségű és minőségű aláírást begyűjtött, hogy "a levelek meg a
ládában vannak?", amire azt válaszolta: "gondolom, Z. már betette", és
bár nem produkált semmi tréfa-kísérőt, nem hunyorított, nem somolygott
- a kedélyesség nem jellemző rá -, mégis valami szellemtelen
szellemeskedésre gyanakodtam - mire gondolhattam volna még? -, a
korunkat keresztül-kasul átjáró jópofáskodás lehet - mi más? -, ami még
a szenvedő és szorongó K.-t sem kerülte el, sőt, engem se, mert
ösztönösen és azonnal iparkodtam alkalmazkodni: így a következő nap már
nem is kérdeztem a sima levelekről K.-t, hanem miután átvettem,
aláírtam, borravalót adtam, sokat sejtetően és bizalmaskodva, talán
mindjárt rábólintva jelentettem ki, hogy "a leveleket meg Z. a ládába
tette". De nyomban megéreztem, hogy nemcsak én, K. sem érti, mi ebben a
vicces. "Igen, a leveleket Z. hozza". "Hogyhogy?, ketten járnak?",
hitetlenkedtem. K. pedig belevörösödve annyit árult el, hogy Z. néhány
hétig büntetésképpen csak a ládába szórható postát hordja ki.
"Megbüntették." "Megbüntették?!" Igen, megbüntették. Büntetésben van.
Borravaló elvonással büntették, mert nem árusított elég sorsjegyet.
Akkor tudatosodott bennem, hogy a Krisztina
körúti postaépületben egy ideje akármit intézek - ajánlott levelet,
pénzt, csomagot adok fel, bélyeget veszek vagy a letétbe tett
küldeményeket hozom el -, a fehér blúzos, zöld nyakkendős kiszolgálók
rutinosan-gépiesen vagy feszélyezetten, hadarva vagy kérlelve mondják,
vásároljak sorsjegyet. Nem vásárolok. Megátalkodottan nem. De többnyire
még kínlódom attól, hogy ridegségbe, sőt, gorombaságba kényszerülök.
Utálom, hogy rá se nézek a valamivel tolakodóra, hogy durván elnyesem a
telefonos ügynök szövegét, hogy elfordítom a fejem - szenvedek attól,
hogy nem tudok alkalmazkodni az extra közönyt, a még annál is több
közönyt feltételező napi gyakorlathoz; muszáj lenne, és nem tudok
alkalmazkodni. Nevetséges, ahogy "nem"-et intek. Nem vásárolok. Nem
kérem. Nem. A benzinkútnál, az élelmiszer-, az illatszer-, a ruha- és a
könyvesboltban se kérem a kedvezményekre és nyereményekre jogosító
kártyákat, de tudom, hogy minden "nem"-mel beismerem
kiszolgáltatottságomat és tehetetlenségemet, és növelem a közösségben
amúgy is tetőző ingerültséget. Mit csináljon az ember, ha a különböző
cégek a nap huszonnégy órájában telefonon, faxon, e-mailben
kecsegtetnek óriási előnyökkel, ha a metróállomásnál valóságos rendet
kell vágni a szórólap-osztogatók között, hogy a mozgólépcsőig jussak -
nem lehet egyszerre eltökélten, kérlelhetetlenül ellenállni meg
érzelegni. Hanem mit lehet? És különben is, míg önsajnálkozva tipródom,
talán észrevétlenül mégis beburkol a közöny, hisz csak Z. büntetése
eszméltetett rá, hogy több tucat postai alkalmazottat megbánthattam már
a sorsjegy-vásárlás hárításával. Mióta tart ez az akció? Egy hónapja?
Két hónapja? Vagy még régebben? Nyilván nekik sem válaszoltam
tisztességesen, talán csak csöppnyit ingattam a fejem, legfeljebb azt
mondtam: nem. Nem akartam tudni, milyen sorsjegyet nem akarok.
Semmilyen sorsjegyet nem akarok. Nem akarok nyerni, nem akarok jól
járni, mit tudom, miért, de nagyon nem akarok kiváltsághoz jutni. Nem.
Nem. És ez csakis undokul adható elő, hisz egészen másféle ez a "nem",
mint amit hosszú évtizedeken át a különböző hatalmi kívánságokkal
szemben mondanom kellett. "Nem" - ennyit csak, "nem", és elégedetten
úgy hittem, nálam többször és bájosabb hetykeséggel nem is mondta ezt
senki. Nem húzom ki, nem írom be, nem. Könnyű volt, hiszen ilyesmiért
már nem járt börtön, kitelepítés, tábor, nem fenyegethettek
hozzátartozóim megsemmisítésével - hogy könyveim kiadását tiltották,
állásokból menesztettek, az efféle fenyegetés (és ezeket be is
tartatták a buzgóságukban különösen szánalmas hivatalnokokkal, de már
nem fegyveresekkel!), az csak olaj volt a tüzemre.
Tolsztoj még a 19. század legvégén úgy
elmélkedett - de hát egész életében erről elmélkedett -, hogy a
társadalmi igazságtalanságokat és kegyetlenségeket ("háború, ítéletek,
kivégzések, munkások elnyomása, prostitúció...") talán nem tudjuk
felszámolni, mert "az élet rendszerét, s azt, amin alapul" kellene
megváltoztatni, de kezdjük azzal, hogy "nem veszünk részt működésében,
mindabban, ami támogatja: a katonáskodásban, bíróságok munkájában,
adószedésben, hamis tanításban stb." - nekem ez mindig is a legszebb,
legfontosabb és leginkább elfogadható "tanítás" volt, csak kevés. Hiába
nem vettem részt kizsákmányolásban, megfélemlítésben, semmilyen
erőszakosságban, a puszta látvány megakadályozta, hogy ártatlanságban
tetszelegjek. Hiába mondom a mai "nem"-eket, így sem, most sem
menekszem meg a részvételtől. S egyáltalán: csakugyan egészen más a mai
"nem"? Lehet, hogy elmerevedtem, és konokul, gyerekesen azért
hajtogatom: "nem"? Igaz, nem érzem annyira rosszul magam, mikor szó
nélkül intek vagy elfordulok a valamilyen akcióhoz vásárlókat toborzó,
színes sapkás, emblémás pólóba bújtatott, hű-de-nagyon-vidám lányoktól,
mint a piros lámpánál nyűtt hajléktalan-újsággal kolduló nyomorék
láttán. De báj vagy hetykeség sehol. Irtózatos erővel nyom, hogy
reménytelen kitörni ebből a tukmáló-kolduló rendszerből, a jószerével
hermetikusan zárt liberális-nyitott társadalomból.
Z. büntetése (meg ahogy ő rabszolgaként
tudomásul veszi és tűri) bizonyára összefügg a posta eladását és
költöztetését kísérő zagyvasággal, a tanácstalanságból oly gyakran
eredő egyéni és szociális retardáltsággal. Ugyanis eladják (már
eladták) - állítólag szállodának. A kézbesítési osztályt, a postai
elosztót át is költöztették a Városmajor utcai T-Com-épületbe. Oda
költözik majd a többi részleg is. Kényszeresen én a "humán erőforrás"
elnevezésű osztály csomagolásáról tűnődöm, talán alaptalanul és
igazságtalanul képzelem, hogy túl sok a gyakorlati dönteni- és
tennivaló, ilyenkor jobban kitetszik a szellemi erőforrás gyengesége -
és az is, hogy a bizonytalanság nagyon is tudatosan gerjesztett. Z.-nek
is szorongva félteni kell az állását, ahogyan ma minden színházban
minden színésznek, dramaturgnak, tervezőnek, ahogyan minden orvosnak az
ország összes kórházában, ahogyan minden tanárnak az iskolákban és
egyetemeken, múzeológusnak a múzeumokban, könyvtárosnak a
könyvtárakban. Az intézmények vezetőit vagy külön-külön az
osztályvezetőket megbízzák az elkerülhetetlen létszámleépítés
végrehajtásával - a dolgozók tíz vagy harminc, vagy valahány
százalékának repülni kell, s ennyi utasítás bőven elegendő, hogy a
versenytársadalomban amúgy is hihetetlen gyorsasággal felszámolt
szolidaritási képesség már nyomokban se legyen észrevehető. Előfordul,
hogy "úgy alakul": végül senkit se bocsátanak el, de addigra mindenki
mindenkit utál, a fúrás-rágalmazás-pletykálkodás olyan bevett
gyakorlattá lesz és annyira áthatja az intézményt, hogy komoly
teljesítmény ott már nem is remélhető. Hogyan lehet a romlott, gonoszul
megrontott légkörben együtt gyógyítani, tanítani, zenélni, színházat,
akármit csinálni? Márpedig szinte mindenütt így van, mindenütt
rettegtetik az embereket, s persze a rettegtetők rettegnek leginkább,
mert ők magasabb pozícióban vannak, nagyobb, amit
megtarthatnak-gyarapíthatnak vagy elveszthetnek. Valamilyen szinten
mindenki érzékeli ezt a megalázó egzisztenciális fenyegetettséget -
miért épp a postát és benne a kedves-együgyű Z.-t kerülte volna el? Nem
kerülte.
Mióta híre ment a posta eladásának, többen
értetlenkedve kérdezték, hogy mégis: kinek kell ez a Moszkva tér
melletti, valljuk be, kevéssé vonzó épület? Hogyan láthat bele bármily
merész képzeletű vállalkozó elegáns-jövedelmező szállodát? Hallom a
kérdéseket, de ezek nem érdekelnek - elég nekem a "humán
erőforrás"-osztály mögött tudni, hogy a Sándy Gyula tervezte, 1925-ben
elkészült - némileg már akkor is avíttnak ható, historizáló stílusú -
postaépületben a "trianoni trauma" is látható. Hauszmann Alajos
javaslatára annak idején nyilvános tervpályázatot írtak ki, erre 147-en
nyújtottak be tervet, s a megbízást elnyerő Sándynak ügyelnie kellett a
takarékosságra, meg hogy minél több hazai vállalatot és magyar munkást
vonjanak be az építkezésbe.
Úgy tűnik nekem, a "feldolgozatlan" trianoni
trauma még Z. büntetésébe is belejátszik. Trianon is, meg a posta
falára helyezett, koszorúval is díszített emléktábla hirdette
"1944-45-ben hősi halált halt honvédek", majd az élmunkás postai
dolgozók, aztán a kirabolt, a pénzért meggyilkolt postások története -
sok-sok traumatizáló, meghamisított, meghatóvá, még meghatóbbá formált
történet, az egyes emberek története belegyömöszölve a közösség
tramatizálónak hagyott, értékzavaros történetébe. Csupa csomó, göb, a
normális, életrevaló ember ösztönösen elfordul: nem kér belőle. Nem,
semmit belőle. Látja, hogy a posta homlokzatán időről időre változnak a
lobogók, látja, hogy a civil-kezdeményezésű graffitik is változnak: hol
nagy kereszt, hol arab betűkre hajazó mázolmány jelenik meg. Változnak
az emléktáblák és domborművek - mindezt szálazza, válogassa talán és
viszonyuljon hozzájuk? Minek traumatizálja magát? Miért kellene, hogy
eligazodjon a régen történtek gubancában, mikor senki nem kéri számon
az eligazodást? Segítene rajta? Oly nehéz megkapaszkodni manapság,
felszínen maradni, de legalább sehol, senkitől nem követelik, hogy
valami ideológiát dicsőítsen - még a sorsjegyárusításnak sincs köze
eszméhez, hithez, világfelfogáshoz; ki mondaná, hogy Z. hanyagsága
mögött ellenzéki magatartás sejlik? Szerencsére nem tartják "másként
gondolkodó"-nak, "beépült és leleplezett ellenség"-nek, Z. nem osztály-
és nem fajidegen - vélhetően, aki a büntetését kiszabta (elvonta a
borravalótól), nem is nevezte "büntetés"-nek az intézkedését. És eszébe
se jutott, mi történik, mi történhet Z. és K. között. Vagy K. és
énközöttem.
A szabadság-egyenlőség-testvériség brutális
vagy közvetettebb-kendőzöttebb megsértése nagyon is dívik, noha a
kizsákmányolást és megalázást újabban nemigen ideologizálják. De a
megkövetelt és keményen számon kért ilyen-olyan ideológia hirdetésének
korszakában is jobban járt az odaadást mímelő, mint a valódi hívő. Az
igazán hívők előbb-utóbb meghasonlottak, csalódtak, és megroppant
személyiségük súlyos teher lett a hatalomnak. A mímelő mindig is
alkalmasabb volt a feladatok, kivált a propaganda végzésére. A
propagandisztikus "alkotásoktól" akkoriban se vártak "átéltséget", Vera
Muhina szobra, a MOSZFILM-emblémás Munkás és kolhozparasztnő
például éppolyan pragmatikus hatalmi kívánságot elégített ki, mint a
T-Mobil lelkes fiatalokat mutató óriásplakátja. Az örömmel-diadallal
magasba emelt karok - mindegy, hogy sarló-kalapáccsal vagy új, minden
eddiginél kedvezőbb díjcsomagos mobiltelefonnal - megfeleltek a szintén
hitetlen, és nyilván folyamatosan rettegő, de kiváltságokkal övezett
bolsevik kultúrdiktátoroknak, ahogyan ma is megfelelnek a cég
PR-osainak. Ma azonban a magasba lendülő karok, az idiotisztikus
vigyorgás is csak vásárlásra késztet. Semmi másra. Csak vásárlásra.
Különben is, a vulgár-liberalizmus kottája szerint ma a
szenvtelenséget, az értékhierarchia elutasítását érzékelni - persze a
postán is. Az ügyintézőt az ügyféltől elválasztó üvegre például az
európai normáknak, szabványoknak, s még nem tudom miknek megfelelően
kiírták, hogy "A túlzásba vitt szerencsejáték mentálhigiéniás
problémákat okozhat, illetve szenvedélybetegség kialakulásához
vezethet" - és szigorúan meghagyták az üveg túloldalán ülő
ügyintézőnek, hogy szorgalmazza a sorsjegyvásárlást. Tehát
szorgalmazza, s egy munkanap, úgy számolom, legalább százötvenszer
darálja le vagy nyökögi el a mindenkinek kínos szöveget. Hiába ingatom
a fejem és mondom, hogy "nem", a mentálhigiéniás problémák már olyan
kemény masszává sűrűsödtek, hogy bajos lehetne vakolatszerűen a posta
falára kenni.
|