|
|
Belső ruhatár
Friedemann úr
Mi a második emeleten laktunk, ő a földszinten.
Friedemann úrnak neveztük, mert "hegyes, magas mellkasával, ívbe
görbedt hátával", nagy barna szemével, apró termetével szívszorítóan
hasonlított irodalmi másához. Csak annyit tudtam róla,
amennyit a házmesterné pletykált, hogy nemsokára negyvenéves lesz,
matematikus-kutató, általában hajnalban megy dolgozni, amikor még
néhány órát egyedül lehet, mert embergyűlölő, a kollégáitól is menekül.
Néha összefutottunk a lépcsőházban, vagy a villamoson, előfordult, hogy
hangversenyen találkoztunk, olyankor valami köszönésfélét mormolt, és
gyorsan eltűnt vagy elfordította a fejét, demonstratívan adta tudtomra,
és az emberiség tudtára, hogy eszébe sincs kommunikálni! Egy éjszaka
mégis megszólalt. Akkor a bezárt kapu előtt futottunk össze, késő volt
és hideg, vártuk a házmestert. Nem jött. Dühödten nyomogattam a
csengőt. Akkoriban a lakóknál nem lehetett kapukulcs,
éberségről beszéltek, meg diverzánsokról, akik rátörnek a békés
családokra. Ácsorogtunk, fáztam, dohogtam, monológ volt, szidtam a
házmesteréket, azután elszégyelltem magam, soha egy átaludt éjszakájuk,
néha ötször, tízszer is felverik őket, mondtam, nem is értem, hogy
bírják... - Ez a dolguk! - szólalt meg váratlanul Friedemann
úr. Kellemetlen, fémes hangja volt, valami fenyegető szigorral,
beleborzongtam. - Ez a dolguk! - mondta még egyszer, ugyanúgy, mintha
világtörvényt hirdetne ki. Gonosz gnómok őrködnek a világ törvényei
fölött?
Sztálin még élt.
- Gyerekek, érzitek Beethoven osztálykorlátait? - kiáltott fel
zenetanárnőnk, és megállította a lemezjátszót a hegedűverseny harmadik
tételének közepén. - Érzitek? - Nem éreztük. Csak a hirtelen támadt
csendet, brutális volt, mintha a fejünkbe boxolt volna a korszellem.
Tanárnőnk szemében infravörös fények villóztak, átlátott a zenei
mondanivalón, a kürtök dalolnak, az élet szép, a
nemesség vadászik, hol maradt a társadalomkritika? Az
osztálykorlát olyan, mint a bumeráng, elhajítod,
visszapattan. "Kedves Miss Harkless, a legnagyobb élvezettel és
mohósággal olvastam a regényét - írta Engels 1888-ban egy hölgynek, aki
City Girl címen regényt írt. - Valóban úgy van, ahogy a kegyed
fordítója, az én Eichhoff barátom állítja, ez a mű egy kleines
Kunstwerk." Nem sikerült megszereznem a kis remekművet, csak egy
tartalmi ismertetést. Abból kiderült, hogy a hősnő munkáslány,
vőlegénye portás, szeretik egymást, a lány mégis egy gazdag ember
szeretője lesz. Állapotosan a gazdag ember elhagyja, a megesett lány
kétségbeesetten tengődik, az Üdvhadsereg karolja fel, jólelkű vőlegénye
pedig visszafogadja. Engels édességbe csomagolta a keserű pirulát, a
továbbiakban megrótta az írónőt, amiért a kis Kunstwerk nem eléggé
realista, lám Balzac, királypárti nézetei ellenére milyen igaz képet
fest a társadalomról.
A többit már tudjuk: ez a levél zúdította az
utókorra a nagyhatású mondatot a realizmus diadaláról, ó jaj, ki volt
ez a Miss Harkless? Ültünk a zeneórán, fejünk fölött lebegett az
idiotisztikus kérdés Beethoven osztálykorlátairól. Tanárnőnk nem is
olyan régen még zongorára oktatta jómódú családok gyerekeit. Az a sok
túlfűtött lakás, rosszul hangolt zongora, unott gyerek, Czerny-Chován,
néha kakaó uzsonnára, de soha, soha egy zsenge kis Paderewski-jelölt,
most pedig itt ültünk mi, némán, saját osztálykorlátainkkal bíbelődve,
és közben alig tudtuk elfojtani a röhögést. Kicsit bolondok voltunk
mindnyájan.
Sztálin még mindig élt.
Nyáron a Károlyi-kertben hangversenyek voltak.
Néha koncert után ott maradtunk, ültünk a fák közt, padon, zavaros
ideák gomolyogtak körülöttünk, néhány bolond vitatkozott, mi meg, akik
nem értettünk semmit semmiből, hecceltük őket. Aznap este egy örökösen
izzó kérdés különféle változata hevítette a kedélyeket: mit mond a
társadalomról a zene? Van-e a zenének mondanivalója? Szavakba
foglalható-e a zene üzenete? Felettünk a csillagos ég, keblünkben az
erkölcsi érzék, körölöttünk virágillat és hangzavar - amiből tisztán
kihallatszott egy kellemetlen, fémes hang: "Mért, miről szól Mozart
g-moll szimfóniája?" Mintha az égből pottyant volna közénk, az
embergyűlölő, szófukar Friedemann úr nézett ránk azzal a jól ismert,
fenyegető szigorral, de nem várt választ, ő maga válaszolt, kezével
ütötte a ritmust és énekelt: "Arról szól, hogy
fa-mi-mi-fa-mi-mi-fa-mi-mi-dó..." És az elképedt csendben a tíz hangot
újra elénekelte. Mire észbekaptunk, apró alakja eltűnt a bokrok között,
és engem szokatlan bizakodás öntött el, valahogy minden a helyére
került.
A mérges kis Friedemann úr azt tette velem, amit Marx Hegellel: a
fejemről a talpamra állított. Nehéz ezt elmagyarázni annak, aki nem élt
át hasonlót: ami számomra azon a nyári estén, a Károlyi-kertben
elkezdődött, az - kis túlzással - már a forradalom ígérete volt.
Hangokból, ritmusból, fényekből és illatokból állt. A következő év kora
tavaszán Sztálin meghalt, három és fél év múlva pedig a forrradalom
valóban kitört.
Huszonnegyedikén hajnalban, Friedemann úr
szokása szerint elindult a munkahelyére. A kereszteződésnél nyugodtan
átsétált, hiszen elsőbbsége volt, a kocsik megállnak, ez a dolguk. Nem
számolt az emberek aznapi idegállapotával. Valami nagyméretű jármű
gázolta halálra. Közvetlen tanú nem akadt, és az események
sodrában elmaradt a rendőrségi kivizsgálás. Találgatások
persze voltak: beszéltek egy leponyvázott katonai teherautóról, egy
vidékről jött autóbuszról, és rebesgettek valamit egy második
világháborús orosz harckocsiról. Bárhogy is történt, én úgy emlékezem
Friedemann úrra, mint a forradalom egyik első áldozatára.
BÍRÓ ZSUZSA
|