|
|
BETŰK A JUPITEREN - Breyan Strickler
Nem és város
A Desdemonát ártatlan áldozatként ábrázoló értelmezések különösen
bosszantóak, ha a lányt erős nőnek látjuk, aki ahelyett, hogy apja
házának biztonságát választaná, a csatatér veszélyes zűrzavarába
menekül, és Othello múltbéli kalandjaira vágyik. Ehhez az értelmezéshez
nőiességét posztkoloniális és egyben ökokritikai szemszögből kell
újragondolnunk. A hely
fogalma központi szerepet kap a posztkoloniális és az ökokritikai
olvasatokban, és ha e két nézőpontból vizsgáljuk a férfiasság-nőiesség
problematikáját az Othellóban, érdekes következtetésekre juthatunk. Megpróbáltam a jellegzetes ökokritikai ellentétpárok figyelembevételével olvasni az Othellót, szembeállítva a férfias városi teret a nőies vadonnal. Ám ez az ellentétpár egyszerűen nem létezik az Othellóban,
így az ökokritikát posztkoloniális szemszögből kell alkalmaznunk. A
nemiség problematikája szorosan összefügg Velence ember alkotta
városképének fizikai folyamataival, és háborús, hódító retorikában
jelenik meg, hiszen a velenceiek állandó harcban állnak a tengerrel, a
pestissel és más járványokkal. Míg életterüket az árapály a szó szoros
értelmében piszkítja be, kultúrájukat is áthatják a különféle
szennyeződések, például a férfiasság fogalmának romlott értelmezései.
Ez a romlottság az Othello szereplői számára fizikai következményekkel jár, mert a bebörtönzött, háborúskodó városhoz kapcsolódik.
Ausztrálként posztkoloniális szemszögből
értelmezem az ökokritikát: számomra olyan kölcsönös, ökológiai
függésláncolatot jelent, melyben a hely és faj politikája egyszerre fontos. A test, a város és a természeti világ romlottságának hangsúlyozása az Othellóban
segít megértenünk, (1) hogy az ökokritika a gyarmatosítás (és a
fajgyűlölet) a földre és lakóira gyakorolt hatásait vizsgálja; (2)
világossá válik a természeti világ hatalmas, Velencét befolyásoló
ereje; (3) új - vadabb - metodológiával közelíthetjük meg a vadon és a
város ellentétével definiált nőiességet és férfiasságot.
Az ökokritkát és a posztkolonializmust olyan módszertani szűrőként használom, mely a hely
fogalmát társadalmi képződménynek tekinti, illetve a társadalmi
struktúrákat formáló erőnek látja. Mit jelent ez? A hozzám hasonlóan
gyarmatosított területekről származók számára a hely nem pusztán nemzeti és személyes identitásunkat definiálja, hanem azt is, amitől
különbözünk, és ez alapját képezheti az ellentétpárok (például
férfiasság-nőiesség) és egyéb, a kultúránkra vonatkozó feltételezések
dekonstrukciójának. A posztkoloniális teória a gyarmatosított kultúrák
ellenállását, felbomlását, a gyarmatosítók és a gyarmatosítottak
ábrázolásait elemzi. A gyarmatosított országokban a hely
állandó feszültséget sző létünk legbelső textúrájába, a világpolitika
jelenléte és a szabadság vágya egyszerre uralja a teret. A
kamaszkorúság világa ez, a földrajzi változásoké és a megérésé, melyben
nem tudni, mi a vágy pontos tárgya, csak hogy formálódása harccal teli,
csodálatos létének alapja, és hogy feszült várakozással figyeli, amint
képlékeny egyedei egyetlen egésszé szilárdulnak. Önnön folyamatai és a
teret betöltő egyéb, emberi vagy nem emberi entitások alakítják. A
legtöbb ökokritikushoz hasonlóan magam is úgy vélem, a valóság és hely
kettőssége nem pusztán társadalmi képződmény: a természetnek ugyanolyan
fontos szerepe van, mint az emberi tényezőnek. Ez a hely-értelmezés figyelembe veszi a természettudományok nézőpontjait, a
földrajzi, éghajlati, patológiai olvasatokat és megpróbálja felismerni,
milyen mélyen befolyásolja társadalmi viszonyainkat a természethez
fűződő viszonyunk fejlődése - ahogy megfigyeljük, definiáljuk,
belakjuk, leigázzuk majd alulmaradunk vele szemben.
Ezt a posztkoloniális és ökokritikai olvasatot
készíti elő Jago, amikor az I. felvonás 3. jelenetében azt mondja: "A
testünk a mi kertünk" (I.3.377.).1 Ennek ellenére az Othello sok ezer
tudós elemzése közül szinte egy sem foglalkozik közvetlenül a
természettel és a kultúrára tett hatásával. Számos neves elemző számára
Velence és London az a hely,
ahol a társadalmi összefüggések a fontosak, és annak ellenére, hogy az
Othellóban a fajiság kérdésköre egyértelműen kötődik a hely
problematikájához, kevesen vették a fáradságot, hogy ebben a
vonatkozásban elemezzék a darabot. A nők és az angol reneszánsz (Women and the English Renaissance)
című 1984-es tanulmányában Linda Woodbridge a reneszánsz nemhez fűződő
viszonyát, különösen a hermafroditizmust és az elnőiesedett
férfiasságot a londoni városiasodáshoz kapcsolja. London urbanizálódása
ebben az időszakban lehetővé tette, hogy a nők belekóstoljanak "a
városi életforma nyújtotta szabadságba" és arra bátorította őket, hogy
"egyenlő partneri kapcsolat kiharcolására törekedjenek a civilizált
világban" (169). A korábbi, 1590-es években született szatírák,
"amelyek a városiasodással és a vidék elnéptelenedésével foglalkoztak,
nehezményezték, hogy a vidéki köznemesség és kisbirtokosság
vendégszeretete és erénye hanyatlófélben van" (169). Ezek a városi
szatírák "városi hősöket" és agresszív nőtípusokat teremtettek, és úgy
tekintettek a városra, mint "a Természet megbecstelenítésének
színhelyére" (171).
Jane Addison Roberts különösen hangsúlyozza
Shakespeare nőalakjainak vadonhoz fűződő kapcsolatát, de elemzései
azért is fontosak számomra, mert szó esik bennük az erőszakos
gyarmatosításról. Robertset foglalkoztatta a feltételezés, hogy "a táj,
az idegenek, az állatok és leginkább a nők jelképezik a shakespeare-i
Vadont", és arra a következtetésre jutott, hogy "a Vadon a férfi és nő
csábító, ugyanakkor rémítő összecsapásának színhelye, mely igen fontos
a férfi életében, mert ennek segítségével helyezi el a nőt saját
kulturális kontextusában". Ez a gondolat a faj posztkoloniális
retorikáján alapszik, melyben a háború és a hódítás fontos szerepet
töltenek be: a férfi a gyarmatosító erőt képviseli, és célja a nő
mozgásterének uralása. Ahogy Roberts hangsúlyozza, "a nő azonosítása a
természettel" igen elterjedt toposz; ennek ellenére leginkább a kor
nemi szerepeinek kijelölését szolgálja. Ez azonban nem érvényes az Othellóra.
Desdemona megszökik Velence városából, de nem a Vadonba menekül.
Ehelyett Othellóhoz szökik, aki a Vadont jelképezi. Woodbridge-hez
hasonlóan, aki a londoni nők szabadságjogainak kiharcolásáról írt
elemzést, amellett érvelek, hogy a nők számtalan helyet találnak, ahol
szabadok lehetnek, és úgy vélem, a Vadonnak nőktől vagy férfiaktól
függetlenül az a szerepe az Othellóban, hogy a város által bekebelezett területeket újból magának követelje.
A szabadság, melyet a nők követelnek, nem
szabadosságot, a test elhanyagolását jelenti, ahogy ezt a Jagóhoz
hasonló szereplők sugallják. Inkább arról van szó, hogy a Vadonról
alkotott képükben helye van saját emberi kultúrájuknak is, mi több,
annak szerves részét alkotja; a Férfi/Város és Nő/Vadon ellentétpár nem
jellemzi a szabadságot, melyre Desdemona és Othello törekszik. Ők az
igazságot kutatják a városban éppúgy, mint a csatamezőn - ezért az
egész darabot az igazsághoz ragaszkodás rögeszméje hatja át. A Vadon
etikáját száműzték Velence városi környezetéből, és a darab éppen ezt
az etikát próbálja - helytől függetlenül - általános érvényűvé emelni.
Othellót harcos szerepe a város etikáját veszélyeztető káoszhoz köti,
de alakjában a két etika összecsapása jelenik meg, és kapcsolódik a
darab faji és nemi problematikájához. Ha nem értjük meg a hely fogalmát, és a hely gyarmatosításának módját, ezek a kapcsolatok a kontextus hiányában elszigeteltek maradnak.
Úgy tűnik, az Othello
szereplőinek viselkedését a vadonhoz fűződő feszült viszony mellett a
városi lét határozza meg döntő, olykor szinte beteges módon. Vagyis az
mondhatjuk Gary Snyder, a híres természetíró és ökológus szavaival,
hogy az Othello szereplői a város elvadontalanítását
testesítik meg. Ez pedig nem a város és a vidék közötti ellentétet,
hanem az emberi kultúra által megművelt földterületek (ebbe
beletartozik a vidék is) és a vadon közötti feszültséget hangsúlyozza.
Ez a nézőpont teszi világossá a faji feszültségeket, melyek amúgy nem
egyértelműen köthetőek a kora modern Velence faji előítéleteihez.
Tudvalevő, hogy Velence kereskedelmi központ volt, és a különböző
kultúrák viszály nélkül otthonra leltek benne. Úgy vélem, a várost az
ember megművelte földek és a vad területek között levő alapvető
ellentét rontotta meg, és hogy az így kialakult közhangulat vezetett a
fajiság komoly társadalmi problémájának kialakulásáig. Ezek a rontó
ellentétek jelennek meg Othello alakjában, és ezért látjuk őt
ellentmondásos érzések - nagyvonalúság/féltékenység, igazság/hamisság -
szorításában vergődni az egész darabban. Az emberi kultúra és a vadon
alapvető feszültségének fényében értjük meg Desdemonát, aki nem annyira
hatalmaskodó apja, Brabantio "zsarnoksága" elől (I.3.374), sokkal
inkább a városban dívó romlott férfiasságtól menekülve szökik meg
otthonról. Ez azonban más fényt vet Desdemona Othello utáni
vágyakozására is: "Én a lelkében láttam csak az arcát, / És lelkemet és
sorsomat a hőshöz / És diadalmas híréhez kötöttem" (I.3.375.). Tehát Desdemona a velencei romlott férfikultusz helyett annak "vadabb", Othello képviselte változatához vonzódik.
Velence a férfiak városává lett, ahogy ezt
számtalan történetíró leírta, melyet a Jago és a Brabantio képviselte,
romlott férfikultusz uralt. A posztkoloniális diskurzus segítségével az
ökokritika a nemiség problematikáját, és a Mór jelképezte "vadont" új
szemszögből vizsgálhatja. Az Othellóban legalább annyira izgalmas a hely értelmezése, mint a fajiságé.
MADARÁSZ LEVENTE fordítása
|