|
|
"LÉGJAVÍTÓ ZÖLD LIGETBEN"
- Zsitvay Attilánéval
(részlet)
A Liget új sorozatában olyan embereket mutatunk be, akik Budapest
zöldfelületeinek gondozásában fontos szerepet játszottak. A címet a
Kerti Gazdaság 1861-es számából, Machik Józseftől kölcsönöztük, hogy
zöld ligetünkben sétára csábítsuk az olvasót - lég- és
hangulatjavításra.
1953-ban, az érettségi után biológus szakra készültem, de nem vettek
fel. Protekcióval kerültem a Kertészeti Főiskolára mint segédmunkás.
Két évig dolgoztam ott, majd sikerrel felvételiztem - ekkor már a
Kertészeti Főiskolára. A férjemet szintén ott ismertem meg, több mint
ötven évvel ezelőtt: ő is ott végzett, bár később más területeken
dolgozott, és a rendszerváltás előtti utolsó 14 évben Magyarország
főkertésze volt. Mindketten még ma is sokat dolgozunk, Tolna megyében
például nagy büszkeségünkre létrehoztunk egy mintagazdaságot, 1500
gyümölcsfával.
A fiatalkori barátságok egy életre
meghatározóak, így szerencsésnek mondhatom magam, mert az egyetemen sok
olyan emberrel ismerkedtem meg, akikre később kollégaként és barátként
is számíthattam. A növénytan tanszék élettani részlegén dolgoztam, ahol
az egyik kutató hobbija a levegőszennyezés kiültetett növényanyagra
gyakorolt hatása volt. 1955-ben még nem sokan beszéltek erről a
kérdésről. Az egyetemi társasággal együtt végigjártuk a gyárak
környékét, gyűjtöttünk levélmintákat, megvizsgáltuk, hogy a különböző
gyárakban milyen hatóanyagokat használnak, és ezek miként mutatkoznak a
növényeken, például melyik marad meg. A környezetvédelem talán azért
vonz a mai napig, mert olyan fiatalon részt vehettem a tanszéki
kutatásban.
1959-ben, amikor először mérték a
levegőszennyeződést Budapesten, ott álltam a gép mellett. Egész más
volt a szennyeződés, mint most: csomópontokban sűrűsödött egy-egy gyár
körül. Amikor a Csepeli Vas- és Fémműveknél, vagy a Csepeli
Papírgyárnál kiengedték a felgyülemlett szennyet, másnap a környéken
egy fának sem volt levele. Egyes növények teljesen elpusztultak, mások,
például az akác, olyan sárga lett, mintha leforrázták volna, nyilván a
kénsav hatására. Ma már a gyárak nagy része megszűnt vagy
szűrőberendezéseket használ, így az autók kipufogógáza jelenti a
legnagyobb szennyező forrást.
1960-ban a levegőszennyezésről írtam a
diplomamunkámat, de a Főkert elődjéhez kerülve kissé félre kellett
tennem a témát. Néhány hónapi szakmunkáskodás után főelőadóként
dolgoztam, majd 1962-ben létrejött az egyesült Főkert, ahol először a
parkfenntartási főosztály csoportvezetője, aztán egy nagyobb
átszervezésnél osztályvezető lettem. 1990-ben mentem nyugdíjba
főosztályvezető-helyettesként. Mindig azt csinálhattam, amit szerettem,
és olyan munkatársakkal dolgozhattam együtt, akik a szakma alapjait
fektették le, és számos újítást honosítottak meg. A hatvanas évek
elején kerültek diplomások a szakmába, addig sok kiváló gyakorlati
szakember dolgozott a területen, de szakképesítés nélkül. Az 1962-ben
kinevezett igazgató, Radó Dezső, remek csapatot hozott össze, mert
olyan vezető volt, aki nem félt, hogy a beosztottja nála jobban ért
valamihez. Fontosnak tartotta, hogy a munkatársakat folyamatosan
képeztesse, én például 1981-ben a gödöllői agráregyetemen
környezetvédelmi szakmérnöki képesítést szereztem, de mindenki az
érdeklődésének megfelelő képzésben vehetett részt.
Bár próbáltunk új módszereket bevezetni, nem
ment könnyen: a Népliget üzemvezetőjének például annak idején fegyelmit
kellett adnom, mert nem volt hajlandó szabvány szórót használni az
öntözésnél, csak és kizárólag kézzel akart öntözni. Le kellett győznünk
a dolgozók beidegződéseit, hogy a különféle munkákat szakszerűbben,
magasabb színvonalon végezhessük. Zöldfülű, frissen végzett
egyetemistaként nagyon nehéz volt a csoportvezetői beosztásnak
megfelelni, hiszen két év korántsem elegendő gyakorlat, és el kellett
fogadtatnom magam az idősebb, tapasztalt munkatársakkal.
Egy alkalommal például az akkori
Népköztársaság, ma Andrássy út egyik szakaszán megbetegedtek az
ostorfák, permetezni kellett. Mai napig sem erősségem a téma, de
gondosan utánanéztem, mivel és hogyan kell permetezni, majd kiadtam az
ukázt. A könyvben persze másként van, mint a gyakorlatban; ma már
tudom, hogy a permetezést végző kolléga véleményét is ki kellett volna
kérnem. Szó szerint végrehajtották, amit mondtam, és másnapra az összes
levél lehullott a fákról. Hatalmas balhé lett. Bementem Radóhoz,
elmondtam, mi történt, és nagyon megértően viselkedett. Attól fogva
tudtam: bármilyen hülyeséget csinálok, Radó Dezsőtől akkor is kérhetek
segítséget.
A másik eset ennél kínosabb volt. Kádár János a
Cserje utcában lakott, a ház előtt volt egy kis lejtős zöld terület
virágágyással, terméskő lépcsővel. A lépcső tönkrement, szóltak, hogy
ki kell javítani. Kiküldtem a kőfaragót, hogy a hét végéig legyen meg.
A munkások elvitték a munkához szükséges sódert és lerakták az út
közepére, így amikor Kádár délután hazament volna, az autója nem tudott
a ház elé állni a sóderhalomtól. Nem szólt egy szót sem, kiszállt és
hazaballagott, de másnapra kitört a botrány, mert valaki azt hitte, ez
szabotázs. Mindenkit ellenőriztek, és kiderült, hogy a kőfaragó
korábban repülőtisztként szolgált. Végül simán megoldódott az ügy: a
gépírónőm férje a pártközpont katonai parancsnoka volt, és szólt az
érdekünkben.
A Szovjetunióból általában a Nyugati
pályaudvarra érkeztek a fontos vendégek. Egyik délután már mindenki
hazament, amikor a fővárostól valaki leszólt, hogy az akkori Marx, ma
Nyugati tér tele van hulladékkal, és így nem fogadhatjuk a vendégeket.
Már senkit nem tudtam utolérni, tehát magam mentem ki a szemetet
összeszedni. Nem volt semmi rossz érzésem, mert akkor még mindenki úgy
gondolkodott: ez a mi feladatunk, nem járathatom le az osztályt, ahol
dolgozom. A mai, pénzközpontú életszemlélettel szemben a kollégáimmal
együtt szolgálatként fogtuk fel a munkát: úgy gondoltuk, azért vagyunk,
hogy a városlakók, a lakótelepen élők jól érezzék magukat a zöld
környezetben.
|