|
|
Reményi Tibor
A VERSENYZŐ FÉLELMEI
(részlet)
Húszéves koromig rendszeresen, aztán alkalomszerűen sportoltam.
Fociztam és atlétikai számokban indultam: megismertem a versenyzés
izgalmát és örömét, megtanultam a nemes vetélkedés szabályait, köztük a
legnehezebbet: a vesztés elviselését. Átéltem a második és harmadik
helyezett ambivalens érzéseit, amikor csak két tized másodperccel
maradtam le, vagy csak egyetlen nyavalyás góllal kaptunk ki a
sokfordulós bajnokságban. Akkor még nem féltem a versenytől: játék
volt, amelyben persze kipróbáltuk magunkat, bemértük helyünket az
erőviszonyok rangsorában, de mindez még nem keltett viszolygást bennem.
A minap hallottam a rádióban egy riportot
vizsgára készülő fiatalokkal, s felkaptam fejemet az egyik kedves
hangú, szép beszédű lány szavaira. Nagyon félek a nyelvvizsgától,
mondta, egyáltalán: az utóbbi időben nem tudok jókedvűen tanulni, mert
már előre szorongok a vizsgáktól. Rájöttem, hogy félek a versenytől,
mert aki nincs az elsők között, az leírhatja magát. Nem a tudásért kell
tanulni, hanem a pontszámokért. És a pontszámok nem a valódi tudást
mérik. A tudásvágyat és a képességet pedig végképp nem... Rosszul érzem
magamat attól, hogy már a gyerekeknek is folyton versenyezni és nyerni
kell, mert különben kérdéses a jövőjük. Tanáraink nem a nagy
összefüggések meglátását, nem önmagunk megismerését és a világ
megértését tanítják, hanem tesztekre, vizsgákra és interjúkra próbálnak
felkészíteni.
Mióta ingerelnek az ilyesféle üres
kijelentések, hogy "mindig a verseny vitte előbbre a világot", hogy "a
fejlődés hajtómotorja a verseny", az utóbbi években pedig (mióta?)
kifejezetten undorodom a mindenünnen rám zúduló versenykényszertől.
Versenyre kényszerít a reklám (ha nem ezt veszed, nevetségesen
korszerűtlen leszel), versenyre a munkaerőpiac (a fejvadászok egyre
gépiesebb paraméterekkel mérik és választják ki "áldozataikat" az
emberpiacról), és versenyre szólítanak az egyházak is (!), és mindenek
felett a legagreszszívebb audiovizuális technikákkal versenyez
figyelmemért, pénzemért és gondolataimért (!) a média. Nincs menekvés?
Nem lehet emberhez méltóan élni itt és most, csak ha beszállok a
globális versenybe - vagy épp ellenkezőleg: csak akkor lehet emberi
módon élni, ha kiszállok ebből a versenyből?
A versenyt az evolúció kulcsmotívumává tettük -
merengek magamban -, és ettől az oksági gondolatmenettől 200 éve nem
tudunk szabadulni... Behódoltunk neki. A vonakodó kisebbség önmagában
keresi a hibát, amiért nincs kedve versenyezni. A verseny eluralta
életünket: vallás, dogma, ideológia, vezéreszme, pártprogram... Van
versenyszféra és versenyhelyzet, versenyfilozófia, versenytárgyalás,
árverseny, piaci verseny, szépségverseny, túlélési verseny... Elég. A
"versenyképesség fokozását" szajkózzák legújabb kormányaink - és
tudjuk, ennek az a jelentése, hogy néhány tucat milliárdos "hazánkfia"
(leginkább külországi hitelezőinkkel együtt!) jól járjon, a nyertesek
között legyen. Ez a verseny nem old meg semmit. Még az anyagi javak
- mit: javak! -, az elemi létfeltételek tűrhető elosztását sem! A
verseny nem teremt jólétet, sem igazságot, sem békességet; a verseny
kizsákmányoláshoz és háborúkhoz vezet. Történelmi távlatokat tekintve
ezt a tételt sokkal erősebben igazolta és igazolja az élet, mint a
klasszikus kapitalizmus "megváltó elméletét" a szabad versenyes
piacgazdaságról, hogy szép egyensúlyban tartja a keresletet-kínálatot,
miközben egyenletesen növekvő anyagi jólétet és kulturális
felemelkedést biztosít az egész emberiségnek... Az Adam Smith által
feltételezett "láthatatlan kéz" nem működik - nem így működik.
Kizsákmányoljuk a másik embert, a természetet, mindent - önmagunkat is.
Háborúkat indítunk más népek, vallások, eszmék és szokások ellen,
felborítjuk az idő ritmusát, felülírjuk az élet genetikai kódját, és
azt hisszük, ha e Földön nem, akkor az univerzum valamely mesterséges
planétáján büntetlenül folytathatjuk a fogyasztás és komfort határtalan
élvezetét. Tiszta őrület, nem? Vagy leegyszerűsítés? Legyen, de
ismerjük el, mondjuk ki legalább ezt: ennek a versenynek kevés nyertese
és irdatlanul sok vesztese van.
Hogy tévútnak gondolom a versenyt, abban
szerepet játszik egyfajta "velem született" viszolygás a másik ember
legyőzésének, hátratételének mindenfajta módjától, és az a sok
megismert, átélt, látott történés, amellyel a "megvalósult
szocializmus" és a megvalósuló "antiszociális piacgazdaság"
jeleneteiben találkoztam... De szüleim, nagyszüleim élete sem tudott
meggyőzni a 19. és 20. század versenyszellemének áldásosságáról. Pedig
jómagam tűrhetően álltam a versenyt: pályámon inkább sikeres voltam,
gyerekkoromban elegendő szeretet vett körül, jól tanultam, egyből
felvettek az egyetemre. A 70-es évektől többször mehettem nyugatra,
hivatalos szakmai kapcsolatot tarthattam világhírű amerikai és angol
cégekkel, megjelentek tanulmányaim, előadásokat tartottam tudományos
konferenciákon, még kitüntetéseket is kaptam, műszaki-tudományos
körökben ismerik nevemet, szakmámban országos hírnévre tettem szert, és
soha nem voltam sem KISZ-tag, sem párttag, sőt, a káderlapomon ott
szerepelt a klerikális befolyásoltság bélyege. (Az üzemből, amelynek
több évig vezető mérnöke voltam, egyszer a következő hangulatjelentést
küldte a megbízott elvtárs: "...nyomasztó tudásával már-már akadályozza
a termelő munkát". Később kiderült, hogy a "nyomasztó tudás" ez esetben
annyi volt, hogy a jelentésre kötelezett beosztottam által írt
hivatalos feljegyzésekben aláírás előtt kijavítottam a durva
helyesírási hibákat.) Nem az örök vesztes beszél hát belőlem! Általában
jókedvvel és haszonlesés nélkül tettem a dolgomat, s nem éreztem, hogy
versenyben veszek részt, és valakiket le kell győznöm, meg kell
előznöm, s ezért netán le kell fizetnem. Kíváncsi voltam és szerettem a
kihívásokat. Ha volt "ellenfelem", az maga a feladat, nem a másik
ember. Hiúság persze dolgozott bennem, de a kiválóságot, a szikrázó
tehetséget, az eredeti alkotást tiszteltem, és létrehozóját szerettem.
A ma létező piaci verseny nem tudja jobbá tenni
az embert, csak gazdaggá vagy szegénnyé, esetleg középszerűen
küszködővé. Szabaddá, derűssé, egészségessé, szeretetreméltóvá és
szeretetet sugárzóvá - mondjuk ki: boldoggá - soha! Mondjuk ki, írjuk
le - vagy ez is leegyszerűsítés? Folytatom: ez a verseny kizáró. Az
együttműködés befogadó. A verseny célja a szerzés, az együttműködés
lényege az osztozás: javakban és javakért folyó munkában, jogban és
kötelességben, örömben és szenvedésben... Teljesen anakronisztikus
eszme? Prédikáció? Vagy ugyanolyan "mantrázás", mint amilyenről Farkas
Attila Márton írt remek ironikus kritikájában az augusztusi Ligetben?
Tudom, a versenyhívők tábora nagy, és hangjuk
erős, mert a "győzteseké" a média, a tudomány és lassan már a művészet
irányítása is. Vannak körmönfont érvrendszereik, amelyekbe mindenféle
naiv mentő ötlet és eszelős fantazmagória belefér, s lehet bizonygatni,
hogy a piaci verseny tökéletes szabályozó mechanizmus, csak persze a
peremfeltételeket kell megváltoztatni, meg a versenyetikán kell kicsit
javítani, vagy időben külső hatásokkal kell "visszaszabályozni" a rossz
irányba hajló spontán folyamatokat stb., és hivatkoznak a modern
játékelmélet modellkísérleteire, amelyből kihozható, hogy létezhet a
piacgazdaságnak egyensúlyi állapota, ami a valóságos társadalmakra is
átültethető, ehhez mindössze "csak" a közgazdászoknak, a
politikusoknak, a pszichológusoknak, a szociológusoknak, a
gazdaságpszichológusoknak, a mérnököknek, az informatikusoknak, a
pedagógusoknak kellene összefogniuk, és magától előállna az a világ,
amelyben "senki sem tudja a saját hasznát egyoldalúan, a többiek
rovására növelni". Nobel-díjat is kaptak ilyen és hasonló elméletekért
hányan. Ehhez csak egyetlen megjegyzést: ezeket az elméleteket - többek
mellett - Kornai János akadémikus közgazdászunk szedte ízekre, és
summásan szólva kimutatta, hogy "valóságtartalmuk közel a nullával
egyenlő". Én meg a "leegyszerűsítő" meditációt folytatva arra a
következtetésre jutok, hogy ha emberbaráttá javítjuk a piaci versenyt,
akkor az már nem az lesz, ami volt és van. Az úgynevezett javításoknak,
korrekcióknak és reformoknak vagy a verseny célját vagy a versenyző
ember magatartását kell olyan mélyen megváltoztatni a békés egyensúlyi
állapot eléréséhez, hogy ami így előáll, az már nem az a verseny lesz,
amiről eddig beszéltünk, és amitől én mint versenyző: félek.
Miért nem versenyzünk a biológiai és az épített
környezet óvásában, az energiafogyasztás és a zaj csökkentésében, a
levegő és a vizek tisztán tartásában, anyagi és komfort-igényeink
visszafogásában, a betegellátás és a gyógyítás eredményességében, az
életritmus lelassításában, a segítőkészségben, udvariasságban...? Miért
nem láttam még soha olyan vállalati vagy nemzetgazdasági tervet,
amelyben jövőre x %-kal kisebb profitot kell realizálni (ami nem
jelentené az alkalmazottak jövedelmének csökkenését!), vagy ki kell
zárni a vállalkozás köréből a bioszférát károsító üzemek megépítését.
No hát ez a verseny lenne az a verseny, ami nekem akár tetszene is!
Hol kezdődött a baj? Talán ott és akkor, amikor
az emberi életvitel minden szükséglete piaci árucsere tárgya lett. Az
árucsere egyetemes közvetítő eszköze pedig a pénz. Lelkünk, szellemünk
dimenzióiban azonban többnyire használhatatlanok az anyagi világban és
az anyagi világ számára megalkotott játékszabályok. Csúcstechnológiánk,
szuper komfortunk és információs hatalmunk birtokában is "lelki
szegények" maradtunk, de nem a jézusi jó értelmében, hanem abban a
farizeusi értelemben, amikor ugyancsak Jézus "meszelt síroknak" nevezi
az öntelt, gazdag és nagy hatalmú írástudókat és papokat.
|