|
|
Bárkán György
A MORÁLIS INVERZIÓ
(részlet)
Polányi Mihály aktív filozófiai munkássága - a vegyészeti előzmények
után - főként Amerikában bontakozott ki, ezért még a közép-európai
fogantatású gondolatokat is a liberális filozófia szűrőjén át építi be
saját világképébe. Ezt a kettősséget tükrözi a diktatúrákról alkotott
képünket gazdagító sajátos fogalma, a morális inverzió.
Létezését bőrünkön érezhettük, tulajdonságait sejthettük - fogalmi
kifejtésének további adaptációja egyúttal továbbfejlesztés is: a magyar
társadalom rendszerváltás utáni eredményei és kudarcai együttesen
kiáltanak e gondolatok alkotó alkalmazásáért.
A tudás személyessége és az Én indítékai
A klasszikus liberális filozófia emberképének jellemzésére gyakran csak
az önzés momentumát, az éjjeliőr-állam biztonságának keretei között
kifejlődő vállalkozói szabadságot és az individualizmust emlegetik.
Valójában e filozófiai áramlat összetett emberképe a gazdasági
szükségleteken és az egyéni önmegvalósításon túl tartalmazza a
moralitás és szolidaritás motívumait, a közösség közvetlen struktúráira
épülő állam szabályozó szerepének érvényesítését is. A moralitás
hangsúlyozása a századforduló liberális filozófiája nyomán kibontakozó
amerikai pragmatizmus emberképében aztán összefonódik az igazság
verifikációjának igényével, amelyet a pragmatizmus a tapasztalattól is
függővé tett. Vagyis megjelent objektum és szubjektum hagyományos
ellentétének feloldása: az objektív érvényesség egyúttal a szubjektum
önmegvalósításának és életformájának feltétele, s az objektív
létformájának egyik attribútuma a szubjektivitás.
Valahol itt kell keresnünk a tudás
személyességének filozófiai előzményeit: az ellenőrizhető tapasztalat
hozza létre az egyéni elkötelezettséget és felelősséget, amely az
értelmiség "kötelező" politikai szerepvállalásának sajátosan
közép-európai fogantatású feladattudatából táplálkozik. Polányi Mihályt
valószínűleg mindezek szublimált általánosítása, majd a magyar
forradalom leverésének történelmi-politikai tapasztalata motiválta az
egyéni felelősség ontologizált kutatására. A társadalmi kontroll mint a
közép-európai - részint "szabadon lebegő" - értelmiség sajátos
feladata, s ennek az aktívan politizáló elkötelezettségnek a tudata
ötvöződik nála az angolszász liberalizmus hatásával és a természettudós
látásmódjával. "Valaminek a megértése nem önkényes aktus, nem is
passzív tapasztalat, hanem univerzális érvényességre igényt tartó,
felelősségteljes cselekvés. Az ilyen megismerés valóban objektív
abban az értelemben, hogy kapcsolatot teremt egy rejtett valósággal, és
ez a kapcsolat meghatározatlan mennyiségű... igaz következtetés
anticipálásának előfeltételeként határozható meg. Ésszerűnek látszik,
hogy a személyesnek és az objektívnek ezt az összeolvadását személyes tudásként
írjuk le." Így jellemzi Polányi Mihály főművének előszavában filozófiai
vállalkozását, amelyet a földközpontú világképet felváltó kopernikuszi
fordulat, a nagy decentrálás és emberközpontú megismerés létrejötte
határoz meg.
A szubjektum jelen van az objektív ismeretben,
jelenléte egyúttal állásfoglalás, amely fölveti a bizalom kérdését:
tapasztalatom alapján mennyire valószínű egyes események bekövetkezése?
Mennyire valószínű, hogy tapasztalatomnak igazságértéke van, s ezáltal
újabb igaz tapasztalatok megjóslását-megszerzését teszi lehetővé? És mi
történik, ha kiindulópontom nem saját tapasztalaton alapszik, amelyet
újabb és újabb élmények igazolási kísérletei hitelesítenek? Ha másoktól
átvett, netán hamis kiindulópontok alapján vélek felismerni
összefüggéseket, s ez a kívülről irányított, rám rakott tapasztalat
válik állásfoglalásom alapjává? Hogyan alakul ki társadalmi méretekben
a mesterségesen megszerezhető tapasztalatok világa, amelyek tömegesen
hamis élmények létrehozta hamis állásfoglalások, ál-tapasztalatok
szerveződése nyomán kialakított cselekvések (akár intézményesülő)
rendszerét teremtik vagy teremthetik meg?
Ésszerűség és kifejeződés
A francia forradalom bukása után felbomlott az ész és érzelem
egyensúlyán alapuló emberkép, s az új irányzatoktól függően hol az
egyik, hol a másik oldal túlsúlya alakult ki. Az ész dominanciája hozta
létre azokat a társadalomfilozófiai irányzatokat, amelyek az érzelmek
tagadása, elfojtása árán a racionalizmus egyoldalú igájába kívánták
hajtani az összetett személyiséget, és a társadalom üdvét a ráció -
dialektikus vagy gyakorlati érvekre alapozott - érvényesítésében
látták. A másik oldalon az érzelmek szabad áradása szétfeszítette az
értelem bilincseit, s a romantikával az akarat kultusza, majd a
rendkívüli - a törvényeken magát túlhelyező - személyiség
felmagasztalása következett: végső soron a hatalmat megragadó erő
dicsőítése. Sajátos eszmetörténeti folyamat jött létre: az érzelmek
parttalan áradása félresöpri a ráció korlátait, majd a leegyszerűsített
logika hátán olyan azonosulási folyamatokat hoz létre, amelyek
hordozni, kifejezni tudják a differenciálatlan és logikát nélkülöző
vagy elhalványító érzelmeket, s alkalmasak egymással azonosuló emberek
ál-közösségeinek közvetítésére.
A differenciálatlan fogalmi kategóriák váltak
azután mindenfajta (osztály, faj stb.) gyűlölet-hordozó médiumává, s ma
is alapvető szerepet játszanak a morális inverzió s mindenfajta
előítélet kialakulásában.
Beszéd, nyelvi kifejezés és lélektani tartalom
viszonyát sűríti Bahtyin a beszédműfaj fogalmában: "Természetesen
minden megnyilatkozás egyéni, ám a nyelvhasználat minden szférájában
léteznek bizonyos viszonylag megszilárdult megnyilatkozás-típusok,
amiket a beszéd
műfajainak fogunk nevezni." A beszédműfajt sajátos törvények jellemzik,
amelyek "nemcsak a nyelvi eszközök lexikai, frazeológiai, grammatikai
megválasztásában fejeződnek ki, hanem - mindenekelőtt - a
megnyilatkozás kompozícionális fölépítésében."
A beszédműfajok tanulmányozásának
kiindulópontja az élőbeszéd, és világosan kimutatható, hogy azok a
grammatikai szabályokon túlmutató konstrukciós elvek, amelyek egy-egy
beszédmód sajátosságait adják, fokozatosan intézményesülnek,
megtanulhatókká válnak, s egy-egy társadalmi-kulturális orientációt
hordoznak a maguk jellegzetes kifejeződéseivel. Mindez a "társadalmi
átöröklés" csatornáiban, a szocializációban, a társas kapcsolatokban, a
tömegkommunikációs és multimédiás megjelenítésben egyaránt
fölfedezhető. A társadalmi tudás artikulációs szintjeinek a
hallgatólagos dimenziótól a megnyilatkozási-kifejezési szintig terjedő
vizsgálata lehetővé teszi, hogy az előítélet-típusokat s azoknak egyik
alapvető, bár eddig kevés figyelemre méltatott formáját, a morális
inverziót teljes mélységében és összefüggési rendszerében ragadjuk meg.
Számos szaktudományos kutatás, szociografikus
és szépirodalmi eszközöket is felhasználó elemzés írta már le az
előítéletes megnyilatkozások beszédműfajának jellemzőit. Középpontjában
a sztereotípia áll, amelyet saját tapasztalat nélküli, másodkézből
átvett és bizonyítás nélkül elfogadott ítéletek jellemeznek. A
differenciálatlan általánosításokat kifejező egyszerű vagy csekély
mértékben bővített mondatok például az etnikai témakörben fiktív
tulajdonságokat tételeznek, amelyeket hatalommal rendelkező tekintélyes
személyek alakítanak ki és fogadtatnak el hódoltjaiknál, akik aztán a
valóságban is felfedezni vélik a fiktív rossz tulajdonságok létezését.
A saját vélemény és tapasztalat igazságába vetett hit helyett - amely
fontos szerepet játszik a személyes tudás kialakításában - a
tekintélyes személyekbe vetett bizalom és hit dominál. A leegyszerűsítő
általánosítást hordozó vélemények pedig sajátos, érzelmileg színezett
ellenállást tanúsítanak minden olyan ténnyel és befolyásolással
szemben, amely az elítélt sztereotípiáinak hamisságáról próbálja
meggyőzni hordozóját.
Az előítélet beszédműfajával ellentétesen,
kompozícionális modell szerint szerveződő kifejezés-típus a
demokratikus személyiségé. Nyelvi síkon ezt a fogalmazást a
tapasztalatokat strukturáló s egymáshoz kapcsoló ítéletekben kifejező
megnyilatkozások, következtetések, fogalmi-gondolkozási-retorikai
alakzatok jellemzik. A saját tapasztalatba vetett bizalom lehetővé
teszi a készen kapott sémák ellenőrzését - az új tapasztalatok
megszerzésének készségét valódi humán szükséglet motiválja.
Egyéni és általános
A demokratikus személyiség sajátos motivációja szerint érvel Polányi
is, azt állítva, hogy a saját kijelentés igazságába vetett hit az
igazság általános emberi szükségletévé fejlődik, mintegy szublimálódik.
Így a szubjektív és objektív mozzanatokat meghatározott szerkezetben
egyesítő kijelentések a személyes tudás három egymást kiegészítő
mozzanatát tartalmazzák, amelyeket Polányi szubjektív, személyes és univerzális mozzanatokként tételez. Az univerzális mozzanat magában foglalja a személyes elköteleződés
viszonyulását is, amely a specifikus humán értéket hordozó egzisztencia
szervező elvévé válik, s amelyet egy általános motívum, az igazság szenvedélyes akarása
motivál. Polányi a személyes, a szubjektív és az univerzális kategóriák
mindegyikéhez rendel egy negatív párt vagy pólust is, amelyek az egyes
szintek megvalósulásának kudarcát, negativitását fejezik ki, s így az emberi
kibontakozásának minden egyes stádiuma mellett az elembertelenedés
egyes stádiumai is megjelennek szemünk előtt. E negatív párok
bemutatása során használja a neurózis fogalmát, elemzi azokat a
megnyilatkozási formákat, amelyek a humán színvonalú létezés
akadályait, zsákutcáit fejezik ki, s az elembertelenedés szintjén
felállítja a morális inverzió fogalmát, amely pszichikus jelenségeket
is felölelő filozófiai kategória. A társadalmi elidegenülés egyik
leginkább antihumánus megjelenési módjáról van szó, a totalitárius
rendszerek olyan mechanizmusáról, amely a hatalmi oldal szereplőit nem
csupán a rendszerben betöltött formális szerepük szerint, hanem
struktúrát alkotó tényezőként, szociálpszichológiai és egyéni-lélektani
szinten is megragadható sajátosságaikkal jellemzi.
|