|
|
Bíró Béla
AZ ASSZIMILÁCIÓ BOSSZÚJA
(részlet)
Euripidész Médeiája az idegenség élményét fokozhatatlanná sűrítve éli
át. A darab címszereplője nemcsak "barbár" a hellének között, nemcsak
nő egy alapvetően férfijogú társadalomban, nemcsak ősi titkok és
varázslatok tudója egy tökéletesen titok- és varázstalanított államban,
hanem erkölcsi lény az erkölcseiből kivetkőzött világban, melyben - a
kar szavaival - "A szent folyamok vize vissza, felfele fut, / megfordul
a jog, s valamennyi dolog. / Csellel a férfiak élnek, nincs szilárd /
isteni szó, hites eskü / [...] az égbe repült fel a tiszta erkölcs."
(Euripidész 1964. 66-67)
Médeia a történet kezdetén mindent odaadott az
idegenekért és az idegeneknek, mert az idegenségben önnön vonásait
fedezte fel: Iászónban olyan "másságot" pillantott meg, mely a
"sajátnál" is közelebb állt hozzá. Választania kellett, hiszen mint
Bernard Waldenfels megállapítja: "Az egyik rend alternatívája a másik
rend, miképpen az egyik nyelv alternatívája a másik nyelv." (Waldenfels
2005. 138.) Minél radikálisabb egy rend, annál inkább önvédelemre
szorul. Az a rend, mely képtelen az idegen elemek integrálására, azaz
önmagába zárkózik, kiszolgáltatja magát az idegen rendek
destruktivitásának, s az egyént széthullást kockáztató döntésre
kényszeríti. Ha egy társadalom el akarja kerülni a dezintegrációt, nem
asszimilálnia, hanem integrálnia kell. A rendszer megsemmisülését
pusztán "önmaga biztosításának és rögzítésének megfelelő rendszabályok
bevezetésével lehet újból és újból kivédeni. A rend éppen az ezt
lehetővé tévő instanciát testesíti meg. A rend széttagozódásának és
univerzalizálásának a folyamatai lehetségesek, illetve bizonyos
körülmények között elkerülhetetlenek, ám ezek végső soron az adott rend
lehetőségeinek számát és hatósugarát gyarapítják csak." (Waldenfels
2005. 138.).
Euripidész Médeiájának alaphelyzete kizárja a
másság integrálását. Iászón Kolchisz legféltettebb kincsét rabolja el,
Médeia pedig saját népe ellenében segíti őt. Az integráció gondolata
csupán görög részről merülhetne fel. De ez sem lehetséges, hiszen
Médeia egyedül kerül a görögök közé, és az egyén számára csakis az
asszimiláció útja járható. Médeiának az egyik rendet a másikkal kell
felcserélnie. Megteheti, mert döntése - látszatra - nem jelenti
személyisége és identitása megszűnését: van, ami az identitáscsere
folyamatában is azonos maradhat, s ez személyisége szempontjából annál
is fontosabb, mint amiről le kell mondania. Úgy érzi, az új rend
szilárdabb garanciákat kínál önmaga megőrzésére, így nem idegen
számára, mert relatív "idegenség"-ként már korábban is énjének részét
képezte.
"Az idegenség nem pusztán rajtam kívül található, [...] létezik idegenség a sajátban [is] - véli Waldenfels. - [...] A beszédem, a cselekvésem, az érzéseim soha nem teljesen
az enyémek, hiszen akkor nem lehetne megmagyarázni, hogyan képes az Én
meghasadni és önmagától elidegenedni. [...] A saját az elsajátítás soha
véget nem érő folyamatai révén keletkezik. [...] Nem létezik totális
idegenség, mivel az idegen csupán mint meghatározott idegen emelkedik
ki a sajátból." (Waldenfels 2005. 181-182.). Különleges helyzet alakul
ki, ha az idegen a sajátként "felfedezett" idegenségben talál teljesebb
önmagára. Ekkor a "normalizálás" egyfajta "tükörképe" jön létre. Nem a
saját közösség fogadja magába az idegenséget azzal, hogy kiterjeszti a
"normalitás" határait, hanem az idegen "normalizálja" önmagát, önként
leszűkítve önnön idegenséggel gazdagodott "identitásának" határait. Ez
azt is jelenti, hogy az új rendbe tagozódó egyén a közösség korábbi
tagjainál szigorúbban érvényesíti - önmagára és másokra - a befogadó
társadalom normarendszerét. Az idegen "normálisabbá" válik a
"normálisoknál", akik önnön "idegenségükkel" szembesülve, ösztönösen a
rend kiszélesítésére, az egyéni mozgástér kiterjesztésére törekszenek.
Az asszimiláns azonban ezzel kiszolgáltatja magát a többségnek, mert a
kedvezőtlen versenyhelyzetbe került "normálisokat" arra késztetheti,
hogy - mintegy önvédelemből, "anormalitását" bizonyítva - kitaszítsák
maguk közül. És ezt könnyen megtehetik, hiszen származása, gesztusainak
és látásmódjának leküzdhetetlen idegensége bizonyos mértékig megmarad.
Az asszimiláció - mint a "normalizálás" elhibázott stratégiája -
előbb-utóbb szükségszerűen megbosszulja magát.
A francia forradalom vezető személyiségei még
alternatívákban gondolkodtak. Az asszimilációra alapozott,
központosított nemzetállam modelljével, melyet a jakobinusok próbáltak
kikényszeríteni, a girondisták az integrációra alapozott föderalista
berendezkedés alternatíváját állították szembe. A jakobinus koncepció
korántsem valamiféle történelmi szükségszerűségnek köszönhetően került
ki győztesen a forradalmi küzdelmekből, hanem a jakobinus terror és
főként a napóleoni centralizáció miatt. A forradalom óta a svájci
államszövetségben a másik alternatíva is folyamatosan tovább élt, s a
21. században mintha ez a föderatív alternatíva terjedne el egész
Európában. Az ún. egységes nemzetállam fikciója az egységesülő, de
nemzeti sajátosságait továbbra is őrző Európa távlatából fokozatosan az
egyetemes államfejlődés baljós - egyebek közt két világháborút is
előidéző - közjátékának bizonyul.
A franciaországi fejlemények és a nemzetállami
nacionalizmus alapvetően meghatározták a modern világ államainak
fejlődését. Vajon mi történt volna, ha 1793-ban nem a jakobinusok,
hanem a girondisták kerülnek hatalomra, s az eseményeket
folyton-folyvást erőszakos közbelépésekkel befolyásoló Párizsi
Községtanács hatalmát megtörve, az egységes nemzetállam helyett a helyi
társadalmak önrendelkezését tiszteletben tartó és a vidéki
Franciaország erőire alapozó szövetségi állam születik?
Sajnos, nem ez történt. A föderalizmust a
hivatalos francia propaganda két évszázadon át az állam elleni
legsötétebb merényletként bélyegezte meg, s ez a látásmód az újonnan
létrejövő és súlyos kisebbrendűségi komplexusokkal küszködő
kelet-közép-európai államok politikai elitje számára nagyon is kapóra
jött. Ezek az államok a kisebbségi közösségek lerombolásával próbálták
kialakítani nemzeteiket. A föderalizmus itt is az állam gyengeségének
és sebezhetőségének szinonimájává vált, s ez visszahatott a franciák
gondolkodásmódjára is. A második világháború után Németország és
Ausztria főként francia nyomásra és mintegy büntetésből váltak
föderális államokká. Föderális állam spontán társadalomfejlődés révén
csupán a perifériákon maradhatott fenn, illetve jöhetett létre: az
Európa többi részétől az Alpok hegyláncával elzárt Svájcban, illetve az
amerikai kontinensen. De ezek a föderalizmusok is erősen magukon
viselték és viselik a francia nemzetállam hatását. A forradalom alatt
egy ideig Svájc is a nemzetállami modellel kacérkodott, s végül a
kantonrendszer is nyelvi asszimilációra kötelező mininemzetállamok
szövetségeként intézményesült. Nyelvileg és kulturálisan az Amerikai
Egyesült Államok is a francia modell rugalmasabb változatát valósította
meg. A nemzetállam korszerű alternatívájának tekintett
multikulturalizmus is a spontánnak-természetesnek
nevezett asszimilációra épül. A nyugati multikulturális társadalmakban
a különböző kulturális közösségekből származó egyének együttélését csak
a nyelvi-kulturális asszimiláció elfogadásával tartják lehetségesnek.
A társadalomtudomány mind ez ideig nem dolgozta fel, hogy spontán-természetes
asszimiláció nincsen: természetesnek csupán a két- vagy többnyelvűség
tekinthető. Minden asszimiláció természetellenes, mert az ember soha
nem önként adja fel nyelvi-kulturális identitását, a változtatásra
minden esetben külső körülmények (sokszor súlyos traumák) kényszerítik
(Dahl 1995. 20.). Az egyén megpróbál ellenállni ezeknek a
kényszereknek, a többségi társadalomban munkáló ellenérzések azonban
előbb-utóbb arra kényszerítik, hogy szembeforduljon saját közösségével,
azaz meginduljon az asszimiláció útján.
|