|
|
Levendel Júlia
"MINDEN ELVI ENGEDMÉNY NÉLKÜL"
(részlet)
A néhány évtizeddel korábbi illegális szervezkedésekre gondolva írja
Semprun, hogy "...kiábrándult feszengés fog el ma, amikor felidézem ezt
a múltat. A titkos utazásokat, a jövő ábrándját, a politikai
elkötelezettséget, a kommunista harcostársak igazi testvériségét,
ideológiai szóhasználatunk hamispénzét, mindezt, ami az életem volt,
ami ennek az egész századnak a tragikus világképe volt, mindezt mára
belepte a por, megkopott és nevetséges", engem meg a nagyon is
őszintének tetsző szavaitól fog el kiábrándult feszengés, méghozzá nem
az ő megítéléséből eredő. Olyannyira nem, hogy mire a replika kedvéért
leírom: "kiábrándult feszengés", már kedvetlenül nézem a szavakat. Nem
szeretem a szellemeskedő henyeséget, márpedig ez gyanúsan az. Hiszen
értem, és próbálok is együtt érezni Semprunnal, de az ő átértékelési készsége
mégiscsak idegen nekem. Manapság meg, a perverz gyónások és
átértékelések divathulláma idején, majdnem reflexes ellenkezésre
ingerel.
Vajon szerencsésnek tudhatom magam, hogy nincs
mit szégyellnem a múltamban? Vagy inkább merev, rugalmatlan vagyok, s
alkati nehézkesség - így hát csöppet sem kérkedésre való -, hogy a sok
évtized során alig-alig változtak vágyaim, nézeteim, s jószerivel
semmit az értékrendem? Lehet persze mindkét állítás igaz - még
valamiféle elragadtatott hálát is érezhetek az egyívű, szinte
egylendületű életért, a kínok-kételyek (a feszengések) akkor bizonyára
másfélék, de úgy látszik, el nem kerülhetők. S bár - talán már
befejezett alakban is megkockáztatható - megmenekedtem a nagy
fordulatoktól és irányváltoztatásoktól, így aztán nem volt miért
köpönyeget fordítsak, és a legkíméletlenebb önvizsgálattal sem
mutathatok olyan tettemre, ami bűntudattal nyomhatna most - azt hiszem,
el sem mulasztottam megtenni, amit és amikor meg kellett -, mégis
látom, egyre élesebben, az elszalasztott, kihasználatlan lehetőségeket.
Vagy inkább egyre elevenebbnek - már-már el se szalasztottnak -
képzelem a lehetett volna
jeleneteket. Mert a bűnös, tehát tudatos, többnyire gyávaság motiválta
"kihagyások" és a fizikai-biológiai végesség-határoltság szabta meg nem
valósulások mellett akaratlanul (ártatlanul?) is csinál olyan lukakat
az ember az életébe, ami később nem stoppolható.
Mostanában gyakran képzelődöm például létre nem
jött Bibó-kapcsolatunkról - s éppen nem az ?56-os hivatalos emlékév
inspirációjára, sőt, még a hivatalossá tett (anyagilag is honorált)
megemlékezések iránti undoromat is hajlamos vagyok legyűrni, s akárcsak
tíz meg húsz meg ötven éve, most is azzal a kamaszos, talán
megmosolyogtató dacossággal mondom, hogy most inkább legyűröm, és
ezúttal nem lesz a Ligetben tüntető hallgatás, ezúttal az ellenállás
más formáját kell próbálni, de mielőtt beleélhetném magam az
"ellenállás" meg a "másféleség" életen át alakítgatott pózába,
kedvetlenítő józansággal tudom, mennyire észrevétlen, s így eleve
önfrusztráló ma mindenfajta ellenállás. Semprunt idézem, azt a régi,
mozgalmár hangú Semprunt, aki ?68-as, kinyomtatásig sohasem jutó
Eszmélet folyóiratunkba adta Mit tehet az irodalom?
című írását, az irodalom valahai botrányteremtő hatalmát méltató
Semprunt, akit felháborított, hogy "Minden irodalmi és individualista
lázadás néhány hónap vagy év alatt megbukik a hivatalos szentesítés
homokzátonyán", aki évszázaddal korábbi társadalomelmélettel
diagnosztizált, és úgy vélte, "A burzsoázia sokat tanult. De van
valami, amit nem tudna elviselni: ha elveszik a hatalmát. Ez lenne
valóban az egyetlen botrány, amelyből már nem tudna többé magához
térni", s mert nem volt szó a valóságosan létező "burzsoáziáról" vagy
"hatalomról", mert elmaradt a jelen analízise, a cselekvési program is
csupán bombasztikussá sikeredhetett: "Elvtársak, tegyünk meg mindent
azért, hogy ez a botrány elkövetkezzék". Elvtársak, tegyünk meg
mindent... - mondogattuk akkor, s mondom most is, tegyük meg, amit tehet az irodalom s egy szellemi műhely. De mielőtt továbbjátszatnám magamban - Bibó uchróniája* nyomán is - az Eszmélet szerepe Bibó István utolsó nagy alkotói korszakában
alcímű, eredetileg (hogy indulataimat, mindenekelőtt a sóvárgásomat
fegyelmezzem) egzakt tanulmánynak induló, aztán mégiscsak amorf,
legalábbis szabálytalan szociodarabbá alakuló virtuális művemet,
tisztáznom kell, miért nem jött létre ez a kapcsolat, pontosabban:
miért nem kerestük meg Bibót, mert az még a legszertelenebb
képzelődésben sem merülhet fel, hogy ő ajánlkozzon. Egyértelmű: nekünk
kellett volna hívni, ahogyan hívtuk például Tóth Imrét Bukarestből, s
oly sok, személyesen még nem ismert magyarországi vagy határon túli
gondolkodót. Küldhettünk volna hozzá "követet" akár, ahogy Eörsi
sikeres követségben járt Semprunnál - csakhogy nem ismertük Bibó
tanulmányait, akkoriban nem is hallottunk róla.
A halála után készült emlékkönyv egyik
vissza-visszatérő, főtémává erősödő motívuma, hogy miért nem olvastuk a
könyvtárak szabadpolcain is fellelhető alaptanulmányokat? miért nem
tartottuk számon? miért nem ismertük fel, miért nem hatott ránk
korábban elemi erővel? Az önfaggatások és önostorozások őszintesége nem
megkérdőjelezhető. "... működése idején nem figyeltem fel Bibó
Istvánra"; "... hozzájuthattam volna"; "Sokáig nem tudtam: ki vagy";
"hogy lehet, hogy akkor én ezt nem értettem?"; "Mindezt mi nem
tudtuk..."; "nem figyeltem fel..."; "Ki hallgatott rá?", s a kötetvégi
Csurka-fortissimo: a Bibó-felejtés,
amiben a kérdéseken túl - hogy "... miért nem kellett Bibó, miért
hiányzott több mint két évtizeden át..." - közvetlenül, nyersen
megfogalmazódik: "Egy végtelen nagy lelkifurdalás, egy marcangoló,
megsemmisítő lelkifurdalás szervezi ezt az antológiát". Az "új magyar
kiegyezés"-sel gúnyosan és szenvedélyesen szembeforduló
Csurka-"konfesszó" ma is megrendítő (bár teátralitása akkor is Bibó
ízlése-stílusa ellenében szólt, s nem tudom, méltányos-e valakit
"rehabilitálni", szellemének feltámasztását egy tőle idegen szellemben
sürgetni) - isten tudja, képes vagyok-e az elmúlt negyedszázad fölött
objektíven áthajolni? Próbálkozhatok-e éppen én tárgyszerűségfélével?
Az emlékkönyvbe készült írások nagy hányadát most is úgy olvasom, hogy
hallom a szerzők hangját, nagyon is jól látom mimikájukat - Kodolányi
Gyula tanulságokat levonó, finoman oktató fejtegetésében pedig nemcsak
az általános lelkifurdalást vélem felfedezni, hanem konkrétan
az Eszmélet-kapcsolat elmaradását. Lehet, hogy Kodolányi nem gondolt
erre, írás közben talán fel sem villant tudatában az évtizeddel
korábban szétvert műhely, talán csak a teste, érzékelésének emlékezete
(ha van ilyen) őrizte a kockás pokróccal takart heverőinket, a
kisasztalt, a tizenhét négyzetméteres, sokfunkciós szobában
terpeszkedő, de a világmegváltó lobogást és a féktelen röhögéseket is
szelídíteni hivatott (végtére a szomszéd szobában kisgyerekek aludtak)
fikuszt, az Ámos-, Bálint- és Orosz János-képeket - hadd higgyem, hogy
"tanulságában" konkrétan az Eszmélet-lehetőség rejtőzik: "meg kell
tanulnunk az önmegőrzés és önépítés bibói etikáját, és mércénket úgy
állítanunk magunk elé, mintha az egész közösség figyelne mindig ránk...
alkalmakat kell teremtenünk magunknak... Mert az ő kései alkotói
magányának nemcsak az az oka, hogy a magyar értelmiség... nem tartotta
lelkiismereti ügyének Bibó István,
a szocialista gondolkodó teljes vagy részleges rehabilitálását... talán
ennél kevesebbet is elegendő lett volna tenni: csak annyit, hogy néhány
hivatott ember szüntelen barátsággal figyeljen az elszigetelt Bibó
Istvánra... elvárásokat, kihívásokat, alkalmakat, kritikát teremtve
neki".
Vagyis azt játszom, hogy ha akkor az Eszmélet
szerzői közül valaki - Mészöly? Eörsi? Gáli? Vagy Kenedi János, aki
emlékező esszéjének tanúsága szerint már olvasta Bibót - szíves
figyelmünkbe ajánlja, ha Illyés vagy Vas István felneszel a
lehetőségre, ha valaki a Valóság szerkesztői közül folyamatosan
ostromló kérdéseinkre - hogy kit, és még kit? - azt mondja: ne
feledkezzetek meg, olvassátok el, vagy ha az írásos ábrándozásokban,
programjavaslatokban, amelyek ugyancsak faggatózásainkra válaszoltak -
hogy milyennek szeretnéd az Eszméletet és mit vársz a folyóirattól -,
szóval ha valahol valaki "összehoz" bennünket Bibóval, mi lehetett
volna.
|