|
|
ANTROPOLÓGIAI FORRADALOM?
Végre megvan a megoldás, hogy miképpen lábalhatna ki az ember(iség) abból a folyamatos apokalipszisből, amit Ács József betűvető társam jelenít meg esszéjében - itt éppen, soraim szomszédságában!
Biztatásul (is) írom ezt, mintegy bátorítva az
olvasót, hogy társuljon a szeptemberi Ligetben "beszélgető" írásokhoz
gondolataival és érzéseivel, hiszen ha van válasz a túlélési válságra,
ha látjuk a kivezető utat, ha tudjuk, hogy miből kell kimenni és hova
be, s persze azt is, hogyan, már csak az van hátra, hogy meg is tegyük:
váltsuk valóra a megérzésből és megértésből kivont, elnevezett,
szellemileg megragadott tényt, testesítsük az igét, sőt,
társadalmiasítsuk, és a történelemben felhalmozott irtózatos tömegű
csalódásra, használatlan tanulságra gondolva az első gyakorlati
mozzanattól szigorúan (vagy hogyan) ügyeljünk, hogy a testet öltés ne
fokozza le, forgassa ki, torzítsa el, netán változtassa ellenkezőjére
az eredeti szellemi tartalmat - mint oly sokszor megesett már a
megvalósult forradalmakban. Egyszerű, nem?
Konkrétan arról van szó, hogy találtam a Vigília júniusi számában egy régi szavakból összerakott új (nekem új) kifejezést a megoldásra: keresztény antropológiai forradalom.
A 78 éves (amúgy hatvannyolcas, a szubkultúrák és ellenkultúrák
progresszív ígéreteitől áthatott) német teológus, Johann Baptist Metz
?84-es tanulmányában a keresztények Eucharisztiáját ennek a
világforradalomnak az előjeleként értelmezi, és a "felszabadítás
teológiájaként" ismert elgondolásba, közelebbről a saját gyártmányú
"politikai teológiába" illesztve igen határozottan, újra meg újra
kijelenti, hogy ez a túlélés záloga. Az antropológiai forradalom az
embert mértéktelen jólététől, alávető hatalmától akarja megszabadítani,
tehát különbözik a társadalmi forradalmak közkeletű elképzeléseitől, s
ezért nem csoda, ha nincs tömegbázisa, ha rendkívül szétszórtan
jelentkezik, és politikai szerveződése egyelőre körvonalazatlan. Ez a
revolúció félbeszakítás lenne, lázadás a drámaian felgyorsult, az
evolúciós világmagyarázat elvéből és gyakorlatából következő
technokrata haladás ellen. "Kísérlet arra, hogy egy új, nem uralmi és
nem kizsákmányoló viszonyt alakítsunk ki önmagunkkal és környezetünkkel
szemben", szolidaritást vállalva a földön élő minden szegénnyel,
szenvedővel, aki csak van vagy volt, a halottakkal is. Csak az
ökológiai kérdés szociális dialektikáját szem előtt tartva kerülhetjük
el, érvel Metz, hogy a túlélésért folytatott küzdelemben ne az
elnyomottak rovására mentsük magunkat, majd azt kérdezi: "De hát hogyan
és hol jöhet létre konkrétan az antropológiai forradalom és a vele
együtt megcélzott politikai kultúra?"
S mert ez volt (és van) az én kérdésem is,
elolvastam a folyóiratból a többi Metz-szöveget, meg a róla szólókat és
a hozzá kapcsolódókat, aztán a magyarul most megjelent Szenvedéstörténet és megváltástörténet
című könyvét, hogy többet értsek és érezzek ebből az első pillanatban
vonzó, a másodikban is megragadó, de belegondolva (számomra) egyre
reménytelenebb és ellentmondásosabb jelentésekbe torpanó beszédből.
Ebben persze elsősorban a teológia mint Istenbeszéd szakmai zártsága, a
keresztény misztika lelkemtől idegen bizonyosságaira alapozó
gondolkodás játszik szerepet - végső soron nem az én hullámhosszamon
szól a prédikáció. Hogy akkor meg miért húzom mégis ide ezzel a
jegyzettel? Mert érvelésének, többnyire kérdések sorozatában
megfogalmazott, főleg az egyház elidegenedését elemző kritikáinak
szelleme, szociális érzékenysége és három kategóriájának, az
emlékezésnek, az elbeszélésnek és a szolidaritásnak rendszerbe állítása
az általam vélt ellentmondásokkal, az Isten-hittel együtt is, vagy
éppen úgy, paradox voltával: felhívóan hat.
Vonzónak találom, hogy Metz öregségére is
megőrizte forradalmiságát, bármilyen erőltetetten, és sokszor a maga
által megfogalmazott tények ellenében szólnak is tézisei,
publicisztikus általánosságai - reményei meg csupán az eszkatológiára
hagyatkoznak, ami merőben más mese, s így persze a katasztrófával
fenyegető környezetpusztításhoz sem kapcsolható. Egyáltalán: a bibliai
apokaliptika, az idő végességének állítása és a modern társadalom
apokalipszisének elemzései más nyelven szólnak, az ember hiába szeretne
valamilyen közös, netán globális nevezőre jutni. Tartok tőle, hogy a
keresztény antropológiai forradalom sem alkalmas erre, még szlogennek
sem jó: az Istenbeszédet gyakorló teológus egyszerre próbál támadni és
védekezni, hűnek maradni a hithez, ugyanakkor tudomásul venni a mai kor
tényeit és ostorozni a modern fogyasztói társadalomba beágyazódó
kereszténységet. A negyedszázada fogalmazott kritika élesen támadja a
felvilágosodást, meghatározó mozzanatának tartva a privatizálódást, az
emancipálódást a vallástól. A sommás elutasítás árnyalására egyetlen
mondat jut, azzal a zárójeles megjegyzéssel, hogy a nyilvános és
magánszféra megkülönböztetése egyébként kétségtelen érték, "minden
humánus társadalom alapvető előfeltétele" - de ha így van, akkor
ugyebár nem a felvilágosodás eszméjében, szükségességében, hanem
megvalósulásában van a hiba.
Talán olyan felvilágosodás, öntudatosodás,
humanizálódás lett volna jó, gondolom elrévedve, a globális
általánosságoktól kóvályogva, amely Istennel együtt halad és így őrzi
meg, vele együtt alkalmazza a jó mértékét (mint Kant ajánlja), hogy a
történet ne torpanjon a folyamatos apokalipszis borzalmaiba? Sajnos, ez
abszurdnak tetszik, még kérdezni is, de nem állom meg, hogy le ne
írjam, és mindjárt föl is fedjem, hogy Kant ábrándjától Thomas Mann
Jákobjához hajlik képzeletem (2001. szeptember 11-éről szólva Kámán
Balázs idézte a Ligetben), aki Józsefet siratva panaszolja, hogy "Isten
és ember kiválasztották egykor egymást és szövetséget kötöttek, hogy
igazán azzá legyen egyik a másikban, ami", és "Isten nem tartott lépést
az emberrel a megszentelődésben, hanem visszamaradt, és még mindig
szörnyeteg". S ezzel (ha irodalmi képzetekkel is) Isten létének
bizonyítási lehetetlenségénél és az ember bizonyságra vágyó
szomjúságánál vagyunk, s hogy miképpen egyeztethető össze Isten
végtelen jósága és mindenhatósága a világtörténelem iszonyataival, hogy
mit jelent az "Auschwitz utáni" teológia, és így tovább. Szorongatóan
sötét terep, de számomra kínzó egyértelműséggel mutatja, hogy a
szenvedés számokkal nem minősíthető, egy emberé vagy millióé ugyanúgy
eltörli a mindenható jóság képzetét. S ettől az se ment meg, ha
elfogadjuk, ahogy Metz mondja, a "teremtés égbekiáltó
szenvedéstörténetét", "a teremtésben megjelenő ellentmondások miatt
érzett fájdalom" valóságát, hiszen akkor a Talmud anekdotájához jutunk,
mely szerint Isten huszonhatszor kísérelte meg a teremtést és
huszonhatszor zúzta halálra művét, s amikor látta, hogy hiába, nem lesz
jobb változat - a játSZÓtér
költőjét idézve -: "hagyta hát legyen ?Hálváj sejámod!? kiáltott /
?Bízzunk benne, hogy működik!? és mű-ködöt / fútt az egészre fedje
jótékony homály".
A világ, az ember azóta is működik, a homály
világosodik - ez nem vonható kétségbe. A lét létezik, az idő telik, van
történet, mozgás, ismétlődés és változás, van beszéd. A technika
bámulatosan és ijesztően növekedik, ma már képes az ember önmagát a
Földdel együtt megsemmisíteni. Ez az eredmény magában kultúrtörténeti
ténnyé minősíti a teodiceát, tarthatatlanná az isteni teremtés elvét,
mesévé a vallást, ami nem jelenti azt, hogy az evolucionista
keletkezés- és fejlődés-elmélet mindent tudna és egyes pragmatista
irányzatai, például a transzhumanizmusnak nevezett, a transzcendenciát
a technikában, a cyber-térben tételező irányzatok, az ember és a gép
különbségét eliminálni remélő törekvések ne tűnnének rémálomnak, és ne
volna sürgető a gondolkodó embernek szembefordulni a jelen
torzulataival, feltenni azokat a kérdéseket is, amelyekre nem tud
válaszolni, és kimondani azokat a vágyakat is, keresni legalább,
amelyek a világosságra apellálnak, fény és meleg iránt tájékozódnak...
De ezzel már én is prédikálok, tehát abba is
hagyom. A globalitás amúgy is, eleve ijesztő az egyes ember számára,
mert érzékileg fölfoghatatlan - a természet- és környezetvédelem, az
ökológiai világszemlélet terjedését is nehezíti, hogy előbb kell
értelmileg, az ismeret és a belátás révén bevésődnie, s csak aztán
remélhető a spontán reflexió kialakulása, a megőrzésből adódó jóérzés,
egy politikát és erkölcsöt közelítő kultúra - dehát hol van ez? Talán a
Ligetben, óhajtom-sóhajtom itt a szeptemberi szám átkaroló jegyzetében
(már Farkas Attila Márton gnosztikus színjátékok gyökerei közt
kalauzoló, a "szellemi vezető" tájékozottságával elmélkedő esszéje
után), szinte az összehajló írások közös nevezőjében, valamiféle
vágyott transzcendenciában, de ez nem hatásosabb a mai realitások,
kommunikációs viszonyok között, mint Metz szlogenje. S hogy konkrétan
is jelezzem az értékrendet vesztett világ, azon belül a tudatipar
természetét, idézek néhány stilárisan is jellegzetes motívumot a Lapkiadás
folyóirat legutóbbi számából. Exkluzív interjújában például azt
olvastam, hogy a tömeges testreszabás korszakát éljük, hogy reggelente
másfél millió AB státuszú ember indul saját autóval dolgozni, és nem
kap impulzust lapvásárlásra, hogy a Magyar Lapkiadók Egyesületének nagy
kommunikációs zajban kell hallatnia a hangját, hogy 2005-ben a
terjesztésre átadott 720 millió példány egymás mellé rakva négyezer
kilométernyi lapkígyót adna, melynek értéke 110 milliárd forint... Nem
számolom ki, hogy a kígyóban hány centivel, forinttal vesz részt a
Liget, mert nem ez a mértéke, de tudom, hogy benne van, tudom
(valamelyest), hol élek.
HORGAS BÉLA
|