|
|
Ács József
A FOLYAMATOS APOKALIPSZIS
(részlet)
Színről színre
Mi fogható fel a történelmi változásokból jelen időben?
Kiszakadhatunk-e hely és idő ketrecéből? Van-e olyan magaslati pont,
ahonnan végigtekinthetünk legalább azon a néhány évtizeden, melyben
élnünk adatik? Mióta a "nyugati" ember körülhajózta a Földet, eljutott
mindkét sarkvidékre, sőt magasba emelkedve a világűrből is
lefényképezte, gyakran hízeleg magának, hogy képes átfogni a glóbusz
egészét: világállamról, világkormányról álmodozik. A múltról alkotott
véleményét vaskos könyvekbe foglalja, s értelmezéseivel mintegy
kézzelfoghatóvá, körülhatárolhatóvá, uralhatóvá teszi - legalább azokat
az eseményeket, melyek már lezajlottak. Tudjuk a leckét: a múlt ugyan
merő csúfság, a jelen azonban tanult belőle, s jobbra tör, a jövő pedig
ígéretes. Holott a jelennel szemben valójában mindenki tanácstalan:
csak a szétzúzott gránátalma tárja fel vérvörös lényegét. A történelem
nem ér rá, hogy tájékoztasson minket: éppen történik.
Az idő kitátott száján masírozunk befelé mindannyian. Kronosz felfalja
fiait: állandó rágás, folyamatos nyelés, lassú emésztés, folyamatos
apokalipszis. Azaz feltárulás: a szörnyeteg fogsorának megpillantása a halál előtti percben. Ha fájlaljuk, ami velünk történik, fütyörésszünk: A történelem már csak így megyen / semmi más ez, csak történelem.
Zámolytól New Yorkig
Öt évvel ezelőtt György Péter A Nagy Összeesküvés című
írásában elkeseredve állapítja meg az irracionalizmus látványos
térnyerését: "1989-ben úgy véltem - s mintha nem lettem volna egyedül
-, hogy az államszocializmus bukásával a nagy összeesküvés-elméletek
kora leáldozott. Mindodáig a Fal árnyékában élő Európa kultúrájában
beláthatatlanul komoly társadalmi és kulturális szerephez jutott a
paranoia [...]. A kettéosztott manicheus világ [...] a társadalmi lét
minden mozzanatát determinálta. Két oldal volt, s valahova tartozni
kellett, a függetlenség merő álom volt." Az egymásnak feszülő,
gazdasági állóháborút folytató világrendszerek egyikének összeomlása
után "Hirtelen kiderült, lehet civilnek lenni, fütyörészni zsebre
vágott kézzel, kibámulni az ablakon, és nem azon gondolkodni, hogy az
aktuális nagy mega-összeesküvésben melyik szereplőt ki mozgatja, miért
és hogyan. A mindenben a titkosszolgálatok nagy versengését gyanító
paranoiakritika marginalizálódott és pszichiátriai kérdéssé lett. Az
ideológiai gyanú - miért mondja? - helyett az emberek érdeklődéssel
fordultak egymáshoz, s azt kérdezték, mit mond. Egész jól lehetett így
élni." Az értelmiségnek ez a derűs, aranyfényben fürdő évtizede
Magyarországon György Péter szerint akkor zárult le, amikor "a
politikai és médiaelit egy részének legitim napi praxisa lett az
öszszeesküvés-elmélet". A "felvilágosult európai nyilvánosságtól"
megvető mosolyt kaptunk, amit megérdemeltünk, írja 2001 tavaszán a
zámolyi romák ügye kapcsán bosszankodva: ilyen lázálmokkal nem lehet a
nemzetközi politika porondjára lépni. Fél év múlva jött szeptember 11-e.
Filmszakadás. Még a vetítőgép is megsemmisült.
A nézőket azon nyomban átültették egy másik terembe...
Mítoszok között
Valójában mindig moziban ülünk, mindig filmet nézünk (kérdés, hogy
milyet). A modern ember is mítoszokban él. Például a posztmodern
mítoszában: azzal is eltelik az élet, ha finnyásan válogatunk a
filozófia és a művészet üvegfalú hipermarketjében. Amihez a mindent,
még az ételt is arannyá változtató Midasz király kései utódai
hozzáérnek, menten elméletté lesz. Mindent megvehetnek: ingyen van és semmit sem ér. Puszta látvány. Igaz, nem a termékek vannak vitrinben: ők.
Akik mégis lázasan keresik a felfogható
magyarázatot és kikötnek egy tetszetősebb darabnál, sokszor valóban
nevetségessé válnak rövidlátásuk miatt: műszálas ócskaság akadt a
kezükbe. Valamelyik eltéphetetlen, halálig hordható
összeesküvés-elmélet.
Ki mit lát történelemnek?
Azokat a főáramon kívül formálódó történelemszemléleteket, ahol másutt
vannak a hangsúlyok, mint megszoktuk, gyakran egyszerűen
összeesküvés-elméleteknek nevezik a nyilvánosságban. Ezzel a
csúsztatással kívánják érzékeltetni, hogy pusztán víziókról és
fantazmagóriákról van szó. Mivel egy öszszeesküvés-elmélet saját
rendszerén belül éppoly cáfolhatatlan, akár a szolipszizmus, ennélfogva
amit mond, tulajdonképpen érdektelen, hangzik a vád. Hiszen belülről
nézve nyilván minden támadás, minden cáfolat és ellenvélemény az
összeesküvés része, a bizonyítékok hiánya a bizonyítékok eltüntetésének
bizonyítéka, és így tovább.
A gyakorlatban azonban nem minden
összeesküvés-elmélet kering effajta lázas circulus vitiosusban:
megelégszik a maga igaznak vélt bizonyítékaival. Legfőképpen pedig nem
minden történelemszemlélet vezethető vissza egy összeesküvés-elméletre:
ez a kifejezés inkább csak a verbális megsemmisítés szerencsétlen
eszköze. Emlékszünk-e, milyen különös hangsúllyal, milyen büszkén
ejtették valamikor azt az eufemisztikus kifejezést, hogy másként gondolkodó?
Mára eltűntek a másként gondolkodók: megváltozott a klíma. Aki ad
magára, az nem gondolkodik másként: még az egykori másként gondolkodók
sem. Másként ma csak hőzöngő fantaszták gondolkodnak, akikre a józan
ember legyint.
Ez a harci gyakorlat összemossa a paranoiát, az
elfojtott gyűlölet mítoszait-legendáit, a történelmi felfedezéseket és
hipotéziseket. Nem könnyű tehát körülhatárolni, mit is értsünk igazából
összeesküvés-elméleten, noha a legtöbb emberben él erről valamiféle
homályos kép. Lakatos László szociológus azt a véleményt képviseli,
hogy az összeesküvés-elméletek a társadalmi mechanizmusok naiv,
antropomorf elképzelései, melyek a világban lévő Rossz forrását
keresik. Ezeknek a sajátos hitformáknak a keletkezését és gyors
elterjedését kellőképpen magyarázza, hogy a kapitalizmus sokszor
támaszkodik személytelen (viszont manipulálható) szabályozó
mechanizmusokra, s ebből elidegenedés, általános elszemélytelenedés
fakad, ami zavart okoz a hatalomgyakorlásnak csak az egyszerűbb,
közvetlen formáit ismerő emberek gondolkodásában. Az
összeesküvés-elméletek hívei össztársadalmi szinten zajló, személytelen
strukturális folyamatok, átalakulások mögött is emberi szándékot
keresnek: nem veszik tehát figyelembe, hogy a társadalom komplexitása
sajátos új törvények, kényszerek és hatóerők megjelenéséhez vezet:
sokszor olyasmi történik, amit külön-külön senki sem akar.
Csak addig nem értjük a sokszor valóban
szánalmas összeesküvés-elméletek népszerűségét, amíg nem gondoljuk
végig, hogy a növekvő elidegenedésből a gépként megszervezett
társadalom keretei között máshová, mint a társadalmi problémák iránti
közönybe, a beletörődésbe, a cinizmusba, a saját sorsunk és mások sorsa
iránti teljes érdektelenségbe nem visz út. Igaz tehát, hogy az
összeesküvés-elméletek mögött éppúgy ott sorakoznak a világból
emigrálók, a kényszeres okoskodók, a kudarcaikat mentegetők, a
paranoiások, mint a minden rendszerben vesztesek, a kiábrándultak, a
mindenben csalódottak és megalázottak. Mégis durva leegyszerűsítés, a
probléma elhárítása volna ezt a jelenséget a patológia körébe utalni,
és nyilván azt sem állíthatjuk, hogy mindenért a struktúra felel, a
struktúrát alkotó emberek - helyzetüktől függetlenül - csupán áldozatok.
Az összeesküvés-elméletek kialakulását nem
lehet pusztán az emberek mítoszképzési hajlandóságával magyarázni. Itt,
Köztes-Európában, ahol a családok életén többször átgázolt a
történelem, a múlt század kataklizmái, öldöklései, vérontásai, a
testet-lelket megtörő, maguk körül mindent lezüllesztő hazug rendszerek
közepette mást sem lehetett hallani a hatalom csúcsairól, mint
cikornyás mellébeszélést, emlékkönyvbe való ünnepélyes
általánosságokat, sikerpropagandát, összeesküvés-elméleteket, uszítást,
kioktatást, vastagon bearanyozott, giccses történelmi tablóképeket, a
szédítő jövőt dicsérő szónoklatokat, egyre magabiztosabb, mert önmagát
minden leleplezésen túl is nyeregben érző hazudozást - csupa olyasmit,
aminek a tényleges
történésekhez a rajtuk keresztül gyakorolt erőszakon túl nem sok köze
volt. Ha a régebbi nemzedékek szerényen élték is át a maguk
megaláztatásait, a múltra visszatekintő utódok már felháborodnak. Itt
sok generáció tapasztalatából rajzolódik ki a kép: aki elhiszi, amit
mondanak, aki a neki megrajzolt világban a neki meghirdetett szabályok
szerint próbál élni, abból áldozat lesz, akit a vizet prédikáló borivók
jogos felsőbbrendűségük tudatában röhögve felültetnek és kifosztanak.
Az ilyen embert elviszik "dolgozni", vagy a németek, nyugatra vagy az
oroszok, keletre - de a lényeg, hogy többet nem jön haza. Aki hisz a
hivatalos ideológiában, az olyan szerencsétlen balek, aki lelkesedésből
épít, termel - mások dicsőségére és meggazdagodására, akik aztán meg
fogják neki magyarázni, hogy immár fölöslegessé vált. Köztes-Európa
balekje, ha komolyan veszi, amit mindenki hirdet, és képviselni kezdi,
előbb-utóbb börtönbe kerül. Ő az, aki az adott gazdasági
játékszabályokat követve feltartóztathatatlanul elszegényedik, akit
élete alkonyán olyan jeggyel "kárpótolnak", ami a gyakorlatban semmit
sem ér, az árfolyam mélypontján fillérekért felvásárolják tőle, hogy az
így összehordott névleges milliókért aztán a megfelelő embereknek, a
magántulajdon egykori ellenségeinek és fiatal elvbarátaiknak rögtön
akadjon értékes, egykor államosított tulajdon. Az átverések áldozatai,
akik kénytelenek voltak közelről végignézni a történelem
gusztustalanságait és elolvasni hozzá a történelemkönyvek hazugságait,
aligha oltják be gyermekeiket a hivatalosság tiszteletével. A 20.
század hírlapcímoldalainak kincstári magyarázatai, fontoskodó és
álszent elemzései, szervilis talpnyalása mögött ott hömpölyög a
tényleges történelem sáros-véres áradata, mely mindent letarol, ami az
útjába kerül - anélkül, hogy bárki is igazán értené, honnan jön az ár
és merre tart. S ha így van, akkor azt sem tudhatjuk, honnét közelít és
mikor következik be az újabb kataklizma, mikor szabadul el láncáról a
soron következő kötelező őrület, mert a sajtó hatalmi ág, a tömegeknek
szánt hírösszeállítás ma is a tájékoztatás örve alatt gyakorolt
propaganda, és gyakran semmi más nem indoktrinál olyan aljas módon,
mint a humor, a szellemesség és a szórakoztatás. Az emberek, akik már
szűkebb környezetük felett is elveszítik az uralmat, sőt, az
áttekintést is, kapcsolatok és közösségek híján egy nem létező
világfalu álvilágában élnek, gondolkodásuk ekként hamis kérdésekre
adott hamis válaszok körül kering. Ez a tény pedig mindjárt kellő
indokul szolgál az elhallgatásra és az állandó félrevezetésre: kész is
az ördögi kör.
Nem keletkeznének és terjednének ilyen ütemben
az összeesküvés-elméletek, ha évtizedek múlva nem derült volna fény
annyiszor titkos záradékokra, titkos kormányhatározatokra, nem
bizonyosodott volna be újra meg újra, hogy a népnek szánt magyarázat az
volt, aminek néhányan érezték: maszlag, ha nem vált volna
nyilvánvalóvá, hogy a kor önképe köszönőviszonyban sem volt a valóságos
történésekkel, hogy a megelégedett konformitásra buzdító, már-már
joviális hatalom a háttérben reálpolitikát folytatott, azaz a
leggyalázatosabb aljasságokat tervezte és valósította meg. Ahol a
mindennapi élet hivatalos rendje ellentmond a józan észnek,
következésképpen csak sorozatos szabálysértések és rendszerszintű
korrupció árán élhető, ott egyfelől általános norma lesz az álszent
viselkedés, másfelől mindenki zsarolható. Ahol mindenki zsarolható, ott
az emberek akkor is kutatni kezdik, hogy kinek van haszna egy
szisztémából, mikor csak az emberi ostobaság és kisszerűség
diadalmaskodik benne és általa.
Számomra úgy tűnik, az összeesküvés-elméletek
kritikájának alapkérdése tulajdonképpen az, hogy mekkora távolság van a
gyakorlatban a hatalom világa, a hatalom logikája és a hatalmat
elszenvedők élete és logikája között. Mennél messzebbre szakad a kettő
egymástól, annál több lesz a sztereotípia és annál kevesebb a valódi
ismeret. Alulról nézve a fent lévők összeesküvőkké, fentről nézve az
alul lévők számszaki-technikai kérdéssé egyszerűsödnek. Az
összeesküvés-elméletek népszerűsége - függetlenül attól, igazak-e vagy
sem - egyértelmű jele a két szféra elszakadásának,
kommunikációképtelenné válásának. A hierarchia alján csak attól függ,
mennyit fogadunk el az öszszeesküvés-elméletek állításaiból, hogy
mennyi hazudozást és nyers érdekérvényesítést tételezünk fel a világ
leghatalmasabb embereiről és döntéshozó testületeiről. Hogy ennyi
aljasságot még elgondolni is szörnyű? A 20-21. század magasröptű
szónoklatok hátterében kiépített lágerei-gulágjai-kínzótáborai,
mustárgázzal, napalmmal, fehér foszforral roncsoló hadi-vegyipara,
vérfürdői-mészárszékei, hidegvérrel végrehajtott emberkísérletei,
ágyúdörgése-robajlása, dobhártyát szakító atombombarobbanásai után az
effajta argumentum ad horrendum - mit tegyünk - sokszor süket fülekre talál.
|