|
|

Ács József
A NYELV PÁNCÉLJÁBAN
Defrost program
"Kétségtelenül rendkívüli fordulat a befagyasztott keleti országok
kiolvasztása, a befagyasztott szabadság kiolvasztása - de mi lesz a
szabadságból, ha kiolvad?", kérdezte Jean Baudrillard 1990-ben.
"Lehetséges, hogy a kiolvasztott szabadság nem olyan szép látvány",
folytatja később, s én ezt a hátborzongató mondatot már - ha akarom, ha
nem - Farkas Attila Márton hangján hallom.
Tizenhat év történelmi tapasztalatával a hátunk
mögött tulajdonképpen alig meglepő: a mélyhűtőből kiemelt és
felmelegített ételt - a szó minden többértelműségével - fogyasztásra
szánták. "És ha azt látjuk, hogy csak egyvalami sürgős neki, hogy
lázasan igyekszik autóról és háztartási gépekről vagy akár izgató- és
nyugtatószerekről meg pornográfiáról alkudozni, vagyis azonnal nyugati
készpénzre akarja váltani magát [...]? [...] Lehetséges, hogy az
események láza megtévesztő: ha a kelet-európai országoké csak az
ideológiáktól való szabadulás láza, csak mímelt lelkesedés a liberális
országok iránt, amelyek már minden szabadságot átváltottak az életet
megkönnyítő technikai eszközökre, akkor majd meglátjuk, hogy mit ér
végezetül a szabadság, és hogy talán soha többé nem lelünk rá még
egyszer."
A jelen archeológiája
A sokszori felidézéstől az élmény megkövesedett az emlékezetben. Ahogy
a sarkvidéki és grönlandi jég rétegeiben végzett mélyfúrásokból hamu-,
pollen- és gáztartalmuk vizsgálatával régmúlt korok éghajlatára
következtethetünk, úgy fejthetjük vissza a fogalmak holt testére
gyűrűkben kicsapódó, majd rákövesedő élmények cseppkövéből a korszellem
egykor volt pálfordulásait és bakugrásait. S aki effélét tanulmányoz,
könnyen megkísértheti a gondolat, hogy saját korának mindenható
világképét, és annak a közgondolkodásban megjelenő formáit éppilyen
efemer terméknek tartsa. Ám, míg más korok, melyek már élettelenül
lebegnek az emlékezet formalinjában, könnyen vizsgálatának tárgyává
tehetők, a jelen eleven összefüggésekbe rángatja, egzisztenciális
állásfoglalásra kényszeríti, ujjal mutat rá: nem hazudhatsz
függetlenséget! Taszít, lök, érvel és magyaráz, zsarol, butít és
megveszteget. Olyan pálya ez, amelynek sehol sincs partvonala, s a
kibicek, az emigránsok, a kivonulók is játékosok benne: tudniillik a
kibic, az emigráns, a kivonuló szerepét alakítják.
De térjünk a tárgyra.
Az eszméket természetesen nem a konzerválás
tartja életben, hanem hogy új meg új felismerések sarjadnak belőlük. S
az új
itt nem feltétlenül tartalmi újdonság, eredetiség: effélét csak a
jelenkor hisztériája sugalmaz - az emberlét leglényegesebb kérdései sok
ezer éve változatlanok, ám minden egyes generációnak saját bőrén, saját
személyében kell átélnie és megszenvednie ezeket. Felismeréseinkben
többnyire éppúgy nincsen semmi új, ahogy tévutainkban és
balfogásainkban sem - ezek csak számunkra újak: már ha átéljük őket egyáltalán. De számunkra újak.
S ahol nem az újdonság, hanem az átélés vagy át nem élés a kérdés, ott
ismeretek generációk hosszán történő felhalmozásáról,
továbbfejlesztéséről sem igen beszélhetünk, legfeljebb arról, hogy
közeledünk az eleven szellemhez vagy az átélés gyengülésével miként
távolodunk tőle. Hol elveszítjük a fonalat, hol újra megtaláljuk.
Szellemtelen korszakokban a jelen szívesen borzong a múlt
cseppkőalakzataitól, noha mikor a múlt visszatérésével riogat vagy
éppenséggel biztat, már maga is a megkövesedés fázisába ért. A jelen
azért képtelen észrevenni saját működésének párhuzamait a múlt
alakzataiban, mert amit ténylegesen tesz, többnyire kivetítés vagy
kényszer műve. A jelen ekként nemhogy a múltat, legtöbbször a jelent
sem éli át.
Hogy a jelenkor vakvágányra futott, és bár
kultúrtermékek tömegével árasztja el a világot, lassan már semmit sem
tud velük kezdeni, abban komoly szerepe van az információ
mindent nyitó álkulcsfogalmának. Ez a szó rettenetes károkat okozott a
szellemnek: megkülönböztethetetlenné tette az egyszerű, adatszerű
tudást és annak adott összefüggésekben való átélését. Azt hiszem, ez az
absztrakció dolgozik a "szakértelem" mítosza mögött is, melyet Farkas
Attila Márton A technokrata mákony című írásában leplez le.
A biciklis huszár
Az Arroboriban mindenütt a holt szellem kliséit, a
megkövesedett gondolat rettenetes frázisait látjuk, amint
eltorlaszolják az eleven szellem útját, s ekként felszámolják a
gondolkodást. Hadd osszak meg egy titkot: Szentgyörgyi Zsolt hátlapon
látható biciklis huszára maga a szerző, amint ezekkel a médianyelv
páncélját magukra öltött kollektív hazugságokkal hadakozik. Hol egy
vágyakkal és félelmekkel összenőtt önáltatást leplez le a jobboldalon,
hol egy komprádor-magatartásból következő cinikus érdekhazugságot a
baloldalon, s kötelességének érzi, hogy mindenkit vérig sértsen. Ez a
kard, ha vérig sért is, mégsem öl, hanem operál. Nagyra nőtt keléseket
és rosszindulatú daganatokat távolít el egyetlen mozdulattal. Tudja,
hogy a betegek a legfantasztikusabb teóriákat szövik betegségük
kapcsán, noha bajuk gyökerét a kívülálló azonnal látja. Mintha Orwell
ma realista prózának számító regényéből merítene muníciót: "A szabadság
az, ha szabadságunkban áll kimondani, hogy kettő meg kettő négy. Ha ezt
megtehetjük, minden egyéb magától következik."3
Farkas Attila Márton könyvének legnagyobb
erénye éppen ez a bátor magától értetődőség. Kimondani, amit
tulajdonképpen mindenki sejt, csak illedelmességből, vagy mert
érdekeket sértene, nem mer vagy nem akar végiggondolni, például mert
levonta a létezett szocializmus korszakának tanulságát: "Megéri egy
zsarnokság működtetőjének, bértollnokának, hóhérának, besúgójának
lenni. Megéri hibás és bűnös gazdasági és politikai döntéseket hozni,
azokat végrehajtani vagy végrehajtatni. Minél magasabb posztra jut
valaki, annál inkább megéri, mert annál kisebb a felelősség. Sőt,
nemhogy felelősség nincs, de a bűnösség vagy bűnrészesség még előnyt is
jelent a politikai és üzleti életben. Általa ugyanis nem csupán senki
részéről komolyan nem firtatott és vissza nem igényelt anyagi javakhoz
lehet jutni, de még értékes kapcsolati tőkére is szert lehet tenni.
Tiszta haszon, a számlát úgyis a társadalom fizeti. S minthogy ez
megtörténhetett, megtörténhet újra, bármikor, akárhányszor."
Farkas Attila Márton azonban nem a kor
infernális eseményeivel, hanem a szólamokká tömörödött hazugságokkal
foglalkozik. Ahogy a Fahrenheit 9/11 Magyarország
sem szeptember 11-e okaival és tényleges, kevéssé ismert történéseivel
foglalkozik, hanem a hazai sajtó tanulságos reakciójával, mellyel a
széljárás változásait követve a szentségként tisztelt politikai
korrektséget szempillantás alatt lecserélte a legnyersebb
neokonzervatív propagandára.
Redukcionista civilizáció
Vajon csakugyan elkerülhetetlen az eszmék állandó körbeöntése
műgyantával? A szándék világos: támaszkodni szeretnénk rájuk. A modern
kor a tudományos eredmények tégláinak egymásra épülésében, az ismeretek
felhalmozódásában, s az eme ismeretekre alapozott tervezésben hisz, és
mindenben ezt a metaforát keresi. Mihez kezdjen az átéléssel, ezzel az
elhervadó, majd évről évre szárba szökkenő és szirmot bontó
virágoskerttel, melynek színpompájában már csak a redundáns természet
esztelen tékozlását látja?
Az eszme védelme valójában az eszme elszigetelését jelenti az eleven szellemtől. Sőt: az eszme védelmének előbb ötlete, majd igénye
már önmagában a szellemmel való kapcsolat megszűnésének jele, hiszen
csak azt védelmezhetjük, amit tárggyá tettünk, amin kívül vagyunk, ami
kisebb nálunk, ami tőlünk függ - amin belül vagyunk, nagyobb nálunk,
amitől függünk, nem. Márpedig ha nem jár át bennünket a szellem, akkor
vágyaink és félelmeink kényszere alá kerülünk, s érdekeinket védő
szorongásunk másként nem oldódik, csak ha marokkőként szoríthatjuk
kezünkbe a védelmező eszmét, melynek immár üres burkával is beérjük. S
mert nem lehetünk biztosak benne, hogy mindig engedelmes szerszámként
simul-e majd a kezünkbe, az Egésszel, az eleven szellemmel egykor
fennállt kapcsolatunk mintájára, de saját hatáskörben alárendeljük
magunkat neki. Belebújunk és mozgásunkat korlátozó, szűk páncélként
magunkra öltjük az Eszmét: innentől nem nagyobbak, nem kisebbek leszünk
nála, hanem azonosak vele. Nem biciklis huszárokként, hanem
nehézlovasságként viselkedünk: mindennek, amit mondunk, ormótlan súlya
van. Ha az Eszme bírálata immár megkülönböztethetetlen az életveszélyes
fenyegetéstől, jobb a bajt megelőzni. Olyan korokban és kultúrákban,
ahol a belátható világot egyetlen Eszme tölti ki - mondjuk az arrobori
-, a páncél kötelező, sőt, a páncél nélküli élet képtelen aberráció,
mely hiányra, merő negatívumra épül.
Az Érdekember szintén nem a szellem embere:
csak azért veti el az állandó páncél gondolatát, hogy továbbfejlessze:
ő magával az érdekkel, a rész érdekével azonosul, s a térben és időben
egymás mellett létezett páncélok, azaz fedőelméletek alapos
tanulmányozásával nem titkolt célja, hogy a jól bevált modellek közül
mindig kiválaszthassa a megfelelőt. Aki az érdekérvényesítés csúcsára
ért, már megengedheti magának, hogy ne higgyen semmiben, ám a védelemre
szoruló alullévők nem. A felüllévők már bizonyítottak, ami egyfajta
tekintélyt kölcsönöz nekik. Az alullévők, ütött-kopott, maguk
barkácsolta eszme-páncélzatai szánalmasak, mert valójában nem védi meg
őket semmitől, másfelől pedig mert idejétmúlt módon maguk is elhiszik,
amit vallanak. A fejlett világban ezért az alullévők számára a
felüllévők szállítják a felüllévők számára legalkalmasabb modelleket -
többek közt épp ebben nyilvánul meg a hatalmuk.
Hogy a műszaki fejlődés, a pénzügyi irányítás
és a szociálpszichológián iskolázott legfrissebb manipulációs technikák
előrehaladtával a vágyakat és félelmeket éppúgy mennyiségileg
szabályozhatóvá és irányíthatóvá lehet tenni, mint egy zseblámpa
fénykévéjét, s e szabályozás révén az emberek nemcsak szellem, de
eszmék nélkül is kellemesen élhetnek majd, olyan gondolat, mely a
fejfájás megszüntetésének legtermészetesebb módját a fej
eltávolításában látja. A redukcionista civilizáció nem megoldja a
feladványt, hanem széttépi a feladatlapot: előbb, mint veszedelmes
eszmék szálláscsinálójával, a nemzettel, majd a közösségekkel és az
emberrel is egyszerűsít. Szellem nélküli lények lenyelhetnék e
technokrata mákonyt, hátha holtukból éppenséggel föltámogatja őket. E
haláltánc, melynek kísérőzenéje a zsigeri lüktetésén kívül már semmit
át nem élő embertömegeket magukba nyelő techno-csarnokok szintetikus
dübögése-pufogása, felülről, az elit felhőkarcolóinak madártávlatából
természetesen egészen másként néz ki: szakértők forralják és öntik
formába az eszméktől fertőtlenített és homogenizált maszszát, melynek
légtelenített közegében a szellem öncélú játéknál, ideges
rángatózásnál, nevetséges akadékoskodásnál soha nem lesz több.
Amit egykor az értelmiség magabiztos mosollyal
emlegetett, ma már neki is törvényt diktál: az élet a
bevásárlóközpontokban zajlik. Szoknunk kell a különböző perspektívákat:
ami alulról nézve gyilkos cinizmusnak tűnik, a hatalomkoncentráció
csúcsain csupán a szakmai minimum.
Azért azt se higgyük, amit ez a rendszer önmagáról állít, hogy minden örökre így marad.
Inter arma
A választások időszakában végképp konkurens termékek
marketing-háborújává egyszerűsödő közélet és a pőre ellentétek
összecsapásává csupaszodó politikai közbeszéd egyik leggyakrabban
feltett kérdése nálunk, hogy ki mond igazat és ki hazudik. Késhegyre
menő viták zajlanak e körül, s gyakran úgy tűnik, mintha
tényállításokról folyna a szó, ahol az ellentmondó kijelentések nem
lehetnek egyként igazak vagy egyként hamisak. Holott némi irodalmi
érzékkel és történelmi tapasztalattal könnyen magunk elé tudunk
képzelni olyan szöveget, melyben minden mondat igaz, az egész azonban hazugság.
A politikai táborok és csoportosulások,
valamint a hozzájuk kötődő sajtó projekcióinak, sorok között megbúvó
előfeltevéseinek elemzése, melyet az Arrobori
lapjain olvashatunk, meglehetősen siralmas képet fest a hazai
közírásról és közgondolkodásról. A szerző sokat gyakorolja magát a
perspektívaváltásban, ha más okkal is, mint könyvének szereplői.
Irigylésre méltó komolysággal követi végig okfejtéseik cikkcakkjait, s
a sztereotípiák alkalmazásában gyakran következetesebb, mint ők.
"Harapj bele bátran!", tanácsolja a saját farka után kapkodó kígyónak.
A rajzokról
Ahogy egy álmatlanul végigkínlódott éjszakáról érzékletesebb képet
nyerünk ismerősünk arcára pillantva, mint megkezdett és azonnal
félbehagyott mondataiból, úgy hőkölünk hátra Szentgyörgyi Zsolt rajzai
láttán. A címlap kitüntetésekkel agyondekorált tábornoka, ha jobban
szemügyre vesszük, igazából fegyenc. A félbehagyott mondat külső és
belső szabadság különbségéről szólna. Csakhogy ebben a világban nincs
mese, minden úgy néz ki, amilyen belül: bántóan üres vagy csiricsáré.
Az utódokra hagyományozott magabiztosság külsődleges formák mind
bárgyúbb ismételgetésére épül, s ha mégis felbukkan egy gondolat, amit
befogad valaki, az csakhamar emésztetlenül távozik. A sehova sem
vezető, ám abbahagyhatatlan álviták, az egymást üldöző, ám egymást soha
utol nem érő projekciók a Szentgyörgyi-féle körbicikli korszakos
innovációjában találják meg méltó leképeződésüket. E projekciók már
csak azért sem érik utol soha egymást, mert akkor megsemmisülnének,
mint anyag és antianyag, s e katarzis fénye kellemetlenül messzire
világítana azokba a dohos alagutakba, ahová védettséget remélve
húzódunk vissza valamennyien.
Tudsz jobbat?
A kapitalizmuskritika bírálata a köznapi életben legtöbbször a
panglossi világmagyarázat talajáról minduntalan magasba szökkenő
kérdésre épül: Tudsz jobbat?
Mintha meg sem szólalhatnánk addig, amíg komplett és azonnal
megvalósítható részletes tervvel nem hozakodunk elő a világ
átalakítására, amivel aztán nyilvánvalóan felsülnénk és végérvényesen
nevetségessé tennénk magunkat. Mintha bizony a világ kész terv szerint
alakulna! Pangloss mester nulladimenziós világában semmiféle bírálat
nincs, mert egész egyszerűen játéktér sincs: mindent tudunk és
ismerünk. A terv adott, a megvalósítás pedig olyan, amilyen lehet.
A panglossi ember adottnak veszi a világot,
amit pedig dehogy ismerünk: megelégszünk egy fikcióval. A megismerés
folyamatában mindig benne rejlik a bírálat mozzanata, ez azonban
természetesen a korábbi elképzelések és nem "a világ, mint olyan"
bírálatát jelenti. Aki ezt kétségbe vonja, nyilván a fikció és világ
azonosságát vallja, s vele, ha akarja ha nem, - további megismerendők
híján - a megismerés lehetetlenségét.
A létező szocializmus egyébként ízig-vérig panglossi rendszer volt, melyben a létező
jelző amolyan vész-biciklicsengőként szolgált: jelezte a szembejövőnek,
hogy a félreértések elkerülése végett most nem a doktrínáról, hanem a
valóságról beszélünk. Hogy a kettő nem ugyanaz, azzal ugyanis az előző
rendszerben még mindenki tisztában volt. Mára elfelejtettük, hogy előbb
van az élet, s csak aztán a sztereotípiák. Aki nem a klisék gyötrelmes
nyomódúcaiban, hanem a tényleges, gyalázattal, rútsággal és szépséggel
teli létező világban tartózkodik, az él. Farkas Attila Márton könyve ehhez segít hozzá bennünket.
Még nincs vége
Aki szerint a szerző és a recenzens túl sötéten lát, fontolja meg, hogy
Voltaire szerint Pangloss mester "iszonyúan szenvedett, de mivel
egyszer azt állította, hogy minden jól van ezen a földön, ezentúl sem
állíthatott mást, bár réges-rég nem hitt már benne". Rettenetes. Magunk
Pascal szellemében tréfaképpen azt javasoljuk, képzeljük el az
ellenkezőjét: "iszonyúan boldog volt, de mivel egyszer azt állította,
hogy minden rossz ezen a földön, ezentúl sem állíthatott mást, bár
réges-rég nem hitt már benne".
|