|
|
Kiss Lajos András
A JÓZAN POLITIKAI BESZÉD LÉNYEGE
Mindannyian örülnénk, ha Farkas Attila Márton új könyve vitákat
provokálna, sőt: akár egészen éles reakciókat váltana ki a magyar
szellemi/ politikai élet úgynevezett véleményformáló értelmiségének
egyik vagy másik köréből. Mégis él bennem a gyanú, hogy ez a hét remek
esszét tartalmazó kötet visszhangtalanságra ítéltetett, legalábbis az
említett szubkultúrákban biztosan. (Bár ne lenne igazam, s amennyiben
jóslatom elhamarkodottnak és tévesnek bizonyul, hajlandó vagyok
megkövetni az érintetteket.) Tehát nem célom Farkas Attila Márton
elkeserítése, de most úgy látom: a könyvében megfogalmazott
gondolatoknak hasonló lesz a sorsuk, mint a középkor "bolond
beszédeinek". Tudniillik ezek - mivel nem voltak méltók a megvitatásra
és az archiválásra - mint "értelmetlen zörejek" a semmibe, a feledés
homályába hullottak (Foucault).
A nem túl biztató kilátás oka egyszerű. A
magyar szellemi miliőben vitázni csak szélsőségesen egyoldalú és
alacsony intellektuális igénnyel megfogalmazott álláspontokkal
kifizetődő, tehát leginkább olyankor, amikor a vitapartner ad hominem
érvekkel is könnyedén "elintézhető" (például tájékozatlan, outsider,
miépes, fundamentalista környezetvédő, a Kádár-rendszert visszasíró,
globalista, antiszemita, zsidóbérenc és így tovább). Farkas Attila
Márton írásainak szellemisége viszont kivonja magát az efféle
címkézések alól.
(S nem pusztán azért mondom ezt, mert az
esszékben minden oldal megkapja a magáét. Egyébként, amint ezt
rövidesen részletesebben is megfogalmazom, teljes joggal.)
Egyfajta ügyes pankriticizmus, a sehova sem
tartozás demonstrálása, éppenséggel lehetne tudatos szerzői taktika is.
Csakhogy jelen esetben erről szó sincs. Nem, ezek az esszék gyermekien
őszinték, egyúttal persze mindig világos okfejtéssel alátámasztottak. S
ez szükségszerűen vezeti szerzőnket a mai magyar média-értelmiség által
létrehozott (és gondosan életben tartott) nyomorúságos intellektuális
és erkölcsi világrend generális elutasításáig.
Hadd kezdjem mindjárt a legfontosabbal - az
esszék nyelvével. A rendszerváltozással párhuzamosan, úgyszólván
észrevétlenül, egyfajta nyelvcsere is végbement. A váltás ugyan jórészt
a média világában zajlott le, de természetesen a fordulattól nem maradt
érintetlen a társadalomtudományi diskurzus sem. A kapitalizmus, mint a
hajdani pozitív csengésű szocializmus negatív ellenfogalma, átadta
helyét az egészen más akusztikájú polgári, illetve liberális demokrácia
kifejezéseknek. Közben a tőkésből vállalkozó lett, a profitot hajszoló
kizsákmányolóból tisztes munkaadó, s legfőképpen persze polgár. A
munkásosztály felszívódott, kikopott a nyelvi univerzumból, s mivel
sehogy sem lehetett számára adekvát nevet találni az új világrendben, a
politikai diskurzus lieu vide-je
lett. Ez a hajdan unos-untalan használt fogalom talán még leginkább a
semmitmondóan neutrális "az emberek" kifejezés szurrogátumában él
tovább, ezt aztán már bátran használja a bal- meg a jobboldali média is.
Farkas Attila Márton szemben áll ezzel a
reflektálatlan nyelvi fordulattal, s a legtermészetesebb módon
használja a kapitalizmus, a burzsoázia, a tőkés, a kizsákmányolás és
számos, ezekkel rokon fogalmat. Nem azért, mintha akár csak a
legcsekélyebb nosztalgiát is érezne, vagy éreztetni szándékozna az
úgynevezett létezett szocializmus formálisan letűnt korszaka iránt.
Éppen azért elemi erejűek a létezett szocializmusban lejáratott
fogalmak, mert új kontextusban használja fel. Ezekben az esszékben a
szemantikai kontinuitás kettős funkciójú. Egyrészt remek társadalom- és
médiakritikai elem, másrészt terápiás célú: folyamatosan emlékezésre
kényszeríti az olvasót, aki pedig - s talán nem tévedek, ha ezt a
magatartást tipikusnak nevezem - inkább elfedni szeretné a múltat,
mintsem szembesülni vele. A kötet első eszszéjében (A létezett szocializmus leghalálosabb bűne)
Farkas Attila Márton nonkonform nyelvhasználata döbbenetes
egyszerűséggel bizonyítja a két funkció teljesítőképességét. Az írás
legfontosabb üzenete, hogy a létezett szocializmus (amely mifelénk a
Kádár-rendszer formájában állt a legintimebb módon rendelkezésre)
leválthatatlan, mivel valójában nem is létezett. Tudniillik a mai
újburzsoázia, amely jórészt a hetvenes és a nyolcvanas évek
pártelitjének fiatalabb és képzettebb rétegéből került ki, mindig is a
kapitalizmust építette - természetesen a kor adta eszközök és
lehetőségek felhasználásával, legfeljebb a többség csak később szerzett
erről tudomást. De éppen a többségi naivitás és tájékozatlanság az, ami
a nyertesek legitimációs technikáit megkönnyíti. Tudniillik a mai
nyertesek, azaz az örök szakemberek egykor is azok voltak. Ők mindig
tudták és tudják, hogy mi az igazság. Kapitalistának (vagyis sikeres
vállalkozónak) és szakembernek lenni, voltaképpen egyazon halmazba
tartozást jelenti. "Így a ?szakértelem?, mondja Farkas Attila Márton (A technokrata mákony),
nem is ideológiapótlék, hanem maga az ideológia: az ideológianélküliség
kváziideológiája, a huszadik század borzalmai okozta szellemi bénultság
és morális deficit eredménye." (77-78) Ez az ideológiátlan ideológia
egyetlen állításra vezeti vissza az összes társadalmi problematikát,
mondja szerzőnk lakonikus tömörséggel: "Az úr a pokolban is úr."
Amúgy az újtőkések által terminált magyar
"baloldali mozgalom" lélegzetelállító találmány. Mészöly Miklós egyik
szellemes gondolata jut az eszembe: a hóhér mondja a gyászbeszédet is.
Ilyesmi még az abszurd drámákban sem fordul elő; úgy látszik, az élet
találékonyabb. A lakájként viselkedő médiaértelmiség (gyakran szoros
érdekszimbiózisban az igazi tőkésekkel) természetesen mindent megtesz,
hogy ez a helyzet mint természetes és megkérdőjelezhetetlen
világállapot jelenjen meg a tömegkommunikációs eszközökben. "Nálunk
jelenleg baloldalinak azt nevezik, aki a szabadpiac, a privatizáció, a
transznacionális nagytőke, az Egyesült Államok birodalmi politikájának
és Brüsszel bürokratikus centralizmusának az elkötelezett híve, viszont
ellensége a munkás érdekvédelemnek, a környezetvédelemnek és a
civiltársadalomnak" (45), mondja Farkas Attila Márton. Ez a
baloldalinak titulált érzéketlen technokrata észjárás, lényegében a
hajdani hivatalos marxizmussal analóg módon, eleve érvénytelenít minden
lehetséges társadalomkritikát. Eszerint a fennálló világállapot a
szent, a numinózus kategóriája alá tartozik, ilyenformán a priori immunizált minden bírálattal szemben.
A magyar baloldali értelmiségnek voltaképpen
nincsenek is eszméi. Ami van, az jórészt azonos a Becker-féle
neoliberalizmussal, amely a matematikai kalkuláció és a
szociáldarwinizmus egyfajta keveréke - vagyis cinizmus. A szakértő, ha
nem is az Isten, de legalábbis a Logosz helyébe képzeli magát, olyan privilegizált pozícióba, ahol minden lehetséges ellenérv maga a teljes abszurditás.
Max Webert követve Pierre Bourdieu a következőképpen fogalmazza meg ennek az ideológiának a lényegét: a szociodícea lépett a hajdani teodícea
helyébe. Ez azt jelenti, hogy a privilegizált gazdagokat a
társadalomban elfoglalt helyzetük maga magától legitimálja, amíg a
szegények nem egyszerűen csak erkölcstelenek, alkoholisták és
romlottak, de egyben ostobák és unintelligensek is. A szakértőnek
természetesen nincs etikája. A középkori teológia analógiájával élve, a
szakértő által konstruált világkép a "létezők nagy láncolatában" a
kalkulatív ésszel felszerelt matematikust ültette arra a helyre,
amelyet egykor az Isten foglalt el, amíg a létezők alsó szintjét a
kontemplatív észhez ragaszkodó, immáron végképp korszerűtlenné vált
filozófus foglalhatta el. Ugyanerre utal Farkas Attila Márton is,
amikor ezt írja: "A szakértő feladata az emberi szempontok, az etika,
bárminemű igazságérzet kiiktatása a közbeszédből, illetve
közgondolkodásból" (98).
Nem lehet kétségünk, hogy a neokon liberalizmus
hangjából végképp kiveszett a harmincas évek ókonzervatív fekete-erdei
filozófusának pasztorális dörmögése. A hagyományos konzervativizmus a
maga völkisch változatában még ezt-azt megőrzött felvilágosodás kori
eszméjéből. Ami most van, az már a nyers és őszinte technokrata
diszkózene fülsiketítő dübörgése. Az új világrend veszteseinek
panaszhangja, ha nagy ritkán el is jut a neokon szakértők fülébe,
tökéletesen elveszti eredeti intencióját. A rebellis hangokat
irigységként dekódolják: a neokonok minden tiltakozást a műveletlenek,
a nyelveket nem beszélők, az élhetetlenek, végső soron a társadalom
többségét kitevő bunkók ösztönös lázadásaként magyarázzák.
Néha persze itt-ott kivételekre is
bukkanhatunk. Néhány liberális politikus és a balliberális média olykor
"felemeli a hangját" az egyik vagy a másik hátrányos helyzetű kisebbség
érdekében. Az őszinte segíteni akarás szándékát mégis rendre
megkérdőjelezi az a körülmény, hogy valamilyen jól medializálható,
extrém probléma fedezhető fel a harcos kiállás hátterében. Ha valaki
csak úgymond "átlagosan szerencsétlen", az még nem elég ahhoz, hogy
érdemes legyen szót emelni ügyében. Ez a fajta haszonelvű humanizmus,
amely mindig a lehetséges médiaelőnyök kedvéért jogérzékeny, leginkább
csak arra jó, hogy a többséget a liberalizmus ellen hangolja, ami
valamiképpen - mondjuk meg őszintén - mégiscsak tragikus.
S itt nem csak a politikai nyelv "természetes
infantilizmusáról" van szó, amely ősidők óta jellemzi a politikai
diskurzust. Világos, hogy a politikus beszéde doxa-jellegű, azaz
sematikus és mindent leegyszerűsítő. A politika lényege mindig egyfajta
onto-ritmikai program megvalósítása, az együttmenetelés kikényszerítése
vagy legalábbis kiprovokálása (Sloterdijk). Ilyenformán, ami engem
illet, talán némileg engedékenyebb vagyok a politikusi beszéd
kiskorúsító infantilizmusával szemben, mint Farkas Attila Márton. Ami
viszont az ún. szakértői diskurzusokat illeti, mindenben osztom a
szerző lesújtó véleményét. A politikai közbeszéd alakítói számára nem
lehet mentségeket találni. A gyakran hangoztatott független értelmiségi
szerep talán mégiscsak kötelezne valamire.
A baloldali médiaértelmiség fő vonalának kontraproduktív teljesítménye a politikai korrektség szituatív érvényességét elemző Fahrenheit 9/11 Magyarország
című esszében jelenik meg a legtisztábban. Az írás üzenete világos: az
eredetileg nyilván jó szándékúnak és tisztességesnek tekinthető
törekvés, hogy minden nyilvános megnyilatkozás a másság iránti
tisztelet imperatívuszának kell engedelmeskedjen, rögvest semmivé
foszlik, mihelyst ezt a parancsot valóban más kultúrára kellene
érvényesíteni. A Világkereskedelmi Központ elleni támadás után
hirtelenjében kiderült, hogy a nyugati világ az Ausnahmezustand
(rendkívüli állapot) korszakába lépett, ahol az ellenséggel szemben
minden megengedett. 2001. szeptember tizenegyedike után, mondja Farkas
Attila Márton, "nem píszí immáron píszínek lenni" (126).
Amúgy a baloldali média szinte mindig csak a
nyugatellenes vallási fundamentalizmusról beszél. Valójában a helyzet
korántsem ilyen egyszerű, hiszen az amerikai neokonzervativizmus maga
is a vallási fundamentalizmus sajátos változata, amely ráadásul a
romlott és barbár Európa ellentársadalmaként fogalmazza meg magát. "Az
amerikai keresztény fundamentalizmus egyesíti a gazdasági racionalitást
azzal a messianisztikus hittel, hogy éppen Amerikának kell az új
Jeruzsálemet létrehoznia", írják Michael Hardt és Antonio Negri a Birodalom
című könyvükben. Nálunk talán csak Tamás Gáspár Miklós olyan kivételes
médiaszereplő, akinek van bátorsága kimondani ezt a keserű igazságot.
Különös, érvel Farkas Attila Márton, hogy az a politikai elit, amely az
USA-ban a konzervatív párton keresztül a politikai hatalom valódi
birtokosa, Közép-Európában mégis a liberális és a baloldali (tehát a
volt kommunista!) pártokkal ápol jó kapcsolatokat, nem pedig a hozzá
látszólag eszmeileg közelebb álló jobboldallal. Nyilván azért, mert ez
a politikai erő - minden ideológiai fundamentalizmusa ellenére is -
biztosítottabbnak látja a gazdasági racionalitás, tehát a tőke
logikájának érvényesülését a szociálliberális erők uralta régióban,
mintha a "saját eszmei szövetségesei" lennének hatalmon.
Az ökonómiai racionalitásra felesküdött magyar
neokon baloldaliságnak van egy különösen szomorú következménye: az a
szinte példátlan jelenség, hogy a magyar környezetvédelem ismert
alakjai (és az ökológiai mozgalmak általában is) egyre gyakrabban
tűnnek fel a jobboldali pártok környékén. Pedig igazából ott sem
találnak otthonra. A magyar jobboldal - mondja Farkas Attila Márton -
látszólag vállalja a rendszerváltás veszteseinek érdekképviseletét. A
jobboldalnak, a baloldallal ellentétben, tehát vannak eszméi, noha ezek
az eszmék annyira idejétmúltak és hasznavehetetlenek, hogy leginkább
csak megmosolyogni érdemes. (S ezt még a kifejezetten jóindulatú
interpretáció mondatja velem.) "Ez a fajta ?jobboldaliság? ugyanis alig
több, mint romantikus antikapitalizmus, s ezáltal a jelenlegi elittel
való szembenállás és szembeszegülés megideologizálása, szóljon az
explicite bármiről, ősi hagyományokról, szakrális hierarchiákról, a
nemesség erényeiről és a papság dicsőségéről, vagy akár az
abszolutisztikus monarchia visszaállításnak fantazmagóriájáról" (48). A
jobboldali médiaértelmiség, jórészt hiányos filozófiai, szociológiai és
társadalomelméleti műveltségéből fakadóan, a legidiótább nacionalista
és internacionalista mítoszokhoz menekül. Ezek különféle
valláspótlékok. Funkciójuk nem a fennálló állapot adekvát bemutatása,
hanem egyfajta - legalábbis a szeánszok részvevőinek szempontjából
nézve - mentális kielégülés. A jobboldali radikálisok jól elvannak a
maguk pszeudo-vallási közösségeiben Hamvas Béla szimplifikált eszméivel
vagy éppen a sumer/magyar eredetmítosz boncolgatásával.
Farkas Attila Márton könyvének bemutatása
kapcsán nem lehet megkerülni az a kérdést, amely mind a hét írásban
megtalálható, legkifejtettebben A csatlós lét közhelyei és a Miért nincs magyar nacionalizmus? címűekben: hogy hol keressük főgyökerét ennek a szánalmasan kisszerű "hazugságkörnyezetnek". Jan Patoc`´ka a Mi a cseh?
című írásában a következőkben látja az elhibázott cseh történelem
alapvető okát: "A kis cseh történelem kisszerű eszközökkel törekedett a
nagyságra, a kisszerű eszközök azonban végzetesnek bizonyultak: a
csehek meg akarták spórolni az elvszerű gondolkodás fáradságát, saját
hittételeik kritikai megkérdőjelezését, az életről és halálról való
döntés keserves kényszerét, így más európai hatalmak játékszerévé
lettek." Ez a diagnózis még inkább érvényes a magyar történelem
napjainkig tartó utolsó félévezredére. A csatlósság, az éppen divatos
világtendenciák kiszolgálása "(...) történelmünk során eddig még nem
hozott semmit a konyhára" (213). S ha most - talán a sors különös
szeszélyének köszönhetően - mégis a "jó oldalon állunk", de
csatlakozásunk nem értelmesen megfogalmazott identitás, valamint jól
végiggondolt erkölcsi elvek alapján megy végbe, hanem a megszokott
szervilizmus mozgatja, akkor a legelső alkalommal, amikor esetleg újabb
iránymutató csillag tűnik fel a nagyhatalmak égi pályáján (mondjuk Kína
2025-ben), rögvest új példakép után nézünk majd anélkül, hogy az újabb
cikkcakkból akárcsak a legcsekélyebb haszna lenne a nemzetnek.
Mint a bemutató elején említettem, Farkas
Attila Márton könyvét végigkíséri egyfajta gyermeki őszinteség. Ez a
gyermekiség azonban - a szemantikai rokonság ellenére is - éppen
ellenkező irányba mutat, mint a magyar politikai közbeszéd tudatosan
infantilizáló nyelve. Nem kiskorúsítani szeretné az olvasót, hanem a
még el nem rontott gyermeket igyekszik megszólítani benne, aki
hajlandó, hogy - Kanttal szólva - kikeljen a kiskorúság járókájából, és
- a rá leselkedő veszélyek ellenére is - megtanuljon önállóan járni.
|