|
|
KŐBE VÉSVE
A kőbányai sírköves iparról
(részlet)
Az őskorban, mintegy százezer évvel ezelőtt - s a tudósok innen
számítják az emberré válást - őseink gondoskodni kezdtek halottaikról.
Az idők során a holtak testét vagy hamvasztás utáni maradványait a
lakóhely alatt földelték el - a rómaiak pedig már házukban, díszes
urnában tartották az elhunytak porát. Az egyiptomiak sírkamrába
rejtették a bebalzsamozott holttestet, az ókori Közel-Kelet népei
földbe temetkeztek, de nem egyformán temettek gazdagot meg szegényt. Az
egyszerűbb ember teste csupaszon, a módosabbé agyagkoporsóban került a
földbe. Az Ószövetség népe csak a súlyos bűnösök holttestét
hamvasztotta, egyébként a testet megmosták, gyolcsba tekerték, mirhával
és aloéval illatosították, s lehetőleg még a halál napján eltemették. A
szegényebbek a saját földjükbe ásott gödörbe kerültek, a sír fölé
kőrakást emeltek. A gazdagabbak testét sziklaüregbe tették, fedetlen
kőkoporsóban, vagy egyszerűen a sziklába vájt padozatra helyezték.
A keresztények a zsidóktól vették át a
temetkezési szokásokat, de a bensőséges családi eseményt felváltották
az egyházi szertartással, és a temetőket is egyházi testület gondozta.
Az egyház sokáig tiltotta a halottak hamvasztását. A keresztény temető
áldott hely, ahová korábban a halottas háztól, ma többnyire a
ravatalozóból, ima és zsoltáréneklés mellett viszik a halottat. A
holttestet vagy a hamvakat a ravatalozóban és a nyitott sírnál, illetve
a kolumbáriumnál is beszenteli a szertartást végző pap.
A temető minden korban megmutatja - legelőbb
is, hogy hittek-e az emberek az örök életben. Az ókori szokásoktól a
mai sírfeliratokig sok-sok érzékelhető, mondhatni tárgyiasult jelet
találni a hit vagy éppen a hit hiányának élet- és például
családszervező funkciójáról. A zsidók kősírjai, temetkezésre használt,
sziklába vájt üregei lakott helyeken kívül, fás, ligetes területeken
voltak.
A keresztény ókor halottait a földbe temették,
olykor sírkápolnát emeltek a halott fölé. Később a templomok, bazilikák
fala mellé helyezték halottaik szarkofágját, s föléje olykor tetőzetet
is emeltek. Krisztus után az első öt évszázadban a templomba
temetkeztek (a papok mindenképpen), a 6. századtól azonban az egyház
már korlátozta ezt a szokást. Így jöttek létre temetők a templomok
körül a középkori Magyarországon is. Klerikusok, uralkodók továbbra is
temetkezhettek a templomba. Egyetlen Árpád-házi királysírunk, amelyről
tudjuk, hogy a mai napig háborítatlanul, azonos helyen őrzi a király
maradványait, I. Andrásé, a tihanyi bencés apátság altemplomában.
A 16. századtól közegészségügyi okokból
kerülnek a temetők a településen kívülre. A temetők többsége még
egyházi tulajdonban van, de a községi temetőt is megáldja az egyház. A
településen kívüli temetőben aztán kápolnát építettek, és legalább egy
keresztet elhelyeztek középen. Már az őskeresztények állítottak a sírok
fölé keresztet, ezt a katakombák sírüregeiben is megtaláljuk.
A budapesti Új Köztemetőt (Kozma u. 8-10.)
1886. május 1-én nyitották meg, 318 kat. hold területen, a volt
Eszterházy-birtokon, melyet - miután nem lehetett megművelni - a gróf a
városnak ajándékozott. Jelenlegi területe - az 1914-es, 1933-as,
1938-as, 1942-es és 1950-es évekbeli bővítések után - kb. 560 kat. hold
és 301 parcellára tagolódik. A területi elrendezés, valamint a temető
fő épületei Ziegler Győző műépítész tervei alapján készültek 1903-ban.
Az első temetés 1886. augusztus 6-án történt,
Závoly Viktóriát, egy napszámos özvegyét az 53-as parcella 2. sorának
11-es sírjába helyezték. Azóta kb. 1,5 millió halottat temettek itt el.
A ravatalozót és a hűtőházat 1921-1925-ben
építették. Felújításuk és bővítésük 1978-1985 között történt. A Pomsár
János tervezte krematóriumban 1968. május 2-án két gázzal fűtött
kemence és három hűtőfülke kezdte meg működését, a ?70-es években itt
is bővítettek.
A katonai temető 1903-tól két parcellában volt,
az I. világháború után 25 kat. hold területre növelték. 1955-ben a
Honvédelmi Minisztérium lemondott a katonai sírok gondozásáról, ekkor
kb. 20 ezer I. és II. világháborús halott sírját szüntették meg. Az
intézkedés azonban súlyosan sértette az 1929-ben kötött Genfi
Nemzetközi Szerződést.
A hamvak szétszórása és hazavitele 1984-től engedélyezett.
A 19. század elején Magyarországon még voltak
járványtemetők. Az utolsó a jelenlegi kőbányai kínai piac területén
volt, de olyannyira megfeledkeztek erről, hogy még a legrégebbi
kőfaragók sem hallottak semmit, ami szájhagyomány útján őrződött volna.
Állítólag az orvost összezárták a halottnak hitt beteggel, sőt,
zsineggel is hozzá kötötték, hogy ha mégis tetszhalott volt az illető,
és éjjel megmozdult, az orvos azonnal érzékelje az életjelet.
Az Új Köztemetőnek a múlt század elején még
harangöntők is dolgoztak, ám ahogy a város gyarapodott, el kellett
költözniük, mert a harangok próbája zavarta a lakosokat. Most - úgy
mondják - valahol Vác környékén vannak. Kérdés, hogy a mostani
repülőforgalom nem zavarja-e jobban a lakosokat - és a holtakat.
A temető különös világ, olyannyira, hogy talán
megkockáztatható: funkciója ellenére nem csak a múltat idézi. Először
is rengeteg furcsaságot látni. Például a Bukovi Márton futballista
emlékére készült, kőből faragott stadiont.
Kínos abszurditások is megesnek: miután
"nagyüzemesedett" a temetés, és a temetői rendtartás is szigorodott
(jelenleg a sír-megújítás ideje 25 év), aki nem intézkedik időben, más
sírját találhatja nagyszülei nyughelyén, ahová talán csak két hete még
virágot vitt. Az elembertelenedés megakadályozása elsődleges feladata a
sírkőkészítőnek. Munkáját így nemcsak a műhelyben, hanem az irodában is
végzi, mikor a megrendelőkkel beszél. Aki nem együttérző, nem elég
figyelmes, nem lesz jó sírköves - még ha "szakmailag" felkészült is.
Igaz, a sírkövet nem a "friss" gyász idején állítják, mert a "beépítés"
csak akkor ajánlatos, ha már nem kell tartani a talaj süllyedésétől.
Mégis, éppen a sírkő megrendelése elevenebbé teheti a hozzátartozó
fájdalmát - olykor a veszteség ambivalenciáját, vagy akár a bűntudatot.
A sírkőben aztán minden sűrűsödik: konvenció, hamis pátosz,
fegyelmezett fájdalom.
Aki meg akarja ismerni egy település lakóinak
szokásait, hitét, szellemi szintjét, ízlését, legelőbb is nézze meg a
templomot, a kocsmát és a temetőt. Kisebb helységekben a közös gondozás
színvonala is árulkodó. Ausztriában van olyan temető, amelynek
sétányait naponta takarítják partvissal.
Az idős kőfaragók azt mondják: régen a
szakmabeliek igényesebbek és képzettebbek - vagy másképpen képzettek -
voltak. A szobrászművészek is készítettek síremléket, s ezzel mintegy
mértéket adtak.
Amikor az ötvenes években gyakorlatilag
megszűnt a külföldi gazdasági kapcsolat, több kőféleség behozatala
leállt, kiváló minőségű anyagokhoz egyáltalán nem lehetett hozzájutni,
így egy ideig feldolgozták a régi sírköveket, aztán amikor ez a
lehetőség kimerült, következett a műkövesek ideje. Ők formákat
készítettek, és sorozatban gyártották a műkő-termékeket - roppant kevés
fantáziával és ízléssel: volt ezen virágtartó váza, esetleg valami
faragás, meg mondjuk egy galamb.
A kilencvenes években viszont ömlött hozzánk -
Európából, Ázsiából, Amerikából is - a gránit és a márvány. Drága
ugyan, de van rá vevő, így ismét háttérbe szorul a műkőgyártás. Újabban
megmunkálatlan szikladarabokat is felállítanak sírkövekként. Újra
vannak kőfaragó mesterek, akik az elhunyt egyéniségéhez illő sírkövekre
"szakosodtak", s az emlékmű formáját, anyagát, díszítését a
hozzátartozóval folytatott hosszú beszélgetés után alakítják ki.
|