|
|
TÁJOLÓ
Thomas Mann és a hó
A grúz völgyek forróságából, a párásan gőzölgő keletről utazz most
velem a hűs svájci hegyekbe, kedves olvasó, fel a sok ezer méteres
magasságba, ahol "a hó mindent összezavar. Januárban havazik, de
májusban sem havazik sokkal kevesebbet, és néha augusztusban is hull a
hó... Mindent összevéve azt mondhatjuk, nincs hónap hó nélkül, ehhez
tarthatod magad". Majd meglátod, hogy az összes színt magába foglaló,
mindent borító fehérség sokban hasonlít a tengerparthoz: "mindkettőt
egyaránt a természeti kép ősi egyhangúsága" jellemezi, "a hó, a mély,
laza, makulátlan porhó idefenn ugyanazt a szerepet" játssza, mint
"odalenn a sárgásfehér föveny". Hasonlít, de mégis más, és tapasztalt
utazóhoz méltón hogyan is győzödhetnél meg erről másként, mint hogy
"keskeny vágányú vasútba" szállsz? Helyezkedj el kényelmesen az apró
fülkében, és várj türelmesen, mert "mihelyt a kicsiny, de szemlátomást
rendkívül erőteljes mozdony elindul, megkezdődik az utazás igazán
kalandos szakasza, a meredek, kitartó, szűnni nem akaró emelkedés".
Még ha makulátlanul egészségesnek érzed is
magad, mint a rövidnek szánt látogatásra induló Hans Castorp, a
varázshegy könnyen hatalmába kerít, ahogy egyre magasabbra és
magasabbra jutsz a ziháló vonattal, magad mögött hagyva a lombhullató
erdőket, a síkföldön megszokott állat- és növényvilágot és a síkföldi
embereket, a rokonokat és barátokat, hivatást, szakmát, állást és
előmenetelt, "a megszűnésnek, elszegényedésnek erre a gondolatára"
talán te is kissé elszédülsz, és tenyereddel takarod el a szemed, mint
a hamburgi fiatalember, de ne aggódj, fordított pokolra szállásunkkor
támaszkodj rám, mint Dante Vergiliusra, és hidd, hogy valóban csak
rövid látogatást teszünk.
A gyógyszálló 34-es szobájából rögvest az
erkélyre lépünk, a kényelmes fekvőágyon már vár a két meleg teveszőr
takaró, amit a faluban rendeltünk, és szívesen segítek, hogy
elsajátítsd a "bepakolózás művészetét", amelyet "az újoncnak is
mindjárt az elején" meg kell tanulnia, mert itt a május éppoly hűvös
lehet, mint akármely téli hónap, és éppen az előbb "a völgyön idegen
légminőségű szél söpört végig, jéghidegen, csontig hatolóan, mint
hogyha ismeretlen, fagyos vidékekről jönne; ez a szél felborította a
meleg uralmát, és merőben új rezsimet alapított".
Az erkélykorláton átpislogva te is megláthatod
ezt az új birodalmat, "kinn a semmi borong", a világ "szürkesfehér
vattába, hófellegekbe, ködgomolygásba" csomagolt, és a síkföldi ember
számára ez a fenséges "kristályos villódzás" és "gyémántolás" merőben
idegen - alapvetően különbözik a lenti világban megismert hótól, mert
uralma nemcsak végeérhetetlen, de kiszámíthatatlan, s így fenyegető is.
A hóborította varázshegyen "a világ jeges tisztaságba dermedt,
természetes mocskossága elbújt, fantasztikus halálbűvölet álmába
merevedett" - a fehér lepel takar, szépít, konzervál, gyilkos hidege
mégis ijesztően emberfölötti: valóban varázslatos. A hét év hosszúra
nyúló, dermedt téli álomban így megváltozik az idő érzékelése is,
összekavarodik, mint maguk a hónapok, és az ifjú Castorp, akinek
szorgalmas mérnökként a hajógyárban kellene gyakorlati ismereteket
elsajátítania, kénytelen eltöprengeni, "melyik szervünk érzékeli az
időt" és "hogyan mérjünk valamit, amiről valójában az égvilágon semmit
sem tudunk, aminek egyetlen tulajdonságát sem ismerjük".
A töprengést idővel
két tanítómester irányítása alatt folytatja, a humanista és a jezsuita
tüdőbetegek természetértelmezéseit azonban naiv ösztönösséggel utasítja
el - talán mert ő maga sokkal kevésbé beteg, és nem lobog benne a saját
teste iránti lázas indulat. Hiába bizonygatja Settembrini, hogy "a
természet gonosz és ostoba", és "a szellem örök ellensége a
természetnek, büszkén és gyanakvón áll vele szemben, fennen kitart ama
joga mellett, hogy bírálhassa a természetet és gonosz, értelemellenes
hatalmát. Mert a természeté a hatalom, márpedig szolgai lélek az, amely
elfogadja a hatalmat és belenyugszik", és Naphta állítása sem győzi
meg, hogy "igaz az, ami az embernek üdvös. Az emberben összefoglaltatik
a természet, a természetben csak ő van teremtve, az egész természet
pedig az ő számára van teremtve. Az ember a dolgok mértéke, üdvössége
az igazság kritériuma", mert Hans Castorp nagyítóüveget vásárol, és
azon át vizsgál egy hópelyhet, így tehát tudja jól, "milyen finoman
cizellált apró cifraságokból tevődik össze, ékkövekből,
érdemrend-csillagokból, briliáns-csatokból - a legügyesebb ékszerész
sem tudott volna ennél gazdagabbat, aprólékosabbat alkotni... ama
szervetlen anyagnak részecskéi voltak ezek, amely az élő plazmát, a
növényi, az emberi testet is duzzasztja".
A hó - víz, akárcsak az emberi test jelentős
része, olvadása az öregedéshez hasonlít, s ahogy a puha, ruganyos
csecsemő mind több vizet veszít, megfonnyadt, kiszáradt vénné
aszalódik, úgy alakul át a fenséges, hófehér tömeg is: "jégszínűvé,
kásássá, likacsossá vált, megroskadt, ahol tömegesen feküdt, szinte a
föld alá bújt. Szivárgott, szüremkedett, folydogált mindenütt,
cseperészett és potyogott", hogy néhány hónap múlva frissen és tisztán,
újjászületve visszatérjen, Hans Castorp pedig sílécekkel lábán útnak
induljon, és saját bőrén tapasztalja meg, "milyen fölemelő boldogság a
könnyed szerelmi érintkezés olyan hatalmakkal, amelyeknek teljes
ölelése megsemmisítené a földi halandót". És valóban: a hóviharban
eltévedt, tér- és időérzékelésében megzavart fiatalember egy kis kunyhó
falának dőlve könnyen meg is fagyhatna, ha engedné, hogy
hátborzongatóan vonzó álma magával ragadja és hatalmában tartsa. Talán
az ember természet feletti hatalmát bizonyítja, hogy Castorp időben
felébred, és továbbindul, majd biztonságban megérkezik a szállóba? Vagy
Thomas Mann írói jóindulatát, aki más, síkföldi véget szán hősének, még
ha nem is tudjuk pontosan, milyet, és "őszintén szólva, nem is igen
törődünk vele, nyitva hagyjuk a kérdést"?
Éppen ellenkezőleg: Hans Castorp találkozása a
természet ős-hallgatásával, amelyben "föltétlen és tökéletes" a csend,
"vattázott nesztelenség", gúnyos ellentételezése
Settembrini lázasan lelkes tirádájának, hogy a technika "egyre inkább
leigázza a természetet, összeköttetéseket teremt, kiépíti az út- és
távíróhálózatot, és legyőzi az éghajlati különbségeket, hovatovább a
legmegbízhatóbb eszköznek bizonyul arra, hogy közelebb hozza egymáshoz
a népeket, elősegítse kölcsönös megismerkedésüket, emberséges
kiegyenlítődést indítson meg közöttük, lerombolja az előítéleteket, s
végül megnyissa az utat az emberiség teljes egyesülése felé. Az emberi
faj sötétségből, félelemből, gyűlölködésből indult el, de ragyogó úton
halad előre és felfelé, a szimpátia, a belső világosság, a jóság és a
boldogság végső állapota felé, és ezen az úton a technika a
legalkalmasabb közlekedési eszköz", és ugyanilyen erővel cáfolja a kis
Naphtát, aki szerint "a szellem az, ami az embert, ezt a természettől
nagymértékben független, s vele nagymértékben szembehelyezkedő lényt
minden egyéb szerves élettel szemben kitünteti".
Szembehelyezkedő? Bizonyára. De független?
"Halad az idő, mialatt mesélünk", és látom, már
borzongsz ebben a nesztelen, megállás nélküli májusi hóesésben,
akárcsak a gyógyszálló vendégei, akik "egybehangzóan kijelentették,
hogy már látni sem bírják a havat, utálkoznak tőle, ...nap nap után
ezek a hótömegek, hóbuckák, hópárnák, hólejtők - ez meghaladja az
emberi erőt, öldökli a lelket, a szellemet. És színes szemüveget tettek
föl, zöldet, sárgát, pirosat, nyilván azért, hogy a szemüket kíméljék,
de talán még inkább a szívüket". Ha ennyi időn át és ilyen erővel kell
szembesülnünk a természet hatalmával, ha tapasztalnunk kell, hogy ez
már nem is havazás, hanem a "fehér sötétség káosza, szörnyű garázdaság,
a mérsékelten túllépő égöv tüneményes kicsapongása, melyben legfeljebb
a hirtelen csapatostul megjelenő havasi pinty mozoghatott otthonosan",
könnyen elgyávulhat a szívünk. Ha ez segít, biggyeszd orrodra te is
színes szemüveged, de vigyázz: a síkföldre visszatérve fehér
ragyogáshoz szokott szemeddel már mindenképpen másként látod a világot
- mintha Madame Chauchat titokzatos röntgenképét vizsgálnád,
szürkés-fekete fátyol borul a sárral befröcskölt fiatal fiúkra, akik
azóta is, újra és újra útnak indulnak, háromezren "hogy még legyenek
kétezren, amikor odaérkeznek a dombokhoz", vagy háromszázezren,
hárommillióan.
"El lehet beszélni az időt, magát az időt, csak
az időt önmagában véve? Nem, ez igazán hóbortos vállalkozás volna!" És
a havat?
HORGAS JUDIT
|