|
|
Ács József
NEW YORK CSÖNDES LOBOGÁSA
Révész Tamás, idén 60 esztendős fotográfus egy évtizede a modern
civilizáció fellegvárában él. Átrepülte az óceánt, mint Pilinszky hőse,
Környei, a Beszélgetések Sheryl Suttonnal elbeszélője, aki meg akarta írni New York történelmét, ám hiába olvasott a tárgyról, hiába járt-kelt aztán nyitott szemmel
a sugárutakon, be kellett látnia, hogy régóta dédelgetett terve kútba esett.
A felhőkarcolók modern katedrálisaiban lüktető óriásvárosnak ugyanis
csak jelene van. Mert mindvégig egyazon akarat munkálkodott benne, a
múlt itt nem oka a jövőnek: a hajdankor a jelen síkjába préselődve
éppúgy mellérendelő viszonyban álldogál, mint az üvegpaloták árnyékába
szorult régi épületek vagy az utca forgatagában az ideáramlott sokféle
bőrszín, szokás, kultúra. Amit a történetíró képtelen megragadni,
megragadhatja az, akinek szakmája éppen az időtlenségbe dermedt jelen:
a fotográfia.
A rács, a grid
téglalapjaiba ejtett moccanatlan, szürke épülettömbök élettelensége
különös ellentétben áll az egész képződmény organikus jellegével. Az
utcák vonalzóval tervezett érrendszerén haladó forgalom, melyet a
jelzőlámpák megfeszülő és elernyedő záróizmai szabályoznak szigorú
időrend szerint, valójában az ismétlődés kényszerétől hajtott
anyagcsere-folyamat: az állandóan változó időtlen célra tör: a
homeosztázisra. New York, a Város, a maga rasztereivel,
négyzethálóival, földre fektetett és magasba emelt monumentális, három
dimenziós rácsrendszerével emlékmű: önmaga emlékműve.
Révész képein redőnylamellák és
függesztőkábelek, korlátoszlopok és ablaknégyszögek hirdetik a tervezés
egyik alapművelete, a mennyiségi sokszorozás egyeduralmát. Bár a
magasépületek, e megkövesedett oszlopdiagramok, az élet
kiszámíthatóságát (és kiszámítandóságát) hirdetik, New York utcáin az
oda látogatót mégis az élet kiismerhetetlenül örvénylő tarkabarkasága
fogadja. A rikító színek, az ezerféle zaj, a magukat kellető árucikkek,
az időtlen tekintetű próbababák vagy a sok emelet magasban lebegő arcok
mit sem enyhítenek a jövevény magányán: legfeljebb annyit, mint a
tükörképek a homlokzatok üvegén. Ezért aztán ha a park fái közül a
magasba tekint, hajlamos az emberalkotta toronyházakat is földből
sarjadzott növénykolosszusok kiszáradt törzseinek vagy szélcsiszolta
sziklatömböknek, mindenestre természeti képződményeknek tekinteni. A
nagyvárosi magány nem csak az ideszakadtak, a bevándorlók előjoga:
bárki részesedhet belőle. Ám aki nem csupán átutazóként akarja
benyomásait fotópapírra rögzíteni, de letelepedni szándékozik ebben a
városban, annak a színpompás de fárasztó felszínnél többet kell
megragadnia: olyasvalamit, amiből a város pezsgő művészeti élete
táplálkozik. "Itt mindenki idegen, és senki se az. New York-ot,
mondják, senki se ismeri. Naponta változik, akár a tenger, egy pillanat
alatt ?fölfogható?, s akár a tenger, öröktől ismerős.", írta Pilinszky.
A Párizsból ideköltözött, s jó két évtizede halott André Kertész
nyomdokában járó, s talán épp ezért a színeket elhagyó, a hangosfilmet
némafilmre cserélő Révész épp ezt a mélyben rejlő különös
transzcendenciát kereste és találta meg a fekete-fehér New York-ban.
A sebezhetetlennek hitt várost olyan hihetetlen
támadás érte, amire, mint kiderült, nem volt felkészülve. Csapást
mértek egy szimbólumra, s ezzel megtört az időtlensége, az idő
felettisége: a történelem egy beláthatatlan eseménysor kiindulópontjává
tette. Ma már nem tudjuk szorongás nélkül nézni Révész kötetének
címlapján a Világkereskedelmi Központ tornyait: baljós felhőzet alatt
sötét vaskerék, a levegőben egy felzavart sirály. Megint csak Pilinszky
elbeszélőjének szavai kívánkoznak ide: "Egy biztos. Erről a városról
bármit megfogalmazok, frivolnak hat. Vázlatosnak. Vagy maga is az?
Igen, maga a város is az. És mégse. Épp ellenkezőleg. Hiába a
szörnyeteg ragyogás, New York egyetlen gyertyaláng. Ez áll a kéziratban
is: New York magában égő gyertyaszál."
Révész Tamás New York fotóiból rendezett kiállítás május 14-ig még
látható a KOGART Házban (1062 Budapest, Andrássy út 112.) naponta
10-től 18 óráig.
|