|
|
Horgas Béla
MÁS ÉS UGYANAZ
(részlet)
Amikor elolvastam Kovács Gábor pontos és a múlt-idézésben a jelen
feszültségeit is érzékeltető írását, különös szédület szakadt rám: ez a
jelenet egyszer már megesett velem - 1968-ban. Akkor is folyóiratot
szerkesztettem L. J.-vel, és az egyik számba - az elsőbe! - Marcuse
könyvéről szóló cikket illesztettünk, de ami ma higgadt eszmetörténeti
elemzés lehet, akkor a világállapot égetően aktuális történéseihez
kapcsolt bennünket, társadalmi-politikai konkrétsága publicisztikai
hőtől izzott, és utalásai a rendszer korlátait feszegették. Nem is
tűrte a cenzúra, hogy a lap megjelenjen, de az Eszmélet folyóirat három
próbaszámának gépírásos, bekötött kézirata megvan, itt áll a polcunkon,
s amikor újraolvastam az egészet, föltámadt bennem a vágy, hogy amolyan
dokumentatív adalékként írjak az akkori cikkről, megtoldva mai érzéseim
és kérdéseim kínzó kommentárjaival.
A Marcuse-ismertetőt Dimenziók és alternatívák
címmel Ember Mária írta, de mielőtt idéznék bemutatójából néhány
passzust, az értelmezhetőség érdekében jeleznem kell, hogy miféle
társaságba került az Eszméletben. És nemcsak "kell", hanem
szeretném is - engedek annak a bizonyos szédületnek, ami az
ismétlődésen túl az életregényünkben meghatározó súlyú
folyóiratkísérlethez most újra visszacsatol, a viszonyítás szorongató
műveletébe lök. Ennek a kényszeres mutatványnak számomra
megkerülhetetlen és valamiképpen minden motívumot összerántó lényege,
hogy a mai egészen Másban Ugyanazt érzékelem, mint a
harmincnyolc évvel ezelőttiben. S nem eszmeileg ám, hanem köznapi
konkrétsággal, hiszen akkor az egypártrendszerű hatalom, ma a
többpártrendszerű versenytársadalomba illeszkedő, lobbizásra épülő
pénzosztó intézmény próbálja kiszorítani a folyóiratot; hajdani
írótársunk, barátunk azt írta nekünk a botrányos döntés után, hogy az
NKA százfejű Aczél elvtárs, de azt nem tette hozzá, hogy ebből ő az
egyik "fő", s ezért: személy szerint és közvetlenül is felelős a
történtekért. Lehetséges, hogy az akkori technokrácia világa a
tömegkultúra kattogó hatalmasságával együtt most érkezett meg hozzánk?
A Liget ilyenképpen az Eszmélet folytatása, s milyen
fájdalmas még ma is (s ha nem, akkor azért), hogy a publikálók közt ezt
már mióta egyetlen név jelzi csak. A 68-ban szerkesztett 197 gépelt
oldalnyi kéziratban Tornai József, Marsall László, Tandori Dezső, Ágh
István és Orbán Ottó, majd a pályakezdő Éliás Péter, Börcsök Mária,
Oravecz Imre és Dobai Péter versei sorakoznak. Prózával Mészöly Miklós,
Konrád György, Csoóri Sándor szerepel, tanulmánnyal Tellér Gyula,
Gyurkó László, Levendel Júlia és én, a Marcuse-cikk előtt pedig Semprun
Mit tehet az irodalom? című 1964-es előadása áll (Konrád Júlia
fordításában), s ez is mai dilemmáim (dimenzióim és alternatíváim)
kavargásához kapcsolódik.
Semprun marxista idealizmusának elvont
tételeit, a sztálinista diktatúrák szelíd hangú, mozgalmi frazeológiát
használó kritikáját és patetikus megfogalmazásait a jövőről meg a
világforradalomról persze vegyes érzésekkel olvasom, de beszédének záró
része kísérteties elevenséggel hat rám. Az irodalom hatalmának
kérdésénél, állítja, alapvetőbb, hogy "lesz-e még irodalom néhány
évtized múlva ebben a mi neokapitalistának nevezett társadalmunkban?
Szociológiai vizsgálatok igazolják, hogy olyan tendencia van
kialakulóban, amely a könyvet az ideologikus fogyasztási javak látható
és hallható közvetítésével helyettesíti, vagy legalábbis részben
kiszorítja." Az irodalmat, teszi hozzá pár mondattal később, minden
társadalomban az ellenszegülés és az igazság élteti, s ezért a fennálló
rendszer feltétlen oltalmazója annak a "tömegkultúrának", amely a
kultúra tagadása, "pontosabban a lehető legelidegenedettebb szabadidő
racionális megszervezése. Innen az újfajta magatartás az írókkal
szemben, az igyekezet, hogy beépítsék, beolvasszák őket. Minden módszer
megfelelő nekik... beleértve a Nobel-díjat is... Minden irodalmi és
individualista lázadás megbukik néhány hónap vagy év alatt a hivatalos
szentesítés homokzátonyán."
Semprun ?64-es diagnózisát ?68-ban,
Magyarországon óhatatlanul azzal a háttérben ólálkodó szorongással
fogadtuk, amit aztán még két évtizedig nyöghettünk, hogy a
neokapitalizmusban élő baloldali értelmiségi gondjaihoz képest a mi
elemi szabadságjogokért, például a cenzúrázatlan publikálásért
folytatott küzdelmünk milyen megalázóan kicsinyes, s hogy a diktatúra,
bármilyen puha is, nemcsak különbözik, de minőségileg is alávalóbb a
pluralista társadalom kényszereinél, bármilyen kemények is azok. Ebből
nem azt a következtetést vontuk le, hogy előttünk tehát a
társadalomformálásban a fejlett Nyugat utolérésének lépcsője áll, mint
ahogy ?90-ben is (Tolsztojra hivatkozva) azt kerestük a Liget
folyóiratban s terítettük oda (a szó szoros értelmében) írásainkat az
első szabadon választott parlament képviselőinek asztalára az első
munkanapon (hasztalan vonításnak bizonyult)), hogy miféle úton
és hogyan lehetne elkerülni a nyitott társadalom elméletileg jól ismert
csapdáit, s csak ma, az újabb és újabb elidegenedésektől, az aktuális
kínlódástól süpped az ember olyan mélyre, hogy így kérdezzen: jobb ez
vagy rosszabb, mint az volt? S a válasz csak így kezdődhet: a "jobb" és
a "rosszabb" eleve alkalmatlan szó, a hasonlításnak pedig csak konkrét
elemzésben van értelme, és hangzatos (inkább zagyva) érvelés, hogy a
legjobb diktatúra is rosszabb, mint a legrosszabb demokrácia. A mai
rendszer kritikájából, például a demokrácia címkéjével fedett hatalmi
manipulációk fölismeréséből nem következik a tegnap visszakívánása, a
rendszer nem ahhoz képest rossz. A politikai és a gazdasági
diktatúra különbözik, de mindegyik diktatúra, és úgy sejtem, a
gondolkodás egyik alapvető feladata ma, hogy a Más és az Ugyanaz
összefüggéseit próbálja megragadni - lássuk világosan: elnyomás,
alávetés, minden rendű és rangú igazságtalanság, kiszolgáltatottság (a
konkrét tartalomtól függetlenül) változatlanul ugyanarra a rugóra jár.
Ráadásul a bizakodás, a remény (hogy finomul a kín), amelyre József
Attila még hivatkozhatott az ős patkánnyal szemben is (hisz mint
elődeinket, karóba nem húznak ma már), a múlt század katasztrófáiban
végleg semmivé lett. Kérdés, hogy kapaszkodónak mi maradt.
Ki az a Marcuse, akinek neve a nyugati lapokban
egyik napról a másikra főcímeket csinált - indítja cikkét Ember Mária
-, ki az, akit Jurij Zsukov "emberbőrbe bújt farkas"-nak, a
Ku-Klux-Klan "rühös kommunista kutyának" nevezett és életveszélyesen
megfenyegetett, akinek nevét a nyugatnémet és francia diákmozgalmak
transzparenseikre írták, és akinek műveiből csak Olaszországban egy év
alatt több tízezer példányt vásároltak meg? A válasz néhány életrajzi
adatot sorol és megemlíti, hogy világszerte olvassák és vitatják
Marcuse műveit, újabban Garaudy és Sartre, s aztán Az egy-dimenziós ember
(ő kötőjellel fordítja) főbb tételeit veszi sorra, méghozzá értékelés
nélkül, és azzal a megjegyzéssel, hogy "a vitát az informálásnak kell
megelőznie". Ebben bizonyára ott lapul a tapasztalt újságíró taktikusan
beépített védekezése is, hogy ne szolgáltasson támadási felületet, és a
cikket is ilyen gesztussal zárja egy "vörös farokként" funkcionáló
Garaudy-idézettel, ami olyan üres, hogy parodisztikusan hangzik, mi
legalábbis akkor a cikkíróval együtt így értelmeztük: "Az egyetemista-
és a munkásmozgalom közötti viszonyt tehát nem lehet rivalizálásra,
alárendelésre, még kevésbé antagonizmusra leegyszerűsíteni. A
munkásmozgalom és a diákmozgalom ugyanannak a totalitásnak a
mozzanata." Nézem a megsárgult, gépírásos szöveget, és ma már csak az
ürességét érzem - Marcuse mondatai meg jelentéssel teliek, mintha az
egydimenziós világ lidércnyomása még soha nem lett volna enynyire
reális. Az Ember Mária által idézettek között ott van a "ha a négernek
Cadillac-ja van" kép köré épülő mondat, amit Kovács Gábor is beilleszt
elemzésébe - ez a véletlen is megérintett. Más idézetek a mai magyar
társadalomra vonatkoztatva hangzanak különösen hátborzongatóan -
például amikor Marcuse azt állítja, az emberek elvesztik érzéküket az
egymásnak ellentmondó elemek összebékíthetetlensége iránt, s hogy egy
politikai párt, amely a kapitalizmus megőrzését és fejlesztését tekinti
feladatának, "szocialistá"-nak nevezhesse magát, egy önkényuralom
"demokratikus"-nak, egy bohózatba illő választási ceremónia "szabad
választás"-nak, ez a legsúlyosabb támadás a logika ellen, a manipuláció
logikája. Másutt meg: az ipari társadalom a totalitárius társadalom
felé halad, mert nemcsak a társadalom politikai uniformizálása lehet
totalitárius, hanem a nem-terrorista gazdasági-technikai
egybehangolódás is, amely a szükségletek irányítása révén, régről
fennmaradt érdekek segítségével érvényesül. S végül, hogy egy legalább
mérsékelten sötét mondatot is idézzek: "Még mindig van értelme az igaz
és hamis tudat, a valódi és a közvetlen érdek megkülönböztetésének."
Vagy ennek lírai változata, amely arra felel, hogy végül is mit akar
Marcuse? "Szabadságot - feleli - attól is, ami elviselhető, kifizetődő
és kényelmes." Jelszószerűen: "szocializmust sztálinizmus nélkül". Mi
mást?, gondoltuk az Eszmélet szerkesztése közben, és saját
élettörténetünk Nagy Tavaszát éltük ?68-ban, József Attila szavait
átvéve áhította lelkünk az emberi felszabadulást, s bár tudtuk, hol
élünk, bíztunk a rendszer finomodásában, s még júliusban is úgy véltük,
már nem reális a prágai bevonulás.
Az emberi felszabadulás áhítása ma is lelkem valóságos eleme, de helyzetem merőben Más,
hiszen - például - megvalósult folyóiratban írok a megvalósulatlan
folyóiratról, és ez kihívóan dokumentálja, hónapról hónapra fölmutatja
a különbséget. Belegondolva még vaskosabban érzékelhetem, visszafelé,
és újra átélhetem, hogy a ?68-as, puhának nevezett diktatúra milyen
kemény volt, és ez ma is élményszerűen értékelteti velem a szabad
eszközhasználat szabadság-fokát, szinte figyelmeztet, hogy ne feledjem
(nem feledem), milyen hevesen vágytunk erre a lehetőségre, s még nem is
olyan régen, ?86-ban is illúziónak véltük. Be is tiltotta-zúzatta a
tízezer példányban kinyomtatott Ligetet a hatalom: mintha
megállt volna az idő - csak a számjegyek cseréltek helyet. Tessék, most
megvan a folyóirat, létezik, idén a tizenkilencedik évfolyamába lépett
- csak szerkesztőin és szerzőin áll, hogy mit kezdenek, miként élnek
vele.
És mégsem. És nem az állami pénztámogatás megvonása miatt.
|