|
|

Belső ruhatár
AGÓRA VAGY ARÉNA
A választások közeledtével minden eszközt megragadok szellemi
immunrendszerem erősítésére. Ezekben a napokban például éppen Henri
Michaux olvasása jelenti az első számú prevenciót. "Leteszek egy almát
az asztalomra. Majd beleteszem magamat az almába. Óh, milyen
csodálatos!" A belső tapasztalat francia prófétája többnyire kiváló
tanácsadónak bizonyul egy élhető elefánt_csonttorony napirendjének
kialakításában. De ezekben a hónapokban valahogy mégsem
tudok tartósan berendezkedni a teljesen vissza_vonult életre. Nem,
természetesen nem Michaux kifinomult intellektusával van baj: a
külvilág hangos médialármája üt szüntelenül rést a magam köré épített
falon. Úgyszólván reggeltől estig hallom a fal túlsó oldaláról
felhangzó szirénének első strófáját: "Az ember társadalmi (értsd:
politikai) lény. Csakis az agóra - minden demokratikus politikai
alapintézmény évezredes metaforája - köré szerveződő élet lehet teljes
értékű és igazán emberhez méltó." Ez amúgy igaz lehet. Igen, a polisz,
a politikai közösség a ?második anyánk", mondta már Szókratész is. A
politikai közösség melegházához hűtlenné lett cinikus Diogenész inkább
megmosolyogtató kivétel, mintsem irányt mutató szabályszerűség. A
politika világa, főképpen a demokratikus intézményeken alapuló
társadalmak esetében, kétségkívül komoly dolog. Periklészről mesélték
az athéniak: miután a város élére került, senki sem látta többé
mosolyogni. De a nyugtalanító kérdés csak nem ül el bennem. Biztos,
hogy manapság az agóra, s nem inkább az aréna ennek a zajos külvilágnak
a megfelelő metaforája?
Egykoron, a római viadorok és a gladiátorjátékok nézői számára a
gyilkosok, a keresztények, az oroszlánok és a gladiátorok, ugyanannak a
spektákulumnak a részei voltak. A nézők azért tódultak be az antik
arénába, hogy szemtanúi legyenek a pillanatnak, amikor a győztes
ráteszi lábát a legyőzött mellkasára... Persze a modern arénában a
különbség a győztes és a legyőzött között nem a kifolyt vér
mennyiségében található, mondja Sloterdijk, korunk első számú guruja.
De a dolgok működésének logikája alapvetően ma sem más - teszi hozzá
lakonikusan? A politika lényege évezredek óta változatlan. Ez pedig
annak a feladatnak a teljesítése, aminek eredményeképpen az emberek
millióit rá lehet venni, hogy folyamatosan a közvetlen érdekeik
ellenére cselekedjenek. Azaz építsenek öntözőcsatornákat, induljanak
keresztes háborúba, fizessék be pontosan az adót? Ezt a feladatot pedig
csak az erőszak valóságos vagy szimbolikus eszközeivel lehet
teljesíteni.
Ami mégis eltér az antik Róma világától, azt talán úgy lehetne
megfogalmazni, hogy napjaink mediatizált világa olyan totalitárius
meta- és megaarénává változott, amelyben a hajdani panem et circenses
kiegészült a pánik et circensessel. Még a manapság oly sokat emlegetett
political correctness hívei is lelepleződnek, amikor ellentmondást nem
tűrő hangnemben állnak ki a legextrémebb jogok védelmében. Önkéntelenül
is Mészöly Miklós egyik mondata jut eszembe: "Esküszik a dialektikára,
miután kiiktatta belőle az antitézist." Még Európa szellemi életének
legjobbjai között is csak kevesen képesek szakítani a radikalizmussal,
panaszolja Alain Finkielkraut, korunk másik ismert diagnosztája. Megint
mások a beteges öncenzúrába menekülnek: még csak véletlenül sem azt
mondják, amit valójában gondolnak. Persze itt nem egyszerűen a
politikai aktorok jellemhibáiról van szó. A tömegmédiumok dramaturgiája
eleve úgy épül fel, hogy abban szinte lehetetlenné válik a dialogikus
érvelés, hiszen a képeken megjelenő életvilág elsősorban nem
tájékoztatni, hanem felizgatni, sokkolni akar. A politikai
dramaturgia__ csúcspontjai manapság sem a feszült dialógusok, hanem az
extrém izgalmi állapotok, csakúgy, mint egykoron Platón árnyék- és
utánzóművészei, a szofisták esetében (noha természetesen manapság
mindez sokkal hatékonyabban történik). A politika démoni
forgatókönyvének eme különös "működésével" természetesen nagyjából
mindenki tisztában van, akár bevallja magának, akár nem. Így
aztán szinte szükségszerűen az lesz az egész következménye, hogy egy
kicsit mindenki fél. A porondra lépők gesztusaiban ugyanúgy tetten
érhető az általános elbizonytalanodás, mint a politikai nagygyűlések
résztvevőinek hol extatikusan rajongó, hol a gyűlölettől eltorzult
arcvonásaiban, vagy éppen csak a négyévenként kétszer a választófülkébe
betérő "normál" választópolgár bizonytalan botlado_zásaiban? Bizony, a
minden oldalról feldübörgő zsivaj a lassan totálissá váló szorongás
biztos jele. Nem tudom, mit hoznak a következő hónapok. Tartok tőle,
számomra a jövőben is elsősorban az immunrendszerem erősítése lesz a
mindennapok kötelező feladata.
Kiss Lajos András
|